Beaglens juridiske rejse(b)log

Poster i 'REJSEBESKRIVELSER' oprettet af Beaglen, 5/1/16.

1. T4L

T4L VIP medlem

Beskeder:
    1,105
    "Synes godt om" modtaget:
    4,717
    Point:
    113
    Tak @Erwin, det er jeg bestem enig i. Jeg kan dog godt lide at vide hvad mine rettigheder er, inden jeg taler med kundeservice. Det er min erfaring, at man tit får forkerte oplysninger, enten fordi personalet er uvidende eller fordi de vildleder kunden med vilje. Jeg har bestemt ikke haft nogen god oplevelse med Vueling i den her sammenhæng.

Jeg har haft lidt vanskelig ved at finde de relevante oplysninger på nettet, men tror nu at følgende gælder, som @Beaglen måske kan be- eller afkræfte. Når et fly er forsinket på grund af dårligt vejr, bliver det, ikke altid, men i de fleste tilfælde betragtet som ekstraordinær omstændighed og man har ikke krav på kompensation i henhold til EU261. Efter en forsinkelse på mindst dog 2 timer har man dog krav på at få pengene tilbage, hvis man afbestiller sin billet. Det er dog nemmere sagt end gjort, hvis man gerne vil have sin bagage tilbage og ikke kan finde noget relevant personale. Nok nemmere hvis man ikke har indchecket bagage.

Beaglen og Henry "Synes godt om" dette.
  2. Beaglen

Beaglen VIP medlem

Beskeder:
    544
    1,890
    Point:
    93
    Hold da op, det var da godt nok en fornem service hele vejen rundt må man sige. Det kunne Ryanair og andre flyselskaber godt lære noget af ;)

PENSIONISTEN, Henry og Erwin Lansing "Synes godt om dette"
  3. Beaglen

Beaglen VIP medlem

Beskeder:
    544
    1,890
    Point:
    93
    @T4L Hvordan forløb rejsen? Hvis flyet bliver forsinket grundet dårligt vejr, er det bestemt ikke altid at det skal klassificeres som en ekstraordinær omstændighed, selvom flyselskaberne gerne vil krybe udenom. En snestorm i Danmark om vinteren er f.eks. ikke usædvanligt - der skal i juridisk forstand meget til, før der kan statueres ekstraordinært. Vi skal altså virkelig være ude i særtilfælde som f.eks. askeskyer, tsunamier og den slags ekstreme vejrfænomener, før det er ekstraordinært. Ekstraordinære omstændigheder er ét af de mest komplekse og omdiskuterede områder af passagerrettighederne og var også ét af omdrejningspunkterne i mit juridiske kandidatspeciale. Jeg vil godt give dig ret i, at det kan være svært i praksis at udøve reglerne, når man i lufthavnen står og vil have annulleret sin rejse og bagagen udleveret. Dog bør en hvilken som helst lufthavn have en form for servicecenter, som kan hjælpe én videre i situationen. Sig endelig, hvis der er noget jeg kan hjælpe med :)

Henry og PENSIONISTEN "Synes godt om" dette.
  4. Ali Taran

Ali Taran VIP medlem

Beskeder:
    586
    1,421
    Point:
    93
    Jeg har lige et spørgsmål. Ca mit december da jeg var på vej hjem fra athen var der en stakkels kvinde som kom ombord i flyet men den stakkels kvinde skulle ha været i flyet til berlin og ikke cph. Men det endte med at hun skulle ud af flyet og alt hendes bagage også. Alle skulle ud af flyet osv osv. Resultat ca 2 timers forsinkelse. Har skrevet til SAS vedr forsinkelsen og du svare at jeg kunne være 4000 point men ingen penge da det ikke var deres skyld. Kan det virkelig passe?? de har blandt andet skrevet : Enligt den förordning i EU som styr rätten till ersättning i olika situationer, räknas oförutsedda säkerhetskontroller som en extraordinär händelse och vi därför inte ersätta din enligt EU 261/2004.

Henry "Synes godt om" dette.
  5. Beaglen

Beaglen VIP medlem

Beskeder:
    544
    1,890
    Point:
    93
    I EU forordning 261/2004 fremgår det ganske korrekt af præambel 14:

(14) Ligesom under Montreal-konventionen bør de transporterende luftfartsselskabers forpligtelser begrænses eller bortfalde, hvis en begivenhed skyldes usædvanlige omstændigheder, som ikke kunne have været undgået, selv om alle forholdsregler, der med rimelighed kunne træffes, faktisk var blevet truffet. Sådanne omstændigheder kan navnlig indtræffe som følge af politisk ustabilitet, vejrforhold, der er uforenelige med gennemførelsen af den pågældende flyvning, sikkerhedsrisici, uforudsete sikkerhedsproblemer eller strejker, der berører det transporterende luftfartsselskabs drift.

Det er mig en gåde, hvorfor det var nødvendigt at alle passagerer skulle ud af flyet, blot fordi en enkelt passagerer uheldigvis var kommet med ombord på det forkerte fly. Jeg kan simpelthen ikke se, at dette skulle kunne udgøre et uforudset sikkerhedsproblem, idet damen allerede kunne være blevet standset i gaten af gatepersonalet inden ombordstigning. Jeg kan heller ikke se, hvorfor hændelsen skal betragtes som ekstraordinær, idet flyselskaberne må have oplevet dette flere gange og derfor bør det også være noget, som ligger inden for flyselskabets kontrol og daglige drift. Du kan evt. sende sagen videre til den ansvarlige myndighed i Grækenland, eftersom det var dér hændelsen fandt sted. Læs mere her:
    http://www.ypa.gr/en/passenger-rights/

PENSIONISTEN, Henry og Ali Taran "Synes godt om dette"
  6. Ali Taran

Ali Taran VIP medlem

Beskeder:
    586
    1,421
    Point:
    93
    Tak for svaret. Så meget gider jeg heller ikke gøre ud af det. Jeg tar til takke med de 4000 point

PENSIONISTEN, Henry og Beaglen "Synes godt om dette"
  7. Nielspg

Nielspg VIP medlem

Beskeder:
    184
    530
    Point:
    93
    Du kan evt. sende sagen videre til den ansvarlige myndighed i Grækenland, eftersom det var dér hændelsen fandt sted. Læs mere her:
    http://www.ypa.gr/en/passenger-rights/[/QUOTE]

- Er det ikke nogenlunde det samme som at sige "glem det"?... ;):p:rolleyes:

8. Beaglen

Beaglen VIP medlem

Beskeder:
    544
    1,890
    Point:
    93
    - Er det ikke nogenlunde det samme som at sige "glem det"?... ;):p:rolleyes:[/QUOTE]

Næh nej, den mulighed har man jo altid som passagerer. Så kan det godt være, at det tager lidt lang tid med sagsbehandlingen i det pågældende land, men det er bestemt forsøget værd :)

9. Nj4220

Nj4220 EB Gold, Hilton Diamond, Emirates Gold

Beskeder:
    1,611
    4,621
    Point:
    113
    Forlang i det mindste at det så blir statusgivende point, det kunne være interessant og se hvad de svarer til det.

Ali Taran, Beaglen, Claus Heine og 3 andre "Synes godt om" dette.
  10. Nj4220

Beskeder:
    1,611
    4,621
    Point:
    113
    Halløj Beagle.

Vores flyver blev igår aflyst og kommer derfor først afsted idag 24 timer efter.
    Tekniske problemer
    Kompensation 4 x 600€.

Mit spørgsmål:
    Hvor besværligt er det at ansøge om denne kompensation selv?
    Vi er 4 stk og er ikke interesseret i at betale 25% til et selskab, hvis vi kan gøre det selv :)

11. Erwin Lansing

Erwin Lansing Skribent

Beskeder:
    2,239
    6,653
    Point:
    113
    Det bedste er, at starte direkte ved flyselskabet. F.eks. havde KLM et dedikeret menupunkt i deres kontaktformular, så den røg direkte til den rigtige afdeling. Det afhænger selvfølgelig flyselskabet hvordan man gør.
    Du risikerer at de afviser dit krav, og så er der en her ny situation. Afhængig af svaret, kan du prøve at indgå en diskussion med selskabet, gå til de nationale myndigheder, eller i sidste ende, hyre et claimselskab.
    Første skridt bør helt klart altid være direkte til selskabet. Hvis de accepterer kravet, og det skal de hvis det er tekniske problemer, er det den nemmeste og hurtigste måde for alle.

Beaglen, Henry og Nj4220 "Synes godt om dette"
  12. Nj4220

Beskeder:
    1,611
    4,621
    Point:
    113
    Tak for svar.
    De har til gengæld steppet up idag og arrangeret en bus/kanal tur for os, samt forlænget hotel værelse til kl 18:00 og sørget for middag og aftensmad osv.

