Beaglens juridiske rejse(b)log

Poster i 'REJSEBESKRIVELSER' oprettet af Beaglen, 5/1/16.

  1. Perdan

    Perdan Skribent

    Beskeder:
    747
    "Synes godt om" modtaget:
    2,242
    Point:
    93
    Jeg glemte en ting. I øjeblikket har jeg kun 146.000 på min Fly Premium pointsaldo, hvilket 60.000 point kan ændre, på, så jeg atter kan bestille bonusrejser i Business i stedet for Plus, da jeg overskrider de magiske 200.000. Det er dog ikke det store problem i øjeblikket, da jeg tidligere i år rundede 200.000 og dermed kan bestille i Business til Economy pris indtil udgangen af marts næste år.
     
    Henry, RasmusH og Beaglen "Synes godt om dette"
  2. jakobv84

    jakobv84 Popcorn VIP medlem

    Beskeder:
    3,760
    "Synes godt om" modtaget:
    8,837
    Point:
    113
    Interessant om de 60k tæller med i MC Premium beregningen. Det kunne godt gøre udfaldet hos mig hvis det både gav 60K OG rykkede en op i øverste MC Premium bookinglag. Ellers må jeg indrømme jeg er en sucker for cash money.
     
    Henry, Beaglen og Schwert "Synes godt om dette"
  3. Schwert

    Schwert Grumpy old men RULES!!!

    Beskeder:
    1,955
    "Synes godt om" modtaget:
    5,599
    Point:
    113
    Der er jo så mange kloge hoveder her inde der opstiller kloge teser, denne betragtning KUNNE få mig til at vælge point frem for cash, såfremt det ville være vejen til at beholde Go --> Biz perken!!!!
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  4. Beaglen

    Beaglen VIP medlem

    Beskeder:
    531
    "Synes godt om" modtaget:
    1,848
    Point:
    93
    Jeg kan ikke forestille mig andet end at SAS har undersøgt juraen bag (ja, de skulle have givet mig det job dengang i oktober 2017 og så havde det nok set anderledes ud :D;)), men noget helt andet er nemlig at der i EU forordning 261/2004 Artikel 7, 3 om kompensationsretten står følgende:

    3. Det i stk. 1 nævnte kompensationsbeløb udbetales kontant, ved elektronisk bankoverførsel, med bankanvisning eller bankcheck eller, med passagerens skriftlige billigelse, i rejsekuponer og/eller andre tjenesteydelser.
     
    Henry og Peter F. "Synes godt om" dette.
  5. Baadsgaard

    Baadsgaard VIP medlem

    Beskeder:
    1,212
    "Synes godt om" modtaget:
    4,497
    Point:
    113
    Jeg valgte points forleden for 4 timers delay. Har premium kortet.
    Fordelen for mig at se ved at booke for point er, at jeg kan komme afsted de fleste steder med relativt kort varsel, hvor det kan være svært at gøre til rimelige penge.

    Nu er jeg så også i den båd, at det jo ikke er med SAS’s gode vilje, at jeg bliver forsinket - og at det er billigere for dem, hvis jeg tager point (tror jeg), og at værdien i penge vs cash for mig er nogenlunde det samme ( før premium), så ved at vælge point, bliver der lidt tilbage i kassen hos SAS, som sikkert kommer mig til gavn en anden gang.
    Vil heller ikke for enhver pris søge erstatning - men denne gang gjorde jeg det, da genen for mig var lige på den trælse side af ok......

    Og nej, jeg er stadigt ikke SAS ambassadør :rolleyes::rolleyes: - men når man nu har med de her mennesker/selskab at gøre på næsten daglig basis, skal vi jo have tingene til at fungere.....
     
    SebastianBruun, Schwert, Beaglen og 5 andre "Synes godt om" dette.
  6. Beaglen

    Beaglen VIP medlem

    Beskeder:
    531
    "Synes godt om" modtaget:
    1,848
    Point:
    93
    Det er mig en STOR glæde og fornøjelse at kunne meddele Jer alle, at jeg i dag pr. 01.07.2018 har oprettet min egen juridiske konsulentvirksomhed, der selvfølgelig skal beskæftige sig med passagerrådgivning. Navnet på virksomheden er "Legal Travel Beagle" og er (inden så længe) beliggende i Nibe Erhvervspark.

