God onsdag fra Toulouse!
View attachment 23657
Fra min (snart forhenværende) base i Bordeaux har jeg i dag været på en dagstur til Toulouse, og sidder nu i højhastighedstoget på vej tilbage. Besøget var selvfølgelig for at besøge byen (ganske hyggelig i øvrigt), men primært for at tage en stykke nordpå til Toulouse-Blagnac Airport og luftfartsmuseet Aeroscopia.
Der er en masse spændende historier at læse og fly at se, men der er tre absolutte højdepunkter: F-WXXL (A380 testfly), F-BVFC (Concorde ex-Air France), og F-WTSB (Concorde testfly). I først-og sidstnævnte er der endda lavet udstillinger om flyene. For fly-nørder som mig (og mange af jer) er det en vidunderlig oplevelse at gå omkring og i disse fly, og det er en oplevelse jeg kraftig kan anbefale. Der er også en Visit Airbus-tour der afgår fra museet og kører omkring Airbus-fabrikken, men jeg kan læse mig til touren i Finkenwerder skulle være væsentlig bedre, så jeg valgte ikke at bruge tiden på det.
Her er nogle højdepunkter:
- Concorden var hurtig, men ikke særlig stor. Jeg er 195 cm og dermed selvsagt en del over gennemsnittet, men jeg blev alligevel overrasket over hvor lidt plads jeg havde inde i flyet. Bemærk også dørkarmen på indgangen på andet billede herunder, som er cirka i skulderhøjde.
View attachment 23658
View attachment 23659
- Der er også et udendørs eksemplar, som man dog ikke kan komme ind i
View attachment 23660
- Hvad Concorden ikke havde i størrelse, det har A380eren. Når man står under den og føler sig meget lille, så er det helt uforståeligt at den kan flyve højt over skyerne.
View attachment 23657
- Udover de tre ovenstående er der blandt andet også en A320 og en A340 udendørs
View attachment 23661
View attachment 23662
- Derudover masser af andre fantastiske fly, bl.a. A400M, A300B (som man kan gå rundt inden i), ATR42-300, ATR72-600, Caravelle, Aero Super Guppy, Mirage III, og mange flere.
Det er uden tvivl en anbefaling værd, hvis I skulle være på de kanter
Click to expand...