Har i over 20 år været sponsor til forskellige børn i Afrika gennem Børnefonden, som bl.a. sørger for at jeg modtager en årlig statusrapport som også indeholder et brev fra barnet. I statusrapporten står blandt andet hvordan det går med barnet i forhold til skole, sundhed samt nærmeste familie, Her er heldigvis ingen basis for den slags luskede eller misvisende oplevelser!
"Luftwaffe Eins", registrering 10+03, har i dag været på tur rundt i det europæiske, den startede i Köln i formiddags, lavede så en meget lav overflyvning i BLL, og er netop fløjet lavt over lufthavnen i Toulouse. Jeg var tilfældigvis udenfor ved Kolding, da flyer fløj lige henover hovedet på mig. Flyet kunne ikke ses på FR24 (som traditionelt skjuler de fleste militær- og regeringsfly, men ADSB Exchange kom mig til undsætning: Jeg stod udenfor her: Er der nogen der ved om det blot er en testflyvning, eller om der er en politisk grund til at man lige "kigger forbi" nabolandene? https://globe.adsbexchange.com/?icao=3e854f
Var i dag med flyveren fra Istanbul til København. Da jeg skulle have boarding pass, ville damen i skranken se min udfyldte indrejseformular til Tyskland, før jeg kunne få tildelt et sæde. Jeg forsøgte at forklar, at skulle til Danmark, men hun måtte lige snakke lidt geografi med en kollega, før jeg kunne få det eftertragtede papkort.
En af de store og mest populære aviation-sider, The Points Guy, har kåret Danmark til deres mest bæredygtige destination i 2022: https://thepointsguy.com/news/sustainable-destination-2022-denmark .
Så nåede jeg da lige at få lidt sved på panden i Baku lufthavn. Skulle med Turkish Airlines, så jeg kan komme hjem til min brors fødselsdag på lørdag. Brunch fra morgenstunden. Så der er ikke tid til forsinkelser. Og så siger den gode dame i check in, at jeg ikke har nogen billet. Jeg tror, det er første gang, jeg skal med flyveren i lang tid, hvor jeg ikke har en udskrift af min billet. Og også første gang, de beder om at se den. Men finder billetten frem i mine e-mails - og så sige hun: Det er jo en billet til 5. maj. Efter lidt forvirring, må jeg sige: Nej billetten er udstedt 5. maj. Så må hun få fat en overordnet, for nu kan hun godt se, at jeg skal rejse i dag. Jeg finder også et billet nummer til de 3 service medarbejdere, der efterhånden har samlet sig bag skranken. Så går det op for de 3 personer, at de har stavet mit efternavn forkert. Og at jeg har *A guldkort. Nu kan alt godt lade sig gøre. Jeg kan få gangplads ved nødudgangen. Og adgangskort til loungen uden at spørge. Det er dejligt at være diamant.
Er lige landet i København med SK 1240 fra Aarhus. Vi var lige ved at sætte hjulene på landingsbanen - så gav kaptajnen gas og vi gik i luften igen). Lidt senere kom forklaringen: Et andet fly var ved at krydse landingsbanen foran os. Alt i alt en god oplevelse, at kaptajnen har styr på alt-
Ikke nødvendigvis tårnet - Det kunne også være piloten på landingsbanen, som ikke havde forstået instruksen.. Hvorefter tårnet har dirigeret en go-around
Singapore Airlines check-in til Bangkok lige nu. Man føler sig næsten heldig at man ikke er med dette fly!
God torsdag fra.... et dejligt feriested i verden Med alle de spændende ting, der foregår i lufthavne rundt om i verdenen, så skal vi være heldige, at vi "slap" med at undvære halvdelen af bagagen i 4 dage og lidt stress med ombooking af en kort europæisk flyvning til en lidt længere omgang med mellemlanding. Der blev dog købt endel nyt tøj ind, med kvitteringer til enten luftfartselskabet eller forsikringen, så det største problem var, udover at bruge tid på tøjindkøb i stedet for poolen, at der skulle skaffes ekstra tasker for nu passede den samlede mængde tøj ikke længere i de to kufferter, som var planen til Europa-omrejsen Nu har jeg dog også først læst et godt ord om tidens tidstand: "airmagaddon". LHR er seneste lufthavn til at indføre krav til luftfartselskaberne at reducere flyvningerne og Emirates svar er vel værd at læse. Tak til OMAAT for at dele. Bare et enkelt citat: "Ensuring ground readiness to handle and turnaround a widebody long-haul aircraft with 500 passengers onboard is not as simple as finding a parking spot at a mall." Så har de aldrig været i Fisketorvet
Så kom jeg med dagens tidlige afgang fra Billund til München. Et par sjove observationer undervejs: Køen til lagkagehuset i afgangshallen i Billund er længere end køen til security. Til gengæld god plads i loungen Da vi kom ombord sagde en af de andre passagerer: Jeg har aldrig fløjet med et så lille fly (en CRJ 900. Der er vel plads til 80 - 90 personer. I München skulle vi vente på, at den håndbagage, der var afleveret ved flyet også blev fundet frem og sat nedenfor trappen. Det tog noget tid, så kaptajnen gik ned og hjalp med at bære håndbagagen fra lastrummet til trappen. Det må man da kalde team-arbejde. Stewardessen forklarede, at der mangler folk, så derfor tager alt længere tid nu. Nu har jeg så lidt ventetid i senator loungen.
Jeg tror faktisk det beskriver den nuværende situation meget godt. Der er mindre fly, mangel på folk overalt i industrien, en stor lyst til at få det til at virke og mange som oplever noget de ikke har været vant til (flyve med mindre fly til Munchen). God tur videre