Ny SAS ejerkreds.

Poster i 'NYHEDER' oprettet af Thorbjoern, 3/10/23.

1. PENSIONISTEN

PENSIONISTEN VIP medlem

Beskeder:
    1,596
    "Synes godt om" modtaget:
    6,838
    Point:
    113
    Undskyld, men forhandlingerne har været totalt bag lås og slå, mørkelagt. Hvorledes kan du hævde, at SAS ikke har haft andre valg end Mr. KLM's valg ?

Offlyer og Henry "Synes godt om" dette.
  2. Nj4220

Nj4220 EB Gold, Hilton Diamond, Emirates Gold

Beskeder:
    1,613
    4,634
    Point:
    113
    Modsat den kulinariske mad oplevelse man får i Cph mener du?

Erwin Lansing, obs, jespersm og 3 andre "Synes godt om" dette.
  3. sunebuhl

sunebuhl The flying physicist

Beskeder:
    75
    193
    Point:
    33
    Flying Blue vil være ok for mig hvis det ender der, for SAS ruterne vil jo så i det tilfælde være en del af programmet.

Men jeg tvivler stærkt på overførsel af point samt statusmarch og da jeg ikke står for at skulle rejse, blev løsningen at købe ind i EuroBonus shoppen.

Mastercard premium kortet er også opsagt og så ser jeg hvor det hele lander.

PENSIONISTEN og Henry "Synes godt om" dette.
  4. Henry

Henry VIP medlem

Beskeder:
    6,554
    13,114
    Point:
    113
    helt enig. Som jeg skrev i et tidligere opslag i tråden: Jeg tror ikke, at det har været sælgers marked.

Up in the skies og PENSIONISTEN "Synes godt om" dette.
  5. PENSIONISTEN

PENSIONISTEN VIP medlem

Beskeder:
    1,596
    6,838
    Point:
    113
    Jamen, det ved vi ikke. Forhandlingerne er foregået bag hermetisk lukkede døre. Vi ved ikke, om der har været andre løsninger på tegnebrættet. Er KL/AF løsningen trumfet igennem, det ved vi ikke.

Henry "Synes godt om" dette.
  6. Up in the skies

Up in the skies Medlem

Beskeder:
    24
    93
    Point:
    13
    Jeg siger ikke at SAS ikke har haft andre valg, men mit kvalificerede bud er at der maks har været Apollo, som anden byder. Men hvis du sidder og drømmer om at LH gruppen var inde og byde, så skal jeg ikke forstyrre dig i det.....

Jeg er iøvrigt ret sikker på at man har taget det bedste bud man kunne få, det er jo ikke ligefrem fordi køberne har stået i kø for at overtage SAS gennem de sidste 20 år.

7. Euroatc

Euroatc VIP medlem

Beskeder:
    189
    717
    Point:
    93
    Nu har jeg ikke frekventeret AF/KLM lounges ret ofte. Men når du nævner *A-loungerne i Norden (herunder CPH) og fx Dusseldorf som fantastiske, så har du enten MEGET farvede star alliance briller på, eller også er AF/KLM loungerne virkelig ringe.
    SAS loungen i CPH er ikke 3 potter pis værd. Den er udslidt og uindbydende og maden er af virkelig dårlig standard. I Dusseldorf er Senator loungen lille og sammenpresset. Forplejningen har fået et nøk opad de seneste måneder, men ellers er det altså heller ikke noget at råbe hurra for.
    For mig personligt er det fast track, der er vigtigst og sædevalg. Lounge er nice to have, men jeg klarer mig nu også fint uden.
    Men sådan er vi jo så forskellige. Og det står jo alle frit for at prioritere *A. Jeg rejser primært til Dusseldorf og Bruxelles (45-50 gange om året), og der er direkte fly klart det vigtigste parameter. Hvis jeg så skal optjene point i Skyteam (Flying Blue) i stedet for Eurobonus so be it.

asf, Erwin Lansing, abelincoln og 2 andre "Synes godt om" dette.
  8. jespersm

jespersm VIP medlem

Beskeder:
    707
    2,099
    Point:
    93
    hmm-bum-bum, nåja, den havde jeg lige overset :) Kommer nok ikke til at savne CPH's dåsemajs og præfabrikerede fiskefrikadeller, men de fire fantastiske lounges i LHR kommer jeg til at savne meget. Så skønt at sidde i SQ-loungen og nyde rigtig champagne og frisklavet mad, mens de stryger ens skjorte efter et opfriskende brusebad

THammer, Nj4220, Henry og 3 andre "Synes godt om" dette.
  9. mifira

mifira Aktivt medlem

Beskeder:
    32
    108
    Point:
    33
    Det virker til at Lifetime Gold vil fortsætte i det nye setup med Skyteam.
    1. What will happen to my EuroBonus Lifetime Gold status?

No changes are made to the EuroBonus Lifetime Gold program. EuroBonus Lifetime Gold memberships will be honored even after SAS joins SkyTeam, and all progress made towards Lifetime Gold will be kept.
    https://assets.ctfassets.net/oz9qk4...1fca777a84868e610/Eurobonus_QA_oct_4_2023.pdf

Henry, HenrikM, Thorbjoern og 3 andre "Synes godt om" dette.
  10. Thorbjoern

Thorbjoern The flying German

Beskeder:
    613
    1,853
    Point:
    93
    Det er da en absolut positiv udmelding indtil videre :):):)
    En skam jeg lige mangler et par år endnu på EBG for det kunne blive til LTG. :eek:

11. mifira

mifira Aktivt medlem

Beskeder:
    32
    108
    Point:
    33
    Men det bliver vel talt med? "and all progress made towards Lifetime Gold will be kept."

12. Thorbjoern

Beskeder:
    613
    1,853
    Point:
    93
    Jeg har stort set kun fløjet med SAS (Ikke selvvalgt) og af selvsamme årsag ikke haft andet end Star Alliance EBG samt to år på Skyteam Gold. :cool:

Fik intet ud af Skyteam Gold da de forbindelser jeg oftest har rejst med har været med Star Alliance selskaber hvor ruterne ganske enkelt passede bedst, herunder med United på både ind og udenrigs USA ;)
    Sidst men ikke mindst så har jeg været super godt tilfreds med Uniteds lounger de steder jeg har besøgt :oops::) Dermed ikke sagt at Skyteam måske kan overraske med nogle delikate lounge besøg samt øvrige benefits ;)

Kenneth K og Henry "Synes godt om" dette.
  13. Thorbjoern

Beskeder:
    613
    1,853
    Point:
    93
    Jovist men på hvilke vilkår?
    Miles eller DKK/EUR spend som optjeningskrav ? o_O

Henry og mifira "Synes godt om" dette.
  14. Up in the skies

Up in the skies Medlem

Beskeder:
    24
    93
    Point:
    13
    Eurobonus fortsætter, og umiddelbart på helt samme vilkår som hidtil. Med andre ord, fortsætter du som hidtil, så vil du være LTG om et par år.

Hvad angår Delta lounges, så synes jeg ofte at jeg oplever en bedre oplevelse i Delta Sky Club end jeg gør i United Club. Her er det vigtigt at pointere at når man rammer en United Polaris Lounge så er niveauet virkeligt godt, MEN Star Gold giver ikke adgang til Polaris Lounge, der skal man flyve business class/first/Polaris.
    Iøvrigt har Delta annonceret at man går igang med at introducere Delta ONE lounges (altså premium class lounges ala United Polaris), hvilket med stor sandsynlighed vil være lounges SAS Business class passagerer får adgang til.

Henry og mifira "Synes godt om" dette.
  15. Alexander774

Alexander774 Medlem

Beskeder:
    22
    39
    Point:
    13
    Jeg tror du misforstår det hele eller i hvert fald forventer noget, der ned stor sandsynlighed ikke sker. EB vil med stor sandsynlighed forsætte helt uændret. At SAS bliver en del af SkyTeam, vil kun ændre på optjening hos andre selskaber og potentielle fordele hos disse.

Forvent præcis samme setup som nuværende. Det er bare Star Alliance som er skiftet ud med Skyteam.

Umiddelbart hovedløst at flere shopper løs i shoppen, hvor man får absolut mindst værdi for sine point.

Jeblin, Ulrik, Henry og 2 andre "Synes godt om" dette.
  16. mifira

mifira Aktivt medlem

Beskeder:
    32
    108
    Point:
    33
    Hvad er jeres erfaring med at booke first class billetter for point?
    Er det helt umuligt? Det må være det rette tidspunkt at forsøge :rolleyes:

17. Peter Krogh Frausing

Peter Krogh Frausing Co-Editor

Beskeder:
    1,287
    2,168
    Point:
    113
    Helt egoistisk er jeg glad for, at SAS slår pjalterne sammen med KLM/AF, da SAS oftest passer mig bedst indenfor Europa og KLM/AF, når jeg (relativt ofte) er i Sydamerika.

PT er jeg guld i begge alliancer, men fremover kan jeg nøjes med at fokusere kræfterne i én alliance.

Og så er det måske utopi at forestille sig, men jeg håber alligevel på en CPH-GRU eller CPH-FOR rute :)

Erwin Lansing, Calle77, jacobb og 3 andre "Synes godt om" dette.
  18. Jeblin

Jeblin VIP medlem

Beskeder:
    931
    2,748
    Point:
    93
    God pointe - KLM/AF har også den bedste forbindelse til SCL, som jeg frekventerer ofte.

19. Abj

Abj VIP medlem

Beskeder:
    72
    321
    Point:
    53
    Om SkyTeam er bedre end StarAlliance kommer nok rigtigt meget an på, hvor man flyver hen. For Vesteuropa kan det være et plus; for Østeuropa er det nok et minus. Ude i den store verden lidt det samme, nogle steder plus, nogle steder minus.

I forhold til lounge adgang, så vill det jo slet ikke være et problem, hvis ikke SAS var så f** nærige og gav adgang til 3. parts lounge hvor de ikke selv har en / alliance har en. Måske AirFrance/KLM kan smitte lidt af på dem her. (næppe).

Jeg har noteret mig, at SkyTeams Lounges findes flere steder, end jeg lige troede, men der er en bekymrende note på SkyTeams hjemmeside:

Delta SkyTeam Elite Plus members flying on a Delta operated flight may only access SkyTeam member airline owned lounges and SkyTeam branded lounges. Third party lounges are excluded.

... mon ikke det i 2024 bliver opdateret til "Delta and SAS SkyTeam Elite Plus members...".

Omkring optjening af bonuspoint, så kan det vel dårlig blive meget ringere end det er i dag. En Lufthansa billet inden for Europa givet et sted mellem 125p (økonomi) og 750p (business) medmindre man køber meget dyre flexible billetter. Mon ikke optjeningen AF/KLM lander samme sted?

EB's award chart hos Star Alliance har heller ikke mange lyspunkter. Det primære er nok muligheden for adgang til Singapore Airlines Business Class-billetter fra CPH (hvis det stadig er en ting efter pandemien - nogle der har konkret erfaring?).. Er man meget glad for Singapore Airlines, skal man nok se på AirCanada, de har adgang til flere billetter end resten af StarAlliance.

Jeg anser værdien af EB point ligger to steder:
    Business Class på lang ruter hos SAS selv - 50.000 point (30.000 med fly premium) og lave gebyrer. Super deal!
    Indenrige / Norden+ hos SAS Selv (5.000 / 10.000). Kan give mening hvis billet priserne er høje.

De tilbud har ikke noget at gøre med hvilken alliance SAS er en del af.

I de fleste andre sammenhænge er EB's award chart ikke rigtig konkurrence dygtig.

Jeg har svært ved at se SAS lukke EuroBonus og gå med i FlyingBlue, EuroBonus er for værdifuldt et brand til bare at hælde ud. Går EuroBonus over til revenue baseret optjening... næsten helt sikkert, men det tænker jeg igen intet har med alliance partner at gøre. AF/KLM, BA og Lufthansa er alle gået den vej. Det er trenden i industrien, desværre.

Så helt genrelt er jeg nok lunken på nyheden. Bliver det mega godt, nej sikkert ikke, men i praksis nok ikke meget anderledes end nu.

For nørderne (i.e. mig), bliver den store ændring at man fremover "automatisk" får status hos SkyTeam, ogsg skal ud en finde den på kreative måder hos Star Alliance - hvor det før var omvendt. Jeg har længe haft et lunt øje til AirCanada Aeroplan. De har nok den bedste komination af parterer, priser og tilgængelighed der findes på bonus point områder noget sted, så det bliver nok det nye Star Allience program. (Eller Aegean som er "nemme" at optjene status hos).

asf, Kenneth K, T4L og 2 andre "Synes godt om" dette.
  20. Henry

Henry VIP medlem

Beskeder:
    6,554
    13,114
    Point:
    113
    Som jeg husker det, så kræver Aegan at du har mindst 4 flyvninger med dem i et optjeningsår, før du kan optjene status. Men jeg har ikke tjekket

Del denne side