Nu skal man ikke altid lade sig gribe af rejselyst og hurtige indfald - men det har jeg så lige gjort. Jeg har booket en week-end tur til Nairobi (fra Ankara, hvor jeg lige nu holder til). Med Turkish Airlines og Ethiopian airlines. Det sidste selskab har jeg aldrig fløjet med før. Så det glæder jeg mig til at prøve. Turen er en bonus billet på business (betalt med EB point). Jeg skal se, om jeg kan tage et par fotos fra flyturen. Kan ikke helt love en fuld anmeldelse. Men sjældent har jeg modtaget så mange beskeder på ændringerne. Ethiopian har flyttet tiderne både på turen ud fra Addis Abeba til Nairobi og også nu hjemturen. På udturen flyver vi et par timer senere på sidste leg fra Addis Abeba - så der bliver lidt mere tid i loungen. Og hjemrejsen starter en halv time før fra Nairobi (for mig er det jo ligegyldet, om de flyver 18.30 eller 19.00). Men jeg får en e-mail fra Ethiopian om ændringen. Og der kommer også en SMS beskeder fra Ethiopian.. Dertil kommer 2 e-mails fra SAS på hver ændring (det er de jo nok forpligtet til) og en beskeder i SAS appen. Så nu ved jeg i hvert fald, at jeg flyver på andre tider.
Er der nogle kloge hoveder herinde, som ved om jeg kan få United til at tjekke min bagage ind hele vejen til DK. Flyver følgende (samme dag) United: MCO - ORD - First class SAS: ORD - CPH - Business class
Der er ingen krav om at de skal gøre det, men de er (i min erfaring) typisk hjælpsomme hvis man spørger pænt. Teknisk kan det sagtens lade sig gøre, såfremt du IKKE* er tjeket ind på ORD-CPH. Klasse irrelevant. *med antagelse om at det er seperate billetter, såfremt det er den samme er det ikke noget problem.
Ja, de checker altid bagagen in hele vejen fra domestic fly til internationale fly. Derfor er det altid så dejligt nemt at rejse retur til Europa.
Der er opstået et nyt spørgsmål Sidder pt. Fast på Bonarie (Caribien), trods alt ikke det værste sted at være forsinket, men skibet er pt. 4 1/2 time forsinket på vores videre færd mod St. Lucia. Findes der kompensation når man er forsinket på sit krydstogt eller endda måske misser en af destinationerne?
Jeg har mange gange rejst på separate billetter, hvor UA har checked bagagen igennem til slutdestinationen, bl.a. også MCO-ord-fra-cph. Så det er kutyme.
Desværre svar skyldig. Men med alle de cruises der anløber havne i Florida er det nok tvivlsomt. Hvor er det dog uheldigt
Så kom beskeden. St. Lucia aflyst, så vi får en dag på havet i stedet, øv! Sidste destination bliver Saint Kitts and Neves ( før det. Aruba, Curacao og Bonaire)
Det har jeg aldrig haft problemer med - hverken på samme eller seperate billetter. Spørg pænt - og det lykkedes næsten altid.
Også her. Man kommer langt ved at spørge pænt. Også på tværs af alliancer mv, så længe der er en interline aftale.
Stort set alle krydstogtrederier med base i USA har en tydelig klausul i deres terms and conditions om at rederiet til enhver tid kan aflyse en port of call eller ændre til en anden havn, uden man er berettiget til kompensation. Da I har fået aflyst en port of call, men ikke decideret har fået forkortet krydstogtet, er der med meget stor sandsynlighed ikke noget som helst at komme efter. Sejler I med et af de større rederier (NCL, Royal/Celebrity, MSC, Carnival osv.) eller et mindre, specialiseret rederi? Sidstnævnte kan man måske snakke med i Guest Relations om en symbolsk kompensation i form af en specialty dinner el.lign. De store - glem det.
Vi sejlede med NCL. Netop kommet i havn imorges i San Juan, Puerto Rico. Det som irriterer mig, er at vi sejler med 4 timers forsinkelse, men egentlig har 7 timers ophold på Saint Lucia. I min verden burde vi stadig tilbydes de minimum 3 timers ophold, som stadig var muligt (+ det man kan hente ved at sejle hurtigere) I stedet satte de farten ned, sprang en destination over og vi ankom, som planlagt kl. 09 på Saint Kitts.. vi burde som et absolut minimum kunne ankomme tidligere til sidste destination. I stedet besluttede de sig for en ekstra dag på havet, hvor de sparer penge på brændstof ved at sejle langsommere og de tjener flere penge i kasinoet.
Det virtuelle flyselskab Niceair, der har fløjet til bl.a. CPH fra Akureyri i det nordlige Island, har indstillet driften fra dags dato. De siger selv, at det har været en fin forretningsmodel, men at Hifly Malta, der har været operator af deres flyvninger, ikke har foretaget de retmæssige betalinger for det ene A319 der har været i brug, og at der derfor ikke er en tilgængelig maskine på kort sigt. (artikel på islandsk) Ifølge deres CEO har de haft 71% belægningsgrad, hvilket lyder fornuftigt. Jeg har ellers været forbavset over, at det har været en rentabel forretningsmodel af flyve til Tenerife og CPH fra en lufthavn med et opland på cirka 30.000 indbyggere
Den store udfordring er jo at få fyldt flyene begge veje. Men baseret på dine oplysninger, så må det være lykkedes (måske fordi der er en ugentlig flyvning. Bare et gæt. Jeg har ikke tjekket). Efter Cimber købte Sterling, gik de jo ned på, at de solgte billetter til week-end ture, som kun blev fyldt på torsdags/fredags udturen fra Danmark og søndag/mandag hjemturen. Men der fløj næsten tomme maskiner retur til Danmark før week-enden og tomme fly ud søndag/mandag. Det kan man ikke overleve på. Det ser ud til at andre lavprisselskaber har løst den udfordring.
Tjek denne her: Gratis medlemskab, som giver gratis morgenmad for 2. https://travel-dealz.eu/deal/leaders-club-free/
Et lille ophold i Istanbul Airport, før turen går til Danmark (via Wien og Frankfurt - det er jo betingelserne, når man rejser på en bonus billet). Der er lavet et lille område (formentlig for børn), som hedder Ramadan Village. Det består af en række små huse. De fleste af dem var dog låst Men biografen var åben. Dog ikke så mange tilskuere til morgenens 8-forestilling. Og så er der også et hus med spejle. Så den store tykke mand blev forvandlet til en lille tyk mand.
Bagefter gik turen til Turkish Airlines "smileandmile" lounge. Mit Star Alliance Guldkort giver adgang. Her fik jeg en frisklavet omelet og en simit til min morgenkaffe. En god begyndelse på dagen.