Kompensationstråden

Poster i 'INSIDEFLYER DK - LOUNGE' oprettet af PeterA, 23/5/16.

  1. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,575
    "Synes godt om" modtaget:
    26,597
    Point:
    113
    Strejke internt i et selskab kan være force majure hvis det ikke skyldes at selskabet har lavet nogle tiltag som kan tiltrække strække. Så hvis ledelsen har sagt at alle skal 50% ned i løn og medarbejderne strejker er det ikke force majure mere. Men strejkes der uden at dette er sket, så er det force majure. Så det kommer meget an på hvad der er grund til strejken.
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  2. jakobv84

    jakobv84 Popcorn VIP medlem

    Beskeder:
    3,760
    "Synes godt om" modtaget:
    8,837
    Point:
    113
    Mit Air France fly for et par uger siden blev aflyst pga den strejke der kører. De kvitterede med bekræftelse indenfor et par dage at jeg var berettiget de €250 jeg efterspurgte. Så enig med @Henrik Olsen at strejke blandt eget personale ikke nødvendigvis er ekstraordinær omstændighed.
     
    Beaglen, Henrik Olsen og Henry "Synes godt om dette"
  3. Oletjala

    Oletjala VIP medlem

    Beskeder:
    246
    "Synes godt om" modtaget:
    834
    Point:
    93
    Var for nogen tid siden i Tokyo på en bonusbillet på business. Både på turen ud og hjem virkede wifi næsten ikke. Og på hjemturen var der problemer med luftpuden i mit sæde. Det skrev jeg til SAS - mere som en serviceoplysning og ikke fordi jeg tænkte, jeg havde krav på noget særligt. En uge efter fik jeg svar med en undskyldning samt 38.000 bonuspoint. Det er altså god stil, SAS!
     
    Beaglen, Jeblin, Nicki Lolk Sørensen og 7 andre "Synes godt om" dette.
  4. Offlyer

    Offlyer Where is my SK937?

    Beskeder:
    1,196
    "Synes godt om" modtaget:
    3,966
    Point:
    113
    Hold nu op - 38k. Virker voldsomt. Måske man skulle informere SAS om det hver gang deres wifi ikke virker ;)
     
    AaB_CPH, Beaglen, Henry og 2 andre "Synes godt om" dette.
  5. SebastianBruun

    SebastianBruun Persona non grata.

    Beskeder:
    2,069
    "Synes godt om" modtaget:
    4,833
    Point:
    113
    Man kan måske lidt forsimplet skelne mellem varslede og uvarslede arbejdsnedlæggelser.
    Så vidt jeg husker er de franske strejker næsten altid varslede ( der er snart så mange af dem, at det er muligt at lave en statistisk valid opgørelse:rolleyes:.)
     
    Henry og jakobv84 "Synes godt om" dette.
  6. Euroatc

    Euroatc VIP medlem

    Beskeder:
    175
    "Synes godt om" modtaget:
    674
    Point:
    93
    Strejken i Brussels Airlines var også varslet. Den var i hvert fald i belgiske medier 14 dage før. Så flyselskabet kan vel ikke hent fralægge sig ansvaret. Men spørgsmålet om kompensation kommer jo nok lidt an på præcist hvorfor piloterne strejker... jeg har ikke selv helt forstået det.
     
    Beaglen, Henrik Olsen og Henry "Synes godt om dette"
  7. Flyforsinkelsejura

    Flyforsinkelsejura Medlem

    Beskeder:
    13
    "Synes godt om" modtaget:
    26
    Point:
    13
    Jeg så på Reuters at : " Pilots want a pay increase, a better work-life balance, improved career prospects and the possibility of earlier retirement. Some 80 percent of them voted to strike. Union leaders have said some of the concerns relate to uncertainty over the future of the airline within Lufthansa.".

    Så de vil gerne arbejde mindre, gå tidligere på pension og få mere i løn... det bliver nok en lang strejke:)
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  8. Skovgaard

    Skovgaard Nyt medlem

    Beskeder:
    8
    "Synes godt om" modtaget:
    16
    Point:
    3
    Hmm det var et uventet forløb. Der gik 24 minutter fra jeg sendte "claimet" til jeg fik svar fra kundeservice og de havde i gang sat en bankoverførsel på 1878kr som var på min konto 2 dage efter.
    Jeg var "kun" blevet lovet 200 Eur, men havde uploaded 4 tilfældige kvitteringer som samlet blev lidt mere end 200 Eur, og der overførte de altså det fulde beløb lige med det samme. Så skal man grine eller græde. Jeg havde nok krav på mere, men er trods alt glad for hurtig reaktion og ikke at skulle bruge mange kræfter på det. Så trods alt en positiv oplevelse med SAS kundeservicen her.
     
    Senest redigeret: 24/5/18
    Beaglen, isolCBflyer og asf "Synes godt om dette"
  9. Euroatc

    Euroatc VIP medlem

    Beskeder:
    175
    "Synes godt om" modtaget:
    674
    Point:
    93
    Uden at vide det, så synes jeg dit svar oser af, at du har et "almindeligt 8-16 job". Selvfølgelig lyder det som om forkælede børn, der vil arbejde mindre, gå tidligere på pension og få mere i løn, men det er jo lidt svært at forholde sig til, når man ikke kender deres nutidige vilkår. Du "glemte" også lige at nævne "better work-life balance" - noget som jeg har 100% forståelse for. Når man arbejde skiftende arbejdstider er det altså vigtigt, at kunne planlægge. Og det er jo også meget rart at have fri i weekenderne en gang i mellem, så man kan have et liv ved siden af arbejdet. Det er vel også noget med, at piloterne vil være sikre på, hvordan deres karriereforløb kommer til at se ud, når/hvis Brussels Airlines bliver en fuldt integreret del af Eurowings. Jeg kender ikke deres kontrakter, men arbejder selv skiftende arbejdstider - heldigvis har jeg en ret høj grad af selvbestemmelse når det kommer til arbejdsdage/fridage.
     
    Thorbjoern, Beaglen, Henrik Olsen og 2 andre "Synes godt om" dette.
  10. Flyforsinkelsejura

    Flyforsinkelsejura Medlem

    Beskeder:
    13
    "Synes godt om" modtaget:
    26
    Point:
    13
    Det var blot fordi den korte beskrivelse på Reuters, af deres alt andet lige ret omfattende krav, fik piloterne til fremstå som ganske krævende.

    Jeg har fuld forståelse for, at der kan være reelle og rimelige behov for deres krav. Strejker er historisk også en effektiv måde at få dem igennem på.

    Jeg fandt en nylig dom på området for strejker, og her endte TUIfly med erstatningsansvar overfor passagererne i forbindelse med et forhandlingsforløb, hvor de havde presset personalet (over en længere periode) ud i strejken. Dommen ligger her Helga Krüsemann m.fl. mod TUIfly GmbH, og jeg har lavet en post om det her: Brussels air strejke - erstatning?
     
    Henry og Henrik Olsen "Synes godt om" dette.
  11. banditten

    banditten VIP medlem

    Beskeder:
    298
    "Synes godt om" modtaget:
    926
    Point:
    93
    Vedrørende strejker er der nu også truffet afgørelse om det:

    http://curia.europa.eu/juris/docume...=DA&mode=req&dir=&occ=first&part=1&cid=160661

    http://curia.europa.eu/juris/documents.jsf?num=C-195/17
     
    Henrik Olsen, Henry og Beaglen "Synes godt om dette"
  12. Beaglen

    Beaglen VIP medlem

    Beskeder:
    527
    "Synes godt om" modtaget:
    1,841
    Point:
    93
    Jeps - InsideFlyers artikel fra den 25.04.2018 om samme dom kan læses her - https://insideflyer.dk/eu-domstolen-giver-flypassagerer-ret-kompensation-ved-vild-strejke/
     
    Henrik Olsen, banditten, Thorbjoern og 1 anden person "Synes godt om dette".
  13. frankbrix

    frankbrix Priority member

    Beskeder:
    572
    "Synes godt om" modtaget:
    1,472
    Point:
    93
    Når man skal beregne hvor mange timer man er forsinket - hvornår stopper tiden med at tælle?

    1. Når flyet sættet hjulene på landingsbanen
    2. Når man er ved gate og døren åbner?
    3. Andet.

    Hvis man lander i en travl lufthavn kan der godt være en forskel på +20 minutter om man går efter 1. i forhold til 2.
     
    Henrik Olsen, Beaglen, SophieHendriksen og 1 anden person "Synes godt om dette".
  14. OIB

    OIB VIP medlem

    Beskeder:
    197
    "Synes godt om" modtaget:
    622
    Point:
    93
    Det gør den ved block on. Altså når flyet er kommet til gate, holder stille og klodserne sættes for hjulene. Altså før døren åbner, men først når flyet er parkeret og holder stille.
     
    Henrik Olsen, Henry og frankbrix "Synes godt om dette"
  15. Fribytter

    Fribytter VIP medlem

    Beskeder:
    174
    "Synes godt om" modtaget:
    516
    Point:
    93
    Jeg har dog læst andetsteds her på forummet at en evt. kørsel med bus hen til gate/terminal også tæller med i time-regnskabet. Så holder on/off block ikke helt...
     
    Henrik Olsen, Beaglen og Henry "Synes godt om dette"
  16. JakobMaes

    JakobMaes Medlem

    Beskeder:
    23
    "Synes godt om" modtaget:
    76
    Point:
    13
    Det er også korrekt. Forsinkelsen skal regnes ud fra den såkaldte "gate-arrival". Det betyder, at flyet først er "landet" når passagerne kan forlade maskinen/bussen. Som eksempel: Et fly til USA (fra EU) lander (sætter hjul på landingsbanen) 2:30 forsinket. Grundet forsinkelsen er der nu kø i immigrationen i ankomstlufthavnen, hvorfor passagererne bliver "tilbageholdt" i maskinen i yderligere 45 min før de "løslades". Gate-arrival er derfor 3:15 senere end planlagt ankomst, hvorfor man har ret til kompensation.
     
    Henrik Olsen, Beaglen og Henry "Synes godt om dette"
  17. Beaglen

    Beaglen VIP medlem

    Beskeder:
    527
    "Synes godt om" modtaget:
    1,841
    Point:
    93
    EU har taget stilling til spørgsmålet om flyets faktiske ankomsttid i afgørelsen C-452/13 (Germanwings-sagen). Jeg har uploadet afgørelsen og kan i øvrigt henvise til min side Beaglens juridiske rejse(b)log her på forummet, hvor emnet også diskuteres, så det var godt husket af @Fribytter
     

    Attached Files:

    Henrik Olsen, Henry, jespersm og 2 andre "Synes godt om" dette.
  18. PeterA

    PeterA VIP medlem

    Beskeder:
    1,244
    "Synes godt om" modtaget:
    3,059
    Point:
    113
    Endnu en fortolkning fra EU-domstolen, som nu afklarer spørgsmålet om forsinkelse, hvis der er tale om mellemlandinger uden for EU og man rejser på én samlet reservation.

    "Retten til kompensation gælder også ved flyforbindelser i et tredjeland, når der foretages mellemlanding uden for EU, fastslår EU-Domstolen."

    https://jyllands-posten.dk/#ia10647975;finans

    Med andre ord kan dommen fra CJEU få betydning for de mellemøstlige flyselskaber, som jo sender horder af passagerer via deres hubs. Skulle man således blive forsinket ved ankomsten til sin endelige destination, så er man altså berettiget til kompensation. Sådan en forsinket A380'er kan at vise sig at blive halvdyr for EK :)

    Spørgsmålet er så om man kan få sandkasseselskaberne til at betale.

    Havde faktisk selv en rejse med Emirates for næsten 5 år siden, hvor jeg på hjemrejsen blev forsinket 7 timer ud af MNL og dermed ikke nåede flyet i DXB. Emirates sagde, at der ikke var tale om nogen form for kompensation og de ville da også først kun booke mig om til flyet dagen efter (blev dog booket om via FRA efter 3 timers tovtrækkeri og talen med store bogstaver). Desværre gælder der en forældelsesfrist på 3 år, ellers havde jeg med glæde gjort et krav gældende over for Emirates.

    Har du set denne her @Beaglen ?
     
    Senest redigeret: 31/5/18
    Henrik Olsen, Beaglen, Offlyer og 3 andre "Synes godt om" dette.
  19. Offlyer

    Offlyer Where is my SK937?

    Beskeder:
    1,196
    "Synes godt om" modtaget:
    3,966
    Point:
    113
    Se den er interessant - må også give panderynker i USA. Har ikke tal på de gange hvor de bare er slået op i banen og mere eller mindre sagt "det er dig der er forsinket - så det er dig der har et problem". Dybest set ikke forkerte - men nok en anelse endimensionalt at se det på.
     
    Henrik Olsen, Beaglen og Henry "Synes godt om dette"
  20. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,383
    "Synes godt om" modtaget:
    12,764
    Point:
    113
    Blot for at være helt sikker: Skal det være en samlet billet, eller kan det være en reservation, der består at 2 enkelt billetter?
     
    Henrik Olsen "Synes godt om" dette.

Del denne side