Mange tak for opdatering af Jeres oplevelser på rejsen.
1) Angående rejsebureauets tilbudte kompensation:
Det glæder mig, at rejsebureauet godt er klar over, at I skal tilbydes kompensation. Spørgsmålet er så bare, hvor meget? Du har fortolket vejledningen helt korrekt, idet de tilbudte døgnandele kun er gældende op til 24 timers forsinkelse. Når forsinkelsen – som I jeres tilfælde – rager ud over de 24 timer, så kan disse retningslinjer fraviges til fordel for Jer og kompensationen kan så gives ud fra en konkret helhedsvurdering af rejsen. Eftersom der er tale om en forsinkelse af 49,5 timers varighed på udrejsen, vurderer jeg at der er tale om en så betydelig mangel, som medfører at formålet med pakkerejsen er væsentligt forfejlet. Dermed bør I kunne være berettiget til at kunne hæve hele aftalen og dermed få den fulde pris for rejsen erstattet. Dette følger også af Pakkerejselovens § 20. Dette skal endvidere sammenholdes med de dårlige informationer I har fået af rejsebureauet undervejs, hvilket kan have gjort, at rejsebureauet har tilsidesat underretningspligten, jf. Pakkerejselovens §§ 15 og 16. Disse forhold tilsammen gør, at I må være berettiget til at kunne få hele rejsens pris erstattet.
2) Pakkerejseloven kontra EU261/2004:
I har to muligheder:
A) Eftersom der er tale om en pakkerejse arrangeret af rejsebureauet og ikke Jer selv, kan I gå efter rejsebureauet. Hvis I ikke er tilfredse med deres behandling af sagen og deres tilbudte kompensation jf. Pakkerejselovens bestemmelser, kan I klage til Pakkerejseankenævnet. Pakkerejseankenævnet behandler mange af denne slags sager og jeg vil anbefale at læse sagsafgørelsen 2017/0319, da den minder meget om Jeres sag:
https://www.pakkerejseankenaevnet.dk/fileadmin/user_upload/Kendelser/17-319.pdf
B) I kan også vælge at gå direkte efter flyselskabet uden om rejsebureauet. Hvis I henvender Jer direkte til flyselskabet, vil der være tale om en regulering efter EU 261/2004. Her vil I som udgangspunkt være berettiget til en kompensation på 400 EUR pr. passager (plus også hvis Jeres barn på 14 mdr havde sit eget sæde) + evt. yderligere økonomiske tab. Hvis I ikke er tilfredse med flyselskabets behandling af sagen, kan I klage til Trafik-Bolig- og Byggestyrelsen.
Det er helt op til Jer selv, om I vil gå efter rejsebureauet eller flyselskabet. Det handler om, hvor I kan få mest mulig kompensation udbetalt for den tid og de økonomiske tab I samlet har mistet på rejsen.
Click to expand...