Mikrolån ved hjælp af Kiva.org

Poster i 'NYHEDER' oprettet af Henrik Olsen, 21/5/14.

  1. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,394
    "Synes godt om" modtaget:
    12,784
    Point:
    113
    Så er der givet 3 lån
    kiva.png
     
    jefi99, Henrik Olsen, tbh og 2 andre "Synes godt om" dette.
  2. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,394
    "Synes godt om" modtaget:
    12,784
    Point:
    113
    Fik lige denne mail fra Kiva

    You recently made a loan to Abagambakamu Kyakajaka Group, and as of today $825 of this $4,250 loan has been funded. If this loan does not receive $3,425 more in the next two days, it will expire.

    What can you do?

    • Tell your friends! Share the loan via email, Facebook, or Twitter
    • Lend more! If you want to ensure that this loan is fully funded, you can lend more yourself.


    Nu tror jeg, det kan blive svært at skaffe 75% af lånet på bare 2 dage - men vis nogen har 25 USD i overskud på jeres Kiva konto - og synes at damen i Uganda skal have lidt penge, så finder I hendes lån her:

    https://www.kiva.org/lend/1065058
     
    jefi99 "Synes godt om" dette.
  3. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,394
    "Synes godt om" modtaget:
    12,784
    Point:
    113
    Så er der lige røget 25 USD til Moldova

    kiva-moldova.png
     
    jefi99 "Synes godt om" dette.
  4. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,394
    "Synes godt om" modtaget:
    12,784
    Point:
    113

    Nu har jeg så fået svar fra Kiva:

    Hi Henry,

    Thanks so much for your email.

    There was a bug on the site that affected the statistics for the Impact pages that has now been fixed. Your loan should successfully be counted toward the teams Impact now.

    Thanks for catching that and letting us know there might be an error.

    Please let me know if you need help with anything else.


    Best wishes,
    Paige Lanier


    Kiva.org
    Loans that change lives
     
    jefi99 "Synes godt om" dette.
  5. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,394
    "Synes godt om" modtaget:
    12,784
    Point:
    113
    Har lige tjekket vores team på KIVA og kan se, at én i gruppen har givet 4 lån til uddannelse i Afrika. Godt gået.

    Ingen af lånene er fuldt finansieret - så vi andre har stadig mulighed for at supplere.

    Jeg regner med at støtte Kagadi Academy i løbet af ugen, så de kan rense deres drikkevand.

    https://www.kiva.org/lend/1093812
     
    Rikke Haugen Olsen og Henrik Olsen "Synes godt om" dette.
  6. clager

    clager Platinum VIP medlem

    Beskeder:
    1,716
    "Synes godt om" modtaget:
    5,864
    Point:
    113
    1 lod til lodtrækningen med dagens indbetalinger fra tidligere lån og videreudlån
    • [​IMG] Fatma
      Minia, Egypt
      A loan to to buy some cosmetics, a flat iron and a hair dryer.
      $25.00
    • Total:
      $25.00
     
    Kristian, Henrik Olsen, Henry og 1 anden person "Synes godt om dette".
  7. jakobv84

    jakobv84 Popcorn VIP medlem

    Beskeder:
    3,760
    "Synes godt om" modtaget:
    8,837
    Point:
    113
    3 lodder mere please:
    upload_2016-6-17_22-32-4.png
     
    Kristian, Henrik Olsen og Henry "Synes godt om dette"
  8. jefi99

    jefi99 Titanium VIP Member

    Beskeder:
    2,282
    "Synes godt om" modtaget:
    4,781
    Point:
    113
    Ikke for at være kæk eller noget, men hvad skal hun bruge fladjern og hårtørrer til?
     
    *flyer, THammer, Kristian og 1 anden person "Synes godt om dette".
  9. clager

    clager Platinum VIP medlem

    Beskeder:
    1,716
    "Synes godt om" modtaget:
    5,864
    Point:
    113
    Jeg tror Fatma satser på en stor ny kundegruppe af koptiske kristne kvinder i skønhedssalonen og det er da værd at støtte hendes initativ i den retning !
     
    jefi99 og Kristian "Synes godt om" dette.
  10. Kristian

    Kristian VIP medlem

    Beskeder:
    5,297
    "Synes godt om" modtaget:
    12,909
    Point:
    113
    Så er der nye sko på vej i Ukraine og tasker på Haiti... - 2 lodder mere til Py'en @Henrik Olsen

    image.jpeg

    PS, det bragte os over 400 lån :)
     
    jefi99, clager og Henry "Synes godt om dette"
  11. jefi99

    jefi99 Titanium VIP Member

    Beskeder:
    2,282
    "Synes godt om" modtaget:
    4,781
    Point:
    113
    Koptiske kvinder går også med tørklæde ;)
    Det sidder dog retfærdigvis ikke så tæt som hos visse muslimske kvinder, så din teori kunne holde vand...
     
    Kristian "Synes godt om" dette.
  12. mdk

    mdk VIP medlem

    Beskeder:
    379
    "Synes godt om" modtaget:
    637
    Point:
    93
    Jeg vil nødigt få Kiva-aktiviteten herinde til at mindskes, men blot komme med et indspark.

    Jeg mødtes for nyligt med Matteo Millone fra De Vrie Universitet i Amsterdam i Verdensbanken, hvor vi kom ind på mikro-lån, da det er et af hans forskningsområder.

    I den forbindelse var han noget kritisk overfor mikrolån hvor låntagerne hæfter kollektivt, da det har vist sig at der er en øget mængde selvmord i forbindelse med lånene. Når en af låntagerne ikke længere kan vedligeholde sit lån øges mængden af selvmord grundet den sociale stigmatisering vedkommende bliver udsat for. Samme mekanisme er dog det der fører til at flere lån, hvor der hæftes kollektivt, bliver afdraget på til tiden, da de andre i gruppen sørger for at normen er at man afdrager på lånene, men i tilfælde af eksogene negative chok der påvirker låntagere er der en uforholdsvis negativ konsekvens af lånetypen.

    Derudover viser det sig at mikrolån ikke er så positive for de implicerede parter som vi en overgang troede, det er værd at bide mærke i at rentenivauet ofte er op mod 100 pct. åop. Hvor høj den reelle omkostning i pct er for Kiva låntagere er jeg i tvivl om, men kan se at my4c lånene ofte havde en åop omkring 60 pct.

    globalnyt har netop skrevet en artikkel der sætter fokus på mikrolån som et udviklingsmæssigt redskab, og de positivt afledte effekter af lånene (eller mangel på samme, alt efter hvad man fokuserer på)

    https://globalnyt.dk/content/mikrolaan-som-middel-mod-fattigdom-fup-eller-fakta
     
    Senest redigeret: 24/6/16
    Henrik Olsen "Synes godt om" dette.
  13. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,394
    "Synes godt om" modtaget:
    12,784
    Point:
    113
    Fakta:
    Kiva opgør ikke renten, men derimod de samlede indtægter i et år (rente og gebyr) divideret med det samlede udlån (jeg læser det som restgæld på alle lån). Så mon det ikke tilnærmelsesvis svarer til åop (jeg ved dog godt, at Kiva-nøgletallet kan afvige fra åop)

    Jeg har tjekket mine 10 seneste udlån. Her er gennemsnittet 33% (varierer fra 19% til 54%)

    Holdning:
    Der er formentlig ingen, der tvinger låntager til at tage et lån - så det er et ganske frivilligt ønske. Og da alternativet ofte er ingen lån eller et meget dyrere lån et andet sted, kan jeg ikke se noget problem i at yde lån via Kiva.

    Men jeg må da medgive, at når jeg læser, hvorfor låntager ønsker et lån, så har jeg nogle gange svært ved at forstå den forretningsmæssige begrundelse. Men jeg går ud fra, at långiver har sikret sig, at låntager ved, hvad han/hun går ind til.
     
    Henrik Olsen "Synes godt om" dette.
  14. Peter Krogh Frausing

    Peter Krogh Frausing Co-Editor

    Beskeder:
    1,276
    "Synes godt om" modtaget:
    2,123
    Point:
    113
    endnu et lod til mig please:

    Skærmbillede 2016-06-24 kl. 18.21.33.png
     
    Rikke Haugen Olsen "Synes godt om" dette.
  15. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,594
    "Synes godt om" modtaget:
    26,635
    Point:
    113
    Det er super godt at få alle aspekter med - men jeg syntes ikke at der er information nok til at sige at "det slet ikke virker". Der er selvfølgelig "rådne kar", men jeg vælger altså at fastholde min tillid til Kiva og at de gør en forskel - ellers ville der grundet Kiva's størrelse være flere issues og advarsler mod dem....
     
    jefi99 "Synes godt om" dette.
  16. jefi99

    jefi99 Titanium VIP Member

    Beskeder:
    2,282
    "Synes godt om" modtaget:
    4,781
    Point:
    113
    Sejt at du låner ud til Ukraines svar på Al Bundy! ;)
     
    Kristian "Synes godt om" dette.
  17. mdk

    mdk VIP medlem

    Beskeder:
    379
    "Synes godt om" modtaget:
    637
    Point:
    93
    Det er formentligt ganske frivilligt at de optager lånet, jeg ville også blot gøre opmærksom på nogle aspekter af mikro-lån som ikke alle er opmærksomme på. Det er dog værd at være opmærksom på at der har været problemer ift. at dem der optager lånene ikke reelt har forstået hvad det er de ansøger om/hvor omkostningsfulde lånene reelt er.

    Med det sagt er Kiva, ift. de tal du har opgivet i den billige ende, hvilket jeg også ville forvente, når de nu bygger på en non-profit organisation, hvor privatpersoner står for at stille kapital til rådighed med mere eller mindre velgørende bagtanker (der er selvfølgeligt en hvis forventning om at få sine penge retur, men eftersom der ikke er nogen renteindtægt for jer, er der nødvendigvis en vis grad af altruisme, eftersom i løber en risiko ved at udlåne pengene, samt de alternativ omkostninger der er ved at gøre det.)

    Det synes jeg bestemt også du/i skal blive ved med, det var egentligt også mest ment som vidensdeling, så i næste gang i skal vælge mellem to ligeværdige projekter evt. fravælger det hvor der bliver hæftet kollektivt, hvis det andet lån ikke bliver hæftet for kollektivt. Samt støtter projekter der har et erhvervsøjemed / hvor personens fremtidsudsigter bliver forbedret grundet lånet (Gødning, kunstvanding, køb af nye typer afgrøder kontra konventionelle, uddannelse el. lign.).
     
  18. mdk

    mdk VIP medlem

    Beskeder:
    379
    "Synes godt om" modtaget:
    637
    Point:
    93
    Jeg kan ikke finde nogle ansøger om lån ifb. "Off-grid power solutions" - solceller forbundet med batterier, i landsbyer uden for elnettet.

    Såfremt i falder over låneansøgninger omhandlende off-grid solcelleløsninger må i meget gerne sige til. De kommer til at spille en væsentligt rolle, specielt i SSA, det kommende årti, og kan forhåbentligt være med til at op mod en halv mia. flere mennesker for reel adgang til el over de næste ti år, med alle de fordele der følger med.

    Så det støtter jeg meget gerne, hvis jeg får muligheden for det :)
     
  19. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,394
    "Synes godt om" modtaget:
    12,784
    Point:
    113
    Kan kun være helt enig.

    Derfor bidrager jeg heller ikke til private lån, som "finansiering af bryllup", "renovering af bolig" eller "finansiering af barselsorlov". Her mener jeg, at det må være bedre at spare op i stedet for at låne. Jeg har ikke været opmærksomme på de kollektive lån - men vil naturligvis have dine bemærkninger i baghovedet.

    Det gode ved mange af Kiva-lånene er, at de allerede er givet af den lokale partner. Hvis de finansieres via Kiva er det reelt en "støtte" til udbyderen af lånene. Hvis de ikke finansieres via Kiva, så har den lokale partner risikoen. Derfor går jeg ud fra, at den lokale partner har sikret sig, at låntager ved, hvad han/hun går ind til. Og at det er realistisk, de kan tilbagebetale lånene til långiver.
     
  20. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,594
    "Synes godt om" modtaget:
    26,635
    Point:
    113
    Så er det sidste chance format deltage i vores lille Kiva konkurrence med at vinde lidt fra British Airways First Class.

    Ud et lån og skriv det her i tråden - husk at dedikere lånet til InsideFlyer Nordic gruppen :)
     

Del denne side