Rejsebrev: Flashback – Air India til Asien

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

I forbindelse med den formodet genåbning af ruten mellem København og Delhi, så har vi udarbejdet et lille flashback, fra en tur med netop Air India på en rejse til Bangkok tilbage i 2019.

I marts 2019, fik undertegnede af dette rejsebrev den impulsive idé at tage en tur til Bangkok, med kun 1 uges varsel. Der blev kigget efter billetter ved flere forskellige flyselskaber rundt omkring, men valget faldt på det for mit vedkommende nærmest ukendte Air India.

Valget af Air India skulle dog senere vise sig at være et af de bedre valg som undertegnede bag dette rejsebrev har foretaget når der skulle bookes en flybillet.

Afrejse fra Kastrup

Jeg ankom til Kastrup lufthavn et par timer før planlagt afgang, og gjorde klar til at gå en tur i SAS loungen. Til min store overraskelse var der dog kaos i Kastrup idet at SAS havde en strejke samme aften som min afgang.
Et sted omkring 5-10 flyvninger, heriblandt en afgang til Birmingham var blevet ramt af aflysninger fra SAS, så jeg måtte se tiden an for at se om strejken i SAS også ville påvirke min egen flyvning, men det gjorde den heldigvis ikke.

Ved 19.30 tiden gik jeg imod gate, og der var lidt ventetid før boarding blev påbegyndt. Klokken omkring 20.45 var der meldt “boarding complete”, og vi kunne taxi imod runway for takeoff. Jeg mindes at vi lettede fra bane 22R.

Inflight service og flyvningen del 1

Selve flyvningen var rolig, og planlag til vare små 8 timer. Jeg tænkte, “fair nok”, og ikke lang tid efter takeoff var der den første planlagte servering.

Den første servering bestod af at en drinkvogn kom igennem med et større udvalg af blandt andet alkoholiske drikke samt sodavand og juice.

Jeg valgte selv at tage en kop cola og en kop appelsinjuice. Derudover fik man en pose peanuts, til at stille den lille sult.

Efter første servering af drikkevare, blev der stille den næste lille times tid, men så gik første servering af mad også i gang derefter.

Hoved-serveringen var planlagt sådan at drinkvognen der var igennem cirka en time forinden, også kom igennem i forbindelse med hoved-serveringen. Efter drinkvognen kom så madvognen, og her var der mulighed for at vælge 3 retter i forbindelse med dagens flyvning.

Den første ret som man kunne vælge, var noget kosher mad. Den anden valgmulighed var en omgang kylling i indisk karry, så der kan den erfarne madkender nok godt regne ud at hvis man ikke er til stærk mad, Ja så skal denne valgmulighed nok ikke vælges. Den sidste valgmulighed på dagens flyvning bestod af en omgang Butter chicken, for øvrigt den samme ret som jeg valgte.

Nuvel. Maden fra dagens hoved-servering blev spist med stor velbehag, og der var ikke rigtig noget at kommer efter i forbindelse med kvalitet eller smag.
Det skulle dog vise sig at jeg var fortsat sulten efter første portion og da personalet kom igennem igen forhørte jeg om det var muligt at få endnu en portion, og det var der ingen yderligere problematikker i. Cirka 2 minutter efter min forespørgsel, kom personalet tilbage med endnu en portion Butter chicken.

Efter yderligere en times tid inde i flyvningen kom kabinepersonalet atter igennem kabinen. Denne gang var det for at indsamle rester fra hoved-serveringen, samt indsamling af affald. Kort efter denne proces blev lyset dæmpet og folk kunne nu få noget ro.

I forhold til mange andre flyselskaber rundt om i verden, tilbyder Air India også muligheden for “Selvbetjening”. Cirka 2-3 timers tid efter at lyset blev dæmpet skulle jeg en tur på toilet. Dette toiletbesøg muliggjorde også at der kunne blive kigget på de øvrige faciliteter i kabinen. Blandt andet benyttede jeg mig da selv af muligheden for selvbetjening, idet at jeg omme bag i pantry tog et glas appelsinjuice og lidt sodavand, før jeg atter gik imod mit sæde for at få noget mere søvn.

Morgenmad og landing i Delhi

Små 2 timer efter mit lille besøg i bagenden af flyet var det atter tid til at lyset skulle tændes.
Med cirka 1½ times tid til landing og det faktum at der også skulle serveres morgenmad, på dagens flyvning, var det nu tid til at folk skulle vågne. Kort efter begyndte serveringen af morgenmaden, der skulle vise sig at være en anderledes en af slagsen, idet at alt der samlet i en boks.

Hvad menes der helt præcist med “Samlet i en boks”? Jo ser i. Air Indias servering nummer 2 på dagens flyvning bestod af en boks hvor alt morgenmadsindholdet er samlet i.
Indholdet af morgenmadsboksen bestod af et bæger med ananas juice. En kanelsnegl og en form for bolle. Ikke den store servering, men trods alt stadigvæk en servering.

Serveringen af morgenmad var nu slut for denne omgang, og med cirka 30 minutter til landing, var det nu tid til at kabinen skulle klargøres for netop landing. Kabinepersonalet kom igennem, for at indsamle affald en sidste gang, og herfra blev skiltet med sikkerhedsbæltet tændt og der blev meldt “Please seat for landing”. Kort efter var vi landet i Delhi.

Transferprocessen i Delhi. Et helvede uden lige.

Landet, og nu klar til transfer. Jeg havde cirka 7 timers layover i Delhi inden mit fly videre til Bangkok skulle afgå. Jeg synes selv at 7 timer nok kunne være i overkanten, men jeg fandt også hurtigt ud af hvorfor Air India, havde indlagt 7 timers transfertid.

Når man ankommer med et fly til Delhi så går man imod immigrationsområdet for indrejse, som en ankommende passager, men kort før du kommer til selve indrejseimmigrationen til Indien drejer du dog skarpt til højre, også er du ved checkpoint nummer 1, for Transfer.

Ved Checkpoint nummer 1 skal du, hvis IKKE du allerede har et boardingkort fra Air India, have ombyttet samtlige af dine til boardingkort. Disse boardingkort skal ombyttes til “Air India boardingkort”.
Lige denne proces med at man skal have alle sine boardingkort ombyttet til “Air India boardingkort” synes jeg personligt er helt hen i vejret, men inderne har vel deres grunde til at systemet er på denne måde.

Når Checkpoint nummer 1 er passeret, så kommer du til checkpoint nummer 2. I checkpoint nummer 2 skal have dine boardingkort verificeret og godkendt, og først derefter kan du fortsætte til checkpoint nummer 3, som er en mindre immigration.

Med boardingkortene godkendt i checkpoint nummer 2, fortsatte jeg videre til check-point nummer 3, og det er nok også det checkpoint som tager længst tid at komme igennem.

Checkpoint nummer 3, er en mindre immigrationskontrol hvor du skal melde at du er i transit i Indien, og at du skal rejse ud af indisk territorium senest 12 timer efter at du er ankommet på indisk grund.
Selve dette checkpoint tager tid. Personalet dobbelttjekker at du er den som du er, hvornår dit fly afgår med mere.

Først når immigrationspersonalet har godkendt hele denne proces kan du fortsætte videre til checkpoint nummer 4.

Checkpoint 4 er egentlig bare en standard “security control” som du kender det fra en hver anden lufthavn rundt om i verden, og når checkpoint nummer 4 er passeret? Ja så kan du ånde lettet op og du kan tage rulletrappen op i Delhis transithal.

Personligt regnede jeg med før jeg ankom til Indien at man blot gik direkte fra borde og til transithallen. Denne teori fik jeg dog slået i stykker, og jeg fandt derved også hurtigt ud af hvorfor Air India havde givet mig 7 timer i Transit i Delhi.

Til hele processen i at gå i transfer i Delhi skal du nok bruge et sted mellem 1 time på en god dag, og hvis det er en dårlig dag med lang kø, med mere? Ja så skal du nok afsætte 2 timer eller mere til hele denne proces.

Den reelle transit og turen videre til Bangkok

Nuvel. Med papirerne i orden og med små 4 timer til mit næste fly imod Bangkok? Jaa hvad skulle man så lave? Jo. Jeg fandt en pay-in lounge, også brugte jeg små 3 timers tid i loungen, som for øvrigt havde et godt udvalg af mad og drikke, inden det var tid til at gå imod gate til flyvningen imod Bangkok.

Fremme ved gaten og boarding skulle lige til at begynde. Nu var det endelig tid til at forlade Indien for denne gang, og komme ombord på flyet imod Bangkok.

Vel ombord og efter endt boarding, var det nu tid til at forlade Delhi og derved Indien for denne gang.

På dagens anden flyvning nu imod Bangkok var der i forhold til flyvningen fra København særdeles god plads. Flyet var ikke fyldt op, og dette gjorde at jeg fik personligt fik mulighed for at lægge ned over 3 sæder, så jeg kunne få lidt søvn på denne “lille” 5 timers tur til Bangkok.

Ikke længe efter vi var kommet i luften var det nu tid til flyvningens servering. Serveringsmetoden foregik på samme måde som på dagens første flyvning fra København. Først kom en drinkvogn igennem og kort tid derefter kom vognen med maden.

Menuerne for denne flyvning havde 3 valgmuligheder. Valgmulighed nummer 1 af kosher mad. Valgmulighed nummer 2 bestod i af noget kylling i karry, i en stærk version, hvorimod valgmulighed nummer 3 var en Kylling i Karry i mild version. Jeg valgte person den milde version.

I forhold til flyvningen mellem København og Delhi, havde flyvningen mellem Delhi og Bangkok kun en enkelt madsservering. Derudover havde flyvningen ingen selvbetjening i Pantryområdet i modsætning til dagens første flyvning fra København.

Overordnede konklusion

Idet at dette rejsebrev, er et flashback til før der var noget der hed “Covid-19” og verden gik af lave, ja så har meget ændret sig siden 2019, hvor denne tur fandt sted. Kunne der laves en anmeldelse over dette rejsebrev? Ja det kunne der i teorien godt, men i det at turen fandt sted tilbage i 2019, så har mange forhold nok ændret sig omkring produktet i forhold til nutiden, og det er derfor at vi bringer et rejsebrev, fremfor en anmeldelse.

Servicen ved Air India som selskab kan man ikke klage over på nogle punkter. Selskabet kan sit kram. Dobbelt madservering på en tur på små 7-8 timer er der ikke mange selskaber der benytter sig af længere, og muligheden for selvbetjening i Pantry skal man heller ikke klage over. Specielt muligheden for selvbetjening i Pantry er en god mulighed. Kabinepersonalet informere når lyset slukkes at hvis man har brug for noget så er der mulighed for selvbetjening, og dette giver en god anledning til at få strukket sine ben.

Transitprocessen i Delhi et minus. Faktisk vil jeg gå så langt at sige at det er et KÆMPE minut.

På punktet omkring transfer kunne de indiske myndigheder, godt være lidt mere fleksible overfor transitpassagerer, men immigrationspersonalet gør bare sit arbejde ud fra hvad der er blevet politisk besluttet desværre.

Overordnede kan jeg godt anbefale en tur med Air India, men hav tålmodighed når du rammer Delhi. Hav dine boardingkort i orden sådan at du stryger igennem de 2 første checkpoints i transitprocessen. Karaktermæssigt, vil jeg give en tur med Air India 4 på en 5-trinskala, det kan anbefales.



Husk at ved at følge os på Facebook og Twitter - Så får du besked så snart vi udgiver noget!


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *