Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Selvom det aldrig har været billigere at flyve på Business eller First Class, investerer flyselskaberne årligt mange milliarder i nye produkter for dem der sidder foran gardinerne. SAS har for nyligt introduceret en meget respektabel Business Class som Bonusfeber var de første i verden til at teste, men når et flyselskaber fra mellemøsten modtager en ny flytype, sparer man ikke på noget. Man skal tilbyde det bedste som findes på kloden, punktum færdig finale.
Det var derfor ingen undtagelse da Etihad fik sin første Airbus A380. Ikke nok med at de skulle have First Class, de gik endda så langt som at lovede muligheden for at få sin egen lejlighed på flyet, med det passende navn Etihad First Appartments.
Jeg har været så tilpas heldig at jeg har fået fløjet med størstedelen af de forskellige slags First Class derude, men det er sjældent at forventningerne var så høje som da jeg fik booket en tur på Etihad First Appartments.
Før vi går i gang med selve testen, er der flere segmenter i First Class oplevelsen. Alt fra gratis limousine til og fra lufthavnen, lounger, komforten af sæderne samt mad og drikke ombord.
Jeg ankom til London dagen før afrejse, da første flight til Abu Dhabi afgår allerede kl 0930. Siden bestillingen blev foretaget helt op til afrejsedagen var det for sent at bestille gratis transport, som skal gøres senest 24 timer før afrejse.
Etihad flyver fra Terminal 4 i Heathrow, og da jeg checkede ind 1½ time før afrejse, var der ingen kø ved nogle af klasserne. Etihad havde en person ansat som hjalp med at lægge kufferterne på bagagebåndet mens man selv tog sig af formaliteterne.
Check-in gik hurtigt, og man fik adgang til Fast Track, men ingen form for eskorte til loungen. Selve loungen er relativt ny, og er en dedikeret Etihad Lounge som blev bygget under udvidelsen i 2014. Der er ingen seperat lounge for First Class kunder, så alle bliver placeret i samme lounge, og den var temmelig befolket denne morgen.
Etihad har tre daglige afgange fra Heathrow til Abu Dhabi, to af dem med A380, så potentielt var der cirka 30 First Class og over 200 Business Class kunder, samt status medlemmerne. Med sådanne antal havde jeg forventet en seperat First Class lounge oplevelse.
Vi havde ikke spist denne morgen, så vi bestemte os for at tage en let gang morgenmad. Etihad tilbyder en buffet, og en a la carte restaurant.
Fruen bestilte en Eggs Florentine, mens jeg bestilte en gang havregrød med vanille, honning og bananer, og maden var på bordet indenfor fem minutter.
Loungen havde også et udemærket udvalg af drikkevarer. Jeg bestilte en dobbelt ekspresso, frisk appelsinjuice og et glas champagne af mærket Lanson. Ellers var der ikke noget på alkoholmenuen som imponerede, da det var helt almindelige ting som du finder i de forskellige business lounger rundt om i Europa.
Flyet blev 45 minutter forsinket hvilket gav fruen mulighed for at besøge Six Senses Spa som tilbyder alle i First og Business Class en gang massage på 15 minutter, ganske gratis. Fruen var tilfreds da hun kom retur, og da det blev annonceret over højtalerne at man var godt i gang med boardingen, begav vi os de 50 meter til Gate 10 som er gaten nærmest loungen.
Der var egen kø for First Class, men Business Class brugte samme bro på A380’eren siden Business Class optager hele anden etage hos Etihad sammen med First Class.
Igen, ingen form for eskorte fra Lounge til dit sæde, noget som ellers forventes af et First Class produkt i verdensklasse.
Da vi kom ombord fik pipen dog pludseligt en helt anden lyd. Vi blev eskorteret til vores to apartments og vist rundt. Konfigurationen er 1 + 1 Apartment i bredden, hvilket giver den længste seng som tilbydes på nogen First Class. Sammenlignet med 8 sæder i bredden på Economy hos British Airways, eller 6 sæder i bredden på Business hos Lufthansa er det afgjort imponerende.
Etihad First Apartments
Lejlighedsnummer
Sofaen som bliver til seng
Sædet er dejligt bredt
Undertegnede godt placeret
God opbevaringsplads under sofaen
De uddeler så meget stads, at du får din egen pose så du kan få det hele med dig hjem. Pyjamas i alle størrelser, amenity kit, samt et ekstra amenity kit i sminkespejlet, diverse andre cremer mv.
Eget gigantisk sminkespejl så du kan friske dig lidt op før landing. Der var også en minibar, som indeholde Aqua Panna, Pellegrino og nogle sodavand.
På underholdningsfronten findes der en 24 tommers LED skærm med en fjernbetjening som også har skærm. Vældig praktisk.
Noice cancelling head set
Hele lejligheden havde en meget eksklusiv følelse. Det var et classy og gennemført design som var udført at ingen ringere end Poltrona Frau, som blandt andet designer og producerer svinedyre møbler, skin interiør til Ferrari, private jets og yatchs i milliardklassen – alt sammen syet i hånden.
Men selvom der var overraskende lidt mellemøstligt bling-bling i lejligheden var der lige rigeligt med plastik rundt omkring, og det trak indtrykket en anelse ned. Skindet var ikke i nærheden af samme kvalitet som det Singapore Airlines håndplukket i Skotland til sine sæder.
Jeg bemærkede også at sæder ikke tilbød nogen særlig recline, noget som overraskede lidt. Det lykkedes mig slet ikke at finde nogen behagelig og komfortabel siddestilling, noget som også Singapore kæmpede med på sin forrige version af sæder på First Class. Skal man lounge, så må man over i sengen.
Sæde kontrol
Efter vi havde fundet os godt til rette, var det på tide med lidt servering før take-off. Alt fra purser, kok og stewardesse som skulle passe på os kom og introducerede sig selv, og mens menuerne blev delt ud bestilte jeg et glas champagne som var en Bollinger Grande Annee 2005.
Der blev også uddelt et mindre personligt brev
Drikkevarerne kom på bordet, sammen med lidt snacks
Med champagne i glasset og menuen i hånden kunne jeg nu gå igang med at analysere menuen og vinkortet. Prisen er langt fra det vigtigste når man skal vine, men det er altid en god indikation på hvad der kan forventes af en vin, og det der serveres i Etihad First Appartments er milevidt under hvad man kan forvente i First Class.
Her er listen med kommentarer.
Champagne
Champagne Bollinger La Grande Annee 2005. En helt udemærket champagne som Bollinger kun udgiver i år – glimrende, men langt fra verdensklasse.
Duval Leroy Rose. Nej tak. Jeg har smagte den tidligere og den faldt ikke i min smag. Den suverænt billigst rosé der findes, faktisk mange hundrede kroner billigere end den hvide champagne som Etihad serverer.
Hvidvin
Chardonnay, Louis Latour, Pernand-Vergelesses 1er Cru, Burgundy, France 2011. Test. Tandløs bungunder som er taget fra en af de største hvidvinsproducenter i Bungundy som ofte har meget godt, men man må højere op i pris for at finde noget som er tørrere og har en bedre aroma.
Sauvignon Blanc, Seresin Estate, Marlborough, New Zealand, 2013. Ikke testet, men Marlborough har gode Sav Blancks. Koster cirka 23 dollars pr flaske.
Riesling, Classic, Dohlmuhle, Rheinhessen, Germany, 2013. Ikke testet. Til en rating på 3 ud af 5 og den netter pris af under 5 euro hoppede jeg elegant over.
Rødvin
Cabernet Sauvignon Blend, La Croix De Beaucalliou, Saint Julien, Bordeaux, France 2011. Ikke testet. Cirka 40 dollars flasken
Shiraz, MSV, Gomersal Vineyard Barossa Valley Australia 2008. Ikke testet. Ligger på cirka 25 dollars flasken
Line 39 Pinot Noir, Central Coast, California 2013. Har drukket denne før og tog et glas. Line 39 er en god drikkevin og et glimrende tilbud da den koster 9 dollars flasken. Der findes dog tonsvis af bedre Pinot og den hører ikke hjemme i First Class selvom valget i sig selv er lidt spændende.
Valpolicella Fattori, Col De La Bastia, Veneto, Italy 2012. Den bedste vin de serverede ombord, men Ripassa er “the poor mans Amarone”, så hvorfor ikke servere the real deal i First?
Gerard Bertrand Corbieres 2011, Syrah. Ikke testet. 15 dollars flasken.
Dessertvin
Semillon Blend, Chateau Hout Theulet, Monbazillac, France 2010. Billig desservin, ikke testet.
I det hele taget var det, skønt man kunne finde noget der var drikkeligt, en utrolig skuffelse.
Anden alkohol
Aperitif
Martini Extra Dry
Martini Bianco
Campari
Øl
Heineken
Victoria Bitter
Hoegaarden
Kirin
Spirits
Johnnie Walker Blue Label
Glenlivet 12
Jameson
Grey Goose
Absolut
Bombay Sapphire
Bacardi Superior Rum
Port/Sherry
Taylors Select Reserve
Lustau Deluxe Cream Capataz Andres
Cognac: Camus XO
Liqueurs
Baileys
Cointreau
Kahlua
Malibu
So there you have it. En af verdens dårligste vin- og alkoholkort på første klasse. Johnnie Blue er den alle har, så den er næsten påkrævet. Verdens dyreste blended whiskey som ingen whiskey-elsker med respekt for sig selv drikker.
For whiskeydrikkere har de den billigste Glenlivet, noget som er helt utroligt. På cognac fronten slipper man også en Camus XO ind.
Lad os gå videre til hvad der serveres på madfronten. Selvom London – Abu Dhabi kun er syv timer, har Etihad en udemærket menu. Mulighederne for god mad var mange, men naturligvis var den fuldstændig fri for svinekød. du kan spise hvad som helst fra menuen, når som helst. Her er alt hvad du kan vælge.
Siden vi rejste to sammen, kom fruen ind i min lejlighed, og der var god plads til at to kunne spise sammen. Det var lidt tidligt på dagen for mig til at spise andet end morgenmad, mens fruen havde været tidligere oppe og bestilte den fulde pakke.
Jeg bestilte yoghurt og croissanter samt en dobbelt espressor og fik fruens Amuse Bouche siden den indeholdt kalv. Alt smagte herligt og var helt frisk.
Jeg spiste en inderfilet med chateau kartofler og bernaise mod slutningen af flyveturen, som var den bedste bøf jeg har spist på et fly. Alt mad laves om bord, inklusiv egg som laves efter bestilling og bøffen som svitses efter dit ønske. Så på madfronten leverede Etihad, men i modsætning til blandt andet Singapore Airlines og rivalen Emirates var der ingen kaviar, hvilket ellers er signaturen på en god First Class.
Efter maden bad vi vores stewardesse om at gøre kabinen klar til et par timer på øjet. Man kan tage en lille divider ned hvis man rejser sammen, hvilket er praktisk selvom det blot er en lille del som kan tages ned. Det er fortsat muligt at bevæge sig rundt i suiten når sengen er slået ned.
Efter et par timer på øjet var det tid til at besøge det sociale område som ligger bag galley. Du må gå igennem arbejdende stewarder og stewardesse for komme hen til området som ligger direkte foran Business Class. Pladsen er trang, med plads til kun ni personer, hvilket gør at det er underligt at Business Class passagerer også har adgang til dette område.
Nu var det på tide med noget som Etihad og Emirates er alene om: et brusebad i 39.000 fod. Hver passager i First Class får tildelt 5 minutters basetid, noget som er rigeligt til at komme helt ren og frisk af flyet. Le Labo Bergamote er amenities i badet, kendt fra blandt andet en del Park Hyatt. Der er et stort toilet forrest mens badet ligger direkte bagved, og har meget mindre plads i forhold til Emirates bruser. Dette er fordi The Residence optager hele den ene side af fronten, og at man skal have et toilet i tillæg til bruserummet.
Etihads personale rydder op på badeværelset og toilettet efter hvert besøg, hvilket får tingene til altid at være friske og ryddelige.
Og ja, det er konge med en bruser i højden.
Direkte før landing i Abu Dhabi kom vores stewardesse rundt med Fast Track invitation, samt invitation til at besøge deres spa og barbersalong.
Vi ankom ca 30 minutter for sent, og ankomsten var som en hvilken som helst anden ankomst. Ingen eskorte eller noget specielt for First Class – vores rejse var ovre.
For at konkludere leverer Etihad soleklart det bedste produkt der findes derude når man ser på det massive område du har på flyet, samt hvor privat det er. Mens Etihad kun har 10 sæder har Emirates hele 14 i samme område, og mens Etihad ikke bruger noget af dette område til galley, skab eller lignende, har Emirates galley i samme sektion.
Men det skal være sagt at Etighed har designet pladsen vældig smart. På den ene side har de deres superprodukt The Residence som er en private suite med egen bruser og soveværelse, men The Residence er af samme størrelse som Appartments, soveværelset og badet som er ekstra ligger i fronten af A380 hvor konkurrenterne har et gigantisk toilet. Mens Etihad har 9 suites plus The Residence har Lufthansa til sammenligning kun 8 sæder, en galley og to gigantiske toiletter. Lufthansa kører med klassisk 1 + 2 + 1 setup.
Lufthansa:
Etihad First Appartments
Som du ser er designet til Etihad smart og innovativt, mod Lufthansa som har en mere klassisk konfiguration, som optager næsten lige så meget plads og ikke er særlig privat. Etihad har bestemt sig for at First Class idag handler om at have mest muligt privatliv omboard, og der leverer de.
Desværre er Etihad langt bagefter når det drejer sig om mad og drikkevarer. De serverer heller ikke den klassiske signaturret for internationale First Class passagerer – kaviar.
Ønsker du at prøve Etihad First Appartments flyver de nu til Sydney i tillæg til London Heathrow. En t/r koster under 70.000 NOK. Til de priser burde de sætte langt bedre drikkevarer frem, hvis de spørger mig.
Oprindelig udgivet på Bonusfeber.no (forfatter: Tommy)
[…] du altid drømt om en tur i Etihad First Apartments og mangler nogle points? Så er nu måske din chance. Indtil slutningen af denne måned får du 20% […]