Ny SAS ejerkreds.

Poster i 'NYHEDER' oprettet af Thorbjoern, 3/10/23.

  1. Offlyer

    Offlyer SK937 will be back

    Beskeder:
    1,264
    "Synes godt om" modtaget:
    4,181
    Point:
    113
    Enig i meget af det ovenstående - om end jeg ikke er så optimistisk. Og tror væsentlig mere på MSP and DTW. Kan ikke se ARN-ORD overleve.

    Husk dog at KLM/AF har ret til om 2 år at øge deres ejerandel til en majoritetsaktionær - formentlig ved at købe Castlelake ud (der jo har en kortere tidshorisont)
     
    PENSIONISTEN, Henry og Jeblin "Synes godt om dette"
  2. Jeblin

    Jeblin VIP medlem

    Beskeder:
    931
    "Synes godt om" modtaget:
    2,748
    Point:
    93
    Tror også mere på MSP, og ATL på sigt.

    Har ikke set det med, at KLM/AF har ret til at øge deres ejerandel - hvor ser du det? Det vil jo være oplagt, at de så får majoriteten når Castlelake har opnået deres økonomiske mål.
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  3. danielbirch

    danielbirch VIP medlem

    Beskeder:
    494
    "Synes godt om" modtaget:
    1,089
    Point:
    93
    Den tanke havde jeg også. Der er vel ikke længere nogen grund til at være et svensk selskab, når man ikke har den svenske regering i ejerkredsen. Kan man forestille sig et langt stærkere fokus på CPH som hub og dermed også en gevinst ved at være et DK-baseret selskab?
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  4. Oniard

    Oniard Nyt medlem

    Beskeder:
    4
    "Synes godt om" modtaget:
    5
    Point:
    3
    Mon det på længere sigt kunne åbne op for konvertering af eurobonus point til de forskellige hotel brands ligesom AF/KLM i dag har?
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  5. Oletjala

    Oletjala VIP medlem

    Beskeder:
    252
    "Synes godt om" modtaget:
    851
    Point:
    93
    Det bliver et spændende event d. 11/10 med SAS på Langelinie Pavilionen - tænker, der kommet mange gode spørgsmål til SAS ledelsen fra salen. Gad godt kunne have været med :)
     
    Nielspg, Thorbjoern, Henry og 2 andre "Synes godt om" dette.
  6. JesperKjaer

    JesperKjaer Medlem

    Beskeder:
    9
    "Synes godt om" modtaget:
    28
    Point:
    13
    Enig! Jeg tror (og håber) på, at de får høvl med skiftet til SkyTeam. Det er naturligt at skifte til SkyTeam med de nye ejere, men jeg tror virkelig at SAS brænder nallerne ved det skifte. Personligt kommer jeg til at skifte til Lufthansa Group, LOT, United og Turkish og stopper nok med at flyve SAS, og mine kollegaer ligeså.

    Mit, nok naive, håb er, at SAS indser at det simpelthen er for stor en risiko at skifte, i hvert fald nu hvor de AF-KLM "kun" ejer under 20%, at de må erkende at Star Alliance må forblive alliancen fremover.
     
    OIB, Henry, Jeblin og 1 anden person "Synes godt om dette".
  7. PENSIONISTEN

    PENSIONISTEN VIP medlem

    Beskeder:
    1,596
    "Synes godt om" modtaget:
    6,838
    Point:
    113
    Det store spørgsmål er vel, hvor juridisk tæt Eurobonus er koblet op på SAS. Hvis EB har selvbestemmelsesret, kunne det måske tænkes, at EB ville foretrække at fortsætte i Star og således ikke blot halse efter et SAS med en usikker fremtid.
     
    OIB "Synes godt om" dette.
  8. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,554
    "Synes godt om" modtaget:
    13,114
    Point:
    113
    Har SAS reelt haft noget valg? Jeg tror ikke, det har været sælgers marked.
     
    obs, Up in the skies og Offlyer "Synes godt om dette"
  9. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,554
    "Synes godt om" modtaget:
    13,114
    Point:
    113
    Jeg kan ikke lige nu vurdere, om SAS fremtid er mere eller mindre usikker efter den nye ejerkreds er kommet til. Men de nye ejere må jo have vurderet, at der er fremtid i det nye set-up. Ellers ville de næppe betale så meget.
     
