Her er en lidt lang historie, som jeg synes jeg vil dele. Ikke et surt opstød, eller råb om hjælp, men bare hvad rejser her i coronatiden også kan medføre.
Vores to teenage piger brugte vinterferien i Seattle. Billetten købt på klm.dk. Udtur via CDG med AF og en splinterny A350 gik forrygende. Ingen problemer. Papirer, test, vaccination, immigration etc. gik bare som det skulle – og blev håndteret superfint. Udover naturligvis lange køer Seattle Immigration – men efter sigende meget flinke immigrationsofficerer.
Hjemturen forløber lidt anderledes.
Hjemrejsen foregår med Delta til AMS og så KLM til CPH. Afgang fra SEA 13.20 fredag d. 18/2.
2 timer før afgang sender KLM en e-mail at AMS-CPH er aflyst. Det finder sted stort set samtidig med at de er ved at checke ind ved Delta i SEA. Efter lidt forvirring bliver de så checket ind med den ombooking der nu er lagt ind. Men hov. KLM har rebooket dem til AMS-CDG-CPH med 26 timer i AMS. Rødt flag, for ved over 24 timer i Holland skal du fremvise negativt covid-19 test. En sådan havde pigerne jo ikke – der var intet behov. I kø til test, der bevæger sig meget langsomt. De ringer til KLM og forsøger at finde en anden routing. Efter 45 min og 45min før afgang fra Seattle bliver de ombooket til AMS-BLL – med ”blot” 8½ time i AMS. Intet behov for test. Ud af testkøen. Hen til check-in. Her får de boardingkort og bliver guidet igennem security og ud til gaten. De når flyet til AMS. Flot service af Delta. Tak
Som belønning får de to de to midterste midtersæder i en 2-4-2 konfiguration på række 50. Det er jo også en oplevelse. . Men hov i forvirringen glemte de at få deres bagagekvitteringer (aargh) – men de fik dog at vide at bagagen ikke kunne nå at blive checket ind til Billund.
Ved ankomst i Amsterdam brugte de de første mange timer på at jagte deres bagage. Fra transfer centre til transfer centre til gate – tilbage til transfer centre. Hver gang var beskeden: ”Det er en Delta flyvning - det kan vi ikke sige noget om”. Pigerne klagede deres nød til farmand. Jeg ringede til Deltas hotline og efter forbavsende kort tid kom jeg igennem til ”Katherine” der relativt hurtigt kunne oplyse mig ikke alene om deres to bag tag numre (Yes) – men også at de havde kørt rundt på bagagebånd 16 i AMS. Så der kunne de bare hente dem. Her var de blot ved at boarde til BLL.
Men, KLM, hvor svært var dét lige at finde ud af?
De ankommer til BLL, melder deres bagage MIA. Og farmand henter dem selvfølgelig en lørdag aften i Billund. Hvad har man ellers lørdag aftener til?
Søndag aften tikker der en mail fra KLM ind – at bagagen nu er fundet og sat på et fly (YES). Til Billund !
Men ikke desto mindre blev bagagen leveret til adressen nord for København kl 13 i dag.
Lykkelig slutning på en lidt lang tur. Og jeg tænker, at nu kan jeg roligt sende dem afsted igen. De har klaret US immigration, corona papirer, test (og mangel på samme), ombooking, hurtigt igennem lufthavn, lange lay-overs, bagagejagt, melder bagage MIA, etc. OG så husker de nok bagagekvitteringerne næste gang.
God mandag
Senest redigeret: 21/2/22