Jeg har snakket med Norwegian og får at følgende at vide: Den dag lavede vi et såkaldt 7 dages check på flyet, hvor alle motorerne blev kørt og alle systemer tændt. Det er muligt, at det er det, Flightradar har opfanget. Set i lyset af dagens udmelding fra Norwegian, så er det ikke lige sikkert at B737 MAX kommer i luften lige med det samme i Norwegian farver. Link: https://insideflyer.dk/norwegian-praesenterer-ny-plan-nedlaegger-langdistance-ruter-helt/
Så varmer Air Canada op til deres gen-lancering af deres MAX'er: Link: https://insideflyer.dk/du-kan-ende-med-at-flyve-i-et-boeing-737-max-fra-i-naeste-uge-i-europa/
Smartwings har også tændt for deres transponderen her til morgen: Det andet fly er TUI's som også blev tændt her til morgen i Bruxelles.
TUI er i luften med deres B737 MAX fly: Det er nok træning og klargøring. Men der sker mere i Europa nu...
Der er ved at være godt fyldt op en del af verden: Vi mangler forsat at få det første fly i luften i Europa.
En af de, indtil videre, ret sjældne 737 MAX BBJ (Boeing Business Jets) har tændt transponderen i Basel: Hvis informationerne på Planespotters.net er korrekte, har den været parkeret siden 11/1-2019 i BSL for "cabin outfitting": https://www.planespotters.net/airframe/boeing-737-max-8-vp-cma-brilliant-aviation/eyqgn1 - og den er formentlig god nok, da det internationale forbud mod MAX jo trådte i kraft i marts 2019, nok omkring den tid hvor flyet ellers ville være kunnet gå i luften. Og ja, Flightradar24 har her til formiddag fået et opfrisket design.
Det kunne se ud til at de britiske charterturister er næste, som skal ud og flyve med en TUI B737 MAX
SmartWings har fået tændt for deres transponder i Prag. De bliver forventeligt det andet flyselskab som tager B737 MAX i drift igen i næste uge: