Flyselskabers erstatningsansvar for mistet eller beskadiget bagage ved international luftbefordring er juridisk set reguleret af Montreal konventionen og / eller Warszawa konventionen. Hvilken konvention der gælder hvor afhænger af, om det pågældende land hvor skaden er sket, har underskrevet Montrealkonventionen eller ej. Spanien har tiltrådt Montreal konventionen og da der er tale om en international flyvning så er du dækket af Montreal konventionen. Ifølge Montreal konventionen har du ret til en erstatning for den ødelagte bagage på op til 1288 Special Drawing Rights (SDR, som er Den Internationale Valutafonds regneenhed – beløbet på 1288 SDR svarer til ca. 11.726 DKK). SDR’en udregnes dog ud fra den gældende dagssats ved skadestidspunktet. Jeg vil rose dig for at have kontaktet producenten angående en mulig reparation af kufferten. Producenten kunne jo samtidigt også vurdere værdien af kufferten, hvilket kunne være et godt argument at bruge over for flyselskabet. SAS bør være klar over at de er ansvarlige for at erstatte skaden, men jeg vil godt give dig ret i, at det er særdeles frækt af dem at nedskrive kuffertens værdi med 50 %, når man tager kuffertens alder i betragtning. Husk på, at du kun kan få erstatning ét sted fra, men det er en god idé at undersøge krav om erstatning hos enten dit rejseforsikringsselskab eller indboforsikringsselskab. En sidste mulighed kan også være, hvis der er tilknyttet en forsikring, såfremt du har betalt for rejsen med et kreditkort.
Nu har jeg også prøvet det igen efter en forsinkelse af næsten 4 timer fra EWR til CPH. Det er virkelig nemt at udfylde formularen på SAS hjemmeside. Kudos for det. Undervejs kom der dog følgende mærkelige instruks: Tilføj en ny rejsende (herunder dig selv) ved at udfylde informationerne nedenfor. Bemærk, at du ligeledes skal tilføje oplysningerne for den afdøde person, hvis vedkommende også havde en billet. Jeg blev nærmest forskrækket. Der var altså ikke nogen der døde, heldigvis.
He, He. Det kan være, at de ofte har fået spørgsmålet pga deres sagsbehandslingstid Spøg til side, så har SAS haft en hurtigt udfyldt formular og kort responstid, de få gange jeg har haft brug for det.
Ikke lige umiddelbart, da det afhænger af det enkelte forsikringsselskabs policebeskrivelser. Så du må høre dit forsikringsselskab ad.
Jeg har siddet foran SAS check-in i CPH i ca. halvanden time nu. Der er (igen! ) blevet fundet en mistænkelig genstand i sikkerhedsområdet. Alt er gået i stå og der er masser af politi. Mit fly går om en time. Er der nogen der ved hvad mine rettigheder er, hvis flyet tager af sted uden mig? Kan jeg blive gratis ombooket til et andet fly? Kan jeg få pengene for min billet tilbage?
Der hænger plakater overalt i lufthavnen om dine rettigheder. De er også beskrevet her: https://europa.eu/youreurope/citizens/travel/passenger-rights/air/index_en.htm
Jeg er ikke sikker på at det her gælder under de omstændigheder jeg har beskrevet. Det var ikke SAS' skyld at politiet har afspærret sikkerhedsområdet i flere timer. Ingen kunne hverken gå gennem security eller checke-ind og mange mistede deres fly. Måske @Beaglen har et bud på hvilke regler der gælder under disse omstændigheder?
Jeg er ret sikker på, at du ikke kan få kompensation for forsinket ankomst. Men jeg gætter på, at du kan få billetten refunderet eller blive booket om til et senere fly. Jeg ved dog ikke, om du har ret til en billet på det første fly - eller om selskabet kan lade dig vente til et afgang, som de vælger.
Det afhænger meget af, hvad der står i SAS' No-show politik. Det bedste er at forhøre dig om muligheden for at blive ombooket til det næste ledige fly. Som minimum bør SAS refundere skatter og afgifter for den ubrugte billet til det mistede fly, men derudover er der ikke meget du kan gøre i situationen. Måske kan der være noget at hente via din rejseforsikring, hvis du har været nødt til at købe en ny billet. Som du selv siger det: SAS er uden skyld i dette tilfælde, så derfor er det op til SAS at bestemme om der skal betales for en ny billet eller du blot kan blive ombooket uden yderligere omkostninger.
