Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Vi ser en kontinuerlig devaluering i øjeblikket for de fordele du, som medlem af et bonusprogram, får på flyselskabernes billigste billetter. Det sker som en del af en del af den “unbundling” af flybilletterne som især Economy påvirkes af. Nu ser vi at Delta har fjernet pointoptjeningen fra deres billigste flybillet
Fra 1. januar 2022 tog Delta en skridt længere i deres “unbundling” og der er nu ikke længere point (miles) optjening for deres billigste Economy billet.
Vi har set det komme og nu er det her. Delta har fjernet deres optjening af miles til deres bonusprogram Skymiles for deres billigste billetter. Det er trådt i kraft her fra den 1. januar 2022.
Award, Basic Economy (effective January 1, 2022), Miles + Cash, free, barter, pass travel and certain other tickets are not eligible for mileage accrual.
Delta’s hjemmeside – Betingelserne for Skymiles programmet
Når vi kigger på deres bookingsside, så ser vi det tydeligt markeret at deres Basic billet ikke længere giver miles eller hjælper til kvalificering af status.
Det interessante og måske lidt brutale er at Delta nok spekulerer i hvormange, der vil undgå den billigste billetkategori. Der vil være nogle af deres Skymiles medlemmer, som helt sikkert vil gøre meget for at kunne optjene miles og dermed også status. Så Delta ser det nok som et kriterie for succes at de kan “opsælge” fra Basic til Main Cabin (economy) billetter. På det ovenstående eksempel koster en billet i Main Cabin altså 50 US dollars mere – og er det meromkostningen værd?
Disse helt billige economy billetter bliver også sat således sammen at du får svært ved ikke at skulle tilkøbe dig noget ekstra, som for eksempel sædereservation om du rejser to sammen eller bagage. Så dette kan reducere den reelle prisforskel. Men det er bare svært at gennemskue for mange og især når du bruger en søgemaskine som for eksempel Momondo.
Vi ser også dette træk som det første og forventer at andre flyselskaber vil følge trop.
SAS vil følge trop!
På vores egne breddegrader har vi SAS og dem tror vi på bliver et flyselskab, som vil følger trop. De har allerede for deres billigste flybillet – SAS Go Light – valgt kun at give 200 EuroBonus point for en tur mellem København og New York. I realiteten er det lige så meget som et stort nul.
Så vi ser det ret nærliggende at SAS vælger at fjerne denne optjening helt fra SAS Go Light billetten. Du kan, som EuroBonus medlem, ikke rigtigt bruge 200 point til ret meget, når du skal bruge 45.000 point for at få den eftertragtede guld status. På en tur mellem København og Oslo får du kun 100 point hver vej.
Argumentet fra SAS vil nok være at de EuroBonus medlemmer som er bedste betalende ikke vil flyve på disse billige billetter alligevel og at privatrejsende udelukkende er interesseret i at billetten er så billig som muligt. Med disse to ting er vejen reelt åben for at fjerne optjeningen helt.
Frank siger
At SAS ikke giver mange point for de billigste billetter er ikke noget nyt. Sådan har det været fra før Corona. Ligesom der i flere år har været billetter hos Brussel hvor du ikke optjener point hvis du ønsker dem kredited til din EB account. De har oven i købet Business class billetter hvor dette er tilfældet, og det er billetter som man køber og betaler via deres egen website. Lufthansa, Austrian og Swiss har det samme, men her er har jeg kun set det på Economy.
Jeg er ikke sikker på at devaluering af Frequent Flyer point earnings er en dårlig ting. Der er for mange som har guld eller diamond status idag hvilket devaluer værdien af din status. Det er lidt grotesk at du kan optjene guld status med under 3 business eller 4 plus rejser til USA eller Asien på 1 år. Og det uden at udnytte kampanger, kreditkort eller andre optjenings muligheder.