Beaglens juridiske rejse(b)log

Poster i 'REJSEBESKRIVELSER' oprettet af Beaglen, 5/1/16.

  1. Beaglen

    Beaglen VIP medlem

    Beskeder:
    532
    "Synes godt om" modtaget:
    1,849
    Point:
    93
    Det var da en værre redelighed. Jeg ser flere interessante forhold her:

    1) Pakkerejse kontra EU Forordning 261/2004:
    Når der er tale om charter med fly+hotel, er der tale om en pakkerejse. Pakkerejser reguleres efter Pakkerejselovens bestemmelser. Eftersom aftalen indgås mellem den rejsende og rejsebureauet, skal der i første omgang rettes en klage til rejsebureauet over hændelsesforløbet. Rejsebureauet skal så bevise, at vejret i Fuerteventura har været en ekstraordinær omstændighed, hvis de vil undgå at ifalde erstatningsansvar. Hvis rejsebureauet ikke kan løfte denne bevisbyrde, er rejsebureauet erstatningsansvarligt for den rejsendes økonomiske tab, jf. Pakkerejseloven § 28, stk. 1, nr. 3. Typisk vil der blive givet et nedslag i rejsens samlede pris. Ved en pakkerejse bliver flyselskabet en slags underleverandør til rejsebureauet og derfor gælder EU 261/2004 ikke direkte, fordi rejsearrangementet som før nævnt er reguleret af Pakkerejseloven. Så man kan ikke både benytte både Pakkerejselovens bestemmelser + EU 261/2004 for det samme forhold.

    2) Vouchers i CPH:
    Det er rigtig godt spottet af Jer selv, at I spørger ind til vouchers i ventetiden (det er I nemlig berettiget til, jf. EU 261/2004 når ventetiden overstiger 2 timer) og alt er jo fint, lige indtil I kommer retur til lufthavnen. SAS burde have været mere imødekommende og ladet Jer beholde madvouchers på 150 kr. EU 261/2004 artikel 9 forholder sig ikke direkte til priser på vouchers. Der står kun, at det skal stå i rimeligt forhold til ventetiden. Så med andre ord er det op til flyselskabet at afgøre. Men der er da selvfølgelig klart forskel på, hvor langt man kommer for 150 kr. kontra f.eks. 75 kr.

    3) Bagage i CPH:
    Det er rigtig dårlig service + oplevelse, at I ikke kan få lov til at lade bagagen + klapvogn stå. Det er jo chekket ind og registreret i forvejen. Det eneste hensyn jeg kan se juridisk er, at bagage altid følger den rejsende, så måske begrundes det i noget sikkerhed. Hvis I synes, skal jeg gerne prøve at få en nærmere forklaring ud af CPH (jeg ved lige præcis hvem jeg skal spørge).

    4) Atlantic Airways' afgang:
    Det er en interessant betragtning - og rigtig god observation af Jer - af Atlantic Airways flyet afgår samtidigt som Jeres og tilsyneladende uden problemer fra CPH. Om flyselskabet har "taget chancen" er ukendt, men det skal i hvert fald nævnes i Jeres klage til rejsebureauet, da det er med til at understøtte forklaringen om vejrforholdene på det pågældende tidspunkt i både CPH og Fuerteventura.

    Jeg ser det som lovende, at I kan få kompensation retur fra rejsebureauet i form af nedslag i prisen, eftersom I har mistet dyrebar tid på rejsen. Husk at gemme alle kvitteringer for udlæg m.v., da det er Jeres dokumentation.

    Hold gerne mig / IF brugerne orienteret om sagens udvikling - det kan vi nemlig alle lære af. Endelig vil jeg anbefale at læse nogle afgørelser fra Pakkerejse-Ankenævnet angående lignende hændelsesforløb.
     
    asf, CHA211, Offlyer og 5 andre "Synes godt om" dette.
  2. CHA211

    CHA211 VIP medlem

    Beskeder:
    234
    "Synes godt om" modtaget:
    579
    Point:
    93
    Tak for at du har taget tid til at skrive et grundigt svar.
    Min forrige post viste sig blot at blive del 1.
    Efter salamimetoden blev afgangen udsat så vi først kom afsted ca 49,5 timer forsinket og landede 49,5 time for sent på destinationen.
    Først fik vi besked om at vi skulle flyve kl 8 næste morgen og møde op i CPH kl 6. Kl 23:40 om aftenen skrev de så at vi ikke skulle flyve 8 alligevel men at vi skulle afvente yderligere information. De fleste er nok gået i seng 23:40 hvis de skal møde op i lufthavnen kl 6 næste morgen, men sådan er der så meget.
    Sådan trak de den til kl 17 om eftermiddagen, hvor de meddelte at vi først ville komme afsted dagen efter igen, med 49 timers forsinkelse.

    Dagen efter vi kom frem modtog vi en e-mail fra rejsebureauet, hvor de beklager forløbet inkl den dårlige information undervejs.

    De meddeler så at de vil refundere to døgnandele af rejsens pris iht
    https://www.pakkerejseankenaevnet.d...med_pakkerejser-vejledende_retningslinier.pdf

    Men som jeg læser skrivelsen på linket så gælder den kun op til 24 timers forsinkelse.
    Spørgsmålet er om der er grund til at antage at værdien af 49,5 times forsinkelse skal opgøres på en anden måde end disse døgnandele?

    De skriver ydermere:
    “Hvis I ønsker at gøre krav gældende i henhold til EU-forordningen, så skal dette krav rettes direkte til flyselskabet.”
    Nu bliver jeg lidt forvirret, for det står lidt i kontrast til det som du beskriver ovenfor, hvor du nævner at eu261 ikke gælder pakkerejser.
     
    Senest redigeret: 29/2/20
    Erwin Lansing, Beaglen og Henry "Synes godt om dette"
  3. Beaglen

    Beaglen VIP medlem

    Beskeder:
    532
    "Synes godt om" modtaget:
    1,849
    Point:
    93
    Mange tak for opdatering af Jeres oplevelser på rejsen.

    1) Angående rejsebureauets tilbudte kompensation:

    Det glæder mig, at rejsebureauet godt er klar over, at I skal tilbydes kompensation. Spørgsmålet er så bare, hvor meget? Du har fortolket vejledningen helt korrekt, idet de tilbudte døgnandele kun er gældende op til 24 timers forsinkelse. Når forsinkelsen – som I jeres tilfælde – rager ud over de 24 timer, så kan disse retningslinjer fraviges til fordel for Jer og kompensationen kan så gives ud fra en konkret helhedsvurdering af rejsen. Eftersom der er tale om en forsinkelse af 49,5 timers varighed på udrejsen, vurderer jeg at der er tale om en så betydelig mangel, som medfører at formålet med pakkerejsen er væsentligt forfejlet. Dermed bør I kunne være berettiget til at kunne hæve hele aftalen og dermed få den fulde pris for rejsen erstattet. Dette følger også af Pakkerejselovens § 20. Dette skal endvidere sammenholdes med de dårlige informationer I har fået af rejsebureauet undervejs, hvilket kan have gjort, at rejsebureauet har tilsidesat underretningspligten, jf. Pakkerejselovens §§ 15 og 16. Disse forhold tilsammen gør, at I må være berettiget til at kunne få hele rejsens pris erstattet.


    2) Pakkerejseloven kontra EU261/2004:

    I har to muligheder:

    A) Eftersom der er tale om en pakkerejse arrangeret af rejsebureauet og ikke Jer selv, kan I gå efter rejsebureauet. Hvis I ikke er tilfredse med deres behandling af sagen og deres tilbudte kompensation jf. Pakkerejselovens bestemmelser, kan I klage til Pakkerejseankenævnet. Pakkerejseankenævnet behandler mange af denne slags sager og jeg vil anbefale at læse sagsafgørelsen 2017/0319, da den minder meget om Jeres sag: https://www.pakkerejseankenaevnet.dk/fileadmin/user_upload/Kendelser/17-319.pdf


    B) I kan også vælge at gå direkte efter flyselskabet uden om rejsebureauet. Hvis I henvender Jer direkte til flyselskabet, vil der være tale om en regulering efter EU 261/2004. Her vil I som udgangspunkt være berettiget til en kompensation på 400 EUR pr. passager (plus også hvis Jeres barn på 14 mdr havde sit eget sæde) + evt. yderligere økonomiske tab. Hvis I ikke er tilfredse med flyselskabets behandling af sagen, kan I klage til Trafik-Bolig- og Byggestyrelsen.


