Boardingkortet er en god begyndelse. Og kan det ikke lade sig gøre online, så handler det selvfølgelig om at være i lufthavnen til tiden.
Hmm, på hjemmesiden skriver de (via link øverst på forsiden): "SAS starts the rebooking process immediately when a flight is canceled. We will do our utmost to rebook you on the next available flight. You will get a notification when the rebooking is completed". Og længere nede om rettigheder: Selvom SAS selv ikke aktivt måtte hjælpe med ombooking, så har man tilsyneladende muligheden selv. Hvis man kan finde en ledig afgang...
Min pointe var at SK ikke ombooker til andre selskaber . Den anden del af mit indlæg kunne være formuleret skarpere: Man kan selv booke alternativ. Men ja, held og lykke med at finde andre fly med plads.
Man bør også være obs på denne formulering hvis man selv booker alternativ til aflyste SK fly: The new ticket or cost of alternative transportation must be in the same service class or same price range as your original flight ticket.
Ja, den er tricky. Første betingelse er nogenlunde ligetil, men den anden er jo nærmest umulig at opfylde, når man skal købe en billet til idag/imorgen. Det kunne være interessant at høre @Beaglen's take på dette..!
Man skal møde fysisk op i lufthavnen ved check-in skranken, så det er ikke nok med en taxakvittering eller et selfie / foto fra lufthavnen, da flyselskabet ikke har noget bevis for at man er mødt op ved check-in skranken. Det er først når man står dér, at flyselskabet vil kunne informere om rettighederne (som de faktisk er forpligtet til), samt hvad der tilbydes af mulige løsninger.
Ved godt, at det ikke er relevant før på tidligst på lørdag , men SAS tager ikke ekstra ved ombookning.. Har selv - for en sikkerheds skyld - fået ombooket et SAS Scandinavian til et SAS Connect fly uden ekstra omkostninger. Der var tale om bonusbilletter på Plus (købt til 15.000 point), som blot blev ombooket til andre billetter på trods af, at disse stod til ca. 140.000 point i pristabellen ;-)
Kan sagtens være relevant for mange . SAS tilbyder "Dynamic Waiver", så man kan rigtigt nok gratis ombooke en gang: As the pilot strike has been postponed to 02JUL - 00:01 we allow passengers who would like to change their booking back to original reservation to rebook without additional charge. Rebooking to be made on SK operated flights, to the same destination, in the same booking class, or lowest available booking class in the same service class as originally booked. Passengers holding SK/117-document with SK operated* flights not yet canceled, worldwide in the period 29JUN22-04JUL22, may voluntary rebook the ticket once free of charge. *SK operated flights: SAS Scandinavia SAS Link SAS Connect Wetlease partners - CityJet WX, Air Baltic BT, XFLY EE
BT skriver: Norsk mægler siger, at piloter og arbejdsgivere er ved at nærme sig hinanden, men er ikke i mål endnu. Parterne i SAS-konflikt viser tegn på at nærme sig hinanden | BT Erhverv - www.bt.dk
Så kom strejken, næsten 24 timer gammel og rammer selvfølgelig lige i starten af folks ferie. Er der nogen der ved hvad lønnen er for piloterne i SAS? og hvad den er i andre selskaber.
Jeg har ikke kunne finde noget opdateret i 2019 var gns lønnen på 1mio DKK plus pension og tillæg https://nyheder.tv2.dk/business/2019-05-01-sas-strejke-her-er-aftalen-piloterne-opsagde DPF har selv tegnet overenskomst med Maersk. SAS har tilbudt samme vilkår. Det ville DPF ikke Piloterne i FPU flyver stadig. Og strejker altså ikke. DPF vil heller ikke acceptere de vilkår.
Det er svært at svare på, da det afhænger af mange ting.. de unge/nyansatte i SAS Scandinavia tjener ikke særlig godt i forhold til mange andre selskaber og derudover får de de dårligste vagter.. pilotansættelse i SAS Scandinavia er lidt som at deltage i et pyramidespil, jo højere du kommer i pyramiden, jo bedre løn og ikke mindst arbejdsbetingelser. Det sjove er, at det nærmest suværent er pilotforeningen/fagforeningen, som styrer vagtplanlægningen af piloter og gode fagforeningsfolk får derfor de rigtig gode og givtige ture (loppetjanserne), mens “pøblen” får tildelt de elendige ture. Det er godt nok et par år siden, men da var det ikke ualmindeligt, at en vellidt pilot (fagforeningsgodkendt og en del anciennitet) kunne nøjes med mellem 1 til 2 returflyvninger til New York pr. Uge (effektiv arbejdstid på Max. 18 timer pr uge) og samtidig have en månedlig hyre på over 125.000 pr. Måned plus pension og andet… det er disse vilkår, som toppen af pyramiden ikke vil give afkald på - og det, som har ført til den nuværende situation.
Og så her til morgen kom SAS med konkursbeskyttelse i form af en Chapter-11 i USA: https://insideflyer.dk/sas-soeger-nu-konkursbeskyttelse/ Indtil videre er EB programmet og point fortsat aktivt. Jeg lavede en booking af bonusbillet her til morgen efter nyheden og den gik fint igennem. Jeg er mere bekymret for det vouchers folk har - disse kan blive værdiløse med mindre alt lykkes. Nogen med et bud på det?
Er der nogen der ved hvordan man står med sine bonuspoint? Er det bedst at gemme dem eller at booke en billet allerede nu i såfald SAS lave en rekonstruktion.
Jeg har bonusbilletter næste fredag, d. 15. juli med retur d. 20. juli. Samt en one-way bonus til IAD d. 5. august. Jeg er lidt spændt på, hvordan de bliver behandlet. Specielt om 10 dage, hvor der nok er stor sandsynlighed for, at strejken stadig er i gang...
Tror ikke man skal være urolig. Anko har prøvet det før i Avianca og der skete ikke noget med bonusprogrammet.. hvis man kigger på det der skete i Avianca, så tror jeg ikke vi skal regne med at SAS Scandinavia overlever, men i løbet af de næste 9-12 måneder vil man have flyttet den lønsomme forretning over i Connect eller Link eller det nystartede selskab (kan ikke huske navnet). Det er desværre - grundet fagforeningernes krigeriske tilgang - eneste måde, hvorpå SAS brandet kan overleve. Var der ikke en fagforeningsformand der sagde “vi har sejret os ihjel” - og det er præcis det som Dansk Metal har gjort med SAS Scandinavia.
Det nye selskab, som blev oprettet den 20/4-2022 hedder: SAS Crew Services Danmark A/S Så det er nok lig i setup som: SAS Link AB og SAS CONNECT CREW SERVICES A/S
Det lyder fuldstændigt forrykt... Gad vide hvorfor der ikke er nogle medier der har fanget den vinkel.. Modellen vil nok ikke have meget sympati blandt de rejsende. Men det forklarer nok hvorfor der ikke er så meget naturlig afgang (eller udskiftning) bland de ældste piloter; de finder nok ikke så gunstige forhold andre steder...