IsolCBFlyers F-LOG m. alt godt fra luften.

Poster i 'REJSEBESKRIVELSER' oprettet af isolCBflyer, 7/9/17.

  1. isolCBflyer

    isolCBflyer VIP medlem

    Beskeder:
    1,403
    "Synes godt om" modtaget:
    5,874
    Point:
    113
    LIS-JFK - TP209
    A330-200

    Ja, nogen tænker sikkert: Det er jo som en romantisk aften i klosteret - hvor fan' blir den af!?;)
    Ja ja, skulle jo lige igang med turen! :D:D:D

    Gaten lå lidt i det fjerne hjørne af LIS, igennem automatiske pas maskiner, der var ikke en eneste som brugte dem, de ville hellere stå i kø ved alm. paskontrol, dem om det! Men faktisk første gang jeg viser pas på turen overhovedet, som jeg mindes.
    På vejen ud til gaten:
    IMG_1843.jpg
    De har da haft farveladen fremme de gode portugisere!:)

    En airport sikkerheds mand liner alle op til et ekstra pas tjek før vi kan komme hen til gaten, premium kø som bliver betjent først.
    De er ikke klar til at vi går ombord endnu. Jeg tjekker expertflyer, og ser på seatmap, at jeg ikke længere sidder alene på 1 H+J. Skuffelsen ved det er den gamle kabine, OG skal sidde og tude over det sammen med en fremmed - nej, orker det ikke. Lad mig da i det mindste sidde alene med min elendighed :D:D
    Kan se 2 J/H er ledige, lister hen til en af gate agenterne og spør' om jeg kan blive flyttet til 2J - det gør han lynhurtigt og skal lige se mit pas, og han bekræfter sædet ved siden af mig er ledigt. Der er under en time til afgang, så satser stærkt på det forbliver ledigt, og de har opgraderet dem de skal.
    Boarding for premium først, ned i særskilt bus til business class
    IMG_1845.jpg
    Sgu fint de holder premium ideen hele vejen ud, respekt for det, når de nu synes det er så sjovt, at køre i bus inden man skal ud og flyve!;)

    Går ombord trappen som står ved første dør
    IMG_1847.jpg
    Pedro blir det i dag.
    Den, som må være purseren - en ældre herre, tager i mod ved døren og tager det hurtige kig på boardingkortet. Fyren foran mig går i semi chock da han opdager det er den gamle kabine indretning, slipper taskerne og hiver sin telefon frem: "but but, it was supposed to be the new one..."
    Jeg synes måske ikke jeg behøver være vidne til hans kabinePostTraumtiskeStress behandling på trappen, så jeg viger udenom med et "scuse' me". Forstår hans skuffelse, men ved ikke lige hvad han forventer purseren skal gøre, tage en ballon ud af skabet og swoosh, har du en ny kabine...!??o_O
    Nå staklens kvaler er ikke overstået...

    Får sat mig, proppet rullevennen i overhead bin, udtaget en flyvnings tekniske livsnødvendigheder, Bose & iPad.

    Kabinen er på en måde lidt spøjs, der er ingen overheads bins midt i:
    IMG_1854.jpg
    Det giver jo en enormt rummelig kabine, på en måde meget cool. Ved døren ses pappa-purser som bruger ufatteligt meget tid ved hans lille klapbord v. døren, aner ikke hvad han bruger tiden på. Gennem hele flyvningen står han der og fedter rundt med sine papirer, man ser ham aldrig i kabinen under flyvningen. Det er op til 2 flittige, smilende piger - dem vender jeg tilbage til.:)

    Fyren med kabine traumet kiggede helt forvirret op da han skulle af med sin taske...., men der var jo ingen steder at smide tasken. Han spurgte TAP folkene hvad man så gjorde. De finder plads til bagagen andet steds, og hans sætter sig til ro. Nå, så virker hans sæde ikke. Det var jo samme problematik med SAS da de var midt i deres udskiftning af kabine, det var ofte det gamle lort ikke virkede.:confused:
    Fyren og hans rejsefælle bliver flyttet til andre sæder og tror resten af turen forløber uden større kvaler.:)

    Vand, appelsinjuice eller...
    IMG_1853.jpg
    Sparkling wine bliver uddelt af pigerne fra TAP. Ja ja ja ja ja ja, ved ikke hvem der fik ideen oprindeligt - men det koncept virker jo endnu.:cool::cool::cool:
    Meeen synes deres Espumante er en tand for sød til mig, så har ikke tænkt mig at gentage den i luften, men sjovt som den ryger ned alligvel;)
    Vi er lettere forsinket, har en kort taxitur ud til bane 03, afsted.
    IMG_1861.jpg
    Nogen har moret sig med den gule maler spand :p:p
    et højredrej rundt for at få højde nok til at gå over den indkommende trafik fra resten af Europa:
    Skærmbillede 2017-09-10 kl. 11.58.00.png
    Stikker til søs, rammer Atlanten i ca. 15.000ft - FASTEN SEATBELT skiltet - guess what? Det er stadig på og forblir' på længe endnu;)

    *Nerd-alert!*:D
    Pedro er sådan en fin flyver fra Airbus, en 330 med efternavnet -200. Det er en forkortet udgave af 300'eren som f.eks. SAS flyver med. Den adskiller sig yderligere ved at have en center fueltank ligesom A340'eren, dog uden det ekstra landingshjul, så den kan jo godt nok komme langt omkring.
    Meget sjov detalje jeg hørte i et eller andet tv program. HVIS de har en center tank, og der er fuel i, er det den de forbruger først, for at lade den vægt fuelen udgør i vingerne nedsætte "wing bend" belastningen. Selvom den er konstrueret til at være ret fleksibel er det stadig en belastning.
    IMG_1864.jpg
    Farvel til Europa.
    Da vingen bliver bøjet op ad pga. det løft den producerer ved flyvning, fungerer fuel'en lidt som modvægt og nedsætter 'stresset' på metal og konstruktion, og mon ikke behovet for vedligehold nedsættes deraf!?
    Så ved at lade fuelen blive i vingerne så lang tid som muligt, er vingen udsat for mindre belastning. Nu er vingen på A330'eren jo ikke ligeså gummiagtigt som på 787'eren eksempelvis, så det er ikke helt så tydeligt hvor meget vingen bevæger sig i løbet af sådan en flyvning.
    Tror også denne forholdsvis korte flyvning, ikke har det store fuelbehov, så om centertanken har "mad" i sig er tvivlsomt.

    Nå, tilbage til 2J:
    IMG_1865.jpg
    Menukort og amenity kit bliver uddelt. Vedlagt et lille skriv om hvor meget de gør ud af maden, og en restaurant chef bla bla bla bla... Jeg læser det aldrig faktisk, måske står der noget sjovt i det.
    .....to be continued.
     
    DanielBahn, Jeblin, banditten og 21 andre "Synes godt om" dette.
  2. isolCBflyer

    isolCBflyer VIP medlem

    Beskeder:
    1,403
    "Synes godt om" modtaget:
    5,874
    Point:
    113
    ...Uhh der ikke noget som at modtage menuen og lade mundvandet bestemme.:D

    IMG_1866.jpg
    IMG_1867.jpg IMG_1868.jpg
    En varm klud kom rundt, kan ikke helt huske hvor i rækkefølgen den kom, men den var VARM og ikke særligt hvis overhovedet, parfumeret. Fint så man ikke dufter af en livlig tur i 'gaaaj'n' som man ville sige i Aalborg:cool::cool::D

    Var ret vild med, at de også serverer Canapé, også forret, suppe og hovedret. Sultne må vi da ikke blive!:)
    De skønne stewardesser gik rundt og tog imod mad ønskerne og første drink. Kunne ikke fornemme om de tog nogle status kunder først. Det virkede som om de blot tog hver deres aisle. Ingen tegn på Pappa-purser...
    IMG_1870.jpg
    Min fantasi rakte ikke længere end, at give den sjuft til Gordon en chance til, hrrmm Tonic'en fejlede jo ikke noget...;);)

    Så skulle den lille sardin dåse af et amenity kit udforskes. Men med mit forholdsvis begrænset negle potentiale, blev det lidt en trist kamp mellem mig og sardin dåsen. Jeg vandt på point, men dåsen med ære...:)
    IMG_1871.jpg
    Tænkte, der må være nogen som laver den der sløje som ligger der så fint, det er vel næppe en maskine!?o_O Og på den anden side, hvis man kan sidde 10-11 km over jorden og kigge fornærmet på en Gordons mini-Gin & sende live tv fra månen - så kan man sgu nok også lave en sløjfe maskine!:) Håber jeg på en måde.;)
    IMG_1872.jpg

    Fint indhold, men det meste har jeg ikke rigtigt brug for faktisk.
    Men som flyspade, tjek lige "slidbanen" på sokkerne:
    IMG_1873.jpg
    DET er fandme da stilfuldt!:cool::cool::cool::cool:
    Kun fordi jeg skulle retur, turde jeg tage dem i brug :)

    På med sokkeletten og de skønne TAP piger kom smilende rundt med drink vognen:
    IMG_1874.jpg
    Måtte jo lige ha en back-up drink, og den hvidvin reklamerede de for i et særskilt ark i menuen - så den skulle prøves.
    Den kolde roastbeef med lidt løgkompotsnask var en stor hapser som smagte fint. Nødderne var kolde og havde en eller anden spøjs glat, letsalt overflade. Passede ganske glimrende til min lille drink potpourri :cool::cool:

    Sidder og tænker over hvordan jeg kan nørde dette lille afsnit til..... Ved det ikke rigtigt faktisk - beklager!;)
     
    DanielBahn, banditten, PENSIONISTEN og 17 andre "Synes godt om" dette.
  3. obs

    obs VIP medlem

    Beskeder:
    1,445
    "Synes godt om" modtaget:
    2,960
    Point:
    113
    Men sproget er i hvert fald ret så underholdende :) Vi ser frem imod mere.
     
    PENSIONISTEN, Flyvefisken, Henry og 2 andre "Synes godt om" dette.
  4. isolCBflyer

    isolCBflyer VIP medlem

    Beskeder:
    1,403
    "Synes godt om" modtaget:
    5,874
    Point:
    113
    Find een fejl, mellem dette pix:
    IMG_1878.jpg
    Og dette:
    IMG_1879.jpg
    Det skriger jo til himmelen....G/T glasset er tomt, DET er fejlen!:D:D
    Og derfor skal man ha' en backup drink, som var hvidvinen i fjerneste hjørne, så panik katastrofen blev afværget på megen mod vis.
    Suppen blev hældt over osten i midten fra en termokande - så sgu lidt sjovt ud faktisk, men trods camping indslaget smagte suppen ret godt, liiiidt til den lunkne side, da TAPveninde#2 efter at have hældt en sjat op, lige skulle hente en frisk.....termokandeo_O;)

    IMG_1881.jpg
    Forretten som var en lidt krøllet and kylet ned i en salat, nok lidt til den kedelige side hvis ikke det var for denne lille vidunder flaske:
    IMG_1894.jpg
    Der er altså noget med visse urter og olivenolie som smager ret godt i højden. Det må tilhøre de smagsstoffer som ikke går døde i luften. For med vidunder flasken herover smagte det fint.

    Og apro pos højden....*GIGA NERD ALERT!* ;)
    For nok er vi oppe i tynd luft, men havde det været den luft vi flyver i, vi også skulle indånde ville det hurtigt blive en trist tur!:eek:
    Vi ryger efter afgang, direkte op på 38.000ft, sikkert fordi maskinen ikke er så tung af fuel, så den kan fise derop uden at brænde for meget guffefuel af.
    Deroppe er der ikke meget hverken lufttryk og ilt at rutte med. Hvis man fik lækage i trykkabinen og man forsøgte at sippe G/T i 38.000ft skulle det fanner mig gå stærkt med at få den slugt.
    Man opererer med et udtryk som hedder TUC, "Time of Useful
    Consciousness" i forhold til den højde man flyver i, med andre ord, hvor længe kan man i høj højde holde sig ved bevidsthed og fungere som pilot (EPT er Effective Performance Time):
    Skærmbillede 2017-09-12 kl. 18.27.15.png
    Så et sted imellem 0,5 - 20 sek før man dejser om. Så når de siger i sikkerhedsvideoen, at man skal tage iltmasken på sig selv først, før man hjælper konen eksempelvis, så mener de det - der er sgu ikke tid til at fedte rundt med masken i den højde.
    Hrmm, man kan jo så overveje at "vente" lidt med at sætte ilt (ILT!!:p) til konen, indtil man er længere nede - så har man da fred så længe!:D:D:D:p
    Dog skal det være et ret stort hul i skroget hvis hele trykket pludselig forsvinder.

    NÅ, nu til det ægte nørdede.o_O:p
    Kabinen bliver sat under tryk, så man kan nyde G/T'en sammen med konen. Typisk til det, der svarer til mellem 6-8000ft. Jo lavere højde man ønsker at simulere i kabinen, jo højere tryk skal pumpes ind i flyet, det bruger jo kraft fra motoroen, altså bruger fuel, altså bruger penge. Så jo lavere tryk (højere højde) man kan lave i kabinen, des bedre brændstoføkonomi, men dårligere indeklima for mennesker.
    Boeing lavede jo så en bette flyver af overvejende kulfiber - overvejende, ikke udelukkende.
    Og hvis det er noget amerikanerne er gode til, ja, så er det at sælge en vare. Så Dreamlineren blev bl.a markedsført med, at der var et højere tryk i kabinen, svarende til kun 6000ft's højde, mod typisk 8000ft i tidligere fly (ca. 600m i forskel), og uha så fik man ikke jetlag.
    Sagen er bare den, at f.eks. Airbus A380 også har et kabinetryk som svarer til ca. 6000ft, og den blev jo så introduceret ca. 4 år før 787'eren, men Airbus tænkte ikke lige at markedsføre den på det - det gjorde Boeing.;)

    *NERD ALERT OFF*

    Tilbage til maden, hovedretten kom, jeg tænkte dyyyybt naivt, at hvis man tilbyder Beefpie på business class, så er det da nok fordi det ikke baaaare er en beefpie...
    IMG_1896.jpg
    Men det var så. Og spørg mig ikke hvad de skiver pølse et eller andet skulle, det forstod jeg ikke.
    IMG_1898.jpg
    Undskyld ko - det fortjente du ikke!o_O;)
    Det var altså ret tæt på ulækkert, eller også er jeg bare ikke beefpie typen.
    Desserten:
    IMG_1901.jpg
    Var faktisk temmeligt affodret, så ingen ost, men kunne nøjes med lidt is, som havde glemt det var nogle og minus 40 grader udenfor, så den legede klimaændring der på 2J:rolleyes:

    Så kom KRIIIIISEN!
    Spurgte efter Cognac, det kom lidt bag på TAPveninde#1, hun drejede om og gik tilbage i gallyet. Sad tilbage og grublede: gad vide om hun blev lettere regionsfornærmet over jeg ikke valgte portvin, men en fransk satan istedet!?
    Tror det ikke hun vendte tilbage med et kæmpe smil et glas cognac, og viste mig den tomme mini flaske - MEN!!! Camus V.S.!!!!???:eek:
    Nå ja, det er hvad de tænker om fransk efterbrænder formoder jeg!?o_O;)

    #2 kom rundt med en bakke chokolader at vælge imellem, jeg spurgte:"eeehhhhmmm any tjdark tjhocolaate?? Lettere uvejsomt sprog fra mit franske indspark.
    IMG_1907.jpg
    Hvortil hun svarede: "There all dark!":cool: Godt så, den med cocoa nibs smagte skønt til min V.S.er:D:D Så lærte jeg det!

    Imens luskede vi over Atlanten i ganske fin stil og med god udsigt, og med lidt pudder over flyveren, tror det er lidt fint cirrus skyer over os, trods 38.000ft oppe:
    IMG_1911.jpg

    Nød at jeg ikke skulle teste hverken lufttryk eller sprog færdigheder unødigt, så lænede mig tilbage og ærgrede mig over den gamle stol ikke gør noget elegant ved ens undertøj mens man glider ned i bunden - ja rent bogstaveligt - af stolen når den er slået helt ud.:D:D:Do_O
     
    Senest redigeret: 12/9/17
    DanielBahn, banditten, PENSIONISTEN og 17 andre "Synes godt om" dette.
  5. Kristian

    Kristian VIP medlem

    Beskeder:
    5,297
    "Synes godt om" modtaget:
    12,909
    Point:
    113
    Kan ikke sige andet end at jeg glæder mig til min egen tur... - der starter i dag :)

    2017-09-12 22.04.20.gif
     
    PENSIONISTEN, banditten, Beaglen og 10 andre "Synes godt om" dette.
  6. Kristian

    Kristian VIP medlem

    Beskeder:
    5,297
    "Synes godt om" modtaget:
    12,909
    Point:
    113
    Hov, hijacker nærmest din tråd,... fik også gammel maskine over, øv øv og øv.. dagens maskine ser ud til, at blive den nye, så håber humøret bliver bedre.. point er kommet pænt ind, god deal...

    IMG_1604.jpg
     
    PENSIONISTEN, Flyvefisken, isolCBflyer og 4 andre "Synes godt om" dette.
  7. isolCBflyer

    isolCBflyer VIP medlem

    Beskeder:
    1,403
    "Synes godt om" modtaget:
    5,874
    Point:
    113
    Du er velkommen:D:D

    Ja øv, men fik også den nye på vejen hjem, klart bedre oplevelse, omend ind og udgangen på 3A var nooget smal, så nogen balletnymfe var man ikke, når man skulle andet end drikke, æde og sove ;)
    Men fint sæde/seng på 3A:

    IMG_2015.jpg

    God tur:)
     
    Flyvefisken, SophieHendriksen, Henry og 4 andre "Synes godt om" dette.
  8. Kristian

    Kristian VIP medlem

    Beskeder:
    5,297
    "Synes godt om" modtaget:
    12,909
    Point:
    113
    Det var lige godt satans... der er forskellige business class udformninger hos TAP

    IMG_4287.JPG
    IMG_4288.JPG
    IMG_4289.JPG
    IMG_4290.JPG
    IMG_4291.JPG
    IMG_4291.JPG
    IMG_4292.JPG
     
    SophieHendriksen, PENSIONISTEN, Henry og 2 andre "Synes godt om" dette.
  9. isolCBflyer

    isolCBflyer VIP medlem

    Beskeder:
    1,403
    "Synes godt om" modtaget:
    5,874
    Point:
    113
    SophieHendriksen, PENSIONISTEN, Henry og 3 andre "Synes godt om" dette.
  10. RasmusH

    RasmusH VIP medlem

    Beskeder:
    873
    "Synes godt om" modtaget:
    2,702
    Point:
    93
    De har tre forskellige :) De gamle TAP-udformninger; to fly leaset af Azul Airlines (som er den @Kristian prøvede) og så den nye TAP (som er den @isolCBflyer prøvede).
     
    SophieHendriksen, Kristian, asf og 4 andre "Synes godt om" dette.
  11. isolCBflyer

    isolCBflyer VIP medlem

    Beskeder:
    1,403
    "Synes godt om" modtaget:
    5,874
    Point:
    113
    Må hellere lige forsøge, FORSØGE, at få afsluttet denne tur i en eller anden grad.
    IMG_1921.jpg
    Skrub af maden, ikke det store og sige om det.

    Der var noget magisk ved at tage så sen afgang til staterne, man havde en fin fornemmelse af solens stille vandring mod mørke, eller jordens rotation er det jo.
    IMG_1922.jpg
    Det gir mig al den underholdning jeg har brug for på sådan en tur, sjældent gør jeg brug af underholdningssystemet - fjollet nok faktisk. Men det virkede faktisk ok hurtigt og opdateret trods gl. kabine.
    Men den stod på moving map under turen:
    IMG_1917.jpg
    Ret sjovt at de mærker skibsvrag ind :D:D Så slipper jeg da for at lede efter Titanic nu. :p
    IMG_1930.jpg Kabinen gjort klar til landing et stykke tid inden faktisk.
    IMG_1933.jpg
    Jeg kan ikke mindes jeg faktisk har fløjet ind til JFK fra syd før, ret flot indflyvning. Det må også være flot i dagslys forestiller jeg mig.
    landing på 04R ganske smooth som jeg husker det.
    Er ikke helt klar over hvilken indflyvnings procedure de gode portugisere up front fulgte, men lads os bare "lege" det er denne:
    http://uk.flightaware.com/resources/airport/JFK/IAP/RNAV+(GPS)+Y+RWY+04R/pdf
    Flightaware er altså en fantastisk kilde til nørde materiale, synes det er sjovt at læse remarks f.eks. - (gad vide hvornår det her bliver FOR nørdet??:p:p:p)
    http://uk.flightaware.com/resources/airport/KJFK/remarks


    Men crazy hurtigt var jeg ude af maskinen, havde ret præcis tid fra jeg sagde farvel til mine skønne TAP tøser og stod og ventede op en UBER, da jeg sms'ede et par kollegaer som jeg skulle mødes med inde på Manhatten, lige som døren gik op og vi kom ud.
    9 minutter fra dør op - til UBER hvor er du - hvor er du......? Dog uden tissepause som ellers var turens tema på et tis'punkt :p:p

    En røvfuld ved ESTA maskinerne, så hoppede ind i den alm. kø, kom til med det samme, en forholdsvis flink immigration officer stillede de sædvanlige spørgsmål, jeg prøvede ikke lyde alt for biz-bagstiv også igennem og ud.
    IMG_1945.jpg
    NYC HERE I COME!
    Tog en en fandens tid at få en UBER fra JFK fredag aften kl. 21. En time ind og 74$:( Fuck it - er i The Big Apple. Jeg tar sgu Subway'en når jeg skal retur - så er de penge sparet...agtig....Og hvor slemt kan det lige være????
    Jeg skulle blive SÅ MEGET klogere på et blot et døgnstid:eek:
     
    Flyvefisken, Henry, PENSIONISTEN og 7 andre "Synes godt om" dette.
  12. isolCBflyer

    isolCBflyer VIP medlem

    Beskeder:
    1,403
    "Synes godt om" modtaget:
    5,874
    Point:
    113
    I dag den 30. september er det 49 år siden Boeing lavede Roll Out på Boeing 747-100 - hurraa. :)
    Forbes har i den anledning skrevet lidt om det ikoniske fly:
    https://www.forbes.com/sites/tedree...and-now-it-will-go-out-with-one/#7268a022a739
    1185e4feaf1a0106ff04c257f9b285b8.jpg
    Prototypen, som så mange før og efter den, var slet ikke færdig ved Roll-out, kun ca 78% færdig den dag.

    For ca 1 år siden var jeg en kort tur i Seattle, og gik på et af de mange skønne fly museer, hvor netop prototypen er på display.
    IMG_2277.jpg
    Ja ja, tænk SAS havde store flyvemaskiner dengang:)
    Da det er prototype R001 fik den aldrig installeret kabine, så den står stadig som testfly indeni.
    IMG_2280.jpg IMG_2279.jpg

    Ret sjovt at se hvordan kabler fiser og, ned, frem og tilbage langs loftet på sådan en maskine, meget manuelt - og så tænke på, at de 747-400 som flyver i dag, har sgu stort set samme kabel system til alle ror fladerne som denne fra 60'erne.

    IMG_2283.jpg

    IMG_2298.jpg
    Stærkt reg. nr.:D

    En lille detalje som Joe Sutter, chef ingeniøren på 747, fortæller i sin bog:
    Der var 4 forskellige lys systemer i kabinen til at starte med. Men fordi flyet blev tungere end beregnet, måtte de spare på vægten i begyndelsen. De testede så alle 4 lyssystemer i en mock-up, og Joe sagde så hvilken de måtte undvære. Fyren som stod i spidsen for kabine lys designet gik med tårerne derfra.
    Da de så fik motorer rated med større kraft kunne de sætte "Cove" lyset tilbage igen - og fyren var glad igen!:)
     
