Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Hvad skal man gøre med de forskellige loyaltetsprogrammer, når rejseaktiviteten stort set er indstillet – og det næsten er umuligt at optjene status?
Jeg har kikket på mine loyalitetsprogrammer hos forskellige flyselskaber og hoteller. Der bliver helt klart brug for at tænke alt igennem på ny og måske ændre strategi. Jeg gennemgår mine overvejelser. Og du bør måske også gennemgå dine loyalitetsprogrammer.
Flyselskaber
Jeg er lige nu med i SAS EuroBonus (og optjener dermed point hos andre medlemmer af Star Alliance, specielt Lufthansa). Desuden er jeg med i Czech Airlines loyalitetsprogram OK Plus (og optjener dér point hos andre selskaber i Skyteam, som eksempelvis KLM og Air France).
SAS Eurobonus
Mit optjeningsår hos EuroBonus løber fra maj til april. Lige nu er jeg diamant medlem. d.v.s jeg skal optjene 90.000 point point hvert år. Da jeg har et SAS EuroBonus MasterCard Premium, får jeg 1.000 statuspoint hver måned. Men siden 1. maj har jeg kun haft 2 indenrigsflyvninger på mit klippekort samt en tur til London (hvor jeg endda fløj over Oslo for at optjene flere point). Det giver ikke meget på kontoen. Hver måned resten af dette optjeningsår skal jeg hente 10.500 statusgivende point – og med de 1.000 point, der hver måned tikker ind fra mit MasterCard, skal jeg stadig flyve mig til 9.500 basispoint for at beholde min diamant status. Det virker lige nu så godt som umuligt.
Jeg ved, at andre som har flere flyvninger vælger at satse på KLMs loyalitetsprogram Flying Blue. Men når KLM ikke altid flyver til de destinationer, jeg bruger, mit udgangspunkt er Aarhus og jeg har et meget begrænset antal flyvninger, er det ikke et reelt alternativ for mig.
Heldigvis bliver jeg reddet af, at jeg har optjent livstidsstatus som guld-medlem. Ellers ville det have været vanskeligt bare at opnå sølvstatus hos SAS EuroBonus. Men med den lavere status, må jeg finde mig i, at mine bonuspoint vil udløbe. Det er nok det eneste, jeg reelt vil miste.
Mastercard Premium
Jeg har haft det højeste niveau på mit premium mastercard. Da jeg henter en masse ekstrapoint, er jeg stadig godt med her. Knap 80.000 point har jeg hentet i løbet af optjeningsårets første 5 måneder. Knap 60% af disse kommer fra de forskellige kampagner hos biludlejningsfirmaet AVIS. Resten er hentet ved køb hos eurobonus partnere og brug af kortet. Jeg har et lille håb, om at jeg kan opretholde min status. Men det afhænger af fremtidige kampagner.
Desværre ser det ud til, at det fremover også bliver vanskeligt at bruge mine EuroBonus point. Specielt kombinationen af meget få attraktive bonusbillet og rejserestriktionerne gør det vanskeligt at bruge pointene. Jeg vil se tiden lidt an for at se, om jeg kan få noget ud af de optjente fordele. Men ellers vil jeg måske overveje, om jeg skal sige kortet op. Det giver ingen mening at betale for nogle fordele, som jeg aldrig får.
Czech Airlines – OK Plus
Jeg blev medlem af OK Plus, da Czech Airlines havde afgange fra Billund til Prag – og jeg derfra kunne komme videre til Bukarest, hvor jeg var udstationeret. Men dels har Czech Airlines nedlagt ruterne mellem Prag og Jylland – og dels har det været svært at rejse videre fra Prag til de lufthavne, jeg skulle til. På det sidste har jeg alene fløjet til Moskva.
Jeg har i dette kalenderår sølvstatus – men skal nå at genoptjene den inden årets udgang. Med de nuværende rejserestriktioner bliver det nok vanskeligt. Jeg må se, om jeg kan nå at lave en feberredning i løbet af de sidste måneder – eller om jeg skal vinke farvel til min status.
Hos Czech Airlines optjener jeg status på antallet af flyvninger (segmenter). Rejser på business class giver mellem 1,5 og 2 segmenter. Så hvis jeg tager en returbillet med mellemlanding i Prag, vil jeg have sølvstatus efter bare 2 – 3 returrejser. Det virker jo ikke helt uoverkommeligt, hvis vi får lov til at rejse. Alternativt kan jeg “købe” et guldkort med firmaets point i virksomhedsprogrammet. Det bliver måske løsningen, hvis jeg synes det er værd at have status her.
