Så fik de held med at med at forlænge lån mod garanti på slot tider i Gatwick Fra DR: https://www.dr.dk/nyheder/penge/kre...rlaenge-milliardlaan-i-krisetid?app_mode=true
Norwegian Air Shuttle’s new boss battles to save struggling airline https://www.ft.com/content/799a0fec-fc94-11e9-a354-36acbbb0d9b6
Michael O'Leary fra Ryan Air "Norwegiean is Doomed" https://www.cnbc.com/video/2019/11/04/norwegian-air-is-doomed-ryanair-ceo-says.html
Han er kendt for at sige ting direkte og måske ikke altid sandt - men jeg må sige at jeg også er i tvivl om DY holder sig i den form de har i dag - jeg tror forsat på at de bliver opkøbt... Men han har ret i at der er flere tegn på at selskabet ikke helt er på toppen og det at de gamler med fuel køb er heller ikke positivt... som om at de er meget afhængige af eksterne ting for at overleve og ikke kan bestemme selv. Lidt ligesom når det danske herrelandshold i fodbold skal til en slutrunde
"Mr O'Leary claimed yesterday that Norwegian would "go bust" by the end of the year as fuel prices climbed." Det var så i 2018: https://www.independent.ie/business...ergers-and-norwegian-to-go-bust-36932759.html Man skal huske, at han har en direkte interesse i, at så tvivl om hvorvidt de kan overleve.
DY's problem er vel, at det går for langsomt med, at generere overskud og de har brændt deres bro ed hensyn til IAG... vil undre mig, hvis IAG, efter køb ar Air Europe har lyst til at brænde flere penge af... Og ja, det er da Spin fra O'Leary's side, men deværre for DY, så har markedet jo ret og det er bestemt ikke positivt
Der skæres videre: https://finans.dk/erhverv/ECE117531...t-sikre-norwegian-overlevelse/?ctxref=forside
Det lyder som en hård kur og rejse de skal på. Så de næste par år vil forsat være ren overlevelse lyder det til. Gad vide hvornår I planen der står "salg til anden side"?
Konflikter det ikke lidt med meldingen her på forsden for nogle dage siden? https://media.en.norwegian.com/pressreleases/norwegian-has-raised-new-capital-2940347
Hov, kan se at mit link peger på en anden artikkel nu. Det må jeg kigge på senere. Men nej, de to artikler peger i samme retning. Bemærk, at Norwegians egen bare viser, at de ikke løber tør for penge de næste par år, fordi de har fået udskudt tilbagebetalingen af nogle lån, solgt 24 fly og Bank-Norwegian. Den underliggende drift af flyselskabet genererer stadig et underskud. Men så længe der er norske milliarder hos bagmændene, så går det jo .
Ja - de har reelt bare købt sig tiden til at lave et turnaround som der fortælles om nu. Hvis det ikke genererer positiv resultat, så eller ting som fuel stiger markant, så skal der flere penge til senest i 2020/2021.
Så kom der endnu en mistillidserklæring, denne gang fra “Europæiske rejseforsikring”, som ikke længere vil dække, hvis Norwegian går konkurs: https://finans.dk/erhverv/ECE118427...-ikke-daekke-ved-norwegiankonkurs/?ctxref=ext Spørgsmålet er vel efterhånden, om andre markedsaktører kan tage livet af Norwegian, uanset om de får vundet betalende kunder tilbage?
Det har vi jo set hos andre selskaber. Så vidt jeg husker, var det primært brændstofleverandører og lufthavne, der ikke ville give kredit. Og rejsebureauer, der ikke ville sælge billetter. Hvis sådanne forretningsforbindelser ikke har tillid, så lukker et flyselskab jo hurtigt (med mindre flyselskabet har rigeligt med kontanter). Jeg tvivler på, at manglende konkursdækning hos et enkelt forsikringsselskab i sig selv kan være kritisk.
Rigtigt men; Europæiske ERV ejes af Europäische Reiseversicherung, ERV, som er en del af forsikringskoncernen ERGO. Jeg synes der er væsentlig forskel på ét enkelt dansk selskab siger nej, og større international koncern der ikke tror på Norwegian mere...
Nah, banken er solgt: https://www.berlingske.dk/virksomheder/norwegian-saelger-aktier-for-milliardbeloeb Og sælge forsikringer til sig selv, er vist forbeholdt brugsvognsforhandlere.
https://standby.dk/gouda-ervs-norwegian-kunder-er-velkomne-hos-os/ Europæiske ERV har netop skrevet til sine danske rejsebureaukunder, at efter 14. januar dækker ERV ikke, hvis Norwegian går konkurs. ERV’s største konkurrent, Gouda: ”Vi dækker fortsat Norwegian – og rejsebureauerne er velkomne hos os.”
Så er der for alvor konkurrence på forsikringer.... Hvorfor skulle Norwegian gå nedenom i 2020 - jo - der er mange ting som kunne gøre at de i Q4-2020 kan ende med at mangle penge og må lukke og slukke, som vi har set mange flyselskaber gøre frem mod vinterens lavere indtægter. Så det er en chance at tage, men sker det - så er det først sidst på året og dermed en mindre risiko for Gouda - tænker jeg umiddelbart?!!?