    Det er helt op til Jer selv, om I vil gå efter rejsebureauet eller flyselskabet. Det handler om, hvor I kan få mest mulig kompensation udbetalt for den tid og de økonomiske tab I samlet har mistet på rejsen.
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  4. Beaglen

    Beaglen VIP medlem

    Beskeder:
    532
    "Synes godt om" modtaget:
    1,849
    Point:
    93
    Hov forresten, paragrafhenvisningerne i Pakkerejseloven har ændret sig i 2018, så nu står det skrevet i andre paragrafnumre, men rettighederne er stadig de samme som ovenfor beskrevet. Men det bør rejsebureauet også vide.
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  5. Fribytter

    Fribytter VIP medlem

    Beskeder:
    176
    "Synes godt om" modtaget:
    530
    Point:
    93
    Hej Beagle,

    Lige et hurtig spørgsmål, som jeg ikke har kunne google mig præcist til:

    Skal man være EU borger for at være berettiget til forsinkelser inden for EU og til/fra EU, eller gælder det alle rejsende?

    PFT
     
    Beaglen og Henry "Synes godt om" dette.
  6. PeterA

    PeterA VIP medlem

    Beskeder:
    1,244
    "Synes godt om" modtaget:
    3,059
    Point:
    113
    Skal afsted til Brussels på tirsdag (den 10), hvor jeg var booket med SAS kl.11.50 mhp at nå et møde kl. 15.

    SAS aflyser mit fly (i tirsdags den 3. kl. 16) og ombooker mig til flyet 15.20 istedet. Det kan jeg naturligvis ikke bruge til noget. Jeg ringer til SAS for forhøre mig om muligheden for at blive ombooket til SN, som afgår på samme tidspunkt kl. 11.50. Det vil SAS ikke (jeg er EBD, men det har ingen betydning). Får at vide, at de jævnfør interne retningslinjer ikke ombooker til andre selskaber, når det er 'flere dage' før afrejse. SAS sagde så, at jeg kunne blive ombooket til flyet 08.15, men det er jo 3,5 time tidligere og giver en masse spildtid.

    Synes ikke reglerne er helt klare ifht kompensation, når man skal afsted tidligere, og dermed også ankommer tidligere.

    Rejsen er aflyst mindre end 7 døgn før afrejse og der ombookes, så jeg skal afsted 3,5 time før oprindelig afgang. Umiddelbart fremgår det af reglerne, at hvis jeg skal afsted mere end 1 time tidligere end oprindeligt afrejsetidspunkt (2 timer, hvis rejsen aflyses mellem 7 og 14 dage), så er jeg berettiget til kompensation.

    Kan @Beaglen bekræfte, at det er tilfældet?

    På forhånd tak.
     
    Beaglen, Bekgaard, MaleneChristensen og 1 anden person "Synes godt om dette".
  7. Euroatc

    Euroatc VIP medlem

    Beskeder:
    177
    "Synes godt om" modtaget:
    679
    Point:
    93
    Nedenstående er klippet fra SAS egen hjemmeside.

    KOMPENSATION VED AFLYSNING
    Du er berettiget til kompensation fra det opererende luftfartsselskab, medmindre du er blevet informeret om aflysningen:

    • mindst to uger før den planlagte afgangstid, eller
    • mellem to uger og syv dage før den planlagte afgangstid og tilbydes en anden rute, så du kan rejse højst to timer før den planlagte afgangstid og nå din endelige
      destination mindre end fire timer efter den planlagte ankomsttid, eller
    • mindre end syv dage før den planlagte afgangstid og du tilbydes en anden rute, så du kan rejse højst en time før den planlagte afgangstid og nå din endelige destination mindre
      end to timer efter den planlagte ankomsttid.
    Så det er vel som du selv skriver - du har ret til kompensation såvidt jeg kan se. Jeg tror ikke SAS vil forsøge at gemme sig bag force majeure, de der såvidt jeg ved ikke er udbredte tilfælde/udbrud af COVID19 i Belgien (endnu)... Så det bør vel give 250 Euro - og en masse spildtid i BRU. Tænker ikke du kan få en billet med SN med så kort varsel billigere.
     
    Beaglen, Henry, Bekgaard og 1 anden person "Synes godt om dette".
  8. PeterA

    PeterA VIP medlem

    Beskeder:
    1,244
    "Synes godt om" modtaget:
    3,059
    Point:
    113
    Tak for svar.

