Dato: 16. april 2016
Flyvning nr: 26
i 2016
Fly nr: TV 2 SUMO
Route: Ulriken-Brann Stadion
STD: N/A
ATD: N/A
STA: N/A
ATA: N/A
Sæde: 1U
Fly: N/A
Pris: 1360 DKK
Kommentarer:
Det er en alt andet end almindelig flyvetur, men det er en, som jeg i lang tid har villet foretage. Og når planen er at forlade Bergen om 2,5 måneder, så var det ved at være sidste chance.
Jeg har tidligere været tæt på at gøre det i forbindelse med en rejse, men der har sproget været en hindring. Jeg ville ikke risikere at noget går galt, fordi jeg ikke forstod, hvad der blev sagt.
Jeg gik de fem kilometer hen til
Ulriksbanen, hvor jeg kunne bruge en fribillet, jeg tidligere har fået for at brokke mig over deres hjemmeside (længere forklaring). Med kabelbanen nåede jeg toppen i god tid, knap to timer før afgang. Men det var ikke noget problem, for udsigten var betagende - specielt når vejret viser sig fra sin gode side. Til den ene side udsigt ud over byen badet i solskin, og til den anden side sneklædte bjerge. Der var masser af folk og nogle af dem havde sågar engangsgrill med og hyggede sig.
View attachment 6205
View attachment 6203
View attachment 6204
Her var der ingen sikkerhedskontrol, og jeg havde såmænd heller ikke noget boardingkort. Jeg havde også glemt kontanter, selv om jeg var blevet bedt om at tage dem med.
Kort før klokken 16 mødte jeg 'piloten', der fortalte lidt om dagens flyvning og vejr- og vindforhold. Der var tre forskellige runways og vi skulle bruge den længst væk. Så det var ud på en gåtur et stykke ned ad bjerget.
View attachment 6201
Undervejs fortalte han, at han arbejdede for TV 2 Norge, hvilket er lidt pudsigt, fordi jeg tidligere har arbejdet for TV 2 Danmark og nu arbejder i bygningen lige ved siden af TV 2 Norge.
Vi så afgangen før os, før han begyndte at gøre klar til afgang. Og hvis du ikke allerede HAR gættet det, så skulle der foldes en skærm ud - med TV 2 SUMO-logo. I den kæmperygsæk han rendte rundt med, var der både selve skærmen, hjelme til os begge og remme - eller rettere et sæde, så jeg kunne blive spændt fast til ham.
View attachment 6206
View attachment 6202
View attachment 6200
Jeg fik lidt forklaring om, hvordan jeg skulle forholde mig, men det var lige til at overkomme. Vend kroppen i dén retning og løb. Så det gjorde jeg, og efter utrolig kort tid var vi oppe i luften. Her kunne jeg sætte røven lidt tilbage, og så var det faktisk ret behageligt at sidde der. Men jeg var ikke
helt tryg ved situationen og holdt temmelig godt fast i remmene. Så godt, at jeg her tre timer efter stadig er øm i armene.
Ellers var det bare at nyde udsigten. Vi var direkte over Bergen, så der var rigeligt at kigge på. Bl.a. en dæmning, som - hvis den bryder sammen - sagtens kan oversvømme halvdelen af centrum. Der var bjerge, hav, søer, sne, sol, et par fodboldkampe, Bybanen og en masse andet.
Undervejs havde 'piloten' travlt med at styre og der kom et par ryk undervejs, som jeg ikke var vant til, så det reagerede pulsen selvfølgelig lidt på. Han spurgte om han skulle lave lidt sjov, men den var jeg ikke helt med på - jeg ville hellere nyde udsigten.
Efter 15-20 minutters flyvning blev der lagt an til landing på en græsplæne ved siden af byens stadion. På vej ned fik jeg hilst på en mand, der spillede guitar på sin altan - han nød vist også udsigten. Og så var det bare benene på jorden og et enkelt skridt, inden vi kunne tage udstyret af igen.
Betalingen - når jeg nu ikke kunne finde ud af at have kontanter med - blev udført på Vipps som svarer til MobilePay. Han fik lidt ekstra for at have taget GoPro-billeder undervejs. Jeg havde faktisk selv GoPro med, men jeg syntes ikke liiige jeg havde overskud til at fiske det frem fra lommen.
Hans billeder lægger jeg op, når jeg får dem af ham.
En dejlig paragliding-oplevelse, som sagtens kan anbefales!
Click to expand...