Til Fiji med Air New Zealand i Business

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

På den to en halv time lange flyvning fra Auckland til Fiji yder Air New Zealand en service, som er fuldt på højde med servicen på de lange ruter.

Da jeg havde valgt at flyve med Star Alliance medlemmet Air New Zealand fra Auckland til Nadi på Fiji, havde jeg tre daglige afgange at vælge imellem. To af afgangene var med en A320 og lå enten meget tidlig eller sent på dagen. Så jeg valgte en afgang 9.45 med en 777-ER, som havde både Economy, Premium Economy og Business. Afgangen var lidt dyrere end de to andre, men det var en chance for en opgradering til Business.

Sidste år fløj jeg med samme selskab fra Auckland til Sydney og havde booket en billet på Premium Economy. Da de havde skiftet den planlagte 777 ud med en ældre 767, var de nødt til at opgradere mig, da der ikke er Premium Economy i deres 767.

En uge før afgang fik jeg en mail fra Air New Zealand, hvor de tilbød en opgradering fra Premium Economy til Business. Prisen for et sikket bud var temmelig højt (ca. 400 NZD, svareden til 2000 kr.), så jeg lagde et moderat bud ind på 200 NZD (1000 kr.). Nogle dage senere kom der en mail om at de ikke kunne opfylde mit ønske, men at der måske kom en opgradering 6 til 9 timer før afgang.

Da jeg vågnede om morgenen før afgang, lå der en mail i indbakken om at jeg var opgraderet. Således kunne jeg tilfreds tage ud til lufthavnen.

I lufthavnen i Auckland har Air New Zealand et lounge område, hvor Premium passager kan tjekke ind. Jeg kunne ikke tjekke ind online, da jeg havde en flyforbindelse ud af Fiji med et andet selskab, Jeg måtte derfor hen til skranken, hvor der ikke var kø, og vise en papirkopi af min videre rejse med Fiji Airways. Security og paskontrol var hurtigt overstået og jeg  kunne nu gå mod Air New Zealand loungen. Se anmeldelsen af loungen her.

Klar til start

En halv time før afgang startede boarding og jeg kunne som en af de første gå ombord , hvor en venlig stewardesse viser mig hen til mit sæde 1K.

Business er indrettet i en 1-2-1 sildebenskonfiguration. Det betyder, at alle har direkte adgang til gangen, men at man ikke på en vinduesplads nemt kan sidde og følge med i hvor man er.  I sædet ligger der allerede et menukort, en stor pude og en flaske vand.

Kort tid efter sidder jeg med et glas bobler i hånden. Lidt efter bliver jeg først spurgt, hvad jeg vil drikke inden maden. Inden afgang får jeg også afgivet min bestilling på hovedretten. Der kommer også ansat forbi og undskylder Mr. Danielsen, at toilettet ikke er gjort ordentlig rent. Det nåede jeg dog ikke at tjekke på den korte flyvning.

To minutter efter planlagt afgangstid ruller vi ud fra gaten og efter 10 minutter er vi i luften.  Tyve minutter efter start kommer et glas med min yndlings New Zealandske vin, nemlig en Sauvignon Blanc, sammen med en skål nødder. Det kan meget praktisk stå på den lille hylde på højre side. Et gennemgående træk på flyvningen var, at vin og spiritus blev opskænket  ganske rundhåndet.

Der er et stort bord foran en, som kan slå op. Skærmen kan drejes ud, så der stadig er plads til at spise eller arbejde foran skærmen.

Ved siden af sædet er der 110V stik, som passer både til Europæiske og New Zealandske stik. Under den store skærm sidder der et usb stik, som også kan bruges til opladning. Der er også et sæt nois- cancelling headset.  Den eneste ting jeg mangler, er internetadgang, men nu er det jo kun en kort flyvning.

Ca. en tredjedel af flyet var tomt, så besætningen havde god tid.

Serveringen

Til forret havde jeg valget mellem oksekød med en miso dressing eller røget laks med kartofler og peberrod. Jeg valgt okseretten, som var ganske velsmagende. Til forretten fik jeg en New Zealandsk Shirah. De havde desværre ikke nogen Cabernet Sauvignon.

Til både forret og hovedret var der et stort udvalg af brød. Jeg prøvede både hvidløgsbrød og noget meget mørkt brød med kommen. Begge var meget lækre.

Til hovedretten var der tre valg. Lam, grillet laks eller kylling med citrongræs. Jeg valgte slow cooked New Zealands lam, som blev serveret med porrer, ærter og lidt syltetøj i toppen, som perfekt matchede kødet. Jeg fortsatte med shirahen til hovedretten.

Til dessert havde jeg valget mellem tre slags is, panna cotta eller ost. Da jeg var godt mæt af den store portion lam, valgte jeg osten. Jeg rundede serveringen af med kaffe og et glas portvin til osten.

Jeg fik ikke tid til at rulle sædet ud til lie-flat position, men sad ved siden af en børnefamilie, hvor den mindste lige fik en middagslur, mens forældrene spiste. Den ældste datter sad og så Disney på hele turen. Jeg nåede ikke selv at se underholdningsprogrammet.

Inden landing kommer purseren rundt og spørger om man har nydt turen, hvilket jeg kunne bekræfte.  Til sidste kommer de rundt og tilbyder et bolsje.

Vi ankom 10 minutter før planlagt ankomst og jeg kunne nu besøge mit land nr. 114.

Konklusion

En dejlig oplevelse på den to en halv time lange flyvning at få et glimrende måltid med fuld attention fra personalet. Maden var af høj kvalitet og serveringen af alkoholiske drikke var også meget rundhåndet. Dejligt at se, at Air New Zealand bruger lokale råvarer serveret med inspiration fra andre køkkener.  Sædet var meget komfortabelt, men jeg er ikke den stor tilhænger af sildebens konfigurationen, da jeg gerne ville have siddet og nydt udsigten over det blå Stillehav med en Sauvignon Blanc i hånden.



Husk at ved at følge os på Facebook og Twitter - Så får du besked så snart vi udgiver noget!


Overblik

Pros

- Full-service business class på en forholdsvis kort flyvning

- Meget komfortabel business class kabine

- Catering af høj kvalitet

Cons

-Ingen WiFi

SÆDE

MAD OG DRIKKE

    KABINEPERSONALE

    VÆRDI 

Generel Vurdering

Konklusion

En dejlig oplevelse på den to en halv time lange flyvning at få et glimrende måltid med fuld attention fra personalet. Maden var af høj kvalitet og serveringen af alkoholiske drikke var også meget rundhåndet. Dejligt at se, at Air New Zealand bruger lokale råvarer serveret med inspiration fra andre køkkener.

4.8

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *