Norwegian siger farvel til langdistance-eventyret

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Norwegians bestyrelse har i dag fremlagt selskabets nye forretningsplan, som kort fortalt betyder at der skal satses på Europa, mens langruterne droppes.

Flyselskabet Norwegian står i en presset økonomisk situation, og uden udsigt til, at langruterne bliver rigtigt populære igen indenfor nær fremtid.

Derfor er planen at selskabet skal “back to basics”, som selskabet var det for nogle år siden. Der skal satses stort på ruter i Norden, og vigtige europæiske ruter. Desuden skal selskabet fokusere ekstra meget på at gøre det til en fornuftig pris for forbrugeren.

Flyvninger i og fra de nordiske lande til resten af Europa har altid været selve rygraden i Norwegians rutenetværk, og det er dette, der danner grundlag for, hvordan Norwegian skal se ud fremover.

Koncernchef i Norwegian, Jacob Schram.

Planen indebærer, at cirka 50 fly vil skal i drift i norden og Europa i 2021, hvilket selskabet gradvist vil øge til omkring 70 fly i 2022.

Norwegian sigter desuden efter at reducere gælden betydeligt til cirka 20 milliarder norske kroner og på at hente fire til fem milliarder norske kroner i frisk kapital.

Det skal gøres gennem en kombination af udstedelse af flere aktier til fortrinsvis eksisterende aktionærer, en rettet udstedelse af aktier til nye aktionærer og andre former for egenkapital.

Selskabet har modtaget interesse for deltagelse i aktieudstedelsen.

Norwegian har også for nylig fremsendt en henvendelse til den norske regering, som foreslår statslig deltagelse baseret på den nye forretningsplan.

Det er en robust forretningsplan, som vil give Norwegian en ny start. Ved at fokusere på vores kortdistancenetværk er målet at tiltrække investorer, servicere vores kunder og ikke mindst bidrage til at sikre arbejdspladser, sund konkurrence og understøtte turismebranchen i Norge, de nordiske lande og Europa.

Koncernchef i Norwegian, Jacob Schram.

Langdistance afvikles

Rejserestriktioner har påvirket efterspørgslen dramatisk, særligt på langdistanceflyvninger, og hele Norwegians Dreamliner-flåde har stået parkeret siden marts. Der er fortsat stor usikkerhed om fremtidens efterspørgsel.

Med de forudsætninger er Norwegians langdistanceoperation ikke levedygtig, og selskabet har derfor besluttet at afvikle den. Som konsekvens af dette har bestyrelserne i datterselskaberne i Italien, Frankrig, Storbritannien og USA, der primært har ansatte knyttet til langdistance, kontaktet insolvensbehandlere.

Norwegian vil fortsat vurdere profitable markedsmuligheder fremover i takt med, at de negative virkninger af pandemien aftager.

Vores væsentligste fokus nu er at bygge et stærkt og lønsomt Norwegian, sådan at vi kan sikre så mange arbejdspladser som muligt fremover. Vi forventer ikke, at efterspørgslen på langdistanceflyvninger vil genoprettes foreløbigt, og vores fokus er derfor at udvikle vores kortdistancenetværk, når vi kommer ud af reorganisationsprocessen.

Beslutningen påvirker desværre mange af vores medarbejdere, og på den måde er det en tung beslutning at træffe. Jeg vil gerne rette en stor tak til alle de berørte kolleger for deres store engagement og mangeårige indsats i Norwegian.

Koncernchef i Norwegian, Jacob Schram.

Kunder med flyrejser, der berøres af ændringerne, vil blive kontaktet direkte, og fremtidige rejser, der må aflyses, vil blive refunderet.

Den irske reorganiseringsproces og den norske rekonstruktion fortsætter som planlagt. Planerne, der i dag er lagt frem, er genstand for godkendelse i begge disse processer, støtte fra kreditorer og derefter retslig godkendelse, skriver Norwegian i deres pressemeddelelse.



Husk at ved at følge os på Facebook og Twitter - Så får du besked så snart vi udgiver noget!


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *