Jeg fik problemer med min opholdstilladelse i Tyrkiet - og måtte vende hjem i maj. Blev også tilmeldt det danske folkeregister igen (bla. for at være dækket af sygesikringen). En god måneds tid derefter fik jeg brev fra udlejer: De havde konstateret, at jeg ikke var tilmeldt folkeregisteret på min danske adresse, så lejemålet kunne anses for opsagt - med mindre, jeg kunne bevise, at jeg var tilmeldt. Det var jo rimeligt let. At jeg så igen opholder mig i Tyrkiet ændrer jo ikke så meget.
Som @HenrikAmby skriver går det nemt og fint at booke *A awards online hos Aegean. Deres call-center er også rigtig effektivt og kompetent. Det går også nemt at genkvalificere status, men ikke nødvendigvis at optjene status i første omgang. Bemærk, at du ikke behøver nogen som helst A3/OA segmenter for at få status, men hvis du har nok, halverer det antallet af point der skal til. Deres awards har, som alle andre, et par fordele og ulemper. De korte highlights: Max 2 segmenter pr. vej, og ingen stopovers (pr. award) Evt. dårligere tilgængelighed på awards (f.eks. hos Miles&More er der markant bedre tilgængelighed "internt" på LH/LX/OS/LO, kan ikke huske hvordan det er hos SK?) Opkræver fuldt brændstoftillæg ("YQ") i modsætning til Eurobonus (men SK opkræver ikke YQ, så ligemeget på SK-fly—værre i LH First ) Et par sweet spots, f.eks. Europa-USA (undt. Hawaii) for 90.000 point retur One-way awards for 50% point Kun €20 gebyr for ændring/annullering, og annullering kan gøres op til 30 min. før afgang (telefonen er åben 24/7). Man kan faktisk endda også få refunderet eller ændret billetten efter no-show, for €30 oveni! Har som prisbevidst privatrejsende været rigtig glad for Miles+Bonus, og været guldmedlem i 5 år. Med kun 12.000 miles inkl. 4 A3/OA-flyvninger for genoptjening er det nemt at vedligeholde. SAS giver pt. rigtig god optjening til Miles+Bonus; 100% på alle økonomibilletter (min 600), og 200% på alle Plus-billetter (min 1200). Mange gange væsentligt flere point end man får til Eurobonus (men der går rygter om devaluering, så hvem ved). Miles+Bonus kører aldrig optjeningskampagner eller noget der ligner. Så regn ikke med at optjene point ud over røv-i-sædet (medmindre måske man bor/opholder sig i Grækenland). Edith: Glemte at kloge mig på "græsset er grønnere". Hvor grønt græsset er de forskellige steder, er utroligt individuelt. Det bedste man kan gøre er at sætte sig ind i de grove fordele og ulemper ved de enkelte programmer, og afgøre med sig selv hvad der giver mest mening i forhold til ens flyve- og forbrugs-profil
Jeg vil dog sige, at hotelbooking via Rocketmiles —> Heathrow Rewards —> Aegean Miles&Bonus kan være en ret lukrativt omvej. Har et nyligt eksempel på 23.000 miles for 3 nætter.
Det er sgu et godt tip, tak for det! Jeg var slet ikke klar over at man kan overføre Heathrow Rewards -> Miles+Bonus
Tusinde tak for al indsigten. Netop SK-optjeningen har jeg set mig lun på, da det giver rigtig god value med SAS Ung-billetter. (CPH-HKG-CPH til 2.359kr. giver knap 11.000 point)
Indtil videre. Som set med Eurobonus kan partner-optjeningsskemaet ændre sig fra dag til dag, måske der kommer en opdatering tættere på (eller efter) 1/12.
Men fritidssegmentet er vel generelt ligeglade med bonuspoint bortset fra hardcore medlemmer af dette forum?
Både og vil jeg mene. Min far og hans kone rejser til London i dag med SAS, og valgte dem over feks BA fordi de jo i forvejen har point hos sas, selvom BA var lidt billigere.. men ud fra Henriks eksempel, så går der dog nok 50 år før de kan veksle de point til nogle spændende distinationer..
Det tror jeg faktisk ikke de er, for så ville eksempelvis Norwegian vel næppe bruge krudt på at lave et bonus program for netop det segment. Tror faktisk illusionen om "en gratis rejse" har en (måske lille) rolle at spille hos den 'almene' fritidsrejsende, som iøvrigt vokser og rejsere oftere end tidligere.
Man kan i hvert fald sige, at muligheden for at engagere fritidsrejsende i EB er stærkt forringet. Sjov prioritering, at man kan tjene point alle steder med EB, undtagen når man flyver.
Ja jeg forstår det altså heller ikke... Det virker som om at SAS længe har fokuseret på alt muligt andet end det at flyve rejsende fra A til B. Lounge med gym og barista, luksusoplevelser der virkelig koster boksen, optjening af point på både dit og dat, chatrobotter og hvad har vi. Alt muligt andet end at sælge billetter og flyve fly og dertil kundesupport. Jeg undrer mig virkelig... /DSGM #2
Sandt nok. Det er sikkert også under SAS' værdighed at have fokus på det som jeg i al min naivitet troede var deres kernevirksomhed. DY har i hvert fald længere åbent i deres kundeservice for almindelige dødelige, så det er én ting som Kjos & Co gør bedre end SAS. Hvilket igen får en til at tænke på, hvem det egentlig er at SAS vil være til for.... Ja jeg ved ikke.... Måske skal jeg bare sige som min far plejede at sige: "Det er ikke sikkert at jeg forstår det, men nu er det heller ikke sikkert at man skal forstå alt i denne verden." /DSGM #2
Jeg tror sommetider at de i hvert fald ikke gør det dårligere end SAS. Når man ser på SAS' facebook side at en hel del kunder har stået i telefonkøen for at tale med kundeservice i både fem og seks timer, så tænker man at RyanAir næsten kun kan gøre det bedre. /DSGM #2