Kan ikke være mere enig med @Euroatc. SAS har truffet en beslutning, der bringer EB på niveau med andre programmer. Trælst ja, men tag en dyb indånding, se fremad og find dit eget svar på spørgsmålet: Hvordan vil du sikre fordelene fremover uden status? Som @Henry foreslår, og som jeg selv vil gøre fremover, så maksimer din indtjening af ekstrapoint og brug dem på upgrade eller bonusbilletter. Hvis du erhverver dig et mastercard, og i øvrigt laver nok ekstrapoint undervejs, kan du booke plus eller endda biz (hvis de findes?!) til economy-priser. Så flyver du mere komfortabelt og alle fordelene følger med. Det overflødiggør status. Vi må omstille os til nye tider. Men sådan har det altid været. Fra jeg meldte mig ind i EB i tidernes morgen, er programmet løbende blevet redefineret. Så vi har altid skulle genoverveje vores strategier. Men lad ikke din irritation gå udover IF!!
Jeg kan kun være enig i denne betragtning - men mener også, at man ved at betale en smule ekstra kan øge optjeningen af basispoint ganske betydeligt. Jeg er stadig enig med de andre bemærkninger om, at det med det skitserede rejsemønster kan være vanskeligt at optjene et guldkort. Selv med et premium MasterCard og et guldkort foræret af en ven på diamant-niveau (som giver +25% på SAS rejser)
Helt enig. Og så vi tilbage ved @jakobv84 grundlæggende spørgsmål: Hvad vil du bruge status til? Klart, hvis man primært flyver Eco med andre *A selskaber og dermed mister *A Gold-fordelene. Men så giver det mindre mening at være medlem af EB.
Jeg vil lige komme med et par eksempler om valg og brug af bonusprogrammer. I 2011 blev jeg udstationeret i Beograd (Serbien) - og skulle så revurdere, hvilke ruter (selskaber) og bonusprogrammer, jeg kunne bruge. Jeg havde EBG (eller EBD - det kan jeg ikke huske), som jeg kunne bruge på rejser med Lufthansa og LOT. Og jeg ville derfor optjene point på min EuroBonus konto. MEN jeg kunne også rejse via Prag med Czech Airlines. Så jeg blev også medlem af OK Plus (bonusprogrammet for Czech Airlines). Jeg rejste via Prag et par gange - så blev ruten mellem Prag og Beograd nedlagt. Siden 2002 har jeg boet i udlandet i 10 år (Warszawa, Bukarest, Beograd, Chisinau og Ankara). Jeg har beholdt mit medlemskab af EuroBonus - og optjent point dér med andre *A-selskaber. Men jeg har også oplevet, at jeg ikke har kunnet bruge mange af de tilbud, der er kommet til EuroBonus medlemmerne, fordi disse alle tager udgangspunkt i, at man bor i Danmark. Så min konklusion er: Der kan ske mange ændringer i flyselskabernes ruter og bonusprogrammer - så det er forbundet med nogen usikkerhed/risiko at håbe på at optjene nogle fordele i et bonus program, som du først kan bruge om et års tid. Du skal vælge et bonus program hos et flyselskab, der har en interesse i det danske marked - og dermed også har nogle tilbud til danske medlemmer.
En anden tilgang kan være: Vælg selskab, ruter og bookingklasse ud fra, hvad der passer bedst til jeres rejsebehov og præferencer - og tag så de point, det giver, som en ekstra bonus. Det gør vi, og resultatet er at vi har point mange steder: SAS EB (flest, og dem bruger vi til billige biletter), KLM Flying Blue (som vi når at bruge, hvis de holder længe nok). Qantas, som vi sikkert aldrig når at bruge, så tit flyver vi ikke indenrigs i Australien, man ved jo aldrig, så vi kunne lige så godt optjene dem. Hilton Honors - hotel, men princippet er det samme, her er der dog større chance for at få dem brugt. Flyves der meget med SAS, ja så giver et EB MC et godt tilskud af point, som måske - gentager måske! - er nok til at give en højere status, hvis flyene alene ikke gør det.
En smule off-topic, men jeg vover pelsen. SAS Eurobonus family pooling ? Synes jeg på et tidspunkt læste nogle rygter om, at man kunne overføre statuspoint og dermed en i familien optjene status på baggrund af familiens rejser. Nogen der ved noget konkret, eller er det stadig et sort hul på 2/3 år ?
Det skal bemærkes, at de ikke udløber, så længe man har bare én optjenende flyvning hvert 2. år. Det kan EB altså lære noget af
Jeg troede det krævede en flyvning hvert år, så det gør det jo endnu bedre. Så er der håb om at vi på et tidspunkt har så mange point, at der er til mere end et stykke sandkage.
Så vidt jeg husker, er EuroBonus point gyldige i 5 år. Så spørgsmålet er selvfølgelig; Hvis man optjener så få point, at pointene ikke bruges indenfor 5 år, er det så et reelt problem, at de udløber?
Hvis du flyver nok til at optjene til et Diamantkort tjener du så mange point, at der ikke sker det store ved, at nogle af dem ikke bliver brugt..
Eller der er underforstået et ord: "Medmindre du er EBD, thi så er der ingen 'udløbsdato' på dine point." Men mon ikke budskabet var klart nok endda..
Selv en sur gammel mand må give dig ret @clager Selvom det da KUNNE være rart...... PS hvis man køber den i Spanien er det "lige før"
********************************************************************************* Nu er teksten jo blevet revideret, men jeg må nok indrømme, at jeg blev til DSGK, da jeg læste den oprindelige tekst om min tidligere arbejdsgiver gennem et helt arbejdsliv. ******************************************************************************** DSGM, du kan da ikke bare flytte teltpælene sydpå og tage alle dine morsomme fortællinger med dig - de er stærkt savnede.
Der kunne tænkes at komme en ganske særlige udgave af DSGM's rejseblog i nær fremtid. Der forestår nemlig en lille tur til LAX sammen med en person fra dette udmærkede forum, hvor DSGM vil gøre sit yderste for at nedfælde alle de pinlige episoder denne person måtte udsætte sig selv og sine omgivelser for. (vel at bemærke filtreret igennem et par sure gamle briller ) /DSGM PS Teltpælene står GANSKE VIDUNDERLIGT her i Riviera del Sol, hvor temperaturen i dag er rundt 20 grader og himlen er BLÅ
Kan slet ikke vente - det bliver sikkert med tårer a la Niagara Falls. Jeg ønsker jer en super sjov tur, når den tid kommer.