    Thorbjoern "Synes godt om" dette.
  10. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,554
    "Synes godt om" modtaget:
    13,114
    Point:
    113
  11. Thorbjoern

    Thorbjoern The flying German

    Beskeder:
    613
    "Synes godt om" modtaget:
    1,853
    Point:
    93
    Syntes man har mange ubesvarede spørgsmål ved sådan et skifte af ejerkreds og deres tilhørsforhold til en anden alliance.
    Mine tanker går lige nu på:
    - Hvornår sker skiftet til Skyteam ?

    - Hvad sker der for de nuværende status hos folk?

    - Er LTG en uddøende race, eller kan dette fortsætte?

    - Hvordan konverteres ens nuværende point, i det tilfælde de ikke gøres værdiløse ?

    - MC Premium og optjening af point, samt samarbejdet med SEB?

    - Brug af MC Premium fordelene ved køb af bonusrejser?

    - Nye ruter med udgangspunkt i CPH som startbase til hub i KLM / AirFrance fremfor direkte fra CPH ?

    Kan ikke rigtigt overskue konsekvenserne, måske man bare skal se at få smækket nogle af de næsten 700.000 point af man har stående :confused::confused:

    Har selv haft status Gold status hos Skyteam, og det gav bare ikke rigtigt noget værdi for mig i den sidste ende, så det er næppe noget jeg kommer til at jagte :(
     
    jespersm, Henry, Offlyer og 1 anden person "Synes godt om dette".
  12. PENSIONISTEN

    PENSIONISTEN VIP medlem

    Beskeder:
    1,596
    "Synes godt om" modtaget:
    6,838
    Point:
    113
    Jeg har sendt et forslag til LUFTHANSA CEO, hvad han tænker om et status match fra SAS EB til M&M.
     
    T4L, jespersm, Henry og 3 andre "Synes godt om" dette.
  13. Euroatc

    Euroatc VIP medlem

    Beskeder:
    189
    "Synes godt om" modtaget:
    717
    Point:
    93
    Bare af ren nysgerrighed. Hvad er det EB Guld giver dig, som FB Gold ikke gør? Jeg har selv haft tanken om, at det ikke er noget jeg gider jagte, men der har det jo været fordi EB Guld var lettere at nå for mig, da KLM ikke rigtigt giver mening for mig med mit nuværende flyvemønster. Men hvis SAS-flyvninger (eller hvad det kommer til at hedde) optjener miles/XP i Flying Blue, så har jeg lidt svært ved at se forskellen må jeg indrømme. Men der er måske noget jeg misser?
     
    Henry og Jeblin "Synes godt om" dette.
  14. Jeblin

    Jeblin VIP medlem

    Beskeder:
    931
    "Synes godt om" modtaget:
    2,748
    Point:
    93
    Jeg har ikke kunnet finde ud af, hvor der er Fast Track for SkyTeam. For Star Alliance er det let at finde ud af hvor der er Gold Track (og det er en vigtig fordel for mig, at det findes i de lufthavne jeg benytter).
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  15. Jeblin

    Jeblin VIP medlem

    Beskeder:
    931
    "Synes godt om" modtaget:
    2,748
    Point:
    93
    Jeg har ingen svar på ovenstående, men jeg er selv ret bekymret for transitionen. Jeg flyver stort set altid economy, også på bonusrejser, hvor min status så gør turen mere behagelig. I overgangsperioden risikerer man at skulle bruge point i en alliance, hvor man ved afgang ikke har status.
    Da LATAM meldte sig ud af OneWorld ifm. Delta opkøb af aktier (også 20%) blev det meldt ud med tre måneders varsel, hvilket jo ikke er meget ift. ovenstående problemstilling.
    Ift. LTG så har Flying Blue også noget tilsvarende såvidt jeg kan læse, men det er måske kun for deres top-niveau svarende til EBD?
     
    PENSIONISTEN og Henry "Synes godt om" dette.
  16. Offlyer

    Offlyer SK937 will be back

    Beskeder:
    1,264
    "Synes godt om" modtaget:
    4,181
    Point:
    113
    Ifølge SAS selv, så sker det i løbet af Q2 2024

    EuroBonus fortsætter - indtil videre. Der er ikke nogen tale om at det skal blive til FlyingBlue. Hvilket vil sige at status fortsætter som nærværende. Hvordan de forskellige niveauer oversættes til SkyTeam udestår. Men jeg vil antage at Gold/Diamond/Pandion bliver til Elite Plus - og Silver til Elite. Elite Plus i Skyteam har stort samme fordele som Star Alliance Gold - dog med den vigtige pointe at man IKKE har adgang til US lounges på indenrigsflyvninger i US.

    Godt spørgsmål - vil også gerne have en afklaring her

    Idet EuroBonus fortsætter, så er der ingen konvertering

    Vil antage det fortsætter uændret

    Vil antage det fortsætter uændret - det vedrører jo kun SAS

    Som skrvet ovenfor, så tror jeg absolut der er noget her

    Brændte selv 500.000 point af sidste år og 250.000 i år for at få bragt ballancen ned.
     
    PENSIONISTEN, Henry og Jeblin "Synes godt om dette"
  17. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,554
    "Synes godt om" modtaget:
    13,114
    Point:
    113
    Der kommer vel en afklaring på alle detaljer i løbet af ½ - 1 år. Og hvis alliance skiftet kommer om 1½ - 2 år, så er det vel fint nok.
     
    Erwin Lansing og Nielspg "Synes godt om" dette.
  18. jespersm

    jespersm VIP medlem

    Beskeder:
    707
    "Synes godt om" modtaget:
    2,099
    Point:
    93
    Lounges! Der er mange virkelig fantastiske *A-lounges i Europa: Fx Frankfurt, München, Düsseldorf, Berlin, London, Zürich, Bruxelles, Wien, Lissabon, Istanbul ud over vores egne i Norden, mens AF/KLM kun har lækre lounges i CDG og AMS... deres øvrige er nogle "forkølede varmestuer" med middelmådig forplejning og grimme møbler.
     
    PENSIONISTEN, THammer, Jeblin og 2 andre "Synes godt om" dette.
  19. Offlyer

    Offlyer SK937 will be back

    Beskeder:
    1,264
    "Synes godt om" modtaget:
    4,181
    Point:
    113
    Enig
    Og så har man ikke lounge adgang i US på en Economybillet - selv som Guld/Elite Plus. Det er en kæmpe downgrade. Og hvor er de rigtig fede flyoplevelser i SkyTeam? Virgin Upper Class?, China Airlines Biz?. Star Alliance har flere at byde på
     
    PENSIONISTEN, Henry og jespersm "Synes godt om dette"
  20. Up in the skies

    Up in the skies Medlem

    Beskeder:
    24
    "Synes godt om" modtaget:
    93
    Point:
    13
    Kan ikke lade være med at smile lidt her....

    Naturligvis mister SAS kunder, ligesom det er ganske naturligt at SAS kommer til at hente kunder her. Sådan vil det altid være i en situation som denne, men flere af jer skriver det som om at SAS har kunnet vælge og vrage i forhold til deres fremtid og ejerskab - sorry, men virkeligheden er at SAS har stået 2 minutter i lukketid og fået en gave serveret. Javel, ja, en af de gaver man ikke kan bytte, men dog bestod gaven i overlevelse. Og ikke alene en overlevelse, men også med noget der tyder på en kraftig styrkelse af CPH som mainhub, og med en god chance for en lang række nye direkte ruter ud af København.
    For mig betyder en lang række direkte ruter nu engang mest, og såfremt det betyder at jeg må købe mig adgang til en bedre lounge i en lufthavn/alternativt nøjes med en middelmådig lounge, ja så foretrækker jeg det.
    Alternativet med en udsultet CPH, og uden nævneværdige direkte ruter havde været langt værre!!!
    Og husk på, SAS har gennem de seneste mange år været stedbarnet i *A, uden mulighed for at komme med i Atlantic JV, med svagere tilgængelighed til codeshare, award tickets m.v. Her forventer jeg at man med det nye AF-KLM-SAS vil spille en langt større, og vigtigere rolle, til glæde for os der stadigvæk sætter os ombord i deres maskiner :)
     
    asf, Nicki Lolk Sørensen, Schwert og 6 andre "Synes godt om" dette.

Del denne side