For 70 år siden blev SAS første flyselskab som fløj “polarruten”

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

I dag er det 70 år siden at SAS, som det første flyselskab, fløj “polarruten” på ruten mellem Europa og USA. Første flyvning var mellem København og Los Angeles.

SAS lavede den 15. november 1954 luftfartshistorie, da de blev det første flyselskab som kommercielt fløj “polarruten”. Dette var en rute hen over Nordpolen og var skabt af at kunne flyve hurtigere og mere effektivt mellem Europa og USA.

Dagen i dag, den 15. november 2024, markere derfor 70 års dagen for denne utrolige bedrift og er en vigtig brik i SAS historien som innovativt flyselskab. Denne innovative tilgang har SAS fortsat i dag og vi ser det eksempelvis når SAS deltager i “The Aviation Challenge” eller i deres samarbejde med Heart Aerospace om at bringe el-fly ind i kommerciel drift fra 2028.

Fejring af jubilæummet i Vilhelm Lauritzen terminalen

I dag blev denne vigtige dag fejret i Vilhelm Lauritzen terminalen i Københavns Lufthavn.

Det var netop i denne terminal, som passagerne skulle igennem inden de gik ombord på flyet mod Los Angeles.

Anko van der Werff, CEO i SAS i Vilhelm Lauritzen terminalen. Foto: Henrik Olsen

SAS’s introduktion af “polarruten” var en markering af et vigtigt landemærke for luftfarten. Det var grundlæggende for de muligheder vi i dag tager for givet. Verden blev mere tilgængelig med en kortere flyvetid.

SAS fortsætter med at drive innovation og forbinde folk verden over og København er fortsat hjertet af vores globale netværk.

Anko van der Werff, CEO i SAS

Den samlede distance blev reduceret med tusindvis af kilometre og dermed et markant laverede brædstofforbrug. I dag er besparelser som disse centralt for det vi kalder “sustainability” og allerede i 1954 var det i fokus for SAS.

Foto: SAS/PR

4 år og 3 centrale og innovative løsninger

Ruten tog over 4 år at få til at blive til virkelighed og det krævede nogle helt nye og dengang innovative løsninger.

SAS Douglas DC-6B. Foto: SAS/PR

Den første løsning som skulle findes var at navigere. Einar S. Pedersen var navigatør i SAS og han ufviklede et nyt og meget præcist gyrokompas. Dette kompas pegede altid i den samme retning uanset hvilken bevægelser det blev udsat for.

Greenwich Grid systemet. Foto: SAS/PR

Den anden del var Greenwich Grid systemet, som gjorde det nemmere at sikre navigationen.

Den tredje del var solkompasset. Da man på den tid brugte solen til at navigere efter var det en udfordring med polarruten. Solen var simpelthen under horisonten. Derfor skulle man finde en løsning på dette. Det blev til solkompasset, som kunne fange det begrænsede lys fra solen under horisonten. Inspirationen var formedentlig kommet fra vikingerne, der også have et solkompas, hvor de kunne bruge solen til at navigere efter.

I 1952 var SAS klar til at teste “polarruten”. Dette skete så hen over 2 år med brugen af de nye løsninger.

En del af forberedelserne var også at være klar på udfordringer og overlevelse i tilfælde af at de måtte lande på isen. Så en manual var lavet på hvordan man overlever på isen og alle fik udleveret overlevelsedragter.

Siden den første flyvning i 1954, så har SAS haft en kontinuerlig ruten mellem København og Los Ageles.

Dagens afgang til Los Angeles med rutenummeret SK931, er derfor helt speciel og passagerende ombord får en del ting, som minder dem om rejsen i 1954.

Følg flyet live her:

Forsidefoto: Henrik Olsen



Husk at ved at følge os på Facebook og Twitter - Så får du besked så snart vi udgiver noget!


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *