Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Etihad samarbejder i øjeblikket med Boeing om at udvikle et mere bæredygtigt Dreamliner-fly. Selskaberne vil undersøge, hvordan flyet kan justeres, så det med samme ydeevne kan reducere emissionerne. Desuden vil man også forsøge at mindske støjen fra flyet.
Testflyvningerne vil blive gennemført med en helt ny Etihad B787-10 Dreamliner. Dette en del af Boeings “ecoDemonstrator-program“. Resultaterne vil blive brugt til at udvikle bedre fly i fremtiden og dermed også gavne andre flyselskaber.
Dreamliner
Etihad har i øjeblikket 38 Dreamlinere. De 30 er af typen 787-9, og det første af disse blev leveret i Abu Dhabi i 2014. I 2018 blev det første af de større 787-10 Dreamliner-fly leveret. Dem har selskabet nu 8 af. Det seneste blev leveret i starten af 2020.
Antallet af sæder på flyene afhænger naturligvis af flyets konfiguration. Etihad har tre klasser på selskabets dreamliner 787-9 (dette er inklusive First Class). Selskabets Dramliner 787-10 har kun to klasser: Economy og Business Class.
Boeings ecoDemonstrator program
Boeings ecoDemonstrator-program udvikler og tester nye teknikker, der skal gøre rejser med fly mere miljøvenlige. For eksempel ved at øge udnyttelsen af brændstof eller minimere luftforurening. Et andet eksempel er at reducere støjen ved taxi i lufthavnen, start og landing.
Fra august vil Boeing samarbejde med Etihad om en række test på en Dreamliner, der snart skal leveres. Begge selskaber arbejder også med NASA og Safran Loading Systems, en software, der bruges på fly til at sikre både effektivitet og sikkerheden.
En af testene involverer landingsstellet, da ændringer her kan hjælpe med at reducere brændstofforbruget både efter start og før landing. Resultater af testene og forslag til, hvordan Dreamliners kan blive mere bæredygtige forventes at foreligge ved udgangen af året.
Bæredygtighed
Vil Boeings Dreamliner virkelig blive en “Greenliner”? Et interessant spørgsmål, der ikke kun handler om Boeing-fly. Naturligvis er nyere fly fra samtlige flyproducenter mere effektive. Brændstofforbruget er lavere, og emissionen er også mindre. Flyselskaber, der har (relativt) nye fly, er derfor mere bæredygtige end konkurrenter med en gammel flåde. Nogle luftfartsselskaber bruger også biobrændstof for at blive mere bærdygtige.
Også lufthavne prøver i stigende grad at minimere deres påvirkning af miljøet. For eksempel er nye bygninger udstyret med energibesparende teknologi eller solceller. Nogle lufthavne har endda ambitioner om at blive CO2 neutrale eller uafhængige af traditionelle energikilde. Eksempelvis ved udelukkende at anvende elektricitet produceret med vindkraft og solceller.
For nogle er branchens egne initiativer ikke nok. Nogle af de hjælpepakker, regeringer har indført under COVID-19 pandemien, er kun givet til luftfartsselskaber, med krav om at selskabet skal indføre reformer, der fremme bæredygtigheden. Tiden vil vise, hvordan luftfartsindustrien vil gennemføre disse reformer. Lad os håbe at Etihad og Boeing kan finde nogle interessante løsninger.
Artiklen er oversat og lettere bearbejdet. Den er oprindelig skrevet af Christian Markwat og bragt på vores amerikanske søsterside.
Skriv et svar