Lunar/SAS kreditkort

Poster i 'ANDRE PROGRAMMER (BIL, KREDITKORT M.M.)' oprettet af danielbirch, 18/6/24.

  1. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,525
    "Synes godt om" modtaget:
    13,043
    Point:
    113
    Det har du helt ret i.
     
  2. Nicki Lolk Sørensen

    Nicki Lolk Sørensen VIP medlem

    Beskeder:
    2,296
    "Synes godt om" modtaget:
    7,019
    Point:
    113
  3. NicklasAnthony

    NicklasAnthony Aktivt medlem

    Beskeder:
    62
    "Synes godt om" modtaget:
    132
    Point:
    33
    Længe siden jeg har fuldt med på diverse kort, men synes selv denne lyder ret interessant. Har læst tråden her, men kan ikke rigtig finde ud af folks mening til det? Er der nogle som er godt inde i diverse kort, som kan fortælle mig om det er værd at købe?

    Skal siges det er minimalt jeg rejser pt, så det er udelukkende tænkt som et kort til forbrug i DK, for at optjene point.

    Mange tak på forhånd :)
     
    Senest redigeret: 22/6/24
    Henry "Synes godt om" dette.
  4. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,525
    "Synes godt om" modtaget:
    13,043
    Point:
    113
    Det afhænger jo i høj grad af, hvordan du bruger kortet (og hvor meget). Den hurtige oversigt:

    Lunar koster 39 kr/måned og giver 8 point pr. 100 kr. Det er et debit kort - så du skal sætte pengene ind på kontoen, før kortet kan bruges. Intet kreditmax.

    SAS eurobonus mastercard kostet 415 kroner om året (første år er halv pris). Det er et kreditkort - så du skal kreditvurderes og godkendes. Der er et max forbrug og en max optjening af point. Du tjener 10 point pr. 100 kr ved køb i DK, 15 point pr. 100 kr ved køb i fremmed valuta og 20 point pr. 100 kr ved køb på www.sas.dk.

    SAS EuroBonus MasterCard Premium koster 2335 kr/år. Også et kreditkort, hvor du skal kreditvurderes og godkendes. Du tjener 15 / 20 / 25 point ved 100 kr. køb i DK / fremmed valuta / på sas.dK. Du optjener statuspoint (25% af de optjente ekstra point), som kan hjælpe dig til at få sølv- / guld- / diamant kort. Desuden har du mulighed for at få rabat på bonusbilletter på plus og business.
     
    asf, Jeblin og NicklasAnthony "Synes godt om dette"
  5. NicklasAnthony

    NicklasAnthony Aktivt medlem

    Beskeder:
    62
    "Synes godt om" modtaget:
    132
    Point:
    33
    Hej Henry,
    Og tak for svar. Du er altid behjælpelig til at svare på spørgsmål. Thumbs up!

    Det er selvfølgelig rigtig at det hænger sammen med hvor meget jeg bruger kortet. Jeg har tidligere haft mastercard premuim, da det kostede 1500 om året. Den gang tjente jeg omkring 80-100.000 point om året primært kun på forbrug i DK. Jeg rejste en del mere, da jeg arbejdede i SAS og ingen børn havde. Nu har jeg to af slagsen og det er ikke lige så nemt at tage væk en weekend, da de stadig er små (4 og 1 år)
    Mht. mit forbrug, så ville jeg bruge mere end de 200.000 kr. om året som det normale mastercard har som max. Men vi er som sagt ikke på niveau som tidligere.
    Jeg forstår godt det er svært for andre at rådgive om, da i ikke kender min økonomi. Men det var mere hvis i kunne sige at I mente det så langt bedre ud end det "lille" mastercard, da det ikke har et max på forbrug.

    I ihvertfald mange tak fordi du tog dig tid til at svare på mit spørgsmål.
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  6. Sebastian011

    Sebastian011 VIP medlem

    Beskeder:
    730
    "Synes godt om" modtaget:
    1,288
    Point:
    93
    Det koster 4 kr. at sætte penge ind på Lunar Way fra et andet betalingskort, og man kan maksimalt sætte 5000 kr. ind per dag. Alternativt skal man lave bankoverførsler.

    Jeg har haft Lunar Way siden de lancerede, og synes generelt det er for bøvlet og fyldt med gebyrer. Deres nye eurobonus kort er hverken billigere eller bedre end det billige SAS kreditkort.
     
    asf, NicklasAnthony, Jeblin og 1 anden person "Synes godt om dette".
  7. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,525
    "Synes godt om" modtaget:
    13,043
    Point:
    113
    Takker for uddybningen og de pæne ord. Så vil jeg komme med et skud fra hoften: Du skal have det billige MasterCard. Begrundelserne er:
    • Lunar er dyrere og giver færre point
    • Du kan ikke udnytte fordelene i det dyre mastercard.
    Og så et lille regneeksempel: Hvis du bruger kortet til at betale 10.000 kroner om måneden (=120.000 kroner om året), så henter du 12.000 point op årsbasis. Disse har formentlig en værdi på 950 - 1.200 kroner (8 - 10 øre pr. stk), som er væsentligt højere end kortgebyret på 415 kroner.

    Regn det igennem med dine egne tal, før du beslutter dig. Men hvis du flytter så mange betalinger som muligt over på kortet, så skulle det være muligt at tjene på det. Jeg har eksempelvis betaling af telefon, internet, avis, forsikringer og el med kortet.
     
    asf, NicklasAnthony og Jeblin "Synes godt om dette"
  8. NicklasAnthony

    NicklasAnthony Aktivt medlem

    Beskeder:
    62
    "Synes godt om" modtaget:
    132
    Point:
    33
    Tak for svar begge to.

    I har nok ret i at det billige MasterCard er vejen at gå. Eneste ting som nok har holdt mig tilbage, er det maks på 200.000 om året. Jeg vil nok bruge i hvert fald det dobbelte på kortet om året (hvis der ikke var et maks)

    Men jeg sætter mig ned og regner på det.
     
  9. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,525
    "Synes godt om" modtaget:
    13,043
    Point:
    113
    Jammen så vil jeg ændre min anbefaling til det dyre kort:

    Hvis du bruger 400.000 kroner om året, så henter du jo ekstra 40.000 point på det dyre kort (5 point/100 kr ekstra på de første 200.000 kroner og 15 point / 100 kroner på de næste 200.000 kroners forbrug. Så hvis de 40.000 point er mere værd end 1.900 kroner (forskellen mellem prisen på det dyre og de billige kort), så er kortet jo tjent hjem.
     
    NicklasAnthony "Synes godt om" dette.
  10. mdk

    mdk VIP medlem

    Beskeder:
    381
    "Synes godt om" modtaget:
    639
    Point:
    93
    Kan se Lunar giver 1 point pr. 12,5.kr. og altid runder ned, hvor SEB giver 1 point pr. 10 kr. og altid runder op.

    - Er der nogle der ved om der er en henvisningsbonus eller lignende for at oprette sig hos Lunar? (Jeg har ikke Lunar, men overvejer at oprette mig og have det i de tre påkrævede måneder, da jeg har afmeldt SEB SAS Eurobonus-kortet(.
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  11. Erwin Lansing

    Erwin Lansing Skribent

    Beskeder:
    2,221
    "Synes godt om" modtaget:
    6,587
    Point:
    113
    Det lykkedes at oprette mig og få et digitalt SAS debetkort. App'en crashede flere gange undervejs og er ikke intuitivt at bruge, men kom da igennem og de første point er tjent op.

    Henvisningsbonus giver vist kun mig noget og ikke den nye kunde, i modsætning hos andre. Men jeg siger selvfølgeligt mange tak hvis nogen har lyst at bruge min kode, som vist nok kun virker de kommende 7 dage. Meget restriktivt alting hos Lunar.

    Kode: hfpb24
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  12. Erwin Lansing

    Erwin Lansing Skribent

    Beskeder:
    2,221
    "Synes godt om" modtaget:
    6,587
    Point:
    113
    Jeg kan tilføje, at jeg først nedgraderede mit SEB Premium kort efter en prisstigning for meget, og kan se det er steget endnu mere siden. Jeg fløj ikke nok med SAS, at det kunne betale sig. Jeg har siden også opsagt det lille kort grundet beløbsgrænsen. Det kan måske godt være, det stadig giver mening, men jeg blev bare sur over alle prisstigninger og flere og flere begrænsninger.

    Nu får Lunar en chance, i hvert fald de krævede 3 måneder for velkomstbonussen. Så får vi se hvordan ting ser ud når SAS kommer med i Skyteam. Det kan godt være, det forandrer en hel del for mit vedkommende.
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  13. danielbirch

    danielbirch VIP medlem

    Beskeder:
    489
    "Synes godt om" modtaget:
    1,064
    Point:
    93
    En lille sidebemærkning: I min optik skal man vælge én af mulighederne. Det giver ingen værdi at have både et Lunar-kort og et SAS mastercard. Begge kort kan bruges til det meste, så det handler uanset om at betale så meget som muligt med kortet.

    Dette også som en påmindelse til mig selv, omend det kunne være sjovt at bestille et Lunar-kort bare for at prøve det. Det er ikke pengene værd, hvis man alligevel har et SAS mastercard.

    Og skulle man hænge fast i en "vrangforestilling" om, at dagligvarer eller småfornødenheder "naturligvis" skal betales med dankort - så glem det! Alt kan betales med et pointgivende kort. Jeg kan ikke huske, hvornår jeg sidst har brugt mit dankort til at betale noget med. Det giver jo ingen point :-D
     
    Nielspg, Offlyer, Henry og 2 andre "Synes godt om" dette.
  14. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,525
    "Synes godt om" modtaget:
    13,043
    Point:
    113
    Jeg er helt enig i dine betragtninger om at man enten skal have mastercard eller lunar. Ingen grund til at have begge - med mindre man ikke kan holde sig indenfor kreditmax og ikke kan få den sat op.

    Jeg har dog oplevet at nogle små butikker ikke tager i mod mastercard (min mors blomsterhandler, en pølsemand, min fodpleje og folkekirkens nødhjælps genbrugsbutik). Men de tager så mobilepay, hvor pengene trækkes fra mastercardet - og så er det løst den vej rundt.
     
    Erwin Lansing "Synes godt om" dette.
  15. Offlyer

    Offlyer SK937 will be back

    Beskeder:
    1,248
    "Synes godt om" modtaget:
    4,133
    Point:
    113
    Jeg er helt enig
    Kan ikke se nogen grund til at have det Lunar kort. Giver nul mening for mig
    Betaler også rigtig meget med mit MC kort. Dog bruger jeg dankort i de små lokale butikker, så de ikke skal hænge på de ekstra omkostninger som MC pålægger dem. Mit lille bidrag til de små butikkers overlevelse.
     
    Henry og asf "Synes godt om" dette.
  16. Erwin Lansing

    Erwin Lansing Skribent

    Beskeder:
    2,221
    "Synes godt om" modtaget:
    6,587
    Point:
    113
    Erfaringer efter en uges tid. Ingen points for MobilePay betaling til en butik, heller ikke et par tusindlapper med kortbetaling til en offentlig styrelse. Jeg er dybt skuffet.
     
    Offlyer, asf og Henry "Synes godt om dette"
  17. mdk

    mdk VIP medlem

    Beskeder:
    381
    "Synes godt om" modtaget:
    639
    Point:
    93
    Enig! Og noget sent de tilføjer
    "Bemærk, at du ikke optjener point på køb af kryptovaluta, gambling, kontanthævninger, indbetalinger eller betaling af regninger"

    Som jeg ikke kunne læse ud fra deres betingelser.
    Det havde sparet mig en oprettelse og 98 kr.
    Det er første gang jeg har set regninger ekskluderet fra optjening.
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  18. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,525
    "Synes godt om" modtaget:
    13,043
    Point:
    113
    Også på SAS eurobonus Master kortet kan du heller ikke få point på kontanthævninger (så det er OK for mig). Med resten afhænger meget af definitionerne på de nævnte betalingstyper. I Tyrkiet er Danske Spils hjemmeside defineret som gambling - derfor kan man ikke købe en lynlotto on-line. Har Lunar samme definition? Og hvordan definerer Lunar "indbetalinger". Hvis jeg heller ikke kan få point på betaling af abonnementer, streaming, internet etc. så begynder kortet at blive helt håbløst.
     
  19. Erwin Lansing

    Erwin Lansing Skribent

    Beskeder:
    2,221
    "Synes godt om" modtaget:
    6,587
    Point:
    113
    Der har ikke været så mange transaktioner, siden jeg fik kortet, endnu, men bl.a. et streamingabonnement gennem Apple, indbetaling til pre-paid kontoen til skolemad og rejsekort har alle givet point.
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  20. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,525
    "Synes godt om" modtaget:
    13,043
    Point:
    113
    Det lyder rigtigt fint. Hvad er det så, der ikke giver point?
     

Del denne side