Nu ser vi mange fortællinger om flyselskaber, der stiller sig på bagbenene for at slippe for at betale kompensation. Vi skal vel også have en af de bedre af slagsen.
I forgårs fik vores KLM fly til AMS et teknisk problem i PRG. Trods ihærdige forsøg af kabinepersonalet, lykkedes det ikke at få dørsensoren til at makke ret, og eftersom vi allerede var trukket væk fra gaten, skulle vi parkere et sted hvor vi stod lidt mindre i vejen for de andre fly og vente på mekanikere. De fik hurtig løst problemet, men med alt papirarbejde osv. kom vi omkring en time for sent af sted. Med en forsinkelse på 47 minutter ved landing, nåede vi ikke vores forbindelse til CPH med en kort transfer på 45 minutter og endte på et senere fly samme dag.
Hvor der handles, der spildes, og problemer opstår for alle; det er hvordan man håndterer dem når de opstår der er den store forskel mellem selskaber. Og her var det lige efter bogen:
- Kaptajnen holdte os informeret under hele forløbet, og kom enda flere gange ud ad cockpittet for at tale til passagererne fra midtergangen.
- Kabinepersonalet gav inden landing information om hvilke forbindelsesfly der ikke kunne nås, og hvem der kunne nå deres hvis de skyndte sig. De sidste fik ikke blot information om deres kommende gates, men også lidt vejledning om hvordan de kom dertil fra vores forventede ankomstgate.
- Efter landing dukkede der med det samme SMS'er ind at vi var booket om, efterfulgt af emails med nye billetter.
- Ved loungen var de nok i julehumør, og vi fik lov alle tre at komme ind, på trods af at min guld status kun giver lov til én gæst.
- Vi var tildelt nye sæder på forskellige rækker, og selvom jeg forventede at måtte nøjes med en nedgradering, fandt personalet i loungen hurtig 3 sæder ved siden af hinanden i Economy Comfort.
- Der fik vi også udleveret vouchers, med et valg af:
- EUR 10 til mad/drikkevarer i terminalen (ikke særlig brugbar når man allerede er i loungen), eller
- 2.000 Flying Blue miles, eller
- EUR 15 rabat på inflight sales.
Den endelige forsinkelse var godt 4 timer, og jeg indsendte med det samme en anmodning om kompensation efter EU261. Allerede i dag blev den godkendt, og ikke bare det, KLM nøjes ikke kun med de forskrevne EUR 250 per person i kontanter, man kan også vælge en voucher for flybilletter med KL/AF/DL på EUR 350!
Det efterlader os bare med et nyt problem: hvor skal vi hen i påsken?
Alt i alt, rigtig godt håndteret hele vejen rundt, og jeg kan kun give 10 ud af 10 point til alle involverede!
Click to expand...