Jeg vil nødigt få Kiva-aktiviteten herinde til at mindskes, men blot komme med et indspark.
Jeg mødtes for nyligt med Matteo Millone fra De Vrie Universitet i Amsterdam i Verdensbanken, hvor vi kom ind på mikro-lån, da det er et af hans forskningsområder.
I den forbindelse var han noget kritisk overfor mikrolån hvor låntagerne hæfter kollektivt, da det har vist sig at der er en øget mængde selvmord i forbindelse med lånene. Når en af låntagerne ikke længere kan vedligeholde sit lån øges mængden af selvmord grundet den sociale stigmatisering vedkommende bliver udsat for. Samme mekanisme er dog det der fører til at flere lån, hvor der hæftes kollektivt, bliver afdraget på til tiden, da de andre i gruppen sørger for at normen er at man afdrager på lånene, men i tilfælde af eksogene negative chok der påvirker låntagere er der en uforholdsvis negativ konsekvens af lånetypen.
Derudover viser det sig at mikrolån ikke er så positive for de implicerede parter som vi en overgang troede, det er værd at bide mærke i at rentenivauet ofte er op mod 100 pct. åop. Hvor høj den reelle omkostning i pct er for Kiva låntagere er jeg i tvivl om, men kan se at my4c lånene ofte havde en åop omkring 60 pct.
globalnyt har netop skrevet en artikkel der sætter fokus på mikrolån som et udviklingsmæssigt redskab, og de positivt afledte effekter af lånene (eller mangel på samme, alt efter hvad man fokuserer på)
https://globalnyt.dk/content/mikrolaan-som-middel-mod-fattigdom-fup-eller-faktaClick to expand...