Så er det aktionærernes tur, til at skære Norwegian til: https://finans.dk/investor/ECE11971262/norwegian-falder-drastisk-paa-boersen/?ctxref=ext
Jep - det er uden tvivl der pudlens kerne ligger.. Løkketofts begreb 'børsens hysteriske kællinger' var nok voldsomt, men der er nu noget om snakken. Da virus-situationen i Kina pludselig så alvorlig ud i januar, så faldt benzinpriserne i Danmark over night med en krones penge. Gad vide om nogen regner på, hvor stor en reduktion af drivhusgas-udledning vi vil se som følge af den reducerede flyaktivitet, som jo er udskreget til den store faktor.
Er der nogen her der ved, hvad Norwegians planer med CPH - SZG er? Den plejer at flyve om vinteren, men dropper de den? Og hvis ikke, hvornår kan man forvente, den kommer til salg?
Umiddelbart tror jeg ikke du skal regne med en afklaring på ruten lige foreløbig. Lige pt handler det om hvorvidt de kan overleve den her krise. Flyver de videre kommer de nok også til at skære en del. Dog regner jeg ikke med de vil lukke Salzburg ned- den er relativt godt indtjenende og med fyldte fly.
Så kom der flere ord på den "nye Norwegian": https://insideflyer.dk/saa-kan-vi-afsloerer-hvordan-det-nye-norwegian-kommer-til-at-se-ud/ En vigtig detaljer, skjult på side 34 af præsentationen, at Norwegian allertidligst vender tilbage udenfor Norge i april 2021 og normalisering (af en ny fremtid) først i 2022. Der bliver klart mere blåt og mindre rødt på de danske lufthavne.
Oversigten på side 34 er med i artiklen - men se den her - det gør ondt at se på at det skal tage helt indtil marts 2021 før de starter op med mere end 7 fly. Men det må jo kunne lade sig gøre fordi deres gæld er væk efter denne konvertering - hvis det lykkes. Så derfor kan de tage det med ro og første starte op når der er efterspørgsel nok. Men så er langruterne fra Gatwick altså helt stille de næste 10-11 måneder.
Ah, min fejl, jeg læste kun mailen mens jeg sidder i telefonmøde. Havde forventet det også stod i teksten Meget ondt :-(
Det betyder så også at SAS er alene i DK indenrigs på CPH-AAL det næste lille års tid. Plus på alle ruterne til OSL og ARN. De er nok ganske glade i SAS i dag.... Men - kan det få Ryanair, easyJet eller Wizz til at komme ind på markedet?
Såvidt jeg læser (slide 36) holder de døren åben for en hurtigere tilbagevenden, og allerede åbne flere ruter i 2020-Q3. Om det er realistisk er så en anden sag...
Måske lettere off-topic, men hvad sker der med de lufthavnsslots, som et flyselskab har og ikke ønsker at benytte i en længere periode ? Vil en lufthavn bare acceptere at de forbliver ubenyttet, eller vil de kræve dem solgt til andre der vil benytte dem, eller inddrage dem og sælge til højestbydende ? Synes at have læst andetsteds, at de kan være værdisat ret højt. Men tænker ikke at en lufthavn normalt vil acceptere, at de ikke vil blive brugt.
Det afhænger lufthavnen. F.eks. AMS er der et begrænset antal slots tilgængelige, fastsat politisk på 500.000 flybevægelser. Der er der krav om at man benytter sine slots, ellers mister man dem. Den regel har myndighederne så også været nød til at sætte ud af drift i nuværende situation, og også reallokeret et antal slots fra passagerfly til fragtselskaber midlertidig. Jeg kender ikke mere detaljeret om de danske lufthavne, men den høje prissætning (og om det overhovedet er tilladt at handle med slots) er mest relevant for meget travle lufthavne med slotrestriktioner, som London Heathrow.
Enig - det er klart hvad der åbnes op for. Men forsat en dyster udmelding når de selv går efter marts 2021 som det realistiske. Vi er da helt enige om at de vil åbne op når det er muligt for dem - men det er noget andet de forsøger at "sælge" til leasingselskaber og obligationslångiverne.
TV-Avisen på DR1 klokken 21 har lidt om Norwegian og den kriseramte flyindustri. Ikke fordi jeg regner med at der for os flynørder bringes noget nyt til torvs som vi ikke ved - måske lift fejl fakta i stedet ?
Naturligvis gør de det. Planlægger ud fra hvad man tror i øjeblikket er det mest realistiske scenarie, men skulle virkeligheden forandres, så der kommer bedre muligheder for at genåbne flere dele af forretningen er man da et skarn, hvis det ikke udnyttes.
Ritzau skriver: "I en udstedelse af nye Norwegian-aktiver har der været større interesse for køb end de 400 millioner norske kroner, som selskabet sigter efter at sælge for."
Hvem vil af egen fri vilje købe Norwegian aktier i dag med mindre man er "tvunget" til eller får dem smidt i nakken?
Emissions kursen er sat til 1Nok, men aktien handles stadigvæk til 4+nok. Så kan da godt tænkes der er nogen der mener at der faktisk er penge at tjene...