Flyvning i 2015: 75 Flyselskab: Norwegian Rute: CPH-BGO (København-Bergen) Rutenummer: DY961 Flytype: B737-800 Klasse: Økonomi Sæde: 14A Dato: 27. september 2015 STD: 10:15 ATD: 10:36 STA: 11:35 ATA: 11:42 Det var op med tømmermænd på værelset på Crowne Plaza i Ørestad efter en hyggelig aften med venner. Det var min første overnatning med IHG platin-status, hvilket blev anerkendt, da jeg tjekkede ind. Men ingen velkomstpoint og ingen velkomstgave. Til gengæld kom jeg op på 20. etage og blev lovet fri minibar. Det er selvfølgelig let nok at love, når køleskabet er låst! Jeg tilbragte dog så lidt tid på værelset, at jeg ikke fik brokket mig over det. Og overnatningen bør nu give 50% ekstra point i modsætning til 10% som guld, og så giver Accelerate-kampagnen 3.000 point oveni. Med tog til lufthavnen og tjek ind på automaten. Der var stort set fyldt på flyet, men jeg fik da en vinduesplads ved nødudgangen. Der blev tanket salt op på Burger King inden sikkerhedskontrollen, og så gik turen forbi kiosken, hvor jeg blev fristet til at købe Turen Går Til... Norge, Mexico og London. I gate A11 fik jeg skrevet forrige rejsebeskrivelse, inden boarding gik i gang - og det foregik automatisk med skannerne. På flyet faldt jeg rimelig hurtigt i søvn og vågnede cirka en halv time senere, da flyet var på vej ud ad landingsbanen (har vi i øvrigt ikke et andet og bedre ord på dansk?). Så vi kom alt for sent i luften, men jeg aner ikke hvorfor. Der har sikkert været en forklaring, mens jeg har snorket. Der er ikke det store at berette om undervejs. Jeg tror jeg faldt i søvn igen, og ellers nød jeg udsigten på denne klare dag. Vi landede en smule forsinket i Bergen, så vi fik indhentet det meste af forsinkelsen ud af København. Vi taxiede lidt og stoppede 'midt i det hele' - sådan føltes det, men vi har muligvis holdt i kø. Det fik en hel sæderække til at rejse sig, hvorefter der høfligt men bestemt på norsk blev sagt noget i retning af SÆT JER over højtaleren. Det gjorde de så Da vi ankom til gate, men inden døren blev åbnet, fik vi at vide, at der ville være paskontrol. Det var dog ganske overfladisk og gik rigtig hurtigt. Ud til flybussen og hjem til Nøstet i Bergen - med en fornemmelse af, at jeg måske når op på 100 flyvninger i år! Vi fløj/sejlede om kap med Fjordline på vej til Bergen:
@Nicki Lolk Sørensen - hvad end det er for sovepiller og stoffer du tager på dine ture så du kan sove så meget, så vil jeg have det
Flyvning i 2015: 76 Flyselskab: British Airways Rute: BGO-LHR (Bergen-London) Rutenummer: BA759 Flytype: A321 Klasse: Business (Club Europe) Sæde: 3A Dato: 3. oktober 2015 STD: 20:25 ATD: 20:31 STA: 21:30 ATA: 21:23 Turen var i udgangspunktet et mileagerun (80 TP) med retur i morgen tidlig. Jeg mangler 75 TP for at blive bronze, og jeg regner med at skulle flyve en del med British Airways næste år. Men i mellemtiden bød arbejdet så på en anden tur her i weekenden. Så nu ender det med, at jeg kun bruger turen den ene vej og så kommer resten af TP'ene fra min arbejdstur. Jeg checkede ind på nettet og fik ændret 1A til 3A. 1A så på Seatguru ud til at ligge lige op ad toilettet. Jeg havde ikke tjekket Flybussens tidsplan, da jeg gik ud fra, at de kører 'hele tiden'. Men ikke lørdag eftermiddag/aften, så jeg endte med at vente 40 minutter i regnvejr - dog under halvtag. I lufthavnen valgte jeg denne gang den tomme kø og måtte kun vente et minut på at dem foran mig fik kufferterne op på båndet. Imens kunne jeg se de cirka 30 mennesker i den anden kø, og mon ikke de tænkte, at ham i de billige Adidasbukser var gået forkert? Kufferten kørte af sted på båndet og jeg fik et papirboardingkort i hånden. Sikkerhedskontrollen gik nogenlunde hurtigt, og