Beaglens juridiske rejse(b)log

Poster i 'REJSEBESKRIVELSER' oprettet af Beaglen, 5/1/16.

  1. Beaglen

    Beaglen VIP medlem

    Beskeder:
    529
    "Synes godt om" modtaget:
    1,845
    Point:
    93
    Hvis SAS skal slippe uden om kompensation, skal SAS kunne bevise at det dårlige vejr var en ekstraordinær omstændighed og det tvivler jeg stærkt på, at der er her. Vi er i et område, hvor SAS udmærket ved hvordan vind- og vejrforholdene er og det skal der tages højde for i den daglige planlægning. At forsinkelserne så skaber en snebold-effekt, er ikke passagerens problem og SAS skal således gøre hvad de kan for at minimere denne effekt.

    Hvis vejret skal være en ekstraordinær omstændighed, skal vi snakke om force majeur-lignende tilfælde som f.eks. snestorm i juli måned, askeskyer, en pludseligt opstået tornado og den slags helt ekstreme vejrfænomener. Med andre ord skal der derfor temmelig meget til, før vi er inde i en ekstraordinær omstændighed og det gode vejr i Tromsø er en god indikator for, at der ikke er tale om noget ekstraordinært tilfælde. Jeg vil klart gå efter en kompensation.
     
    T4L, Ulrik, Erwin Lansing og 1 anden person "Synes godt om dette".
  2. Offlyer

    Offlyer Where is my SK937?

    Beskeder:
    1,204
    "Synes godt om" modtaget:
    3,985
    Point:
    113
    Her er et - for nærværende - teoretisk spørgsmål:
    Billet CPH-FRA-HND / NRT-ZRH-CPH
    Billet købt på LH stock

    CPH-FRA er med SK
    FRA-HND er med ANA
    NRT-ZRH er på Swiss
    ZRH-CPH er med SK

    Såfremt der er en missed connection – hvem skal man så
    1. Bede om kompensation til måltid og overnatning
    2. Bede om EU kompensation – EUR 600
    Jeg antager operating carrier

    Eller?
     
    Senest redigeret: 12/5/22
    Beaglen, PENSIONISTEN, isolCBflyer og 1 anden person "Synes godt om dette".
  3. T4L

    T4L VIP medlem

    Beskeder:
    1,048
    "Synes godt om" modtaget:
    4,462
    Point:
    113
    Så nemt skulle det nu heller ikke gå. Jeg har nu ventet i mere end 2 måneder siden jeg accepterede voucheren uden at modtage den. Jeg har ringet og skrevet flere gange. Jeg har ikke modtaget et skriftligt svar. På en af mine telefoniske henvendelser oplyste servicemedarbejderen at de efter loven kan vente med at sende voucheren op til 60 arbejdsdage efter at jeg acce
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  4. Nj4220

    Nj4220 EB Gold, Hilton Diamond, Emirates Gold

    Beskeder:
    1,554
    "Synes godt om" modtaget:
    4,486
    Point:
    113
    Har idag fået mail om at vores fly til new york er re-routet d. 11/6
    Vi skal nu over Oslo i stedet for direkte.

    Har altså fået længere rejsetid, mellemlanding og skal nu tidligt op for at komme afsted.

    Jeg kan se at der billetter tilgængelig på plus på deres hjemmeside, men de fortæller mig at der intet er ledigt før 13/6.

    Hvad er jeres tanker her? Jeg overvejer at aflyse og booke hos anden carrier, er så pisse træt af SAS bare flytter en rundt konstant, det samme skete i April, bare over Stockholm, til Miami.
     
    Beaglen "Synes godt om" dette.
  5. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,395
    "Synes godt om" modtaget:
    12,788
    Point:
    113
    Det er jo næsten 3 måneder.
     
  6. OIB

    OIB VIP medlem

    Beskeder:
    197
    "Synes godt om" modtaget:
    622
    Point:
    93
    Du bliver ikke opgraderet til en højere serviceklasse uden betaling.
    SK909 d. 11. juni i SAS Go, så du kan vel kontakte dem og få den afgang.
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  7. Nj4220

    Nj4220 EB Gold, Hilton Diamond, Emirates Gold

    Beskeder:
    1,554
    "Synes godt om" modtaget:
    4,486
    Point:
    113
    Det er jeg klar over.
    Jeg har købt og betalt for 4 plus sæder og det er egentlig bare den vare jeg ønsker.
    Uden mellemlandinger og med direkte fly.
     
    Beaglen og Henry "Synes godt om" dette.
  8. Nj4220

    Nj4220 EB Gold, Hilton Diamond, Emirates Gold

    Beskeder:
    1,554
    "Synes godt om" modtaget:
    4,486
    Point:
    113
    Update: Har aflyst, så det blir altså ikke sommerferie i New York, Niagara Falls og Aruba alligevel.
    Nogle gode rejse ideer til 14-16 dages ferie i sommeren :)?
     
    Beaglen og Henry "Synes godt om" dette.
  9. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,395
    "Synes godt om" modtaget:
    12,788
    Point:
    113
    Med 4 billetter, går jeg ud fra, du rejser med børn. Hvor gamle er de? og hvad interesserer I jer for?
     
    Beaglen "Synes godt om" dette.
  10. Nj4220

    Nj4220 EB Gold, Hilton Diamond, Emirates Gold

    Beskeder:
    1,554
    "Synes godt om" modtaget:
    4,486
    Point:
    113
    En enkelt på to. Strand og afslapning, dykning.. laver lige en anden tråd :)
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  11. Erwin Lansing

    Erwin Lansing Skribent

    Beskeder:
    2,191
    "Synes godt om" modtaget:
    6,473
    Point:
    113
    Jeg følger også lidt med i de hollandske flynyheder og her er der nu afgjort en, i hvert fald i mine øjne, overraskende dom. Denne sag var mod Garuda Indonesia, men KLM har vist en lignende dom hængende om halsen.

    Kort fortalt: kunde bestiller rejse gennem rejsebureau. Flyselskabet aflyser rejsen og overfører refundering og evt. kompensation til rejsebureaut, som skal udbetale det til kunden. Rejsebureauet er dog i finansielle vanskeligheder, og bruger pengene til at udbetale løn og andre faste udgifter, og går efterfølgende konkurs. Flyselskabet bliver dømt til at udbetale refundering og evt kompensation en gang til til de rejsende. Altså, flyselskabet skal betale to gange for det samme. Dette må siges potentielt at være en kæmpe bombe under regnskaberne hos diverse flyselskaber.
     
    obs, Beaglen, MaHA og 1 anden person "Synes godt om dette".
  12. Kenneth K

    Kenneth K SAS Diamond, Hyatt Globalist, Lufthansa Senator

    Beskeder:
    1,097
    "Synes godt om" modtaget:
    4,317
    Point:
    113
    Bahamas, Grand Hyatt Baha Mar!
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  13. MaHA

    MaHA VIP medlem

    Beskeder:
    241
    "Synes godt om" modtaget:
    575
    Point:
    93
    Jeg læste i en vejledning om flyrettigheder, at man skal rette site krav til det selskab der udfører flyvningen, så derfor bad jeg SAS om kompensation for en forsinkelse af deres fly, selvom billetten var købt gennem Lufthansa. Tænker det er årsagen, nemlig at det er selskabet der befordrer, der skal udbetale og ikke et rejsebureau...(???)

    Hvordan det så hænger sammen for pakkerejser...??
     
    Beaglen og Henry "Synes godt om" dette.
  14. Beaglen

    Beaglen VIP medlem

    Beskeder:
    529
    "Synes godt om" modtaget:
    1,845
    Point:
    93
    Du har helt ret i antagelsen om, at du skal søge om kompensation hos SAS, da de har udført selve flyvningen (altså "operating Carrier"), selvom billetten er udstedt hos Lufthansa ("Marketing Carrier").

    Når du køber en pakkerejse hos et rejsebureau, laver du aftalen med rejsebureauet. Rejsebureauet booker flybilletten og værelse (eller andre ydelser) på dine vegne hos flyselskabet og hotellet hvis der opstår problemer, skal du så kontakte rejsebureauet for at få løst problemet. Flyselskabet og hotellet bliver på den måde underleverandør til rejsebureauet og derfor er det også rejsebureauet, der skal søge om at få kompensationen betalt hos flyselskabet på dine vegne. Det er derfor at mange rejsende ofte venter i flere måneder på at få udbetalt kompensation, fordi det reelle slagsmål foregår internt mellem rejsebureauet og flyselskabet. I min optik burde rejsebureauet udbetale dig den berettigede kompensation "up front" og så må bureauet slås videre internt med flyselskabet bagefter, men virkelighedens verden er desværre bare en anden.

    Hvis du i stedet for selv havde planlagt rejsen og booket flybilletter direkte hos flyselskabet og værelse direkte hos hotellet, så er sagen en helt anden. Her vil flyselskabet og hotellet være dine direkte aftaleparter og derfor vil du kunne henvende dig til flyselskabet / hotellet, hvis noget går galt.

    Vær også opmærksom på, at der er forskellige regelsæt at forholde sig til, alt afhængig af hvordan du bestiller rejsen. Ved pakkerejser er købet baseret på Pakkerejsedirektivet og hvis du selv booker flybilletter direkte hos flyselskabet, vil forsinkelser og aflysninger være dækket EU Forordning 261/2004. Booking af flybilletter og hotel vil også være baseret på baggrund af den almindelige aftalejura og derfor er det altid vigtigt at huske at læse det med småt, inden der siges ja tak.
     
    Kenneth K, obs, Offlyer og 4 andre "Synes godt om" dette.
  15. T4L

    T4L VIP medlem

    Beskeder:
    1,048
    "Synes godt om" modtaget:
    4,462
    Point:
    113
    Så skete der noget. 3 måneder efter at jeg havde accepteret voucheren tikkede den så ind i min inbox. Nu skal jeg bare finde ud af at få den brugt indenfor 12 måneder.