    Virksomheden afholder oplæg / workshops til både nye og uerfarne rejsende, samt til mere erfarne rejsende, der gerne vil være klogere på juridiske rettigheder. Hertil kommer virksomheder, sportsklubber, foreninger m.v, ligesom der også kan tænkes samarbejde med eksterne partnere (f.eks. en lufthavn angående et projekt om passageroplevelser m.v.) Både IATA og EU har sagt, at det ikke burde være nødvendigt at benytte et no cure, no pay firma til sagsbehandlingen og at passagereren altid skal starte med at henvende sig til flyselskabet / rejsebureauet. Men hvad gør man så smartest og hvilke argumenter skal fremføres? Den juridiske rådgivning er stadig vigtig og med et stigende antal passagerer (IATA spår 7,1 billioner passagerer i år 2036), er der et stort behov for kompetent rådgivning - og det er så her jeg kommer ind i billedet.

    Det er en stor drøm, der går i opfyldelse for mig og jeg er sikker på, at jeg kan distancere mig og være med til at gøre en synlig forskel. Jeg har ingen fornemmelse af, i hvilken retning det fører mig i, men alt godt kommer som bekendt til den der venter og nu er ventetiden forhåbentlig overstået for mit vedkommende. HELE InsideFlyer teamet og brugerne er KÆMPE inspirationskilde (og forhåbentlig kommende kundegruppe) for mig og uden Jer var jeg aldrig kommet så langt. Jeg er stadig i gang med de allerførste skridt til at få opbygget virksomheden, så der skal nok komme meget mere information om ny hjemmeside, kontaktinfo, ydelser / services og priser.

    Jeg håber på Jeres fulde opbakning og vil selvfølgelig stadig være aktivt medlem af IF redaktionen og forummet og her på min side.
     
    asf, Nicki Lolk Sørensen, Calle77 og 22 andre "Synes godt om" dette.
  7. Ulrik

    Ulrik VIP medlem

    Beskeder:
    1,960
    "Synes godt om" modtaget:
    7,487
    Point:
    113
    Alt held og lykke med projektet. Håber ikke at få brug for din assistance :), men havner jeg i en situation hvor jeg skal have råd og vejledning kontakter jeg dig.
     
    tbh, Henrik Olsen, PENSIONISTEN og 4 andre "Synes godt om" dette.
  8. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,597
    "Synes godt om" modtaget:
    26,643
    Point:
    113
    Stort tillykke med dette og jeg er glad for at du forsat er aktivt medlem af IF - der har jo været flere situationer hvor vi har haft god gavn af din viden :)
     
    Beaglen og Henry "Synes godt om" dette.
  9. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,400
    "Synes godt om" modtaget:
    12,800
    Point:
    113
    Tillykke - og god vind.

    Ser frem til at høre mere om dine aktiviteter
     
    Henrik Olsen og Beaglen "Synes godt om" dette.
  10. SebastianBruun

    SebastianBruun Persona non grata.

    Beskeder:
    2,069
    "Synes godt om" modtaget:
    4,833
    Point:
    113
    Knæk og bræk...

    Nu er det jo en jurist, der er på banen, så vi behøver ikke minde om alt det formelle der skal være på plads som selvstændig: CVR-nummer, momsnummer, separat nemID og e-box o.s.v. Det er ikke så bøvlet som det lyder:).

    Det eneste jeg ikke kan lade være med at nævne er (ikke overraskende :oops: ): forsikringer. Husk at tegne mindst to nye forsikringer:

    1. Forsikring af virksomhedens udstyr, pc m.v. For selvom det er din private pc du bare tager med på kontoret er den ikke dækket af din indboforsikring, hvis du bruger den til firma-relaterede ting.

    2. Erhvervsansvarsforsikring. Dækker f.eks. hvis du ved et kundebesøg kommer til at vælte kundens projektor på gulvet, tabe din Karnov på sekretærens tæer o.s.v.

    Forsikring 1 er langt dyrere end forsikring 2, selv hvis de f.eks. har en sum på 50.000 hhv. en million. o_O
     
    Senest redigeret: 2/7/18
    Beaglen, Henrik Olsen, Henry og 1 anden person "Synes godt om dette".
  11. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,400
    "Synes godt om" modtaget:
    12,800
    Point:
    113
    Spørgsmålet er naturligvis: Hvilke forsikringer skal du have? Jeg er ikke ekspert, men personligt ville jeg aldrig forsikre en PC-er, en skrivebord og en stol :). Derimod ville jeg tage hensyn til mine data. De må ikke forsvinde. Så back-up / sikkerhedskopi af alt. Samt antivirus etc, så dine data ikke lige pludselig forsvinder.
     
    Henrik Olsen, Nielspg og Beaglen "Synes godt om dette"
  12. AaB_CPH

    AaB_CPH VIP medlem

    Beskeder:
    544
    "Synes godt om" modtaget:
    1,507
    Point:
    93
    asf, Henrik Olsen, DanielBahn og 3 andre "Synes godt om" dette.
  13. SebastianBruun

    SebastianBruun Persona non grata.

    Beskeder:
    2,069
    "Synes godt om" modtaget:
    4,833
    Point:
    113
    Jeg har heller ikke forsikret udstyret længere; droppede det for nogle år siden.
    Men for ca. 15 år siden var den daværende værdi af 3-4 pc'ere, et par laserprintere + det løse godt 50.000 80'er kroner, og det var mange penge dengang:eek:..

    Nu-om-dage er det knap så dyrt og muligvis uinteressant for @Beaglen, men jeg synes det er vigtigt at have tænkt over det.

    Ansvarsforsikringen derimod bør der ikke spares på, og den koster ikke særlig meget. Mon ikke jeg giver et par tusinde eller tre for en dækningssum på en mio?
    Det lyder af meget, men det kan altså blive hundedyrt hvis noget går galt, så man får lagt kundens hjemmeside ned, vælter en af hans medarbejdere, som brækker benet - eller taber en bærbar på direktørens Tesla!:mad:
     
    Senest redigeret: 2/7/18
    Henrik Olsen, Henry og Beaglen "Synes godt om dette"
  14. SebastianBruun

    SebastianBruun Persona non grata.

    Beskeder:
    2,069
    "Synes godt om" modtaget:
    4,833
    Point:
    113
    Vi har skam momsnumre - nogle er blot mere selektive i brugen end landsgennemsnittet.:D:D:D
     
    Henrik Olsen, Henry og Beaglen "Synes godt om dette"
  15. Beaglen

    Beaglen VIP medlem

    Beskeder:
    531
    "Synes godt om" modtaget:
    1,848
    Point:
    93
    Jamen du gode kineser, jeg er helt rørt og overvældet over de mange lykønskninger og gode råd.:oops::)
    Min revisor sagde, at det var en god idé at være momsregistreret fra starten, så det er jeg blevet, selvom jeg på nuværende tidspunkt umuligt kan vide, i hvilken retning det går mht. økonomi og opgaver.
    Jeg ved i hvert fald, at jeg SKAL have investeret i:
    1) Rådgiveransvarsforsikring (koster mellem 8-16.000 kr. årligt)
    2) God backup i form af cloudløsning eller ekstern harddisk (gode råd søges her) til en billig og fornuftig pris, så jeg er compliant med GDPR for nu at sige det juridisk (har næsten lige været til eksamen i Persondataret):p
    3) Erhvervsansvarsforsikring - @SebastianBruun må gerne hjælpe med yderligere råd og vejledning her, hvis det er. Og PS: Karnov-bøger kan godt være tunge, men godt at mange af dem heldigvis findes elektronisk :p;):)
     
    Henrik Olsen, RasmusH og Henry "Synes godt om dette"
  16. AaB_CPH

    AaB_CPH VIP medlem

    Beskeder:
    544
    "Synes godt om" modtaget:
    1,507
    Point:
    93
    Yes sir! Derfor Karsten Lauritsen er den fødte skatteminister!
     
    Henrik Olsen og Henry "Synes godt om" dette.
  17. SebastianBruun

    SebastianBruun Persona non grata.

    Beskeder:
    2,069
    "Synes godt om" modtaget:
    4,833
    Point:
    113
    Vi tager dem een af gangen for at holde tingene adskilt.:cool:

    Jeg vil meget nødig rådgive omkring forsikringer, så meget ekspert er jeg ikke.
    Men jeg kiggede lige efter: Min erhvervsansvarsforsikring med en dækning på svjh en mio. koster den nette sum af 500 kroner - om året!:p

    Så selvom præmien kan være højere for din 'branche' end for min (Systemudvikling og Rådgivning, hedder den) er vi formentlig i nogle beløbsstørrelser hvor det er komplet tåbeligt at undlade den.
     
    Henrik Olsen, Henry og Beaglen "Synes godt om dette"
  18. Beaglen

    Beaglen VIP medlem

    Beskeder:
    531
    "Synes godt om" modtaget:
    1,848
    Point:
    93
    Ja, det lyder da i hvert fald som en MEGET overkommelig pris. Hvilket forsikringsselskab har du den hos? Må lige høre mit eget forsikringsselskab og evt. også DJØF om nogle muligheder.
     
    Henrik Olsen og Henry "Synes godt om" dette.
  19. SebastianBruun

    SebastianBruun Persona non grata.

    Beskeder:
    2,069
    "Synes godt om" modtaget:
    4,833
    Point:
    113
    ..skal nok komme med en beskrivelse, men den er lidt længere, så det bliver ikke i aften.
    Det vigtigste er at huske loven om kirkebøger fra 1812. Heri blev det stadfæstet, at kirkebøger skulle føres i to udgaver: En af præsten, en af degnen.
    Og loven siger, at de to bøger ingensinde må være en nat under samme tag. (for at undgå at begge gik tabt ved brand)

    Det blev overholdt, men de skulle et par gange om året sammenlignes. I et lille Himmerlandsk sogn (husker ikke navnet - måske Brorstrup?) gik det galt: Lynet slog ned, og den stråtækte præstegård brændte - netop den dag, degnen var troppet op med kontraministerialbogen under armen for at afstemme den.
    :eek::eek::eek:
     
    Henrik Olsen, Beaglen og Henry "Synes godt om dette"
  20. SebastianBruun

    SebastianBruun Persona non grata.

    Beskeder:
    2,069
    "Synes godt om" modtaget:
    4,833
    Point:
    113
    Når jeg henviser til kirkebogen er det jo fordi det ikke hjælper med en backup på en ekstern harddisk, hvis den bare ligger i en anden lomme i tasken.

    Et andet eksempel: Seest v/Kolding. Da fyrværkerifabrikken røg i luften var det ikke til meget gavn at have en backup liggende i et skab i soveværelset eller ved naboen.:eek:

    En backup har kun værdi, hvis den opholder sig på en anden, fjern matrikel!

    Så efter min mening skal du lave et trestrenget system:

    1. PC’en som bruges normalt med alle dokumenter på harddisken – så de også er med ved kundebesøg.

    2. En backup server på kontoret; f.eks. en såkaldt NAS (Network Attached Storage). Et backup program på din pc sørger for at tage daglig backup, når du er på kontoret. F.eks. kl. 12:03 hver middag (ikke om natten, for der har du jo den blærbare med hjem..) Og gerne gemme f.eks. 10 generationer af hver fil, så man kan bladre et par dage tilbage, hvis det er nødvendigt.
    Der findes mange fabrikater af NAS-servere, og ingen er håbløse. Jeg har bedst erfaring med Synology, som har et af de bedste user interfaces (jeg har sat en del af dem op gennem årene:cool:).

    3. En backup på en ekstern server (’cloud-baseret’, men det er bare et modeord for en harddisk et sted på Internettet:rolleyes:).
    Og her mener jeg ikke en af de gratis tjenester som Google Drev, hvor ingen ved hvor længe de synes det er sjovt, eller hvor meget de kigger. Du er nødt til at bruge en betalingstjeneste, så der er lidt sikkerhed bag.
    Der er mange firmaer der tilbyder muligheden.
    Jeg bruger som sagt Synology som NAS, og en gang ugentligt spejler den hele indholdet til Synologys servere. For normale datamængder, hvor vi ikke snakker stakke af biograffilm, koster det måske 500-1000 kroner årligt.
     
    Senest redigeret: 5/7/18
    Henrik Olsen, Beaglen og Grisefod "Synes godt om dette"

Del denne side