In-flight Service: Mad ombord på flyet

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Man taler ofte om det og hvor godt eller især dårligt det er. Flyselskaberne gør meget ud af dette og især at spare på omkostningerne ved kun at servere en lille bolle/sandwich/snack eller slet ikke noget på deres Europæiske ruter. Nogle eksempler på dette er her:

WP_20130821_005

SAS Plus i Europa – samme kan købes i SAS Go

bonusfeber - air berlin - M serviceAir Berlin – Gives på en typisk tur på under 2 timer

Noget helt andet er på langruterne. Der kæmpes der en smule mere for det og der laves noget, som har en højere kvalitet og som oftes er med i billetprisen. Dog ser vi på Bonusfeber flere tiltag der går imod at dette skal tilkøbes som noget ekstra til billetten. For eksempel Norwegian til USA eller Thailand. Det er noget vi her på Bonusfeber har spået lidt om nok bliver mere og mere normalt i fremtiden – især på økonomi billetterne.

Et eksempel på maden på en langrute til USA med SAS:

SAS - Catering - Longhaul

Et Business Class måltid kunne foreksempel se sådan her ud på en SAS flyvning (øverst) og en United flyvning (nederst):

SAS - Business Class - Catering - Longhaul

United - Business Class - Catering - Longhaul

Det som er det primære i denne artikel er ikke så meget, hvad der er på den bakke man får serveret, mere at der er ofte stor forskel. Jeg har fået mad ombord som er meget bedre end noget jeg har smagt på de rigtige gode resturanter på landjorden, men jeg har også fået med der simpelthen ikke er til at spise. Så hvorfor er der denne forskel – er det svært at lave mad i en varmeovn til 250 mennesker og hvad gør luftfartselskabernes catering folk for at gøre maden så god som muligt i 30.000 fod?

Dette har jeg til dels fået svar på ved at spørge rundt på flyene til crewet, besøgt nogle af selskabernes catering produktioner (så sent som i dag har Bonusfeber være på besøg ved KLM’s Catering afdeling i Amsterdam – læs mere her).

Men også via en udsendelse af Heston Blumenthal hvor han besøgte British Airways, som faktisk laver en udemærket service på alle deres klasser sammenlignet med det generelle niveau. Det er udsendelsen “Heston’s Mission Impossible – British Airways” som er episode 3 i denne serie (som også tager ned i en britisk ubåd).

Bliv lidt klogere på det hele og se hvad der kommer ud af sådan et besøg i videoen herunder:


E3 Heston’s Mission Impossible – British Airways by zodiacza

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *