For en god ordens skyld må jeg hellere gøre historien færdig.
I lufthavnen ville automaten selvfølgelig ikke give mig boarding-kort, så jeg måtte hen til skranken. Tyskland kræver vaccination, men ikke test, og Danmark kræver vist ingenting, så længe jeg er dansker. Ergo skulle hun bare se de tre pdf'er for tre stik. Slut, videre... Jeg fik kort nævnt, at det gik da hurtigt, hvorefter hun nævnte, at det langt fra er tilfældet med især amerikanere. Det er jo ingen overraskelse.
I sikkerhedskontrollen skulle hverken væsker eller computere ud af tasken, inden jeg gik ind i skanneren og holdt hænderne op. Men bagefter ville en 'officer' alligevel kigge i tasken med handsker på. Han undersøgte min lille flaske med håndsprit og var tilfreds.
Ved gaten var der god plads. Så god plads, at jeg gik ud fra, at flyet ville være mindst halvtomt. På et tidspunkt blev der kaldt over højttaleren, at med mindre man havde et stempel med 'doc check ok' eller noget i den stil, så skulle man komme til gaten. Det havde jeg ikke, selv om det jo var blevet tjekket, så jeg stillede mig i kø blandt en søskendeflok, som viste sig at være tyrkere. De var voldsomt fortørnede over, at de ikke kunne blive godkendt, fordi de skulle udfylde en indrejseblanket på nettet. Noget som Tyrkiet forlanger, så det er altså ikke flyselskabets skyld. Gate-personalet var rimelig kontante. I kommer ikke med, med mindre I går ind på nettet og registrerer jer og forsvind så fra køen, tak!
Ekspeditionen af mig selv foregik på 30 sekunder og endte med et stempel på boarding-kortet.
Herefter begyndte det stille og roligt at VÆLTE ind med passagerer fra andre fly, som skulle videre til München. Og igen og igen blev der kaldt over højttaleren, at folk skulle have tjekket dokumenter. Der var kaos!
Da boarding endelig begyndte, var der køer til boarding-gruppe 1 (blå) og 2 (grøn). Jeg selv var gruppe 4, som der ikke var en kø til - indtil senere. Og her stoppede logikken totalt for mig. Efter gruppe 1 og 2 havde boardet, kunne gruppe 3 stille sig op i 2-køen, og senere skulle gruppe 4 stille sig op i 1-køen. But why???
Vi kom dog ombord og jeg mener også, at vi kom af sted til tiden i en helt fyldt B787-8 Dreamliner. Efter en time serverede de mad: Denne meget lidt inspirerende omgang kyllingestrimler i noget bulgur med et tørt stykke brød til. Men mango-sorbeten smagte ganske udmærket.
View attachment 21757
Der blev sovet og set lidt fjernsyn. Igen og igen måtte personalet bede én bestemt fyr om at tage mundbind på. Han ville tilsyneladende ikke forstå det.
Om morgenen blev der serveret en lille ligegyldig sandwich.
Vi landede i en stille München-lufthavn. Passet blev tjekket i automaten, og så kunne jeg vente et par timer på næste fly. I gaten kunne jeg efterhånden høre et par danske stemmer, hvilket altid er lidt hyggeligt.
En A320'er fløj os til København med en lille smule turbulens på vejen og et stykke chokolade til ganen.
Kufferten var forholdsvis hurtigt fremme på båndet - tror det tog under 15 minutter.
Jeg måtte skippe en corona-test i lufthavnen, da jeg havde travlt, så det blev til en selvtest derhjemme. Det blev gentaget de følgende dage for at være sikker, men jeg slap. Jeg har selvfølgelig heller ikke haft den store sociale kontakt, bortset fra i flyene.
Hjemme måtte jeg opdatere mit travel map på væggen i køkkenet. Guld er besøgt, grøn er planlagt.
View attachment 21758
Næste tur - hvis corona vil - er den 20. marts. Fem uger rundt om Lake Michigan i staterne Minnesota, Wisconsin, Michigan, Ohio, Kentucky, Indiana og Iowa. Derefter en uge i Las Vegas med et smut til Death Valley. Der arbejdes stadig på detaljerne - f.eks. har jeg lige spejlvendt ruten i Midtvesten for at komme senere nordpå, så national- og statsparkerne er helt åbne efter vinteren. Det krævede ombooking af 20 hoteller, men sådan er det jo
Hjemturen gav 100 flere EuroBonus-point end ud-turen - der må være en smule længere til München end til Frankfurt.
IAD-MUC: 2150 point
MUC-CPH: 125 point
Click to expand...