    Tænkte på om SAS ifht den sidste sætning "og nå din endelige destination mindre end to timer efter den planlagte ankomsttid" vil sige, at når jeg er fremme før tid, så er der ikke noget at komme efter.

    En billet står pt. i 303 EUR one-way på afgangen 11.50 med SN. Mon ikke SAS har adgang til samme flyvning billigere, når det er Star Alliance? Tænker det ville være en billigere løsning for dem.
     
    Beaglen, Henry og Bekgaard "Synes godt om dette"
  9. Euroatc

    Euroatc VIP medlem

    Beskeder:
    177
    "Synes godt om" modtaget:
    679
    Point:
    93
    Det tror jeg ikke de kan. Altså det med at være fremme før tid. Der står, at du ikke kan få kompensation, hvis du tilbydes alternativ rute, så du kan rejse højst 1 time før oprindelig afgangstidspunkt OG nå din destination mindre end 2 timer senere en oprindelig ankomst. Med det de tilbyder opfylder de jo kun halvdelen. Altså med afgang 8:15 rejser du mere end en time tidligere.

    Hvordan det hænger sammen mht at købe billetter hos hinanden aner jeg ikke. Men jeg har tidligere haft den samme diskussion med SAS ved aflysning. De er rimelig hårde. De ombooker ikke til andre selskaber flere dage i forvejen. De vil ikke engang lade dig ændre destination. Fx jeg arbejder i Maastricht som ligger stort set midt mellem DUS og BRU, men selv når de aflyser fly til fx DUS vil de ikke ombooke til en SAS afgang til BRU...
     
    Beaglen, PeterA, Henry og 1 anden person "Synes godt om dette".
  10. PeterA

    PeterA VIP medlem

    Beskeder:
    1,244
    "Synes godt om" modtaget:
    3,059
    Point:
    113
    Tak for præcisering.

    En enkelt ting mere, som SAS måske kunne slå ned på, kunne være, at der jo er tale om samme rute og ikke en alternativ rute.

    Har svært ved at forstå fordelen i at være så rigide her, når det gælder disse retningslinjer for ombookning. Det er jo tosset at holde fast, hvis det rent faktisk er dyrere for dem at betale kompensation samtidig med at kunden får en dårlig oplevelse. I andre sammenhænge er SAS jo ofte ret fleksible - i hvert fald i forhold til andre selskaber.
     
    Beaglen og Henry "Synes godt om" dette.
  11. mikkelhk

    mikkelhk VIP medlem

    Beskeder:
    302
    "Synes godt om" modtaget:
    923
    Point:
    93
    Jeg er ganske sikker på at alle kan søge refusion under EU261, så længe kravene om afgang med EU/EØS-selskab generelt, eller afgang fra EU/EØS-land med ikke-EU/EØS-selskab (og naturligvis de gældende forsinkelsestrin) er opfyldt.
    Der står lidt på Wikipedia, og selvom den jo nu en gang er bruger-skrevet, er der vist hold i teksten her: https://en.wikipedia.org/wiki/Flight_Compensation_Regulation#Applicability
     
    Beaglen og Henry "Synes godt om" dette.
  12. Offlyer

    Offlyer Where is my SK937?

    Beskeder:
    1,209
    "Synes godt om" modtaget:
    3,998
    Point:
    113
    Uha - pas nu på med at gøre Wikipedia til sandhedsvidne. Det er fyldt med beviste og ubeviste fejl, manglende opdateringer etc.

    Kald mig gammeldags, men hvorfor ikke gå direkte til kilden specielt når den nu er lige så nem tilgængelig
    https://eur-lex.europa.eu/legal-content/DA/TXT/HTML/?uri=CELEX:32004R0261&from=DA
    Se artiikel 3 stk 1
    EU borgerskab er ikke et krav.
     
    Beaglen og Henry "Synes godt om" dette.
  13. mikkelhk

    mikkelhk VIP medlem

    Beskeder:
    302
    "Synes godt om" modtaget:
    923
    Point:
    93
    Hvilket jeg også gjorde opmærksom på i mit indlæg.

    Det kunne man også gøre, ja.
     
    danielstrandby og Henry "Synes godt om" dette.
  14. Beaglen

    Beaglen VIP medlem

    Beskeder:
    532
    "Synes godt om" modtaget:
    1,849
    Point:
    93
    Det er godt at se, at andre IF brugere kan svare på mine vegne, når jeg nu ikke selv er til stede ;) Min mand og jeg har lige været en tur i Berlin (5-9. marts) og på vejen derned kom vi på lidt af en omvej. Vi skulle oprindeligt flyve AAL - CPH - TXL, men SAS valgte at aflyse afgangen CPH-TXL. I stedet for ombookede SAS os så til ruten AAL - CPH - OSL -TXL. Den rute kunne jeg ikke bruge til noget, idet jeg kunne se faren lure forude i form af mulighed for forsinkelser og forsinket bagage. Jeg vidste at der afgik direkte SAS fly til OSL fra AAL, så jeg kontaktede SAS og fik dem til at ombooke os til AAL - OSL - TXL i stedet for. Og den plan lykkedes heldigvis og foregik endda uden forsinkelser eller mistet bagage.

    Vel ankommet til Berlin valgte vi at tage en taxa hen til vores hotel, der lå inde midt i byen. Taxachaufføren fortalte os, at grundet aflysningen af ITB rejsemessen samt Coronavirussens udbrud, var det vores held at vi nu kunne opleve Berlin uden kæmpe mængder af turister. ITB rejsemessen var klart den årligt største begivenhed i Berlin og taxachaufførerne kunne allerede nu mærke konsekvensen af, at rejsemessen ikke skulle finde sted. Vi fik i den grad nydt Berlin, hvor der var god plads ved seværdighederne og på restauranter og i butikkerne. Vi talte nok i alt på hele rejsen 5-10 personer med mundbind / masker, og ellers har vi selv været gode til at lytte til alle råd og vejledninger. I Berlin syntes mange, at det var ved at gå lidt over gevind med al den Coronavirus virak.

    Hjemrejsen TXL - CPH - AAL foregik uden problemer og med et halvtomt, men dog nymalet og velduftende Airbus fly fra CPH til AAL. Og nu må jeg så se, om jeg for første gang skulle være så heldig at få noget kompensation ud af SAS for det aflyste fly på udrejsen - det blev jeg i hvert fald lovet :)
     
    MaleneChristensen, Erwin Lansing og Henry "Synes godt om dette"
  15. Oletjala

    Oletjala VIP medlem

    Beskeder:
    246
    "Synes godt om" modtaget:
    835
    Point:
    93
    Har en datter, der skulle med KLM fra Chicago til København i morgen onsdag. Flyet er nu udskudt til torsdag i stedet, dvs minimum 24 timers forsinkelse. Nogen mulighed for kompensation i disse corona- tider? Og har noget erfaring med dette fra KLM?
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  16. tbh

    tbh VIP medlem

    Beskeder:
    3,120
    "Synes godt om" modtaget:
    8,170
    Point:
    113
    Europakommisionen har været ude og sige situationen er ekstraordinær, så der er ingen kompensation. Duty of care & ombooking/refunds gælder stadig.
     
    Beaglen, Erwin Lansing, Oletjala og 1 anden person "Synes godt om dette".
  17. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,401
    "Synes godt om" modtaget:
    12,813
    Point:
    113
    Beaglen, Erwin Lansing, Oletjala og 1 anden person "Synes godt om dette".
  18. MatthiasWagner

    MatthiasWagner VIP medlem

    Beskeder:
    270
    "Synes godt om" modtaget:
    794
    Point:
    93
    Nå, så nedgraderede Air France EF billetten fra La Prémiere til Business... Jeg kan ikke finde ud af om EU 261, og reglerne om ufrivillig nedgradering er gældende når: Rejsen starter og ender i ikke EU land, men er operated af EU carrier og der er transfer i Frankrig?
     
    Beaglen, danielstrandby og Henry "Synes godt om dette"
  19. Kermit

    Kermit Fuldtids Flynørd (FF)

    Beskeder:
    449
    "Synes godt om" modtaget:
    1,367
    Point:
    93
    Hvor rejser du til/fra?
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  20. danielstrandby

    danielstrandby VIP medlem

    Beskeder:
    236
    "Synes godt om" modtaget:
    957
    Point:
    93
    Jeg var med på samme deal som @MatthiasWagner , det er fra ALG til IAH eller PDX, altså Algeriet til USA via Frankrig.

    Jeg har i øvrigt ikke fået information om nedgraderingen, men min billet er også først til januar, så det er vel blot et spørgsmål om tid.
     
    Beaglen og Henry "Synes godt om" dette.

Del denne side