Kompensationstråden

Poster i 'INSIDEFLYER DK - LOUNGE' oprettet af PeterA, 23/5/16.

  1. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,399
    "Synes godt om" modtaget:
    12,795
    Point:
    113
    Helt udenfor emnet: Jeg kan da lige tilføje, at jeg over de sidste mange år har arbejdet på EU finansierede projekter. Her dækker EU ikke alkoholiske drikke til frokost og aftensmad på vore kurser og workshops. Ikke engang en enkelt øl til maden. Så vi drikker sodavand og juice på projektets regning. Andet betaler vi selv. Reglerne er både til at forstå og forklare.
     
    Henrik Olsen, Beaglen, Nielspg og 3 andre "Synes godt om" dette.
  2. MaHA

    MaHA VIP medlem

    Beskeder:
    241
    "Synes godt om" modtaget:
    575
    Point:
    93
    Åh gud nej...:eek:
    Verden er af lave!

    (Jo jo, når alt er sagt, er det jo fornuftigt nok.)
     
    Henrik Olsen, Bekgaard og Henry "Synes godt om dette"
  3. Bekgaard

    Bekgaard VIP medlem

    Beskeder:
    458
    "Synes godt om" modtaget:
    1,290
    Point:
    93
    For nogle år tilbage, rejste jeg en del for et privat firma.
    Jeg tør slet ikke tænke på, hvor mange øl, flasker rødvin og drinks der blev betalt med firmakortet.
    Der var et rimelighedsprincip som var gældende. “Ville du betale det selv, hvis det var en privat ferie ?”
     
    Henrik Olsen, Beaglen og Henry "Synes godt om dette"
  4. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,399
    "Synes godt om" modtaget:
    12,795
    Point:
    113
    Jeg har altid været meget nøjsom - også når firmaet betalte. Men kan huske engang en projektleder fortalte mig, at han syntes jeg havde flottet mig (såvidt jeg husker havde jeg spist en middag på det Radisson hotel, hvor jeg boede. Jeg havde ikke taget den billigste ret - men bestemt heller ikke den dyreste. Og drikkevarerner har nok været en vand eller en øl + en kop kaffe. Overnatningen var i øvrigt betalt med bonuspoint, for vi havde ikke budget til overnatninger i Danmark på det projekt).

    Så mit svar var meget kort: "Så betaler jeg selv, for det skal vi ikke bruge tid på at diskutere. Men så forlanger jeg til gengæld at du på næste personalemøde fortæller, at en middag til xxx kroner ligger over det niveau, der kan accepteres. Så undgår vi også, at andre kolleger laver rejser afregninger, der ikke kan godkendes."
     
    Henrik Olsen, René Riisgaard, Beaglen og 6 andre "Synes godt om" dette.
  5. Offlyer

    Offlyer Where is my SK937?

    Beskeder:
    1,205
    "Synes godt om" modtaget:
    3,987
    Point:
    113
    Det kan back fire. I et tidligere firma blev en kollega kaldt ind til samtale efter en tur rundt i Asien og nok en lidt stor samlet restaurantregning. Hans modsvar var, at han ikke forstod hvorfor han skulle rejse spise dårligere med firmaet end han gjorde privat. Der sluttede samtalen. Beskeden blev forstået i begge ender.
     
    Henrik Olsen, Beaglen, Henry og 1 anden person "Synes godt om dette".
  6. Bekgaard

    Bekgaard VIP medlem

    Beskeder:
    458
    "Synes godt om" modtaget:
    1,290
    Point:
    93
    Ligesom Henry kommer ind på, så er det vigtigste at der er klare linier.
    Ingen kan jo være tjent med, at blive sendt på en tur for firmaet med beskeden om, at det bliver vurderet når man er kommet retur, om regningerne er rimelige.
    Til din historie kunne man jo blot konstatere, hvis firmaet ikke har defineret en rejsepolitik, så må de jo forvente at betale regningen.
    Er faktisk lidt overrasket over jeres indlæg. Hos os har der altid været beskrevet hvilke klasser man kan flyve på, hvilke kategori bil man må leje, hvilke typer hoteller man må bo på. Men aldrig nogle beløb. Og tænker at det er uddelering af ansvar som virker.
     
    Henrik Olsen, Nielspg, asf og 2 andre "Synes godt om" dette.
  7. Erwin Lansing

    Erwin Lansing Skribent

    Beskeder:
    2,191
    "Synes godt om" modtaget:
    6,479
    Point:
    113
    Vi har beskrevet hvilkeklasser man kan flyve på, men ikke meget andet, udover at det skal være rimeligt. Det skal dog siges, at det er et mindre firma, hvor de færreste rejser, og dem der går, har en god fornemmelse af, hvad "rimeligt" er. Samtidiger mange af de rejser vi har, forbundet med konferencer, hvor man blot bor på et hotel, som konferencen har aftalt en special rate med, og mange gange er aftensmaden inkluderet i en "social event", selvom man så nogle gange må tage sig godt at finger food for at blive helt mæt ;)

    Det ville dog ikke være første gang, at jeg får at vide, at jeg været for billigt. Men når man har lyst til en kebabrulle, så spiser man da en kebabrulle, uanset hvem der betaler :cool:
     
    Henrik Olsen, Nielspg, Beaglen og 2 andre "Synes godt om" dette.
  8. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,399
    "Synes godt om" modtaget:
    12,795
    Point:
    113
    Det var sådan set også det, der overraskede mig: Vi havde en meget klar politik, at alt skulle være rimeligt. Men, der var ikke sat beløb på (hvilket også var svært, for størstedelen af rejser var ude på landet i Østeuropa i 90-erne og de tidlige 00-er, hvor ting stort set ikke kostede noget. Heller ikke hoteller). Men når vi undtagelsesvis måtte bo i Moskva, så kunne vi jo bruge det samme på en overnatning, som 2 uger ude i landet havde kostet.
     
    Henrik Olsen, Nielspg, asf og 2 andre "Synes godt om" dette.
  9. Jeblin

    Jeblin VIP medlem

    Beskeder:
    873
    "Synes godt om" modtaget:
    2,576
    Point:
    93
    Så har jeg endelig fået svar fra SAS vedr aflysningen i juli grundet strejken. Vores fly til Færøerne blev aflyst, og vi bookede selv alternative billetter. Det gjorde vi faktisk en uge før, at flyvningen blev aflyst, fordi vi regnede med en aflysning. Jeg fik dengang at vide af diamantmailen, at man kun fik refunderet alternative billetter hvis man bookede efter SAS havde aflyst, men det kunne vi ikke vente på da eneste alternativ er Atlantic Airways, som var næsten udsolgt en uge før. Men jeg har nu fået bekræftet fra SAS, at de har overført refundering af disse alternative billetter - dog med et beløb der er 165 DKK lavere end billetprisen pr person. De oprindelige SAS-billetter var købt for bonuspoint, men jeg har fået både point og skatter/afgifter tilbage, så jeg kan ikke helt gennemskue differencen. Jeg gider dog ikke gøre mere ved det - det er af ren nysgerrighed. Nogen der kan forklare det?

    Vi har desuden fået de 250 Euro i kompensation pr person oveni (valgt som voucher på 500 Euro hver).

    EDIT: Claim indsendt 21/7 - svar modtaget 11/10 (hvis nogen skulle være interesserede i behandlingstid).

    EDIT2: De 165 DKK er skatter/afgifter. Jeg synes ellers jeg havde set et andet beløb tidligere.. Men det giver nu mening.
     
    Senest redigeret: 13/10/22
    Henrik Olsen, Beaglen, Nielspg og 2 andre "Synes godt om" dette.
  10. Molle

    Molle Aktivt medlem

    Beskeder:
    63
    "Synes godt om" modtaget:
    189
    Point:
    33
    Godmorgen!
    Har lige et spørgsmål ang håndtering af kompensation.
    Vi har en tur booket til London, fra AAL via AMS med KLM. Udrejse 16 Okt - Retur 20 Okt.
    Fik onsdag aften besked om at vores flyvning fra AMS-LHR var aflyst. Derfor havde de valgt at ombooke os til lørdag d. 16 med 9 timers layover i AMS...
    Jeg ringede til dem og bad dem undersøge om ikke der var et eller andet der fløj fra AMS til london søndag. Det var der ikke. De tilbød at annullere min udrejse, men ville lige checke at jeg havde alternativer inden jeg tog imod det.

    Vi har nu booket en tur ud lørdag aften med Norwegian til CPH. En overnatning og så videre med SAS til LHR søndag morgen (som planlagt).

    Det har naturligvis kostet både en arm og et ben så nu er mit spørgsmål hvordan jeg er stillet i forhold til kompensation:

    Jvf EU kan jeg ansøge om EUR250 for den annullerede rejse, men søger man pr afgang eller for turen samlet? (Vi skulle ha fløjet AAL-AMS-LHR) så det er enten 1xEUR250 pr person eller 2xEUR250 pr person?
    Jeg har oprettet en sag via rejseforsikringen på mit mastercard da det naturligvis bliver dyrere at bestille billetter og hotel til efterårsferien med få dages varsel. Men er det egentlig også KLM jeg skal rejse det krav til?

    Slutteligt så ringede jeg til KLM for at annullere udrejsen, men det sagde han at han ikke kunne uden også at annullere hjemrejsen. Hvis vi ikke møder op til udrejsen, kan vi så stadig forvente at vores hjemrejse er gyldig? Synes han rodede noget rundt i det, ham hos KLM kundeservice...

    Hvis nogen har prøvet noget lignende vil jeg meget gerne høre input? Har indtil videre kun haft erfaring med aflyste fly undervejs på rejsen...
     
    Beaglen, Henrik Olsen og Henry "Synes godt om dette"
  11. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,399
    "Synes godt om" modtaget:
    12,795
    Point:
    113
    Jeg er absolut ikke ekspert, men mine umiddelbare bidrag er:
    • Sørg for at have dokumentationen i orden.
    • Såvidt jeg ved. Hvis du aflyser din rejse, så mister du dine krav på erstatning og erstatningsrejser. Tjek det
    • Ja billetterne skal flyves i rækkefølge. Så hvis du aflyser udrejsen er der stor sandsynlighed for, at du også aflyser hjemrejsern.
    og så det dumme spørgsmål: Var der ingen mulighed via København eller Billund?
     
    Beaglen, Henrik Olsen og Nielspg "Synes godt om dette"
  12. Molle

    Molle Aktivt medlem

    Beskeder:
    63
    "Synes godt om" modtaget:
    189
    Point:
    33
    Vi kunne godt komme til AMS. Det var afgangen fra AMS til London der var aflyst. Jeg spurgte dem meget direkte om der virkeligt ingen afgange var mellem AMS og London (uanset lufthavn) med 4 pladser hele søndag... Men det var der så ikke :(
     
    Henrik Olsen og Henry "Synes godt om" dette.
  13. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,399
    "Synes godt om" modtaget:
    12,795
    Point:
    113
    Men der er vel direkte afgange mellem København og London? Og der er vel også direkte afgange mellem Billund og London (ved dog ikke, om det også er om lørdagen). Desuden har Ryan Air afgange mellem Aarhus og London. Så jeg forstår ikke helt, at du var så fokuseret på at rejse til Amsterdam og så komme videre derfra til London.
     
    Beaglen, Henrik Olsen og Jeblin "Synes godt om dette"
  14. Molle

    Molle Aktivt medlem

    Beskeder:
    63
    "Synes godt om" modtaget:
    189
    Point:
    33
    Misforstod dig :) Troede du mente om KLM kunne tilbyde et alternativ fra Billund eller København. Hvis vi skulle holde nogenlunde samme program var det bedste løsning jeg fandt. Selv de billige selskaber var dyre her i efterårsferien :(
     
    Henrik Olsen, Nielspg og Henry "Synes godt om dette"
  15. Offlyer

    Offlyer Where is my SK937?

    Beskeder:
    1,205
    "Synes godt om" modtaget:
    3,987
    Point:
    113
    SEJR
    Efter at KLM totalt tabte bolden på en SEA-AMS-CPH flyvning for mine døtre (beskrevet i seperat post her: https://insideflyer.dk/forums/threads/god-mandag.1710/page-74#post-99406)
    Kort fortalte ankom de til BLL (og ikke CPH) - og 8 timer senere end planlagt.
    Den nægtede KLM simpelthen at acceptere ansvar for. Utallige forsøg gennem deres chat og et par e-mails gav simpelthen igenting. KLM nægtede ethvert ansvar.

    SÅ blev jeg sur - men gad ikke bruge mere tid selv, så hev først fat i flyforsinkelse.dk. De rullede rundt efter KLMs fløjte og gav op. Klaphatte

    Derefter Flyhjælp. Og nu i dag tikkede afgørelsen så ind. Sølle 18 måneder efter flyvningen så har KLM givet sig og pengene er på vej. Selvfølgelig minus gebyret til Flyhjælp. Men det var det principielle. YES. Og pigerne kan da sikkert godt bruge de godt 3.000 de hver får nu.
    Og KLM skal nok ikke regne med at se mig eller min døtre som potentielle Platinium kunder
     
    Kenneth K, T4L, Nicki Lolk Sørensen og 5 andre "Synes godt om" dette.
  16. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,597
    "Synes godt om" modtaget:
    26,643
    Point:
    113
    Det er et godt eksempel på at man skal holde ved og gerne prøve flere forskellige efter man har prøvet selv.
     
    Beaglen, Kenneth K, Henry og 1 anden person "Synes godt om dette".
  17. Beaglen

    Beaglen VIP medlem

    Beskeder:
    531
    "Synes godt om" modtaget:
    1,848
    Point:
    93
    Jeg skal også gerne tage sagen hvis det er :)
     
    Kenneth K og Henry "Synes godt om" dette.
  18. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,399
    "Synes godt om" modtaget:
    12,795
    Point:
    113
    Jeg har set andre ambulance jægere tage 30% (og mere). Hvad er det lige, du tager for at føre sagen?
     
    Beaglen "Synes godt om" dette.
  19. Beaglen

    Beaglen VIP medlem

    Beskeder:
    531
    "Synes godt om" modtaget:
    1,848
    Point:
    93
    Jeg tager 10 % og jeg ved godt at det ikke er meget og at jeg ikke tjener meget pr. sag, men det er også kun halvdelen af min lille virksomhed. Den anden halvdel består i at afholde workshops for alle rejsende, der måtte være interesseret i at vide hvordan man selv kan tage slagsmålet mod flyselskabet. Forbrugerrådet Tænk opfordrer til, at man ikke bruger claims-bureauer, men at man selv skal slås mod flyselskabet eller rejsebureauet - om det så skal være helt ind i retssystemet. Forbrugerrådet - og andre instanser der opfordrer til det samme - glemmer bare to meget væsentlige ting: 1) passageren skal kende EU Forordning 261/2004 til fulde 2) passageren skal kende civilprocessen og det at føre sin egen sag i retten.

    Jeg kunne skrive et længere blogindlæg om dette og jeg tror virkelig at verdenen kunne se meget anderledes ud, hvis samtlige passagerer vidste nøjagtigt hvad de skulle gøre for at kunne kæmpe mod flyselskabet eller rejsebureauet hvis der opstår problemer. Jeg hævder stadig, at passager- og rejserettigheder er flyselskabernes / rejsebureauernes bedst bevarede hemmelighed - nemlig at du ingenting skal vide. Tænk nu hvis samtlige passagerer ombord på flyet krævede kompensation? Det kunne da nok få ethvert flyselskab til at gå konkurs, men EU Forordning 261/2004 og andre lignende internationale regler er sat i verdenen for én ting: At beskytte den rejsende. Og ja, det er dyrt at drive et flyselskab og forbrugerbeskyttede rettigheder er en torn i øjet på flyselskaber, så derfor er claims-bureauer langt fra flyselskabernes / rejsebureauernes ven. Dog mener jeg ikke, at claims-bureauerne skal undervurderes, for der laves vigtigt juridisk arbejde, selvom der kan være forskel bureauerne imellem.Det vidner @Offlyer s indlæg også om.
     
    Peter F., HenrikM, PENSIONISTEN og 8 andre "Synes godt om" dette.
  20. Ahrensberg

    Ahrensberg Nyt medlem

    Beskeder:
    3
    "Synes godt om" modtaget:
    8
    Point:
    3
    Vi har for nyligt rejst med Air Canada (billetter købt direkte hos Air Canada) hjem fra en ferie i Ottawa. Vi ankom til DK mere end 8 timer forsinket med begrundelsen "technical issue from an earlier flight" givet få timer inden afgang.

    Jeg har skrevet flere gange med Air Canada og givet en detaljeret beskrivelse af forløbet. De tilbød først en voucher, hvis værdi var langt lavere end den, jeg mener, vi har ret til. Denne voucher accepterede jeg ikke. I en senere mail meddelte en medarbejder mig, at "We won’t be providing you with any further feedback on this topic".

    Hvad bør jeg gøre herfra? Til hvem eller hvad bør jeg henvende mig nu?
     
    Clementos, Henry og Beaglen "Synes godt om dette"

Del denne side