    I mellemtiden har jeg været afsted med TAP til endnu en tur, den gang til Madeira. Selvfølgelig var CPH-LIS så forsinket, at jeg ikke nåede mit forbindelsesfly. TAP påstod også at der ikke var plads på de 3 andre fly de havde den dag til Madeira. Så jeg skulle overnatte i Lissabon (betalt af TAP) og flyve videre næste morgen. Kompensationskravet på 400 EUR er lige sendt afsted. Det bliver spændende at se om de tilbyder mig en voucher på det dobbelte igen. Hvis det fortsætter på den måde kommer jeg snart ikke til at flyve med andre end TAP. :)
     
    Kenneth K, Jeblin, Beaglen og 3 andre "Synes godt om" dette.
  16. tbh

    tbh VIP medlem

    Beskeder:
    3,120
    "Synes godt om" modtaget:
    8,170
    Point:
    113
    Svaret (positivt for mit vedkommende) kom i denne uge. Godt 20 måneders svartid. De har vist travlt hos trafikstyrelsen.
     
    T4L og Henry "Synes godt om" dette.
  17. Beaglen

    Beaglen VIP medlem

    Beskeder:
    529
    "Synes godt om" modtaget:
    1,845
    Point:
    93
    20 måneders svartid????!!!!!! Jeg er i chok!!!! :eek::eek::eek: Har Trafikstyrelsen brugt tiden på at drikke kaffe i stedet for at prøve på at løse sagen mere effektivt? De burde skamme sig med den sagsbehandlingstid. Du skal i hvert fald have stor ros for at være en meget tålmodig kunde - der var nok andre, der havde opgivet for længst ;)
     
    Kenneth K og Henry "Synes godt om" dette.
  18. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,395
    "Synes godt om" modtaget:
    12,788
    Point:
    113
    Her er dagens udfordrende spørgsmål til de erstatningskyndige.

    Jeg skulle i går aftes med Lufthansa fra Frankfurt til Billund. Planlagt ankomst i Billund kl. 22.35. Men det fly blev aflyst. Så jeg skulle med fly her i dag.
    1. Blev tilbudt at komme med flyet kl. 09.00 (forventet ankomst i Billund kl. 10.15), Det burde vel udløse en kompensation?
    2. Nu ville jeg gerne have en god nattesøvn, så jeg bad om at komme med det næste fly fra Frankfurt: 12.30 med ankomst kl. 13.45. Det ændrer vel ikke noget ved kompensationen?
    3. Afgangen 12.30 blev forsinket - og 20 passagerer skulle ombookes til næste fly, på grund af "change of aircraft". Jeg meldte mig frivilligt og fik 250 euro. Men det ændrer vel stadig ikke noget ved kompensationen for aflysningen i går aftes?
     
  19. Erwin Lansing

    Erwin Lansing Skribent

    Beskeder:
    2,191
    "Synes godt om" modtaget:
    6,473
    Point:
    113
    Med al den omtale om Digital Service Act (DSA) og forbud mod dark patterns så kom jeg endnu en gang i tanken om den nu ikke længere tilladte kreditkortgebyr hos flybillet.dk, og kom til at sende en klage til Forbrugerombudsmanden :rolleyes:

    Jeg skulle dertil lave en fantombooking og hold da helt ferie, hvor er det bare svært ikke at sige ja til markedsføring (eller faktisk, ikke sige nej til markedsføring, hvilket SVJV heller ikke er lovligt), og så komme igennem alle tilvalg på flere sider og flere popups. Ikke lige et site jeg har lyst at være kunde :eek:

    Men selve klage går altså ud på, at de viste priser er inkl. en "rabat", som man dog kun får ved visse betalingsmetoder. Langt de fleste betalingsmetoder får ikke den rabat. På godt jysk (og københavnsk for den sags skyld) er det altså et skjult gebyr. Så får vi se, om og hvornår forbrugerombudsmanden har lyst at se på det.

    5.png
     
    Sune, Beaglen, Jeblin og 7 andre "Synes godt om" dette.
  20. Erwin Lansing

    Erwin Lansing Skribent

    Beskeder:
    2,191
    "Synes godt om" modtaget:
    6,473
    Point:
    113
    Nå så. Det var så heller ikke muligt, at sige nej til markedsføring. Uden at gøre bestillingen færdig, og uden at acceptere rejsevilkår, billetregler, eller flyselskabets generelle betingelser. Alligevel kom der en markedsføringsmail bagefter. :mad:
    Jamen, så måtte klagen til Forbrugerombudsmanden jo bare udvides, og følges op med en GDPR sag hos Flybillet om retten til at blive glemt, samt oplyse hvilke dage de behandler om mig. Det er jo et overflødighedshorn af på kanten af loven, hvis ikke på den anden side af loven. :cool:
     
    asf, Sune, Beaglen og 6 andre "Synes godt om" dette.

Del denne side