Etihad’s ikoniske Airbus A380’ere kommer ikke i drift igen

Etihad - The Residence

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Etihad’s Airbus A380’ere er ikoniske, da de giver dig mulighed for at have dit eget værelse eller mini lejlighed med eget bad i 30.000 fods højde. Dette ser nu ud til at være en saga blot efter et års corona pandemi.

Et år med en corona pandemi har fået Etihad til at gentænke hele deres netværks- og flådestrategi. Det har været et år, som også påvirker efterspørgselen for ruter og størrelsen på flyene markant. Mange flyselskaber har sendt deres største fly på pension og udover Airbus A380’eren, så er Boeing 747 og de fleste versioner af Airbus A340’eren også sendt på tidlig pension. Altså er alle fly med 4 motorer stort set fjernet som passagerfly.

Etihad Airways First Class Apartment Seat
Etihad Airways First Class Apartment sæde. Foto: Henrik Olsen

I et interview med The National News sagde Etihad CEO Tony Douglas følgende:

Vi forventer at 2021 bliver endnu et svært år. Vi tror på at 2022 bliver et år for transition og at 2023 er året hvor vi langsomt venter tilbage til de passagertal vi så før corona pandemien. Vi har derfor budgetteret for 2021 som en forsættelse af 2020.

Vi har sat mange fly på jorden og vores transformations agenda har løbet betydet at vi har skulle ændre vores netværk og vores flådestrategi. I øjeblikket bruger vi primært vores Boeing 787 til at servicere vores ruter. Vi har derfor også taget den strategiske beslutning at holde vores A380’ere på jorden. Jeg er ret sikker på at vi ikke kommer til at se dem i luften igen for Etihad.

Tony Douglas, CEO for Etihad

Med den forventning som Tony Douglas præsenterer, så betyder det at de anser at vi først er tilbage til 2019 tal i løbet af 2023. Dermed anser de også at behovet for deres 10 styk Airbus A380 ikke vil være der før tidligst om 2 års tid.

Etihad First Apartment gav dig stol og seng i eget værelse ombord på deres A380’er. Foto: Henrik Olsen

Det er altså med den udsigt at den centrale sætning i Tony Douglas citat gør at vi nok skal forvente at det er en saga blot at prøve The Residence eller First Apartment.

Der var mulighed for brusebad ombord for gæster i First Apartment. The Residence havde sit helt eget badeværelse med brusebad. Foto: Henrik Olsen

Hvorfor købte Etihad så Airbus A380’ere?

Tilbage i tiden, da Etihad valgte at købe deres 10 Airbus A380’er var tiden og strategien en anden. Der ville Etihad gerne være et globalt flyselskab som skulle konkurrere med blandt andet Emirates.

Strategien som Etihad formodentlig vil gå efter er nu at blive et mere niche flyselskab som vil flyve til en mindre antal destinationer – eller i hvert fald med mindre fly. Grunden er at Etihad ikke kan leve af egne passagerer der kun vil flyve til/fra Abu Dhabi – de skal tiltrække mange af deres passagerer fra dem der rejser via Abu Dhabi. Hvis dette ikke lykkes, så vil Etihad få meget svært ved at fylde deres sæder op.

Gangen med First Apartments og længst tilbage til venstre er The Residence. Foto: Henrik Olsen

Så vi kommer nok til at se et Etihad, som vil flyve med mindre fly til et nøje udvalgt rutenetværk. I dette vil de forsat forsøge at være et niche flyselskab, som tilbyder et unik service på både det hårde og bløde produkt. Og de skal kunne tilbyde en unik service og produkt for ellers vil mange nok vælge at flyve med andre flyselskaber, som for eksempel Emirates eller Qatar. Det som har lokket mange er muligheden for netop First Apartment og netop deres Airbus A380. Så det bliver enormt interessant at se hvordan de vil løse denne gotiske knude.

Der var ganske meget plads ombord i First Apartment og serviceudbuddet var godt med blandt andet caviar til forret. Foto: Henrik Olsen

Jeg er enormt ærgerlig over at Etihad ikke sandsynligvis ikke kan forsætte med deres Airbus A380. Det var bestemt det som gjorde dem unikke og noget andet end hvad Emirates og Qatar kunne tilbyde. Det var nok min favorit når det kommer til at bruge mine optjente bonuspoint på fra for eksempel American Airlines.

Det er dog forståligt, situationen taget i betragting, og Etihad er ikke alene om den beslutning. Både Air France og Lufthansa har meldt det samme ud. Qatar Airways og Singapore Airlines vil forsætte, men i mindre skala. Kun Emirates holder fast og forventer i løbet af sommeren at sende endnu flere af deres A380’ere i fast drift igen.

Sådan ser en Etihad Airbus A380 ud. Billedet fra fra London Heathrow. Foto: Henrik Olsen

.



Husk at ved at følge os på Facebook og Twitter - Så får du besked så snart vi udgiver noget!


Kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *