God fredag til alle. Dagen er brugt på en tur til kontrol på sygehuset - efter de dygtige læger i Skejby har været inde i øjet for at suge vand ud, lægge nethinden på plads og puste gas ind. Ja, lad os bare kalde det en operation. Den gik i øvrigt fint. Taxaturen hjem fra sygehuset var lidt speciel. Chaufføren skulle ringe - men han kom i stedet for ind for at hente mig. Forklaringen var, at hans telefon havde været slukket. Så han skulle pin- og puk-koden for at åbne den. Ikke noget, han lige havde på sig. Så han lånte min telefon og ringede til selskabet. Og jeg overhørte en sjov samtale. Han mente, at telefonen stod i konens navn (det gjorde den nu ikke, den stod i hans). Teleselskabet kunne sende oplysningerne til hans mail (som ikke var samme adresse, som den teleselskabet havde registreret). Hvis han oplyste de første 3 cifre i hans kode, som han brugte ved login på selskabet hjemmeside, kunne de også hjælpe. Rigtigt. Den kode havde han heller ikke. Mon han nogensinde kommer til at bruge det nummer igen?
Ja det er en imponerende gang finmekanik, de kan håndtere. Han kan jo tænkes at have PUK-koden derhjemme? Jeg har en skuffe med alle PUK-koder på de efterhånden ret mange simkort, der er i aktiv tjeneste. Men ellers - går han ind i en fysisk butik (hvis selskabet har en sådan ) kan han jo vise, at han er i besiddelse af det simkort, der sidder i telefonen. Og har han så fruen under armen kan de vel uanset hvem der står på abonnementet dokumentere at det er deres, og så få udsted et nyt simkort med tilhørende koder.
Man sender en PUK kode til den folkeregisteradresse som er registreret på nummeret. Helt standard at folk ikke kan huske noget som helst.
Det teleselskab skal jeg vist ikke handle med Eneste måde de kan tjekke om det er rigtig, er at have hans kode lagret i klartekst i databasen (eller mindst de første 3 cifre (sikker på det kun er cifre og ikke også bogstaver?)). Ikke just noget man kalder for Best Practice indenfor IT sikkerhed, for at sige det mildt.
Det er en ret standardiseret måde at gøre det på. Jeg kan egentlig ikke rigtigt se problemet udover et teoretisk. Koden har du selv lavet, medarbejderen kan rimelig effektivt hjælpe dig og det er selvfølgelig fuldt logget hvem (medarbejdere) der har slået hvilke oplysninger op. Evt misbrug er 100% gennemskueligt. Jeg har selv arbejdet i en IT afdeling der netop lavede billing system til mobilselskaber og hørte aldrig om misbrug af den funktion. Teoretisk set kan du jo godt ringe ind og prøve at udgive dig for en anden, men det sker faktisk ikke rigtigt i praksis.
Spørgsmål til alle jer kloge: Har en CPH-LAX-CPH tur i slutningen af måneden bagerst i bussen (oh gru - satster på et par upgrades ). Men kan se at SAS har blokeret de sidste 7 rækker i Economy både på ud og hjemturen. Hvorfor det? Hvad er den logiske forklaring (load balancing..)?
Det ligner helt sikkert load balancing. Det samme er sket flere gange på den forreste del af Go kabinen, som ofte også har været spærret (i hvert fald på mine to sidste ture til ORD med SAS). Det gode er at det er muligt at sidde der efter starten eller være fræk at sætte der når dørerne er lukket. Bare være hurtig og spørg crewet.
Det er da forhåbentlig ikke rigtigt! Hvis der er beregnet en fordeling af vægt i kabinen - og det er den, flyet og piloterne kalkulerer ud fra når de flyver - så duer det altså ikke at man ved selvtægt rykker rundt på denne balance! Hvis een kan, så kan alle, og hvem har så skylden, hvis den ændrede load balance er skyld i et havari? Burde være afskedigelsesgrund til kabinepersonalet, hvis de tilsidesætter sikkerhedsmæssige tiltag.
Det er kun under starten balancen er et issue. En helt ny situation er landingen og når det mest fuel er væk så betyder det ikke meget hvor folk sidder - sålænge det er spredt lidt rundt.
Tak. Det lader til at være nogle MEGET tomme maskiner. Begge afgange er HELT åbne i samtlige bookingklasser og på hjemturen er der kun taget 31 pladser i Go (ved godt at der er mange passagerer der ikke har booket sæde på forhånd - men det giver dog et praj)
Er ved det Døde Hav og venter på room service, mens regnen vælter ned og stranden er lukket. Det går nok Jeg tjekkede lige hjemturen, og selv om nogen måtte hade Ryanair, så tvivler jeg på, at de er villige til at give så meget ekstra for at undgå dem: Vild prisforskel! Jeg kan i øvrigt anbefale andre at besøge Jordan via Malta... Billedet her er fra tirsdag, hvor det ikke regnede. Det er udsigten fra min suite på Holiday Inn Express Dead Sea - det er uden for sæsonen, så derfor blev jeg opgraderet ganske betragteligt:
Lidt last-minute rejseplanlægning her da jeg skal flyve til ZRH natten mellem lørdag og søndag og derfra på ski i Ischgl. Basale ting som rejseforsikring og hvorvidt jeg kan bruge min telefon havde jeg absolut ikke styr på efter flytningen til sandkassen, og så havde jeg faktisk også glemt jeg skulle leje en bil Det er lidt antiklimaks at sidde i 28 grader til polokamp i solen og planlægge skiferie! Her på resortet lagde vi græs til regionens største poloturnerings finalekamp, så der var glimmer, stiletter, Bentley's, hoppeborg og ponyridning til den store guldmedalje. Super festligt! Lige nu knap så festligt at lægge sig til at sove til sindssyg høj inder-musik fra festlighederne. Så må vi også håbe, at jeg får lov at komme ind i landet igen om en uges tid. De er gået ret hårdt til værks for at inddæmme Corona her. Først lukkede vuggestuer, så lukkede skoler. Der er nu fire ugers "væk fra skole", hvoraf de to uger er ferie og to uger er "online-learning" hjemmefra. Perioderne blev lige byttet rundt, så ferien starter på søndag i stedet for d. 26/3, så alle folks ferieplaner er lige gået i vasken med et knips. Og nå ja så skal vi også alle sammen lige finde ud af at underholde ungerne hjemme i fire uger #hvemharalkohollicens Regeringen har udstedt en decideret advarsel mod at rejse med lidt uklare konsekvenser af det, og har skolebørn været ude at rejse sætter man dem automatisk i 14 dages karantæne ved hjemkomst - uagtet hvor man har været henne, så lavpraktisk holder man børnefamilier i landet, og det ser ud til alt ændres med meget kort varsel, så gad vide hvordan det ser ud om en uge og om jeg kommer hjem? Sååå god fredag derude
@SophieHendriksen obs obs = Ischgl er gået i rød på UM´s rejsevejledning, så watch out mht din returrejse til DXB.
God fredag! Herved, efterhånden traditionen tro, dagens overflyvning fra det sydlige Amager under idræt timen i hjemmeskolen. Hvis I altså kan finde den... Det er ikke Emirates A380 eller Thai B777, ikke en gang en SAS A320 eller KLM B737, ej heller en DAT ATR42. Det eneste fly vi så, var OY-BRY, en Piper PA-28, som her er ved at krydse forbi enden af 04L-22R. Vist ikke en rute, man normalt får lov til.
Den ser godt nok "clean" ud - hvordan kan det laves så clean i en lille maskine? @isolCBflyer - ved du det?