    Flyvefisken, banditten, Henry og 10 andre "Synes godt om" dette.
  13. Schlandy

    Schlandy VIP medlem

    Beskeder:
    574
    "Synes godt om" modtaget:
    1,653
    Point:
    93
    Denne er dælen dulme spændt på..... tager turen om 14 dage og havde udtænkt mig samme plan til/fra Manhattan
     
    isolCBflyer og Henry "Synes godt om" dette.
  14. isolCBflyer

    isolCBflyer VIP medlem

    Beskeder:
    1,403
    "Synes godt om" modtaget:
    5,874
    Point:
    113
    Nu slutter jeg den her evindelige nørdetur, for ellers kan jeg jo ikke begynde på en ny! :p

    NYC om dagen...
    Men, tog på Intrepid hangar skibmuseum i løbet af lørdagen. Ja ja, det var en fly med fly på tur for mig - avgeek as I am! :D Eller...det var så skib med fly på.....Nå lader den ligge:rolleyes:

    Må hellere begynde denne post omvendt for at give @Schlandy svar på hvad fanden der er med den Subway!;):D
    IMG_1959.jpg
    Tjaa, det var lige billede jeg havde... Men er fra stationen tæt på Hilton Millenium.

    Luskede mod en Subway station via Hell's Kitchen området, endte med at tage Subway fra 50th street, det havde google maps fortalt mig var nemmest. Jovist, alt ser jo så nemt ud på sådan et kort.:eek:
    Skærmbillede 2017-10-12 kl. 15.28.18.png
    Først tager man en E-line (mener der er flere der kører ca samme rute) så står man af subway og hopper på Airtrains som kører ud til de forskellige terminaler til JFK. Easypeacyjapanesy - afsted med mig og min glæde til at flyve TAP business (igen) kun indenfor et døgn.
    Ned i Sub'en, kigge lidt forvirret rundt - neeej en mand bag en rude at spørge how to JFK??. :) Nå venligheden er til at overse, men anden metro indgang modsat 8th ave - godt så, så op, ud, over, ned, købe billet.....hmmm automat i stykker - ingen at spørge....Tiiiiiiiiiilbage igen til venligheden selv - valgte venlighedens sidemakker, en automat!
    Så op, ud, over, ned igen, vente.....vente.....vente.....ca. 15 min. Perronen blev godt fyldt op.
    Tog kommer...........pppprrrrrrrrrrrrrrOOOOOOPPPET. Så ase mase, forsøge med venlige smil - ind.
    Hele det arbejdede New York skulle hjem til forstæderne på det tidspunkt, ca. kl 19 lørdag.
    Stod op i hele subwayturen, omkring en time, havde været på benene igennem byen hele dagen, så var sgu lettere flad. Oplevede en stoledans uden lige når man skulle lirke sig hen til et ledigt sæde. Man skal altså lære kropssproget at kende når folk skal af, også lirke sig under folks arme og ben for som en slange at sno sig op på den ledige plads. 3 gange, TRE gange blev pladsen LIGE ved mig ledig uden jeg fattede et klap før en smidig asiat slyngede sig i "mit" sæde. En kvinde overfor smilede lidt overbærende med mig anden gang! :(;)
    Måtte trøste mig selv med, at jeg skulle lige om lidt sidde godt og drikke mig ned i sovemørket.:D:cool:

    På det tidspunkt kørte den linie som regional - altså stoppede ved HVERT et stop, jeg håbede hele tiden, at NU kom den station de fleste skulle af på og man kunne sætte sig og ha ondt af sig selv. Men det stop kom sgu aldrig. Ganske få stod af, nogen gange virkede det fandme som om der ikke var en eneste i hele New York der brugte de stops. Det fik jo nærmest Langeskov til at virke som nordeuropas transport metropol! ;):confused:
    Af ved Sutphin blvd for at hoppe over i nyt tog mod JFK. Første automat ville ikke tage nogen af mine creditkort, i kø til næste, tak fik billet.
    Min hjerne er træt på det tidspunkt og jeg står og roder med at putte billetten ind rigtigt, trods et piktogram som viser hvordan, og trods jeg har gjort et par gange i løbet af dagen, knudrer det rundt for mig. Lige på den anden side af lågen står så 3-4 folk fra det hersens tog væsens med deres orange veste på. Jeg blir lidt stødt over jeg bokser sådan med det og de gør ikke det mindste for lige at hjælpe mig på vej. Så spør' om de kan hjælpe mig??
    Surt råber en af kvinderne: TURN IT AROUND! Det har jeg jo for fanden gjort i 12 forskellige afskygninger - vender det rundt på den ene led, hvortil hun ruller med øjnene og råber stærkt irriteret: WHAT DID I JUST SAY - TUUUURN IT AROUND!
    Jeg overhører hende, synes simpelthen hun er en tand for uopdragen. En fyr ved siden af hende taler mere dæmpet til mig, det lykkedes for mine små dumme fingre at stikke kortet rigtigt i maskinen - ingen af dem gad og gå hen til mig. Jeg får forbi dem og siger: "Thanks - you're doing a great job" med ryggen til dem. Kæft' de kan være ucharmerende og uffektive i det land nogen gange!:rolleyes::rolleyes:
    Hurra, jeg kan sidde ned nu. Sidder overfor en pilot fra Jetblue som jo bruger Terminal 5, som TAP også flyver fra, jeg sidder og ligner en der er hoppet over Berlin muret og overlevet, jeg smiler til ham og tænker, det kan godt være du har mit ønskejob, men om få timer er vi begge i luften, men jeg har en skid på!!:D:D(tænk hvis han kunne læse mine tanker og tænkte: Det har jeg også!:p:p:p)

    Tilbage til Intrepid:
    IMG_1961.jpg
    Hvor er det sejt de midt i Hudson floden, nå ja, vi laver fandme da et hangarskib museum....only in America!:p
    IMG_1962.jpg
    Pisse fedt hvis man er lidt til den slags isenkram.
    IMG_1966.jpg IMG_1967.jpg
    Underligt at forestille sig en larm og aktivitet da skibet var i aktiv tjeneste.
    IMG_1969.jpg
    Skørt at se skyline bagved skibet.:eek:
    Pludselig strømmede folk på dækket afsted mod det ene hjørne med deres kameraer...


    IMG_1977.jpg
    Mmmja, der kom et krydstogtsskib. Men er det vildt når man står med en F16 i nakken?? Nå for nogen er det.

    IMG_1976.jpg
    Cool dude med sin hund på boardet! :p

    En tur med en fly elevator, vi følte os godt nok lidt øh spadssede som vi stod der og kørte ned...og op.... Det var det!
    IMG_1973.jpg
    Og guiden forsøgte at bilde os ind, at det var super hemmelig teknologi som man faktisk brugte i Radio City Hall, og hvis man snuppet i at luske rundt backstage i 70'erne - så blev man skudt! Årr hold nu op, det er en skide elevator!!!:rolleyes::rolleyes:
     
    Senest redigeret: 12/10/17
    Kristian, asf, PENSIONISTEN og 7 andre "Synes godt om" dette.
  15. isolCBflyer

    isolCBflyer VIP medlem

    Beskeder:
    1,403
    "Synes godt om" modtaget:
    5,874
    Point:
    113
    ...Rumfærgen Enterprise står så også på skibdækket.
    IMG_1986.jpg
    Den blev brugt til at teste Re-entry proceduren i sin tid, så den var blot bygget til at blive spændt på ryggen af en B747 og så ellers hej hej derned af. Fuck det er sgu vildt nok at blive kylet ud uden motorkraft, og ellers blot glide ned og lande med det kæmpe skrummel - respekt!
    IMG_1989.jpg
    En Israelsk jager, anede ikke de bygge sådan nogle..
    IMG_1992.jpg
    Hej med dig, dig kender vi da - nå ja, i Danmark flyver vi jo lystigt rundt med dig endnu og synes du er frisk som en havørn, i USA pensionerer de dig så...
    IMG_2007.jpg
    ...eller bruger dem som droner og skyder efter dem - så har man altså for mange F16'ere vil jeg mene! :D:D Der var en drone særudstilling, ikke synderlig interessant, andet end dette foto.;)

    En sjov detalje om sædet synes jeg:
    IMG_1994.jpg
    En slags old school business sæde med recline...?

    Men, man kan få en tour i denne skønnert:
    IMG_1995.jpg
    Jeg nåede det dog ikke, og har i øvrigt også været inde i prototypen som står ved Lé Bourget udenfor Paris, så gik ikke i tudemode over det. Men fedt at være så tæt på og stå og savle over den - ja, det er ikke noget kønt syn at se en midaldrende "knægt" stå og sopper i mundvandet ved en Concorde.
    IMG_1998.jpg
    Selv de statiske indgange er smukke på sådan en karl.
    De er en vigtig del af det såkaldte pitot-statiske system, som man bruger til at måle fart (og højde) - det kan vi nørde rundt i en mørk vinteraften på et tidspunkt :)
    Underligt at tænke på hvilke enorme kræfter de kæmpe motorer har skudt ud af bagen.
    IMG_2006.jpg
    Og nu sidder man i ly af regnen og gnasker sandwich - grillet anyone??:D:D
     
    Senest redigeret: 12/10/17
    banditten, Kristian, asf og 7 andre "Synes godt om" dette.
  16. isolCBflyer

    isolCBflyer VIP medlem

    Beskeder:
    1,403
    "Synes godt om" modtaget:
    5,874
    Point:
    113
    ...Gik fra Intrepid mod Subway via 46th street hvor der på et stykke var godt gang i den. Kunne ikke rigtig regne ud om det var turistfælder, men godt fyldt op flere steder. Smuttede på BareBurger for en...burger
    IMG_2010.jpg
    Og en New York...hmmmm lager vist nok. Den lugtede af lokal øl, smagte ganske fint.
    IMG_2009.jpg
    Fik temmelig overfladisk betjening, der er jo ikke mange tips en enkelt kunde som mig. Valgte det laveste antal procent i tips, kan ikke huske præcis hvad det var, men der var 3 muligheder. Bliver aldrig rigtig gode venner med amerikanernes tipping systemer, men forsøger på bedste vis nu man er på besøg...:confused:

    Turen til JFK er jo tæsket ud i detaljer længere oppe, så lad os hoppe til check-in, ikke eget TAP personale, og gemt væk i det fjerneste hjørne af terminalen. Hun var så 'frisk' at veje min håndbagage på trods af, business, *A guld, store smil, venlighed og alt det der. Men lå et stykke under de tilladte kg/pounds. Havde hun så meget som antydet at min lille bitte trolley skulle tjekkes ind, så tror jeg, jeg havde bidt hende i næsen ovenpå den Subway tur!;)

    Hun propper et grønt mærke på mit boarding kort og peger mig i retning af TSA-PRE køen, underligt tænker jeg. Nå what the heck, det kan vel være de har en aftale med TSA om det....næppe - idiot!:rolleyes:
    Første pigebarn v indgangen til køen får øje på det grønne mærke og viser mig pænt ind...TSA blå mand bevæbnet med kuglepen og klar til aftens krussedulle kamp, smaskine siger: MEEEEKKK, og han fortæller jeg ikke kvalificerer til TSA-PRE. Nej det er jeg godt klar over, men de viste mig herhen for business class køen. Nå det er han ked af og viser mig rigtige vej i deres snor system. Stor venlighed fra den blå mand - wauu, en sjældenhed :D
    Det sædvanlige modsætnings råben fra de overvægtige TSA folk og intimidering af små mørke drenge - stå og lege flagermus i bodyscan og ud.
    Nå lounge, hvad har du til mig:
    IMG_2013.jpg
    Airspace lounge, lille, stille og sølle. Man får et kort med 8$ kredit på, til køb af drikke og/eller snacks. What?? Vand er complimentary, og nogle rædselsfulde chips snacks af værste skuffe står i en dispenser, arj tak!.
    En yngre par går jeg forbi da jeg kommer ind, de spør' om jeg vil have deres 8$ kort, de fik ikke brugt det. Ja tak da, fin stil!:D
    En øl koster 6-7$, det samme for et glas vin. Man kan også købe nogle forskellige tapas tallerkner, men tror ærligtalt man er bedre stillet ved at vælge et spisested ude terminalen. Et toilet er der, men forholdsvis stille denne aften. Så får slappet af og slugt at par Blue Moon øller.
    IMG_2015.jpg
    Ombord - hey samme TAP piger som vejen over, de kigger begge liiiiiidt underligt. Det ene siger: "Hallooww, yu war myy passengar yesterday!!" Ja det er da ikke helt forkert, sjovt. :) De leverer samme gedigne service som på vejen over.
    Hovedmåltidet var en skuffelse, jeg er typen som så IKKE lærer af mine fejl.
    IMG_2037.jpg
    Bøf.... pæn ser den ud, men var så sej at hver gang jeg skulle save en bid af gyngede hele maskinen så kaptajnen måtte tænde skiltet og råbe turbulens....agtigt..o_O;)
    Suppen go.
    IMG_2035.jpg
    Og faktisk fint at servere hele dynen samtidigt.
    Og hey, nu vi snakker dyne:
    IMG_2036.jpg

    IMG_2016.jpg
    En bette blomst på toilettet, så fint :)
    Gik i brædderne efter middag og på med snorkbrillerne, de vækkede mig ikke til morgenmad, det synes jeg er rigtig fint. Det lykkedes mig næsten at sove tiden ud.
    Fin tur i den nye kabine fra TAP.

    PS. Fik pasta retten på LIS-OSL - så kunne jeg lære at vælge rigtigt, det tog kun 3 forsøg!:p:p
     
    Kristian, asf, clager og 7 andre "Synes godt om" dette.
  17. Schlandy

    Schlandy VIP medlem

    Beskeder:
    574
    "Synes godt om" modtaget:
    1,653
    Point:
    93
    Tak for god beskrivelse af mareridtet:)
    Det lugter langt væk af uber både til og fra..... tror ikke mit helbred kan kapere det der
     
    Henry og isolCBflyer "Synes godt om" dette.
  18. isolCBflyer

    isolCBflyer VIP medlem

    Beskeder:
    1,403
    "Synes godt om" modtaget:
    5,874
    Point:
    113
    Det kan godt være nogle af linierne fra lower Manhatten måske kører mere ekspress evt. Men ja, jeg hopper også på Uber i næste uge, det blir så til EWR.
     
    Schlandy og Henry "Synes godt om" dette.
  19. Schlandy

    Schlandy VIP medlem

    Beskeder:
    574
    "Synes godt om" modtaget:
    1,653
    Point:
    93
    Hvordan er det i øvrig at flytte sig mellem terminalerne på JFK ? har man mulighed for at bruge LH´s lounge i stedet ??
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  20. isolCBflyer

    isolCBflyer VIP medlem

    Beskeder:
    1,403
    "Synes godt om" modtaget:
    5,874
    Point:
    113
    Nej, mener du skal ud og ind igennem Security, men er ikke helt sikker.
     
    Henry "Synes godt om" dette.

Del denne side