Efter knap 18 måneders indædt kamp mod Corendon Airlines ser det ud til jeg har fået skovlen under dem. Sagen drejer sig om, at de "aflyste" vores fly til CPH fra Tyrkiet pga. operational reasons. Det viste sig dog, at det var en undskyldning for at smide os af et overbooket fly, da det aflyste fly fløj til tiden.
Corendon har hele vejen igennem nægtet, at de skulle betale kompensation. Selvom jeg henviste til den tyrkiske passagerforordning SHY, fik jeg svar tilbage, at de som ikke-EU-flyselskab ikke skulle betale kompensation, og at min sag i øvrigt var lukket. Jeg læste heldigvis en tråd på den norske insideflyer, hvor en forum-deltager havde haft succes med en sag mod Turkish Airlines ved at klage til de tyrkiske luftfartsmyndigheder. SÅ det prøvede jeg, og efter 2-3 uger fik jeg pludselig mail fra Corendon, om at siden jeg havde klaget, ville de gerne have et kontonummer, hvor jeg kunne modtage tyrkiske Lira. Og de har nu overført kompensation i henhold til de tyrkiske SHY-regler. Det skulle være 4x400 euros til os - dog med den lille krølle, at de omregner til tyrkiske Lira udfra valutakursen på tidspunktet for bestilling af flybilletterne. I mit tilfælde betyder det, at vi "kun" får ca. 4.200kr, da valutaen er svækket helt vildt siden billetterne blev bestilt. Men ikke desto mindre er jeg MEGET tilfreds med at vinde over Corendon. Det blev en principsag for mig, da jeg syntes deres behandling af os som passagerer var helt håbløs. Så hvis andre har lignende sager med tyrkiske flyselskaber - sager som vedrører flyvninger til Danmark (som ikke er omfattet af EU261), så vil jeg anbefale jer at klage. Det kan gøres her:
https://yh.shgm.gov.tr/
Det er ikke verdens bedste hjemmeside, men det virker
Click to expand...