Flyvefiskens rejselog 2017

Poster i 'REJSEBESKRIVELSER' oprettet af Flyvefisken, 18/2/17.

  1. Flyvefisken

    Flyvefisken VIP medlem

    Beskeder:
    70
    "Synes godt om" modtaget:
    293
    Point:
    53
    Flyvning nr: 5
    Selskab: SAS
    Route: ARN – PRG SK 1767
    ETD: 11:55 ETA: 13:45
    Gate: 6
    Sæde: 28A
    Load: 100%
    Fly: Boeing 737-800
    Point: EB 500


    Jeg gik, højst overraskende, lige ud af maskinen, og ind i en rygekabine. Arlanda har diskret stillet rygekabiner op forskellige steder i lufthavnen, og det virker rigtig godt. Som ryger bliver man glad i hovedet af sådan en oplevelse, og det påvirker hvordan man opfatter resten af lufthavnen. Og det med segment separering er de rigtig gode til i Arlanda. Lige overfor rygekabinen er der et stort legeområde til børn. Det kan jeg godt lide, for så kan de små baryler få brændt noget krudt af, inden de skal op og terroriserer en flok sagesløse medrejsende.

    Siden begyndelsen af firserne, hvor jeg kom i lære i København, har jeg ofte været i Sverige. Hver gang er jeg kommet hjem med en lille håndfuld byttepenge. Den lille håndfuld mange gange byttepenge, har efterhånden vokset sig til et monstrøst bjerg af swesetas, for lige så meget som jeg tænker at det altid er godt af have lidt byttepenge til at starte med, lige så meget har jeg glemt dem hver gang. Nu har Sveriges Riksbank så besluttet sig for at kaste praktisk talt alt hvad jeg har af swesetas ud i glemslen.

    Derfor sorterede jeg hele bunken inden jeg skulle afsted, og det blev til en pinlig stor opgave. Først prøvede jeg at slippe af med dem i banken, men de ville ikke røre ved dem, og nu stod jeg her i Arlanda og ville forsøge at betale med dem her. En flaske vand, 32 swesetas. Nåja, det var da en begyndelse. Jeg nærmede mig den etniske pige der stod bag disken, og spurgte forsigtigt om jeg måtte betale med nogle gamle mønter. Så overrumplede hun mig med en imødekommenhed jeg ikke lige forventede.

    Selvfølgelig måtte jeg betale med de gamle mønter. Hun forklarede alt om de nye mønter og sedler, og tilbød så at veksle hvad jeg måtte have. Jeg kiggede forbløffet på hende i en tiendedel af et sekund, og så læssede jeg hele bunken af på disken, medens jeg tænkte at nu bakker hun. Medgivet. Hun blev overrasket, men hun var cool omkring det og opførte sig som om der hver dag dukkede en åndsvag dansk turist op der hældte 2 kg svensk jernskrot ud på hendes disk. Hun talte hele stablen op, trak 32 swesetas fra, og udbetalte resten i nye swesetas. Jeg takkede mange gange, og vendte min opmærksomhed imod gaten.

    Der var ingenting, men efter et stykke tid, dukkede der en towtruck op med en flyver på slæb. Jeg fotograferede, og med et slog det mig. Angrybird. Ser den ikke lidt sur ud? Faktum er at den ikke er sød ved mine ører. Anyway. Groundcrew fik pakket damen, også blev vi smidt ombord. Der var pres på. Både i kabinen, der var fuld, og i Arlanda som havde en del der skulle kyles ud på mere eller mindre samme tidspunkt. Derfor blev det til en del stop and go på vej ud til fartbanen. Eftersom vi holdt på tværs, kunne jeg se de maskiner foran os lette. Det er et gudesyn for en flynørd som mig, men intet varer jo som bekendt evigt. Jeg frygtede lidt af flyvefætteren oppe foran ville lave en jumpstart, men han var nådig og lod den rulle i gang inden han lukkede helt op for gasspjællet. Vi kom pænt og ordentligt ud af Arlanda, drejede til højre, og fortsatte så op igennem turbulensen. Kaffen kom, og jeg besluttede mig for at jeg ville prøve den her plane ale alle på IF render og snakker om. Stewardessen så ud som om hun var typecastet til rollen. Høj, slank, ung, smuk, smilende og så blond at hun kun kunne være ansat hos Finnair, Icelandair eller SAS. Øllen kom, og jeg betalte med en dansk hundrede krone seddel. Hun kiggede lidt på den. Om jeg ikke havde et kort? Nej, det har jeg ikke. Sandheden er at jeg har et MasterCard, men det er tysk og ikke worldwide, hvilket betyder at det udløser en sand lavine af gebyrer for Auslandseinsatz. Et øjeblik sagde hun og forsvandt op i forenden.

    Så gik der ellers et godt stykke tid. Jeg fik fastslået, i skøn forening med mine smagsløg, at jeg ikke var specielt vild med plane ale, og at den ikke trængte til en gentagelse. Pludselig dukkede SAS skønheden op. Och femti kronor, ursäkta. Og væk var hun. Det første der røg igennem hovedet på mig var. HVAD I HELVEDE SKAL JEG MED DE TIVOLI PENGE !!!!!!! Så beroligede jeg mig og tænkte at dem skulle jeg nok få brugt i Arlanda. Og i bund og grund er det jo en hjerneblødning værd at betale med danske kroner, når man lige har vekslet er røvfuld swesetas ind, og derfor lige så godt kunne have betalt med dem på en svensk SAS flyvning, fuld af svenskere. Årh DOOH.

    Vi kom ind, jeg kiggede ned, det var da meget pænt og bump. Prag. At komme af flyet var lidt et zoo. Immigration var sådan set let nok, og så skulle jeg jo ind til byen. Der var bare lige et lille men. Jeg havde spurgt min bankmand hvordan det lå med rejse valuta. Nåh ja. De havde da noget af det mest almindelige. Her Ford T horn. Det var ikke tilfældet. Jeg rendte rundt til samtlige banker i Flensborg, blot for at konstatere at der ikke var så meget som en eneste tjekkisk krone i byens banker.

    Derfor stod jeg selv for den næste økonomiske fadæse. Vel landet, skulle jeg bruge nogle tjekkiske kroner. Jeg forbandede allerede mig selv da jeg gik over til det der inter noget. Og rigtig nok. Hun tog mig i røven for 200 etellerandet kroner. Grunden til at jeg absolut ville have tjekkiske kroner var på grund af transporten til hotellet. Gerne stiller vi vore limousine service til rådighed for dem skrev hotellet. Det kostede KUN czk 825,-. Jeg kunne bare huske fra tidligere at Prag har det mest velfungerende offentlige transportsystem der intet koster. Derfor havde jeg overhovedet ikke lyst til at betale en eller anden sindssyg overpris for lidt transport til hotellet.

    Jeg lallede ned til billet biksen, og købte en billet til czk 32,- En halv time senere var jeg i downtown Prag. IMG_0039.JPG IMG_0035.JPG IMG_0037.JPG IMG_0040.JPG IMG_0045.JPG
     
    Senest redigeret: 17/5/17
    banditten, Erwin Lansing, Jeblin og 7 andre "Synes godt om" dette.

Del denne side