Ser ud til at Primera Air kaster håndklædet i ringen. Det har ligget lidt i kortene, at deres annonceringer af nye langrute-baser rundt omkring i Europa ville være den sikre vej dertil. https://twitter.com/AlexInAir/status/1046792377980076032
Jeg har netop udgivet en artikel om dette, da jeg fik info fra to kilder med 30 minutters forskel. Link hvor I kan se brevet der er sendt til medarbejderne i dag: https://insideflyer.dk/breaking-gaar-primera-air-konkurs-morgen/
Ked af at læse dette på vegne af medarbejderne og de berørte pax. Kan se at de har fire afgange imorgen ud af CPH. Bravotours er hårdt ramt. Spændende at se hvem der skal flyve disse afgange de kommende dage. Hvis nu SAS er hurtige, så får de fat i deres A321neo og påbegynder udvidelsen af longhaul med denne maskine... Jeg ved godt det ikke pænt, men ens død en anden mands brød.
Hvor sindssygt, de har jo etableret baser i de største byer i Europa og skulle få de nye 321 til usa ruterne. Den havde jeg ikke set komme, men har heller ikke noget i deres regnskab
Den tør en amatør godt komme med et bud på: Bad luck. Et evt. krav mod selskabet skal fra og med i morgen rettes til konkursboet, og en kompensation ligger formentlig ret langt nede i hierakiet.
Det var også min vurdering. Har ellers allerede indgivet en stævning mod dem, at hvis vi ikke have beløbet senest 3/10 , så ville vi indgive konkurs begæring. Har kæmpet med dem i 9 måneder, selvom de efter adskillige måneder erkendte
Jeg syntes måske det er lidt ude af proportioner at indgive konkurs begæring pga 6*EUR400/600? Prøv at tænk på alle de personer man berører pga den handling...
Nu er det vel heller ikke årsagen “Ifølge Anders Ludvigssons mail er det høje omkostninger til leje af ekstern kapacitet i forbindelse med den forsinkede Airbus-levering, som er en af årsagerne til den finansielle nødlanding. Mailen er angiveligt blevet sendt rundt til selskabets ansatte. Det har alene kostet op imod 20 millioner euro, eller godt 150 millioner kroner at indleje fly og besætninger fra andre selskaber, lyder det i mailen.”
Det var hvad ovennævnte skrev - at man havde truet med at indgive konkurs pr. 3/10 hvis ikke 6*EUR400/600 blev betalt. Nu er det nok ikke det der har væltet Primera air, men vi går godt nok langt for få erstatning idag...
Nu skal det siges at det er 4 måneder siden de erkendte at skulle betale kompensation efter flere måneders kamp. Men efterfølgende en masse tovtrækkeri, manglende svar og vilje samt undskyldninger blev det et princip og fik en ven som er jurist til at indgive en retslig anmodning. Pengene er ligegyldige, men det bliver et rent princip når det tidligere også kom frem i medierne, hvor stride de tidligere har været med at forsøge at trække i langdrag
Stødte lige på en artikel fra Ekstrabladet, måske den kunne have lidt interesse. https://ekstrabladet.dk/nyheder/sam...af-danskere-som-venter-paa-erstatning/7333765
Du er ikke alene: https://www.dr.dk/nyheder/indland/p...f-millioner-i-erstatning-det-er-rigtig-traels
Jeg tror desværre ikke, at der er så meget andet at gøre, end at stille sig op i rækken af kreditorer hos konkursboet. Det er selvfølgelig forsøget værd, men det bliver nok svært at indhente kompensationen, som jeg lige ser det. Tænk på, at f.eks. personalelønninger, krav fra leverandører og lign. skal dækkes først, før der kan kigges på andre krav. Det vil undre mig meget, hvis der skulle være noget tilbage til passagererne, når først hele konkursboet er gjort op.
Det lyder nærmest som det klassiske trick når det går lidt skidt med økonomien, at man tager et ufrivilligt lån hos kreditorerne. Men i sidste ende er det nok personalet, der har mest i klemme.
Info fra Rejsegarantifondens hjemmeside angående Primera Air: Hvis du har penge til gode for aflysning, forsinkelse el.lign. vedrørende flyvninger før 2. oktober 2018, kan du anmelde kravet i konkursboet. Det er desværre ikke noget, Rejsegarantifonden dækker. Du kan anmelde det til kurator Henrik Sjørslev på mail primera@dlapiper.com.
Jeg kan varmt anbefale at læse denne artikel: https://www.forsinkedefly.dk/primera-air-er-gaaet-konkurs-vaerd-at-vide-om-erstatningsmulighederne/ Lad os krydse fingre!
Fandt denne artikel: https://www.jv.dk/business/Kurator-...ntanter-tilbage-i-konkursboet/artikel/2651269 Jeg har fattet meningen - men kan dog undres over de begreber, journalisterne bruger. Et eksempel: Der er mange flere kreditorer end aktiver. Men nu skal jeg naturligvis heller ikke være for kritisk, selvom jeg nok ville have dumpet de studerende på handelshøjskolen, hvis de havde skrevet noget tilsvarende til eksamen på første år