Jeg sidder netop nu på flyet CPH-ALC. For 3 dage siden bød jeg på en opgradering med minimum bud 470 dkk. I går kom bekræftelsen at den var gået igennem. Med det samme kunne jeg se en ny postering i min EB account: SASUPGRADE incentive 500 basispoints. Er det nu det man får? Så er det jo ikke særlig meget. Det bliver spændende at se om man får yderligere noget efter afsluttet flyvning. Der er i øvrigt også gået deflation i chokoladen…..
Det gik som frygtet, der kom ikke flere point. Dvs. for mine 470 dkk fik jeg 500 EB point og noget mad som jeg ikke havde lyst til at spise. Konklusion: værdien af at byde på en opgradering på de europæiske ruter er så godt som forsvundet. Før i tiden har jeg næsten altid gjort det. Det stopper nu.
Strækning: MIA-CPH Dato: 23 APR Kabineklasse fra og til: Plus (bonus) til Biz Bud: 33200 point (min 24000) EB status: EBG Gik opgradering igennem : Nej - fik mail om at vi var overbudt. Vi havde 5 biz bonus billetter CPH-MIA. Men til hjemturen havde vi 4 biz bonus og 1 plus bonus. Så jeg lagde hvad jeg synes var et meget fornuftigt bud. Jeg har som diamant bestilt billetten til fruen og jeg gav opgraderingsbudet, men det var hendes guld status, og dermed +20%, som blev brugt som "fordel" på budet. 50 timer før afgang viste seatmap 13 ledige biz sæder, ingen ledige plus sæder. Vi spurgte til opgradering ved check-in, men fik at vide at biz var fuld. Men ombord var der et ledigt biz sæde, som en på plus kort tid efter fik.
Halløj, Jeg har ikke rigtig brugt Upgrade muligheden tidligere. Hvad er jeres erfaringer iht. minimumsbud og accept heraf? Bliver de ofte afvist - kontra man byder højere end minimum? Jeg er gået i Point-jagt-mode for at forhåbentlig beholde min Gold status efter denne periode.
På Europa-ture virker det til at mindstebud bliver accepteret 9/10 gange, mens det på langruterne er en del sværere at få et bud accepteret, som ikke ligger mindst et stykke over minimum.
Strækning: CPH-SFO Dato: 03 JUN Kabineklasse fra og til: Plus til Biz Bud: 35000 point (min 24000) EB status: EBD Gik opgradering igennem : Nej - fik mail om at jeg var overbudt seks timer før afgang. Dette var mit første forsøg på bud, efter SAS har overtaget efter Plusgrade. Jeg mistænker virkelig, at de ikke følger op på bud altid. Da jeg tjekkede ind i lufthavnen kunne jeg opgradere mod 35.000 point i tjek ind - samme beløb, som jeg bød på forhånd. Hvis min mistanke er korrekt, er det helt til grin, at tilbyde muligheden for opgradering med bud, hvis der ikke følges op. Summa summarum, jeg kom på business
Hvad er jeres erfaring med at byde på en upgrade i DKK? Jeg skal til Tokyo i november med Plus, og tænkte at byde 4-5.000 DKK for en Biz upgrade... EB status: EBG Takker
Så har du jo rigelig med tid. Jeg vil normalt anbefale et SAS EuroBonus MasterCard Premium. Det koster godtnok 1.500 kroner om året (måske er der noget rabat første år). Men dér henter du 1.000 statuspoint hver måned. (point, som giver status, men ikke kan bruges til at købe rejser for). Det betyder, at du allerede har de 9.000 point inden optjeningsårets udløb (antallet afhænger af, hvor hurtigt, du får kortet).
Ja nemlig - masser af tid…. Dog syntes jeg det går lidt trægt med Statuspoints. Tak for tippet Henry - jeg har MC kort, men nyligt anskaffet det til min respektive. Det gik ikke så hurtig med optjening. Jeg er lidt ny i den her “jagt” på point mv, så der er en del at lære iht. hurtig optjening. Jeg har for første gang budt på Upgrade - på de næste par ture til ARN. Nu får vi se. Afgang i morgen, så der er lidt tid endnu.
Vær opmærksom på, at upgrades ikke giver lige så mange point som en rejse købt på plus. Jeg kan ikke lige reglerne - men er sikker på, at andre kan hjælpe
Nu ved jeg ikke, hvilke klasser, du normalt rejser på. Men hvis firma politikken siger økonomi, så har jeg lige fundet et eksempel på, hvordan du kan hente 900 point ved bare at betale 150 kroner mere for en billet. På go light koster billetten 2.199 kroner og du får 100 point. På go smart koster billetten 2,349 kroner og du får 1.000 point. Det er da værd at gå efter.
Jeg har også en årlig "kamp" for at nå op på de 45.000 point, men som Henry siger er et MC Premium en god start. Og så oveni i det tager jeg typisk 1 eller 2 'Friends & Family' rejser interkontinentalt er også en måde, at gøre det på. Ellers har jeg også god erfaring med at rejse med Turkish, Singapore eller Aegan for masser af point
Hvis upgrade er budt/købt for point, så får man kun point ud fra oprindelig booking klasse. Se her, under Begrænsninger.
Jeg har tidligere skrevet om muligheden for at få flere basispoint i denne artikel: Tjen mange EuroBonus point. Hvis du har tid og råd. - InsideFlyer DK
- Jeg har haft EBG i 10 år og EBD i 8 år, bl.a. optjeninger ved at vælge routinger op via ARN og OSL til mine destinationer GVA og ZRH. Hvis der er lavvande i status saldoen så tager jeg een dags ture til AMS og nu også BER, igen via OSL el. ARN. - Desuden optjener jeg point til usa ved bl.a. at benytte mastercard premium kategorien " >betal med penge + point"<. Denne billet koster således ikke nødvendigvis en formue, dog gælder restriktioner som en normal billet. (Det skal måske bemærkes, at jeg er en gammel pensionist, således spiller tiden ikke ind som en bremse).
Du har ret. Jeg har nok været for “nærig” iht. de lidt dyrere billetter (til ex ARN hvor vi kommer ofte pga familie, men nej, forskellen er ikke voldsom stor prismæssigt. Det skal jeg være mere obs på.
Tak for info. Ja, det var selvfølgelig også en mulighed for ekstra flyvning og point. ✈️ Hvis du betaler en billet med både Point og penge, så får man vel ikke så mange Basis point… eller? Jeg kan ikke lige gennemskue det.