Efter at jeg havde udfyldt formularen fik jeg følgende automatiserede mail: Thank you for getting in touch with us. Your case number is XXXXXXX. If we need any further information related to your case we will get back to you. Our current handling time is 2-4 weeks depending on the complexity of your case. Did you know that you can follow the case in the App? Download our SAS app from App Store or Google Play. If you have questions before an upcoming trip with us or about our loyalty program EuroBonus, please call or chat directly with SAS Customer Service: Contact us Kind Regards, SAS Customer Service Efter 2 uger havde jeg ikke hørt noget fra SAS. Jeg ringede og spurgte om status. Svar: Vi er ved at se på det. Så spurgte jeg, hvordan man nu følger status i app'en. Svar: Det kan jeg heller ikke finde ud af. Nu er der gået næsten 4 uger og jeg har stadigvæk ikke hørt fra SAS. Kundeservice siger stadigvæk: Vi er ved at se på det. Er der nogen med en lignende erfaring? Hvornår ville I tage skridtet og kontakte myndighederne?
En god tommelfingerregel er minimum 6 ugers behandlingstid, men der kan sagtens være endnu længere tid. Det er godt at du holder dem til ilden ved at kontakte dem jævnligt. Prøv også gerne deres sociale medier og se om det kaster noget af sig. Hvis de stadig ikke svarer og du ender med at miste tålmodigheden, så er det værd at sende sagen ind til Trafikstyrelsen.
Jeg er nu løbet ind i det samme problem, hvor jeg efter lidt kamp fik følgende meddelelse "I can confirm that, in accordance with EU Regulation 261/2004, you are entitled to receive a flat-rate compensation in the amount of 600 EUR passenger. Since you have chosen to receive your compensation in SAS voucher, you will receive 600 EUR [300 EUR x 2] passenger." Det var for en forsinkelse af næsten 4 timer på EWR-CPH. @Kenneth K har du nogensinde fået en afklaring af din sag?
Hvordan er det i forhold til EU261, hvis man bliver ombooket fra et aflyst fly, til standby på en senere overbooket afgang, hvor man så bliver denied boarding? Kan man claime kompensation for både aflysningen, og denied boarding? Situationen er en rundtur med Lufthansa til Tyskland, hvor både outbound og inbound bliver aflyst. På turen hjem ombooker Lufthansa til standby på en senere afgang ("waitlist"), altså ikke Confirmed. Det kostede så yderligere 4 timers venten i lufthavnen, for at finde ud af man ikke kom afsted den dag.. Man kunne faktisk stadig købe billetter til den overbookede afgang da vi tjekkede ved ombooking, så det tyder på de har taget et kommercielt prioriterings valg om hvem der kom med. Det virker ikke som "earliest opportunity", men hvad siger reglerne/retspraksis?
Når det drejer sig om en aflysning og en deraf efterfølgende ombooking, skal flyselskabet sørge for at få passageren frem hurtigst muligt. Hvis flyselskabet ikke kan det, så skal der udbetales kompensation. Under hele ventetiden skal flyselskabet sørge for mad, drikke og evt. hotelophold hvis det bliver nødvendigt. Uden at kende til alle sagens detaljer, så vil jeg her vurdere at der klart er grundlag for kompensation for mindst aflysningen og også for de udgifter der fulgte i forbindelse med ventetiden.
Jeg er med på aflysning er grundlag for kompensation. Spørgsmål er når man er blevet ombooket til en anden afgang, og man så heller ikke kan komme med den pga. et nyt issue (aflysning, eller denied boarding i det her tilfælde) - er det så betragtet som endnu en EU261 sag? Eksemplet meget kort, afgang mod København fra Munchen kl 17:10 bliver aflyst. Ombooket til 21:35, men bliver denied boarding ved gaten, og ombooket til 6:45 dagen efter. Er det grundlag for to separate sager?
Hvis din ombookede flyvning er forsinket eller aflyst, så er der grundlag for yderligere et EU261 krav, ja. Det er der retspraksis på. Men som Henry siger, så kræver det vist, at du har en "confirmed" billet og ikke blot en stand-by.
Bestemt ikke en standby billet, den var confirmed. Men da vi blev ombooket til anden afgang, har Lufthansa efter al sandsynlighed gjort det standby. Indikatoren er boarding pass, men uden et sæde og indikation "wait-list". Det var den ombooking der kom automatisk, altså et valg taget af Lufthansa. Vi har på intet tidspunkt gået med til at tage chancen. Uanset endte det i denied boarding :-/