Ny SAS ejerkreds.

Poster i 'NYHEDER' oprettet af Thorbjoern, 3/10/23.

1. ScandinavianTraveler

ScandinavianTraveler EBG, HH Diamond

Beskeder:
    98
    "Synes godt om" modtaget:
    307
    Point:
    53
    Der er fordele og ulemper ved at tage penge for sædereservationer i business class. Personligt er jeg ikke fan, selvom det nok i sidste ende kommer mig til gode.

British Airways har eksempelvis i mange år taget penge for sædereservation også på business class, udover for full flex C class og status pax. Det betyder til gengæld, at der oftere er gode sæder tilgængelige tættere på afgang, som status pax kan vælge, hvis bookingen laves eksempelvis blot et par dage i forvejen. For status pax betyder det her derfor, at der er flere af de "gode" sæder tilbage, hvis man booker i sidste øjeblik.

Vinduessæderne på SAS Business er ofte alle taget flere dage eller uger før afgang, så det her er klart et plus for EBG og EBD statusmedlemmer - mere end at sædevalget forbliver gratis.

Henrik Olsen, Kenneth K, jespersm og 3 andre "Synes godt om" dette.
  2. Abj

Abj VIP medlem

Beskeder:
    72
    321
    Point:
    53
    Skal man forsvarer SAS lidt her:
    - Medlemmer med status kan stadig vælge sæder gratis, selv på de billigste biletter (*host* *host* Lufthansa!).
    - Du kan vælge sæde ved check-in. Norwegian, Ryanair osv... giver dig bare et sæde, uden nogle valg muligheder. Hvad jeg ikke status hos SAS, ville jeg nok også bekymre mig noget mindre, end hvis jeg fløj Ryanair.

Jeg tør dog dårligt skrive dette af frygt for nogle hos SAS læser med, og tænker de kan vride karkluden en gang mere.

Alle tager stort set penge for sæder nu om dage. AF/KLM er lige begyndt på det på Biz på de lange rute, og BA har gjort i mange år. Medmindre der kommer lovgivning på området, skal vi no forvente alt kommer til at koste penge over de næste par år. Det handler om at få upfront cost til at se lavest mulig ud, også forsøge at tjene differencen hjem senere. Jeg ville blive overrasket, hvis SAS ikke introducere biz billetter uden bagage og lounge inden for et par år.

Om det virkelig er en god strategi i længden ved jeg ikke. Jeg vælger aktivt SAS - Ryanair skal være meget meget billigere, før jeg kunne finde på at købe en billet hos dem. De skal passe på ikke at ødelægge den preference hos for mange af deres kunder.

Jeg vil sige at Lufthansa allerede har skubbet mig over grænsen. Deres basis produkt er sku så skrabet nu om dage, at jeg aktivt forsøger at undgå dem.

Henrik Olsen, Erwin Lansing, HenrikM og 3 andre "Synes godt om" dette.
  3. Calle77

Calle77 EBG, Aeroplan 50K, Radisson Rewards VIP

Beskeder:
    900
    2,026
    Point:
    93
    Enig ift. rejsende med status. Og enig i at det er den vej det går. På de laveste Bizz fares hos f.eks. QR og EK får du hverken pre-seating eller lounge adgang (hos sidstenævnte ej heller chaufførservice).

Men synes det er lidt pauvert at SK kræver dkr. 849 hver vej for sæde på en full flex C-klasse billet til SFO. Når en sådan billet koster ca. dkr. 55.000 t/r, kan man argumentere for at dkr. 849 er et greb i lommen. Men alligevel ;).

Henrik Olsen, Henry og Ulrik "Synes godt om dette"
  4. danielbirch

danielbirch VIP medlem

Beskeder:
    494
    1,089
    Point:
    93
    Det måtte vel komme.

Den positive vinkel er, at der nu for en gangs skyld er en meget håndgribelig gevinst ved at gå efter guldkortet...

Henrik Olsen og Henry "Synes godt om" dette.
  5. T4L

T4L VIP medlem

Beskeder:
    1,108
    4,732
    Point:
    113
    En amerikansk blogger har skrevet en positiv anmeldelse af en tur med SAS i A350-900 fra BKK til CPH https://liveandletsfly.com/sas-a350-900-business-class-review-bkk/
    Jeg synes det var interessant at læse kommentarerne til anmeldelsen. En sagde:
    "I look forward to flying them when they are in Sky Team."

Svaret fra en anden:
    "Just wait until that means getting hit by substantial “fuel surcharges”/YQ on mileage tickets with SAS flights — thereby making “mileage tickets” into “miles+money” tickets.
    Currently, SAS flights don’t come with fuel surcharges in any of the programs from which I redeem miles for award travel bookings with SAS flights. I am betting that AF/KL will want to see that changed and it will probably end up changing to my detriment."

Ja, det kan man vel godt frygte. :(

Thorbjoern, jespersm, Henrik Olsen og 4 andre "Synes godt om" dette.
  6. Thorbjoern

Thorbjoern The flying German

Beskeder:
    613
    1,853
    Point:
    93
    IMG_4448.png

Det er jo lidt interessant med en tildeling eller om man vil konvertering til Skyteam :oops:

Henry, Erwin Lansing, Jeblin og 1 anden person "Synes godt om dette".
  7. Ulrik

Ulrik VIP medlem

Beskeder:
    1,973
    7,527
    Point:
    113
    Clementos, isolCBflyer, Henry og 3 andre "Synes godt om" dette.

Del denne side