mens jeg ventede, kunne jeg se, at Narvesen (tror jeg det er) allerede havde lukket. Og det viste sig, at det meste af lufthavnen faktisk var ved at gå i hi. Jeg fik en slice pizza hos Peppes, men også her sang de på dagens sidste vers. Derefter var det tid til et smut på toilettet, og den eneste grund til, at jeg nævner det, er at der var graffit på toilettet med teksten 'Den er ikke så stor som du tror' - det morede jeg mig lidt over. Ude i gateområdet fandt jeg en stikkontakt til mobilen og fik set podcast med Debatten på DR2, mens jeg ventede. Undervejs blev gaten ændret fra 22A til 23A og jeg stillede mig op i fast track. Kort tid efter gik boarding i gang, og jeg fandt min plads. På vej væk fra gaten var der pludselig et bump - noget voldsommere end normalt, uden at nogen dog blev nervøse. Men straks efter stoppede vi, og jeg tænkte, at der var sket et eller andet, så vi ville blive forsinket. Der gik flere minutter, men så taxiede vi ud på landingsbanen uden yderligere information. Der var ingen servering før vi kom i luften, så ingen champagne til mig... Men da vi først kom i luften, var serveringsvognen hurtigt forbi. Det blev til en Heineken og en pose nøddemix - der dog kun består af to slags nødder, så mix er måske lidt overdrevet. Der gik ikke lang tid, før den 'rigtige' servering gik i gang. Jeg kunne vælge mellem kylling, pasta og fisk. Normalt ville jeg vælge kød, men denne gang blev det pasta, fordi jeg er kræsen, og de andre ting havde noget tilbehør, jeg ikke var vild med. Pastaen var med hummersovs og king shrimps (ved faktisk ikke om det hedder kongerejer på dansk). Og det var dælme mums! Ellers fik jeg læst lidt i BA's blade - blandt andet om deres nye ruter til San Jose, den anden San Jose og Lima. Og nå ja, så fik jeg da dagdrømmet lidt om et par roadtrips i USA og Canada. Ind mod London blev der rykket lidt hurtigt til højre og venstre, men der var ingen ventetid, så det var hurtig landing - endda før tid. I lufthavnen kom jeg hurtigere frem til bagagebæltet end i København. Til gengæld var der så en laaang ventetid på bagagen - og det der priority-mærke på min kuffert blev vist overset. Der var automatisk paskontrol og dét gik hurtigt! Herefter ville jeg egentlig gå hen til hotellet. Jeg havde undersøgt det hjemmefra, og det ville tage 25-30 minutter. Problemet var bare, at jeg var i den anden ende af lufthavnen og så ville det tage mindst det dobbelte. Ud til en taxa, der ikke tog kreditkort - man skulle tro jeg var i et u-land. Tilbage i terminalen og hæve penge, og SÅ ud til taxaen. Her var der lidt ventetid og en lille kø bag mig. Da der kom en varevogn med plads til seks personer, tilbød jeg, at familien bagved kunne tage den. Men regler er regler, og jeg havde værsgod bare at tage den første taxa. Regler frem for fornuft, åbenbart... Da taxachaufføren hørte om min korte rute, udbrød han 'I can't deal with this shit anymore' og fik taxaen op i en noget højere fart end jeg brød mig om. Der var i øvrigt heller ingen hjælp med bagagen, så kundeservicen halter noget... Men jeg kom frem til hotellet Holiday Inn M4J4. Her blev min nyvundne Platin-status ikke kommenteret ved check-in, og manden bag skranken havde i det hele taget mere travlt med at mumle ned i computeren frem for at tale med mig. Jeg fik dog valget mellem en drink og point - og jeg valgte point. Oppe på værelset kunne jeg konstatere, at der var vand og en Mars-bar som velkomstgave. Og her er jeg nu - på hotellet med den mundrette hjemmesideadresse hilondonheathrowm4j4hotel.co.uk. Midterste sæde blokeret: Øl og nøddemix: Madmums:
Godt det samme med kreditkort i engelske taxi'er. Dem der faktisk tager imod, lægger mellem 10 og 20% på i gebyr.
Lidt sent nu måske, men (til næste gang om ikke andet) dyrk den her fantastiske guide til Heathrow-området, f.eks. M4J4: https://www.londontoolkit.com/lhr/heathrow_m4_junc4.htm Har selv boet nogle steder (Radisson hhv. Holday Inn Ariel) på Bath Road East som er virkelig nem at komme til med gratis offentlig bus.
Flyvning i 2015: 77 Flyselskab: British Airways Rute: LHR-MEX (London-Mexico By) Rutenummer: BA243 Flytype: B747-400 Klasse: Økonomi Sæde: 42K Dato: 4. oktober 2015 STD: 14:10 ATD: 14:10 STA: 19:30 ATA: 19:06 Jeg tjekkede ud af hotellet søndag formiddag og spurgte om den letteste vej til Heathrows terminal 5. Det var en bus til 4,50 pund og dermed væsentlig billigere end taxaen dagen før. Receptionisten var dog ikke helt klar i mælet, så jeg gik ud til busstoppestedet, men bussen kørte helt ind til hotellet. Jeg fik fart på med to kufferter, men det gik fint. Jeg havde checket ind hjemmefra og fået en vinduesplads. Jeg valgte en række, hvor gangpladsen allerede var taget i håb om, at ingen ville sætte sig i midten. Men jeg skulle jo stadig af med bagagen, og det kunne automaten ikke hjælpe med. Så hen til en skranke, hvor jeg også fik et boardingkort på papir. Ja, jeg er så gammeldags! Efter sikkerhedskontrollen var det ud i menneskemylderet - en af grundene til, at jeg ikke kommer til at elske Heathrow. Jeg havde egentlig lyst til junkfood, men den slags har de ikke. Der er sandwich hos Eat, Boots, WHSmith og mange andre, og ellers er der restauranterne. Så det blev til en sandwich og lidt spil på mobilen. På et tidspunkt så jeg, at der på monitorerne stod, at min afgang ville være fra B-gates. Derude er der knap så mange mennesker, så jeg skyndte mig af sted til toget mellem A-, B- og C-gates. Derude fik jeg mobilen ladet op og pakket de forskellige ting på kroppen, så jeg ikke skulle bøvle med det i flyet. Bose om nakken, kontaktlinser, oplader, kuglepen, Turen Går Til, pas og boardingkort - og så om bord. Desværre var pladsen ved siden af mig ikke ledig. En ellers køn pige følte trang til at brede sig ganske grundigt. Desuden var det ikke muligt at oplade mobilen og IFE var godt nok gammeldags. Ja, og så fandt jeg ud af, at batteriet i mine hovedtelefoner var dødt. Øv! En kvindelig 'senior first officer' bød velkommen og fortalte, at de var tre i cockpittet. Da vi kom i luften blev der serveret drikkevarer og saltkringler. Lidt senere var der mad i form af kylling og ris (ingen valgmuligheder), kiks med ost og en appelsin-chokolade-mousse. Alt sammen helt ok. Jeg gik IFE'et igennem men det var ikke så interessant. Filmene droppede jeg hurtigt og fik i stedet set nogle komedieserier. Jeg bandede over hovedtelefonerne, for jeg måtte jo nøjes med dem, som BA stillede til rådighed, og de var altså ikke særligt gode. Men tiden gik og jeg fik da også sovet en halv time. Cirka halvvejs blev der uddelt en snack-boks med nachos og salsa-dip, en müsli-bar, lidt vand, et stykke chokolade og et stykke kage. Da vi nåede over Atlanten og lige var fløjet ind over Nova Scotia i det østlige Canada fik jeg øje på et andet fly, som fløj parallelt med vores. Og inde over Nordamerika var der fint vejr, så jeg nød udsigten, og der var også jævnligt flere mindre fly under os. Men jeg faldt i søvn igen en times tid og gik glip af den sidste servering - jeg fik ikke engang set, hvad jeg gik glip af. Vi fløj henover den mexicanske golf og indover fastlandet og så gik det hurtigt med at lande i den imponerende store by. Under taxituren var der masser af fly fra AeroMexico, Interjet, Volaris - ikke så kendte selskaber i vores del af verden. Derefter var processen lige så langsom og kedelig som i USA. Lang tur til paskontrol, lang kø og lang ventetid... Men det lykkedes, og jeg fik bestilt og forudbetalt en taxa, hvilket er ret trygt i den her del af verden. Turen gav kun 20 TP, som jeg til gengæld allerede har fået. Nu mangler jeg bare 15 for at nå op på bronze i Executive Club. Flyet ved gate: Den første servering - og den eneste, jeg fik taget billede af: Hvis man kigger rigtig rigtig godt efter, er der et fly (find midten, gå lidt op og lidt til venstre og se efter en aflang hvid klat): Mexico:
"...Jeg bandede over hovedtelefonerne, for jeg måtte jo nøjes med dem, som BA stillede til rådighed, og de var altså ikke særligt gode" Hvad havde dine BOSE gjort? Passede de ikke ind i stikket?? Et liv i luften uden BOSE, er som en nonne uden mødom - undskyld..
