Jeg er lige ankommet fra 12 dage i Australien og New Zealand med Qatar - QSuites på 3 ud af 4 ben. Første gang med Qatar og jeg kan kun tilslutte mig koret af tilfredse forumbuddies. Som sædvanlig var ventetiden på bagage i CPH lang. Det der slår mig næsten hver gang er at ofte kommer der en lille klat bagage ud først, hvorefter der kan gå et stykke tid før resten kommer. Det glæder for alle handlingselskaber. Jeg har en teori der går ud på at de skynder sig med en lille bil fra flyet ind til båndet for på den måde at overholde en eller anden form for målsætning om tid og statistikken er pæn. Er jeg lidt sur gammel mand eller kan jeg have ret? For ellers kan jeg ikke se den dybere mening. I øvrigt fik jeg min kuffert 1:05 time efter flyet ankom til Gate - flot!
Ja, lidt imponerende . Også set i lyset af, at de som regel når at få kufferten med næste fly, selvom der måske kun er en god halv time at gøre godt med.. Og det kan så være forklaringen: Da fly sjældent ankommer på scheduled minut kan der nemt opstå ophobning, og så prioriteres det højere at få transit-bagagen håndteret, og det kan vi vel ikke klage over. Naturligvis kan det løses ved at have flere mand i gang, men ressourceallokering er altid en balance.
65 efter gateankomst lyder godt nok vildt. Og så formentlig med Priority mærker. Jeg har i mange år været meget lidt imponeret af bagageåndteringen i CPH - og specielt hvordan Priority bliver håndteret. Har i den grad mistænkt 3F folkene for at spille en væsentlig rolle her. Jeg må dog erkende at jeg synes det er blevet bedre de sidste år - ikke mindst på Priority fronten. Jeg mener dog at klart kan gøres bedre - 20-25min som der ofte står når man kommer ned til båndet er simpelthen ikke godt nok. Så lang tid tager der ikke at køre en vogn fra C37 til bagagebåndet og tømme containeren.
Tror mere klatten er relateret til bagage der skal videre med connecting flights - hvor klatten så er resten af den kasse
Jeg holder også nøje øje med bagagen på ankomst båndet - meget, meget ofte ruller prioritets bagagen med sine flotte orange tags ind til allersidst !! Næsten alle ruteselskaber har nogenlunde ens lasteinstruktioner, det kan være en flytype med bulk last eller en flytype med container last. - En lasteinstruktion udfærdiges af en loadcontrol afdeling (weight and balance specialister). Lasteformanden på rampen skal følge lasteinstruktionen. 1. Bulk : Bagagen skal så vidt muligt være sorteret inde fra bagage hallen på separate vogne, "almindelig" lokal bagage lastes først, og dermed sidst ud. Priority bagage sidst ind, først ud. Priority bagagen skal således køres ind i hallen på ankomst stationen med første træk … men, men der er næsten altid et problem med tiden !!! Her tages der hensyn til transit bagagen og hermed er systemet brudt !!! 2. Container fly : Hver enkel container har et nummer og dedikeres til "almindelig" lokal bagage, disse containere skal stå inderst, dernæst transit containere, og i lugen first og biz containere. Ingen slinger i valsen. Men så er spørgsmålet i hvilken rækkefølge, i hvilket træk, containerne køres ind i hallerne på ankomststationen ! (Hvis en passager med bagage er no-show, kan bagagen hurtigt traces. Tag-no. registreres på de respektive containeres lister, og lasteinstruktionen angiver containerens position i lastrummet).
Jeg landede i formiddags med SK932 fra LAX. Ankomst 40 minuttet før tid hvilket skyldtes god medvind og jetstrømmene på denne årstid, men samtidig at opleve en lufthavn uden kø til paskontrol med både betjening og automater og kufferter der kommer på båndet 15 minutter efter vi er kommet ind på C28, det er flot så man kan hvis man vil i CPH både hos paspoliti og SGH. i parantes bemærket var indrejsen til US i LAX denne gang også meget let og uden alenlange køer til immigration.
Det var 2) som var problemet i dag, de havde ikke nok containers og måtte frem og tilbage (sagde de). Men det jeg også ville med min post, var det at jeg har dem mistænkt for skynde sig med den lille "klat" for få båndet op at køre hurtigst muligt for på den måde at vise flyselskab og lufthavn at man nåede det inden for en given tidsramme.
En tilføjelse til @PENSIONISTEN Dine betragtninger er fuldstændig korrekte, men afhængig af tidspunktet for ankomsten, så kan der være kø for bagagefolkene, til at komme ind i baggagehallen. Nu ved jeg ikke hvad tid QR flyet kom ind, men 161 lander oveni både TG, SQ og visse dage også CA og HKG. Senere på dagen er der jo alle de andre "små" fly, som kan skabe kø indtil bagagebåndet. Myldretiden for langruter ankomster i CPH ligger omkring klokken 6-7
Lyder lidt som en søforklaring - for i containermetoden er containerne i flyet, så dem kan de vel ikke have mangel på? Flyet er blevet tømt i tide, så det kan blive fyldt til næste tur, så det må være i sorteringshallen, der kan opstå prop når flyene ankommer i 'utakt' - og så prioriteres transitbagage formentlig højst.
Det lyder som om "tid til sidste kuffert" ville være et mere relevant servicemål end "tid til første kuffert"
Nu er det mange år siden jeg arbejdede der, men hvis ikke fremgangsmåden har ændret sig har du helt ret. Det var en knap for first bag og en for last bag, og der blev typisk manipuleret med rettigheden ved at gøre som du mistænker.
Nå, i dag landede vi i CPH fra SFO. Nu er der gået 1 time og 5 min fra landing, og halvdelen af vores priority kufferter er stadig ikke kommet...
Helt enig med det der allerede er sagt, men fra er skyteam selskaber synspunkt. For et eller to år siden var det nærmere reglen end undtagelsen at priority bagage kom til allersidst. Jeg begyndte endda at overveje at bede om ikke at få et tag ved check ind! Siden er det dog blevet bedre, hvor de nu kommer et rent tilfældigt sted i pelotonnen. Tre kufferter checket ind samlet kan komme et 5-10 minutters mellemrum. Det giver i hvert fald ikke fornemmelsen at overholdelse af priority bliver prioriteret.
I sidste uge var Air Canada (Aviator) 55min om at få baggage frem til båndet og der var ikke myldretid. Faktisk så kom Pegasus fra SAW (også Aviator) ved gate efter vi kom til gate men deres baggage var færdigleveret inden AC begyndt. Priority kom dog først.