Der har ikke været aktivitet i tråden i over et halvt år. Er der en dybere mening med at du skriver i tråden nu??
Hej Peter, jeg skal (forhåbentlig) også afsted her efter sommer, med Rotary. Jeg skal også afslutte 1.G. Var der nogen problemer angående det? Jeg føler bare, jeg "mister" et år ved at tage afsted. Er det noget jeg skal bekymre mig om?
Selvfølgelig mister du ikke et år - forvrøvlet sludder. Det er muligt at din videreuddannelse/erhvervskarriere i Danmark starter et år senere end ellers men so what? - hvor mange tror du tænker på det om 20 år? ".. Nikofant - var det ikke ham, der for mange år siden mistede et år på at se andre steder i verden - ham kan vi da ikke ansætte!" Lyder ikke sandsynligt, vel? Så - af sted med sig!
Dog kan man også gennemføre sådanne ophold uden at blive forsinket. Min søster var afsted 1 år efter folkeskolen i Frankrig hvor hun gik i 1g. Da hun kom hjem startede hun direkte i 2g - det eneste var vidst at hun skulle følge samfundsfag i en anden klasse. Det afhænger af dialogen mellem dig, dine lærere og rektor når du kommer hjem. Men tager det et år mere skader det absolut ikke
@Nikofant jeg må tilslutte mig @SebastianBruun. Jeg fortryder jeg ikke tog chancen og gjorde det, og dem jeg kender der gjorde det fortryder ikke de gjorde det. Kom afsted, udnyt det og nyd det. Og hvad så hvis du ikke kommer tilbage til den hverdag du kender nu. Nye muligheder, nye chancer, nye bekendtskaber dukker op...sådan vil det være hele resten af dit liv og arbejdsmæssige karriere. Om 80 år (jeg forventer at pensions alderen er sat op til omkring de 110 til den tid) er der ikke absolut ingen der vil betragte det som en disadvantage.
Hej @Nikofant Som andre herinde nævner mister du intet ved at tage afsted - tvært imod får du en masse erfaring og oplevelser ved at tage afsted, som både vil give dig en masse værdi personligt, men dette vil også vægte højt når du skal søge ind på videregående uddannelser. Angående at afvige eventuelle konflikter med gymnasiet, vil jeg anbefale dig allerede nu at tage kontakt til din studievejleder, og bede ham give dig et års orlov til uddannelse i udlandet. Hvor skal du hen? Er det ikke ved at være tiden hvor Rotary sender landefordelingerne ud? Har du flere spørgsmål, eller kunne du blot tænke dig en chit-chat med en ex-rotary udvekslingsstudent, så må du meget gerne skrive! Hilsen Peter
Hej allesammen, og mange tak for de super fine svar! For det første, så tak til @Henrik Olsen for den gode hilsen @SebastianBruun, du har sq ret, men stadig lidt ked af at efterlade denne rutine, som nærmest lige er kommet på plads efter efterskole i 9. Klasse. Men det går dog nok, det er vel bare mere spændene! @alexanderln, har snakket med flere studievejledere, min teknologilærer og hr. Rektor om det, og det kan have ret store komplikationer at starte på 3.g efter. Jeg vil mangle en stor del af de nødvendige forløb til SO prøven og desuden starter den nye gymnasiereform ved næste årgang, så jeg kommer sandsynligvis tilbage til en "ny" skole. Vi skal stadig have aftalt om jeg tager i 2.g eller ej. @THammer tak! smiler @Peter Krogh Frausing har taget kontakt. Evt. læs mit svar til alexanderln Tak, kan godt se nu at fordelene virkelig svæver over ulemperne, og at det nærmest kun vil gavne mig senere hen Og jo, de fleste fra facebook sider har fået deres mail på omkring dette tidspunkt, men har sørme ikke fået en mail endnu. Må lige skrive en SMS til min counsellor. Endnu en gang tak for de dejlige svar, allesammen!
Nu er du vist godt overbevist allerede men stemmer lige i med @THammer — jeg kom aldrig afsted hverken i gymnasiet eller mens jeg var på uni, og har fortrudt det mange gange siden (og forsøger at opveje lidt for det nu). Så bare kom afsted og giv den gas, og gør det igen når/hvis du læser videre!
Hvis du ikke allerede er overbevist endnu, så her en historie fra en gammel rotte. Jeg gik direkte videre fra gymnasiet til uni og det kunne tydligt ses på karakterene. Det startede pænt med styrtdykkede i en lige linie og i slutning af det første år var der ikke meget jeg bestod. Jeg fik så indhentet skaden med et Erasmus ophold som specialeprojekt. At jeg aldrig flyttede tilbage er en anden historie Hvis du har chancen, så grib den! Den erfaring kan du ikke lære i skole og du kommer til at bruge den resten af livet.
@Nikofant - som de andre gamle siger, selvfølgelig skal du afsted Var et halvt år i Oklahoma efter 9. klasse, det var virkelig en "oplevelse". Også af den negative slags men jeg vil ikke være foruden den dag i dag. Det er noget af det bedste man kan gøre for sig selv - at prøve at bo og leve med de lokale.