Flyvning i 2015: 56
Flyselskab: Wizz Air
Rute: OHD-LTN (Ohrid-London Luton)
Rutenummer: W6 7909
Flytype: A320
Klasse: Økonomi
Sæde: 11C
Dato: 21. juni 2015
STD: 18:45
ATD: ?
STA: 21:00
Landed: 20:44
Der var check-out fra hotellet allerede klokken 10:00 (!) og afgang 18:45, så der skulle slås lidt tid ihjel. Jeg gik ind til byen (4 km) og fik en ganske glimrende æggekage med bacon, men da klokken blev 13:30, kunne jeg ikke længere få tiden til at gå. Jeg havde googlet mig frem til, at man kunne købe internet-adgang i lufthavnen, så jeg nuppede en taxa og planlagde blandt andet at skrive denne rapport i ventetiden.
Taxachaufføren brugte meter og mente, at det ville koste omkring 300 denarer at køre til lufthavnen. Den endte på 320, men da jeg havde givet 700 den anden vej - ganske vist helt til hotellet - fik han 500 denarer. Jeg havde hævet 5.000 denarer (cirka 600 kroner), da jeg landede i lufthavnen og utroligt nok, havde jeg ikke fået dem brugt endnu. Nå, men han var glad og jeg var glad, indtil jeg blev stoppet af to bevæbnede betjente på vej mod indgangen til lufthavnen. Deres engelske var ikke det bedste, men spørgsmålet 'Wizzair?' kunne jeg godt svare bekræftende på. 'Too early' fik jeg at vide. Jeg prøvede at argumentere for, at jeg godt kunne klokken og dermed var klar over, at jeg skulle vente længe. Deres forklaring på, at jeg var for tidligt på den, var noget med 'delegation', som jeg ikke lige kunne greje. Men enden på det hele blev, at jeg skam godt måtte være der. Jeg skulle bare vælge, om jeg ville sidde inde i lufthavnen og vente - eller om jeg ville vente udenfor. Jeg kunne sandelig ikke bare fise ud og ind. Det kunne jeg godt leve med, og jeg ville selvfølgelig indenfor for at komme på nettet.
Men det virkede ikke... For helvede og for satan! Jeg kunne få fat på tre forskellige net, der alle hed det samme med et tal i slutningen. Men ingen af dem virkede. Heller ikke, selv om jeg skrev '1.1.1.1', som normalt hiver fat i udbyderen. Jeg kunne se, at der var hul igennem, men uanset hvad jeg gjorde, endte jeg med en fejl 404. Så det skulle blive nogle lange timer...
Der gik dog ikke mere end en halv time, før et fly landede. Mystisk, for det eneste fly på tavlen, var Wizzair. Det var dog også et lille fly, så jeg gik ud fra, at det var et privatfly. Men efterhånden som det trillede ind, viste der sig at stå 'Republic of Macedonia' på flyet, og der var et flag på bagenden. Nå da, det var dét, de mente med 'delegation'! Jeg fandt ikke ud af, om det var præsidenten, der kom, men det så rimelig uformelt ud. Og så begyndte jeg at undre mig lidt over, at man har brug for et statsligt fly i et land, hvor afstandene er mindre end i Danmark. Måske til udenrigs-besøg, men indenrigs? Men da et par stykker var stået af flyet, tog det af sted igen, og så var der stille i den lille lufthavn.
Jeg havde dybest set kun Candy Crush på min telefon til at bruge tid på. Så derudover blev der tænkt dybe tanker, og samtlige skilte i lufthavnen blev læst. Også dem med kyrilliske bogstaver, hvor jeg nåede at finde lidt system i det. X er lig med H. Et omvendt N er lig med I. B er lig med V og så videre. Jeg kan fortælle, at reglerne for asyl i Makedonien er nogenlunde ligesom i Danmark. Hvis du flygter fra noget, har du ret til asyl - kort fortalt. Og så var der en brochure, der fortalte, at lufthavnene i Skopje og Ohrid blev drevet af samme selskab, som driver Atatürk-lufthavnen i Istanbul. Sådan kan man blive så klog...
Men tiden gik, og efterhånden kom der flere folk til. Ja, det endte jo med, at også check-in-skrankerne åbnede, men det skulle jeg ikke have noget af. Jeg havde checket ind på forhånd for at undgå gebyr. På det fem-stjernede hotel havde de et business-center i form af en computer på et bord lige ved siden af restauranten, men strømmen var pillet fra, så jeg måtte spørge i receptionen. Og jeg kunne da sagtens skrive et boarding-kort ud, hvis jeg bare lige ville følge med. Havde jeg ikke været i byen nogle dage og følt mig ganske tryg, så ville jeg nok være blevet en anelse nervøs af at skulle gå ned ad lange mørke gange og ind i et rum, hvor ingen ville finde mig nogensinde. Men jeg VAR tryg og endte på et personligt kontor, hvor jeg hurtigt fik udskrevet det, jeg skulle. Tilbage i lufthavnen blev en kvinde dog rimeligt insisterende og gennede mig hen til skranken. Det viste sig, at jeg skulle have et klistermærke til min håndbagage, så alle kunne se, at jeg havde betalt for den. Fair nok og samtidig blev pas og boarding-kort tjekket.
En times tid senere ville de endelig lukke os ind i gaten. Først skulle en mand tjekke pas og boarding-kort igen. Så kom jeg til en ny skranke, hvor jeg blev spurgt, om jeg havde noget at fortolde. Svaret var nej, men han tjekkede alligevel mit pas. Der kunne jo være noget, de to foregående havde misset. Videre til sikkerhedskontrol, der gik smertefrit. Og så var der ellers yderligere en times tid til afgang... Der var heldigvis en taxfree og dermed mulighed for at få brugt de sidste denarer. Det blev til jordnødder og chokolade - og ikke de kedelige vafler, som manden ellers prøvede at sælge som en lokal specialitet.
Da flyet kom, ville de gerne have os ud af gaten. Så der skulle tjekkes pas og boarding-kort - ja, jeg skal da love for, at sikkerheden er i orden. Hun begyndte ovenikøbet at bladre i mit pas og tjekke stempler. Jeg gik ud fra, at det var noget med Albanien eller måske Grækenland pga. navnekonflikten omkring Makedonien. Men hun stoppede på mit forretningsvisum til Rusland - et, jeg fik for et par år siden (før Ukrainekonflikten) og som jeg aldrig fik brugt og nu er det udløbet. Dét ville hun ikke umiddelbart acceptere, men hun kunne ikke give en god forklaring på, hvad der var galt. Hun tilkaldte andre, og der blev sagt 'ruski' og andre ting meget hurtigt. Pludselig fik jeg det nærmest kastet tilbage, og der blev sagt 'is ok'. Jeg blev aldrig klogere...
Herefter kunne vi så stå på trappen og vente på, at de tilrejsende passagerer forlod flyet. Derefter gik alt sådan set som forventet og som på ud-turen. Vi landede lidt for tidligt i Luton, hvor jeg skulle overnatte på Holiday Inn Express, inden turen gik til Danmark. Jeg fandt dog lige Burger King i afgangshallen først. Her var der udsolgt af 'beef', nuggets og crispy chisken. I princippet var der kun to burgere at vælge imellem. Til gengæld fik jeg så en varm cola uden brus. Jeg var tosset, men ekspedienten lod som om han ikke forstod mig.
Jeg bliver nok aldrig gode venner med Luton...
Ohrid lufthavn:
View attachment 2687
Terminalen indefra. Der var ikke så mange andre mennesker på dette tidspunkt:
View attachment 2688
Det var lidt svært at få et godt billede ud af de skrå og meget dæmpede ruder. Men der står 'Republic of Macedonia' på siden.
View attachment 2689
Click to expand...