Firmarejser vejer tungt i kampen for de bedste medarbejdere

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Det sociale liv på arbejdspladsen er blevet et konkurrenceparameter for virksomhederne. Personalerejser er det seneste skud på stammen til rekruttering, fastholdelse og social branding af arbejdspladsen.

Ved det brusende blå Atlanterhav står de klar til at kaste sig i bølgerne med et surfbræt, andre ser havet fra højden på en bjergvandring, og en helt tredje gruppe mærker den friske havluft på mountainbike gennem det bakkede landskab. Senere skal alle 103 medarbejdere mødes på en af de bedste restauranter i Lissabon og nyde aftenen sammen.

Mange kender frynsegoder som gratis kaffe, fredagsbar eller firmabil. Men en rejse med hotelophold og besøg på Michelin-restaurant kan også være et frynsegode – og nok også et, de fleste medarbejdere ville tale godt om. Det er i hvert fald erfaringen hos teknologi- og konsulentvirksomheden Base Life Science, der bruger rejserne som en investering i både medarbejderne og brandingen af virksomheden – og derfor sendte 103 medarbejdere til Portugal i september.

Vi kunne have valgt at give en kontakt bonus, men pengene er meget bedre givet ud på en rejse. Det styrker det kollegiale fællesskab og kulturen på arbejdspladsen, og så rygter det sig hurtigt, at det er et fedt sted at være. Det er enormt vigtigt, når vi skal have fat i nye gode medarbejdere.

Tania Møller Elmgreen, HR-ansvarlig hos Base Life Science.

Interesse for rejser trods corona

At flere virksomheder kigger på rejser som frynsegoder, kan mærkes hos rejsebureauet DBP Adventures, der arrangerer aktive personaleture. Selvom pandemien har givet udfordringer for rejsebranchen generelt, er der faktisk fremgang at spore netop blandt personalerejserne.

Flere virksomheder vil gerne give medarbejderne en oplevelse, og de vælger typisk aktive rejser med begrænset fagligt indhold, fordi de fælles oplevelser med at gå ud at spise eller tage på bjergvandring gør rigtig meget for de sociale relationer på arbejdspladsen.

Christoffer Backman, indehaver af DBP Adventures.

Men for at lykkes med en medarbejderrejse, skal man både kende og respektere sine medarbejdere, mener HR-specialist og rådgiver Lars Schou fra HR Company, der desuden arbejder med rekruttering for flere store danske virksomheder.

Det er vigtigt, at medarbejderne ikke føler sig presset til noget – for eksempel at skulle i spa med kollegaerne. Man skal virkelig være opmærksom på folks grænser, men formår man at give plads til alle, er en rejse en rigtig god investering, ikke kun fordi man brander virksomheden socialt, men også fordi medarbejderne får et stærkere sammenhold, og det smitter også af fagligt.

Lars Schou fra HR Company.

Personalegoderne kan gøre udslag

Et overophedet arbejdsmarked gør det i øjeblikket svært for virksomhederne at finde de helt rigtige medarbejdere, og derfor kan frynsegoderne blive det springende punkt, hvis valget står mellem to virksomheder for en kandidat.

Hvis man som virksomhed i forvejen har et stort og anerkendt brand, kan de helt rigtige frynsegoder gøre, at man bliver valgt til som arbejdsplads. Såfremt den gode økonomi fortsætter, er rejser som frynsegode bestemt noget, vi vil se blomstre endnu mere i fremtiden.

Lars Schou fra HR Company.



Husk at ved at følge os på Facebook og Twitter - Så får du besked så snart vi udgiver noget!


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *