Der er mange overraskelser i denne sag. For det første, har Forbrugerombudsmanden allerede svaret, men ikke bare det, de har faktisk gjort sig nogle overvejelser, selvom de ikke er gået ind i sagen.
Måske mere overraskende, i hvert fald for mig, er at de "...ikke har vurderet, om virksomhedens praksis er ulovlig." De har dog forelagt klagen for flybillet.dk og sendt vejledning om markedsføringsloven til virksomheden. Heri fremgår det bl.a.:
"Forbrugerombudsmanden har tidligere udtalt, at der ikke er noget til hinder for, at en rejseudbyders oplysning om en rejses ”samlede totalpris”
forudsætter betaling med en bestemt type betalingskort. Dette gælder dog kun, hvis det klart og tydeligt er oplyst i tilslutning til prisangivelsen, og hvis det/de pågældende betalingskort har en betydelig udbredelse og an- vendelsesmulighed.
Hvis den viste pris med rabat kun kan opnås ved betaling med betalings- kort, der ikke har en betydelig udbredelse og anvendelsesmulighed, vil prisen kunne anses for at være vildledende."
Så selvom det godt kan være forvirrende for forbrugeren, så betragtes det ikke som vildledende.