Beaglen, SophieHendriksen, AaB_CPH og 3 andre "Synes godt om" dette.
  13. Hald

Hald Medlem

Beskeder:
    31
    73
    Point:
    18
    Det afhænger meget af, hvilket selskab der er tale om. Vi havde en forsinkelse med Air Cairo fra BLL til Sharm El Sheikh på knap 4 timer for 2½ år siden. De var slet ikke til at komme i kontakt med fra Danmark, så efter en masse forgæves venten gav vi sagen til Airhelp. Efter endnu et halvt års tid måtte de give fortabt, da Air Cairo ikke har afdelinger i Europa og de ikke mente de var i stand til at føre sagen i Egypten.
    Derefter prøvede vi flyforsinkelse.dk, og for en uge siden fik vi så endelig vores kompensation, efter de har haft sagen i byretten i København. Hvordan de så har fået Air Cairo til at efterkomme en afgørelse fra en dansk domstol er mig lidt en gåde, men man kan selvfølgelig godt forvente at de får svært ved at drive virksomhed i et land, hvis ikke de efterkommer pågældende lands domme. Hvorfor Airhelp ikke kunne gøre det samme forstår jeg ikke, men de vurderede sikkert at det ikke var arbejdstiden værd, hvilket jo udvandet konceptet lidt.

Beaglen, T4L, SophieHendriksen og 3 andre "Synes godt om" dette.
  14. Beaglen

Beaglen VIP medlem

Beskeder:
    544
    1,890
    Point:
    93
    Jeg er helt enig med de andre. Du starter med at klage direkte til flyselskabet. Såfremt klagen afvises eller de kommer med et ubrugeligt svar, kan du sende klagen videre til den ansvarlige myndighed i det land, hvor hændelsen fandt sted. Jeg skal gerne følge med på sidelinjen og se om jeg kan finde nogle relevante domme, alt afhængig af svaret fra flyselskabet. Du siger bare til, hvis det er :)

jtraveler og Henry "Synes godt om" dette.
  15. Nj4220

Beskeder:
    1,611
    4,621
    Point:
    113
    Vi har skudt det afsted mod KLM på deres egen formular via hjemmesiden.
    Hvis ikke det går snupper vi nok bare en af selskaberne :) tak for svar alle sammen

Hald, Erwin Lansing, Beaglen og 1 anden person "Synes godt om dette".
  16. RasmusH

RasmusH VIP medlem

Beskeder:
    873
    2,702
    Point:
    93
    Hvordan er det med kompensation, hvis ens fly er aflyst, men man er i stedet blevet flyttet til et tidligere fly, dog til en anden destination? Så jeg ankommer tidligere, blot i en anden by

@Beaglen

17. Erwin Lansing

Erwin Lansing Skribent

Beskeder:
    2,239
    6,653
    Point:
    113
    @Beaglen Har du set seneste afgørelse fra EU domstolen? Jeg har kun set en hollandsk nyhed* men den kan nok findes andre steder og sprog. Det korte og det lange er, at man også kan lægge sag an ved de lokale myndigheder i *ankomstlandet* og ikke kun landet, hvor forsinkelsen er opstået. Det var en sag mod airberlin og Iberia, hvor passagerer til Tyskland blev forsinket på den første indenrigsflyvning, udført at Air Nostrum, og dermed kom over 3 timer for sent fra til Tyskland. De har fået lov at lægge sag an ved de tyske myndigheder.

https://www.luchtvaartnieuws.nl/nie...-eindbestemming-na-missen-aansluitende-vlucht

18. banditten

banditten VIP medlem

Beskeder:
    298
    927
    Point:
    93
    Hvis du ikke gider læse artiklen:

https://ekstrabladet.dk/ferie/jan-o...lyselskab-kalder-det-en-aergerlig-sag/6986769

Så er her et meget simplificeret svar.
    Hvis de ikke vil betale så sender man dem til inkasso og hvis de stadig ikke betaler tager man en tur I fogedretten også kan fogeden gøre udlæg, det vil sige fogeden møder op I CPH og tager lidt guld fra Air Cairo - er gælden høj nok kan de tage et fly :D.
    Da de nok vil undgå inkasso og foged betaler de.

Beaglen, Hald og Henry "Synes godt om dette"
  19. Hald

Hald Medlem

Beskeder:
    31
    73
    Point:
    18
    Det giver selvfølgelig god mening, det er vel lige som i alle mulige andre retssager :) Det kunne være sjovt hvis de beslaglagde et fly - på nær for de passagerer, der skulle have været med, men de måtte jo så søge erstatning ;)

banditten, Beaglen og Henry "Synes godt om dette"
  20. obs

obs VIP medlem

Beskeder:
    1,445
    2,960
    Point:
    113
    @Beaglen

Hvilke regler gælder egentlig for beregning af erstatning for forsinkelse hvis man kommer med et fly som bliver parkeret på remote stand og tiden fra gate til gate derfor bliver længere på grund af bustransport til gaten ?

Eksempel: Jeg flyver BLL-ARN som opereres med CRJ-900 maskiner. De kan ikke dockes til en gate og bliver jævnt hen parkeret på remote stand på ARN. Flyvningen er forsinket 2 timer og 40 minutter men jeg ankommer først til gaten efter eks. 3 timer og 10 minutter på grund af bustransport fra remote stand.

Regnes en sådan bustransport med i rejsetiden?

Del denne side