Flyvning i 2015: 78 Flyselskab: British Airways Rute: MEX-LHR (Mexico By-London) Rutenummer: BA242 Flytype: B747-400 Klasse: World Traveller Plus (Premium Economy) Sæde: 31B Dato: 11. oktober 2015 STD: 21:40 ATD: 21:31 STA: 14:05 ATA: 13:58
Flyvning i 2015: 79 Flyselskab: British Airways Rute: LHR-BGO (London-Bergen) Rutenummer: BA758 Flytype: A320 Klasse: Økonomi Sæde: 25A Dato: 13. oktober 2015 STD: 07:55 ATD: 07:55 STA: 10:50 ATA: 11:07
Håber snart du igen finpudser loggen med billeder og lidt flere detaljer fra dine mange rejser. Har altid været interessant læsning
Flyvning i 2015: 80 Flyselskab: Norwegian Rute: BGO-CPH (Bergen-København) Rutenummer: DY960 Flytype: B737-800 Klasse: Økonomi Sæde: 4A Dato: 18. oktober 2015 STD: 08:25 ATD: 08:19 STA: 09:45 ATA: 09:30
Flyvning i 2015: 81 Flyselskab: Norwegian Rute: CPH-BGO (København-Bergen) Rutenummer: DY969 Flytype: B737-800 Klasse: Økonomi Sæde: 15A Dato: 21. oktober 2015 STD: 21:55 ATD: 10:17 STA: 23:15 ATA: 11:46 Og så skal jeg nok skrive lidt mere uddybende fra næste rejse, nu hvor siden virker igen
Flyvning i 2015: 82 Flyselskab: SAS Rute: BGO-CPH (Bergen-København) Rutenummer: SK2861 Flytype: A319 Klasse: SAS Plus Sæde: 3F Dato: 2. november 2015 STD: 06:00 ATD: 06:06 STA: 07:20 ATA: 07:14 Op klokken 03:30 og med flybussen klokken 04:50. Jeg plejer ikke at være så sent i lufthavnen (30 minutter før afgang), så der var ikke tid til andet end at komme gennem sikkerhedskontrollen og direkte til boarding. Jeg havde tjekket ind via mobilen dagen før og jeg havde bare en rygsæk med, så det gik uden problemer. Af en eller anden grund gik flyet fra gate 22A, der ellers er placeret bag paskontrollen. Men der skulle nu ikke vises pas. Flyet var ret fyldt, men der var alligevel seat-block på Plus. Den danske kaptajn bød velkommen og lød til at være i godt humør. Jeg håbede at kunne falde i søvn, men det lykkedes ikke. I stedet kunne jeg se frem til morgenmaden i SAS' nye indpakning: Jeg spiste en bolle med ost og skinke, og lod yoghurten være yoghurt. Juicen var i øvrigt ikke-skandinavisk - det undrede mig. Derefter var det bare at nyde udsigten til solopgangen: Vi ankom for tidligt til København, så jeg kunne egentlig have nået et tidligere tog til Odense - min slutdestination. Men jeg havde købt en billig Orange-billet, så det må man ikke bare. Jeg gik en tur forbi WHS-kiosken i ankomsthallen, men her var de to ekspedienter travlt optaget med at snakke med hinanden og pakke varer ud. Den slags gider jeg ikke, så jeg lod varerne stå og gik. I stedet gik jeg ned til perronen og ventede på toget, der skulle tage mig til Odense og Radisson-hotellet, som jeg efterhånden har boet på en del gange.