Flyvning i 2015: 88
Flyselskab: Norwegian
Rute: FLL-LGW (Fort Lauderdale-London)
Rutenummer: DY7046
Flytype: B787-8
Klasse: Økonomi
Sæde: 28E/F
Dato: 30. november 2015
STD: 23:00 ATD: 23:08
STA: 12:25 ATA: 12:05
11 timer skulle jeg underholde mig selv i Fort Lauderdale. Ikke noget problem, så længe der er internet. Men det skulle vise sig at være et internet, der ikke kunne downloade denne side uden at gå i stå efter fem minutters forsøg. Så går tiden langsomt!
Jeg flyttede mig rundt mellem ankomst og afgang for at finde en bedre forbindelse, men lige lidt hjalp det. Dog var der mere ro i ankomsthallen, så der var jeg mest.
BahamasAir holdt til i terminalen og her var 'publikum' et noget andet end det sædvanlige. Ja ja, de er sorte, men det er ikke det, jeg hentyder til. Der var hele fire skranker, og jeg kunne ikke få øje på andet end en enkelt afgang. Åbenbart rejser indbyggerne som minimum i familier på fire og gerne både seks og otte. Jeg gætter på, at de tager på indkøb på fastlandet, fordi de ikke kan få alting på Bahamas. Der var fyldt med nye sneakers, Beats by Dr. Dre-headset og masser af tøj. Så hver person havde mindst tre kufferter at slæbe rundt på og tjekke ind. Samtidig var de ikke verdens mest stille personer, så der var noget af en stemning med både latter, skældud og højlydte diskussioner.
Jeg forsøgte at finde ud af, hvor Norwegian hørte til, men der var ingen skilte. Uden på bygningen stod der dog flyselskaber ved de enkelte indgange, så jeg gættede mig frem til, at de tomme skranker nok ville blive indtaget af Norwegian. Omkring klokken 17.30 lyste skærmene op med det rød/hvide logo, og så indtog jeg førstepladsen i køen. Der blev hurtigt fyldt op bag mig, men personale var der ikke noget af. Jeg gik på nettet med min 3-telefon, der kan surfe gratis i USA. Her skrev Norwegian, at tjek-ind åbner tre timer før afgang. 23 minus 3 giver 20, så der var to en halv time til. Jeg sprang ud af køen, for så længe kan jeg da ikke holde mig oprejst
Resten af køen kiggede undrende på mig...
Cirka en time senere åbnede de dog, så de tre timer holdt ikke helt. Jeg fik tjekket ind og udleveret boarding-kort. Kufferten skulle nok komme helt til Bergen, og så 'glemte' manden at kommentere de 900 gram, som min håndbagage vejede for meget. Sædet havde jeg valgt på forhånd, så jeg vidste jo, at jeg ville få plads 28E - et midtersæde
Bag sikkerhedskontrollen, hvor personalet havde travlt med at hundse folk i en lettere ophidset tone, forsøgte jeg at finde en bøf. Jeg havde lyst til en kæmpebøf med bearnaise-sovs, men den slags er umulig at få i terminal 3 i FLL, så det blev i stedet til to slice ostepizza - lidt kedeligt.
På skærmene kunne jeg se, at Norwegians ankomst til FLL var ca. 15 minutter forsinket, men det blev senere ændret til 15 minutter for tidligt. I øvrigt er der - efter planen - to timer til at 'vende flyet', og det skulle jo nok kunne lade sig gøre. Alligevel var boarding ikke begyndt en halv time før afgang.
Passagererne var en broget flok. Der var rigtig mange ældre mennesker, men også en del børn. Der var enkelte amerikanere, men ellers mest skandinavere og briter.
Ved gaten var der 10-12 personaler - hvad de alle lavede, ved jeg ikke. Ja, ud over at hyggesnakke og tage selfier.
Tyve minutter før afgang var boarding i gang. Først kørestole og familier med børn. Dernæst 'premium' på række 1-5 og så gik de i gang med at fylde flyet bagfra. Det var lidt en håbløs opgave, da der var så mange passagerer og der var ikke gjort klar til at folk kunne stille sig op i forskellige køer. Desuden var der en del ældre skandinaver, som tydeligvis ikke forstod engelsk og hele tiden forsøgte at komme om bord, men de blev sendt bagerst i køen. De 10-12 personaler kunne måske have sat nogle skilte og de der kø-inddelere op for at optimere boarding.
Det endte jo også med at vi kom lidt sent i luften med et fyldt fly - bortset fra pladsen ved siden af mig! Så jeg kunne flytte ud på 28F og brede mig lidt. Dejlig overraskelse!
Skærmene gik i gang med at informere om det ene og det andet. Her kunne de godt skære lidt ned på antallet af meddelelser og videoer, så man i stedet kan koncentrere sig om at se film og tv. Jeg synes også udvalget var lidt begrænset, men jeg fik nu heller ikke set så meget, for selvfølgelig faldt jeg i søvn - jeg havde jo næsten ikke sovet natten før.
Jeg vågnede dog til servering, som gik lige forbi mig. Jeg havde tilkøbt mad og bagage, da jeg bestilte billetten. Men serveringen i 'min' side var ikke til mig, fordi jeg havde midtersædet, så jeg skulle have servering fra den anden side. Her fik jeg 'beef', som var en gang oksekød i tern med kartofler i tern og bønner samt en smule brun sovs. Kødet var ganske enkelt fremragende - jeg var meget positivt overrasket. Det var jeg ikke over resten, som var lidt kedeligt, men jeg er i dén grad kød-elsker, så jeg var godt tilfreds. Til dessert var der noget så specielt som et lille stykke kage i en plastikbeholder, der vel nærmest svarer til sådan et lille glas grød til spædbørn. Det var en form for vanillekage med vanillecreme og lidt karamel på toppen. Det smagte fint. Jeg fik blot lidt æblejuice til, og det skyndte jeg at drikke som det første, for der var godt nok huller i 'vejen'! På et tidspunkt spurgte den ene stewardesse den anden, om hun var ok.
Jeg indtog også en 'dream drink', som jeg havde købt i lufthavnen. Den gjorde hurtigt sin virkning efter maden og jeg faldt i søvn igen. Jeg var vist vågen en enkelt gang i ganske kort tid, men jeg fik da sovet i fem timer og pludselig var der kun halvanden time tilbage af turen.
Jeg skyndte mig på toilettet og fik proppet plastik-skiver i øjnene. Faktisk fik jeg ladet vandet inden, og jeg fik næsten et chok, da jeg halvblind forsøgte at finde knappen til at skylle ud, og det så pludselig skete automatisk.
Knap var jeg tilbage på mit gangsæde, før morgenmaden kom. Dén var ikke noget særligt - en sandwich med noget der kunne have været hamburgerryg, skinke eller kalkun - og 'creme cheese'. Dertil appelsinjuice og et stykke tranebærkage. Ellers tak til det sidste.
Desværre havde jeg jo ikke udsigt til London fra min gangplads, men jeg tror vi tog en runde over byen inden vi landede. I hvert fald nåede jeg at falde i søvn et par minutter. Men vi landede før tid, og det er jo svært at brokke sig over.
Ud i lufthavnen og følge transfer-pilene, og så var der sikkerhedskontrol igen. Den blev forsinket en del af en kvinde, som havde i omegnen af 100 stykker kosmetik med. Det kunne selvfølgelig ikke være i en gennemsigtig plastikpose, så hun blev sendt ud for at tjekke det ind i stedet.
Så er der kun ti timer til næste fly. Dem tilbringer jeg i den ganske udmærkede lufthavn. Ja, jeg foretrækker faktisk at opholde mig her fremfor i den proppede Heathrow.
Aftensmad (klokken midnat):
View attachment 4526
Morgenmad:
View attachment 4527
Gatwick-juletræ (it's London, baby!):
View attachment 4528
Click to expand...