Hvis jeg mister min status, er det største “tab”, at jeg ikke længere vil få 12 – 25% bonus på min fremtidige pointoptjening. Dertil kommer, at mine point fremover også bliver forældet. Men det tab bliver til at overse – specielt, hvis jeg stort set ikke rejser med selskaber i SkyTeam.
Hotelprogrammer
Jeg rejser primært indenfor Europa. Specielt Østeuropa. Derfor bruger jeg de hotelkæder, der er stærke her. Det har primært været hoteller under Marriott paraplyen og Radisson.
Marriott Bonvoy
Jeg har titanium status hos Marritt Bonvoy. Det opnår man efter 75 overnatninger. Men jeg har slet ikke boet så mange nætter på hotellerne under Marriott paraplyen. Loyalitetsprogrammet har haft nogle gode kampagner, hvor jeg fik godskrevet det dobbelte antal overnatninger. Desuden fik jeg en “bonus” på 5 nætter, da jeg nåede op på 50 overnatninger. Så reelt set har jeg haft væsentlig færre overnatninger. Måske 50 – 55?
Men status blev optjent i kalenderåret 2019. Den havde jeg naturligvis også 2020 – og den blev forlænget til også at gælde for 2021. Så det er først næste år, jeg skal i gang med at optjene status. De overnatninger jeg har i år, får jeg ikke meget ud af. Ud over, at de naturligvis tæller med i beregningen af status på livstid. Så hvis jeg kan få en billig overnatning på et eksempelvis Moxy, Courtyard eller 4 points by Sheraton, så tager jeg det.
Radisson Rewards
Jeg har haft en forkærlighed for Radisson. Det var den første kæde, jeg benyttede (dengang hotellerne var ejet af SAS og gav EuroBonus point). Og jeg har de seneste år benyttet hotellerne en del, så jeg optjente platinum status. Det får man efter 30 ophold eller 60 overnatninger indenfor et kalenderår. Det gode ved Radisson Rewards er, at har du flere overnatninger, end du behøver til den aktuelle status, så overføres disse til næste år. Dermed bliver overnatningerne ikke spildt.
Radisson har endda meldt ud, at alle overnatninger optjent i 2020 overføres til 2021. Dermed er jeg allerede på vej til at genoptjene status for 2022.
Hvad gør jeg med mine hotel-programmer?
Som det ser ud lige nu, så vil jeg i resten af 2020 primært kikke på prisen for en overnatning. Men jeg vil foretrække Radisson (også selvom det skulle koste lidt mere). For de overnatninger, jeg tager i år, vil tælle med i statusoptjeningen næste år.
I 2021 må jeg se, hvordan mit forventede rejsemønster bliver.
Indtil nu har jeg haft en del overnatninger, hvor jeg på Radisson i Ankara har betalt omkring 50 euro for en overnatning. I Warszawa og Prag har jeg haft billige overnatninger på hoteller i Marriott porteføljen: Moxy og Four Points (vel omkring 60 euro) og Sheraton i Ankara, der har kostet omkring 70 euro. Det kommer nok ikke til at fortsætte med så billige overnatninger. Det ser ud til, at jeg kommer til at betale 250 – 350 euro på de næste overnatninger på Radisson og Marriott. For mange er det en rimelig pris – men for mig bliver det en 4 – 5 dobling af, hvad jeg plejer at betale. Og så skal jeg naturligvis overveje min hotelstrategi. Specielt, hvis jeg bliver udstationeret – for så er budgettet jo tilrettelagt efter at jeg lejer en lejlighed.
Men hvilke overvejelser har du?
Jeg frygter min status hos SAS. Flyver de billigste ture med Turkish men det er svært at optjene de sidste 33.000 for at bevare guldstatus. Er diamant i dag og har mastercard premium. Det er trods corona og med sund fornuft lykkedes at genoptjene diamant hos Hilton via ophold på Conrad.
Sidstnævnte har været en spændende rejse. I juni var det meste lukket ned, ingen af de faste ansatte og meget reduceret service og stadig 95 euro pr nat. I juli mere service og lidt flere ansatte. September er de ansatte tilbage og endnu mere service og nu her i oktober er det med sædvanlig fornuft, bordservering som det plejer. Og bedre endnu: værelse til 85 euro.
Hej Kim.
Tak for at dele dine erfaringer og oplevelser med os. Jeg håber, du kommer tilbage på guldstatus. Hvis du kun kommer til at mangle få point, kan du naturligvis altid købe statuspoint (men de koster 1 krone stykket – eller 10 point fra din konto). Alternativt kan du lave en mileage run. Men det kan også være svært i disse Corona tider.