Roadtrip USA (Las Vegas, Georgia, Alabama, Mississippi, Tennessee, N/S Carolina, Bahamas, New York)

Poster i 'REJSEBESKRIVELSER' oprettet af Nicki Lolk Sørensen, 2/4/23.

1. Nicki Lolk Sørensen

Nicki Lolk Sørensen VIP medlem

Beskeder:
    2,300
    "Synes godt om" modtaget:
    7,039
    Point:
    113
    Søndag morgen gik jeg 'i baren', for det var her, de serverede morgenmad. Der lå et menukort, og jeg spurgte ind til, hvad jeg var berettiget til. Jeg er jo diamant og har derfor gratis morgenmad. Jeg kunne vælge mellem alle 'hovedretterne' og få kaffe, juice og vand. Jeg kunne IKKE få f.eks. omelet med bacon, for det var tre dollar ekstra. Jeg kunne heller ikke få cappucino eller andre fancy kaffevarianter.

PXL_20230528_110925614.jpg

Jeg bestilte to æg, som man angiveligt kunne få som man ville, men da jeg sagde 'poached', blev der rystet på hovedet. Jeg fik derfor dét, de kaldte The New Yorker med en appelsinjuice:

PXL_20230528_112312755.jpg

Det smagte fremragende, prisen taget i betragtning! Også selv om det var ledsaget af prædikant-tv...

PXL_20230528_112430748.jpg

Men jeg skulle sydpå og tog subway-linje 1 til South Ferry-stationen. Jeg skulle med færgen til Governors Island, og den er gratis i weekenden. Der går hele tre færger til øen, men jeg tog altså den fra Manhattan.

PXL_20230528_130657122.jpg

Det var briterne, der gav øen navnet og den fungerede som hjem for den lokale guvernør. Altså den britiske guvernør i USA før uafhængigheden. Den har været brugt til mange ting gennem tiden, men nu er den mest et turistmål.

Jeg gik omkring øen i urets retning, og dermed fik jeg også først set den grimme side. Her lægger de andre færger til, og der er endnu flere kajpladser, som må være til andre skibe. Der er nemlig også diverse forfaldne bygninger, hvor den ene var noget container-håndtering.

Og så var der et område, der bruges til østersskaller! Jeg forstod ikke helt processen, men de indsamler tonsvis af østersskaller, som på en eller anden måde ender tilbage i vandet og hjælper til med at gøre det renere.

PXL_20230528_133115048.jpg

Omme på den anden side var der pæne parker med bænke og udstyr til at grille. Herfra var der også udsigt til Frihedsgudinden.

PXL_20230528_135154677.jpg

Længere fremme kunne man komme lidt op i højden og nyde udsigten ud over Manhattans skyline.

PXL_20230528_140638858.jpg

En lang gåtur, inden jeg tog færgen tilbage. Turen tog kun otte minutter, så det var lige før det kunne klares med en svømmetur.

Jeg fik gået endnu mere senere på dagen, hvor jeg holdt mig opdateret på skærmene på Times Square. De kan vist snart ikke få plads til flere!

PXL_20230528_152835045.jpg

PXL_20230528_153027449.jpg

Og så er det 'Fleet Week', som er en årlig begivenhed for flåden og i år blev den altså afholdt i New York. Der var navy-folk rigtig mange steder i deres genkendelige hvide uniform, og på Times Square var der et navy-band, der holdt koncert.

PXL_20230528_212504456.jpg

Så er der kun én dag tilbage. Nu glæder jeg mig også til at komme hjem :)

asf, Nielspg, Jeblin og 8 andre "Synes godt om" dette.
  2. Nicki Lolk Sørensen

Beskeder:
    2,300
    7,039
    Point:
    113
    VOCO-hotellet bruger det her mærke til sæbe og creme:

PXL_20230529_113434422.jpg

Og jeg kunne ikke lade være med at læse bagsiden i badet. Er det ikke lidt underligt, at man giver det et tysk navn og skriver 'Brooklyn' ovenover, selv om det er lavet i Canada og firmaet har adresse i Irland?

PXL_20230529_113443943~2.jpg

Nå ja, og så kan de heller ikke finde ud af at oversætte 'shower gel' til dansk. Hvordan dælen er det lykkedes dem at komme frem til 'brusehætte' :D

Kenneth K, asf, Nielspg og 9 andre "Synes godt om" dette.
  3. Offlyer

Offlyer SK937 will be back

Beskeder:
    1,285
    4,262
    Point:
    113
    Tak for nogle dejlige beretninger.Du rejser helt sikkert rundt i USA på en anden måde end vi plejer at gøre, så dejligt med et ander perspektiv.
    Brusehætte må da blive en klassiker
    VOCO er der lidt fedtet - IC 9 blokke derfra tilbyder fuld plade til deres Diamantmedlemmer

Senest redigeret: 1/6/23
    Nicki Lolk Sørensen og Henry "Synes godt om" dette.
  4. Nicki Lolk Sørensen

Beskeder:
    2,300
    7,039
    Point:
    113
    Mandag var det Memorial Day. Jeg havde undersøgt lidt om, hvad der foregik i byen, og selv om de to største parader vist var Brooklyn Memorial Day Parade og Little Neck-Douglaston Memorial Day Parade, så valgte jeg det sikre. Nemlig Intrepid Sea, Air and Space Museum. Her har jeg været før, og der er ikke risiko for, at trafikken er omlagt.

Men først morgenmad. Jeg var igen nede ved baren, men nu med ny strategi. Jeg havde nemlig opsparet såkaldte Food & Beverage Reward gennem IHG. Når man når visse milestones, kan man vælge 20 USD i F&B Reward. Det gjorde jeg, og det har jeg siden fortrudt. Der er simpelthen lidt for mange forbehold. Da jeg valgte dem, var det ikke helt udrullet endnu, så jeg har måttet vente på, at jeg boede på et hotelbrand og i et land, hvor de kunne bruges. Det er så først lykkedes nu.

Ifølge reglerne skal man først købe noget og sørge for at det kommer på værelsets regning. Derefter kan man i appen indløse dét, der vel dybest set er et gavekort. Hvis man indløser, før det er registreret, går pengene tabt. Og man får ikke penge retur, hvis der ikke er brugt alle 20 dollar.

Nå, men jeg spurgte, om jeg ikke kunne få et glas champagne til morgenmaden. Det var ikke noget problem. Så min sidste morgenmad på turen blev en osteomelet med champagne.

morgenmad.jpg

Det var ikke en god champagne, men den var jo stort set også gratis. I hotellets kiosk fik jeg købt tre colaer og inklusive drikkepenge var jeg efterhånden oppe på 35 dollar, og da jeg havde 2 x 20 dollar, passede det nogenlunde. Jeg ville bare af med dem.

Op på værelset og pakke. Jeg var efterhånden lidt sent på den. Billetten til Intrepid var købt til indgang mellem 0930 og 1000. Jeg indløste det første gavekort, men appen sagde, at der kun var købt for 20,24 dollar, så det gav ikke mening at indløse det andet.

Ned for at tjekke ud. Her stod en mand klar og kunne med det samme tage imod mine kufferter, så jeg ikke skulle slæbe rundt på dem hele dagen. Til gengæld måtte jeg stå i kø i lang tid bag et par fyre, som ikke ville betale, fordi de mente, at firmaet burde have forudbetalt. Jeg ved ikke hvad det endte med, men det tog et kvarter, og det stressede.

Da det endelig var min tur, fortalte han så, at jeg skulle betale 12,24 dollar - de 12 dollar var for de tre colaer, som åbenbart ikke var registreret, da jeg indløste. Jeg spurgte så, om jeg kunne indløse det andet gavekort med det samme, men han vidste ikke, hvor lang tid der ville gå, før det blev registreret i hans system. Det havde jeg jo ikke tid til at vente på. Så jeg betalte og har nu desværre stadig et gavekort.

Det blev en lang forklaring, men jeg kom endelig ud af døren og gik til Intrepid. Det er ikke så langt væk, og der går ikke subway i den retning. Fordi jeg havde købt billet på forhånd, strøg jeg lige igennem, og klokken var ikke 10 endnu. På det tidspunkt skulle en ceremoni nemlig begynde. Det viste sig dog at være en lidt langstrakt affære.

PXL_20230529_140800555~2.jpg

Der var masser af taler og musik, og det hele var ikke særlig publikumsvenligt. F.eks. smed de kranse i vandet, men ingen kunne rigtig se det. Men masser af hænder på hjertet og bukkede hoveder.

PXL_20230529_141619505~2.jpg

Der skulle også være overflyvning af kampfly, men ingen kunne rigtigt fortælle mig, hvornår det ville være. Så de dukkede bare op lige pludselig. Der var ikke noget oplæg til det - det skete bare.

fighterjets.jpg

Intrepid er ellers meget imponerende med masser af fly udstillet, en rumraket og mulighed for at gå ned i en u-båd. Men det havde jeg set før, og jeg var ikke lige i humør til at gentage det hele. De forskellige korps (hær, marine, kystvagt m.fl.) havde i dagens anledning stillet boder op, hvor man f.eks. kunne prøve at få en bomberydder-dragt på - det fristede dog ikke.

PXL_20230529_143922656~2.jpg

PXL_20230529_144309552~2.jpg

Kystvagten skulle lave en 'silent drill performance' klokken 13.00, men selv om jeg tog det helt stille og roligt, besluttede jeg mig for, at jeg ikke ville vente på det.

Jeg havde i stedet set, at på nabokajen var der cruise-både, så jeg gik derover og købte en billet. Det blev til en fin tur rundt på Hudson-floden og East River med en god gennemgang af, hvad vi kunne se.

PXL_20230529_155559099~2.jpg

De primære attraktioner var dog udsigten til Frihedsgudinden og Manhattans skyline - de ting havde jeg set på gårsdagens tur til Governors Island, men det var alligevel en fin måde at bruge halvanden time på.

PXL_20230529_164923796~2.jpg

PXL_20230529_165716440.jpg

Tilbage på hotellet og hente kufferter. Den store kuffert har mistet et halvt hjul, så den skal helst køre på alle fire og trækkes med højre hånd. Lidt irriterende, men jeg køber altså ikke en ny nu.

Jeg spildte en del tid på at finde rundt på Penn Station, men jeg havde jo også god tid. Tog til Newark, AirTrain videre til terminalen og så var jeg ellers klar - kun syv timer til afgang!

Attached Files:

asf, Nielspg, Jeblin og 7 andre "Synes godt om" dette.
  5. Nicki Lolk Sørensen

Beskeder:
    2,300
    7,039
    Point:
    113
    Jeg fik tiden til at gå til omkring klokken 19.45, hvor AirFrance åbnede for tjek-ind. Jeg kunne ikke gøre det på nettet, og automaterne i lufthavnen virkede ikke til AirFrance.

Der var meget lang kø, men jeg tog chancen og stillede mig i SkyPriority-køen, selv om jeg ikke kunne se, om min Silver Medallion-status hos Delta tæller som SkyPriority Elite hos AirFrance, som man ifølge skilte skulle have. Det gik fint, og jeg fik et boarding-kort, mens de fik min kuffert.

Af sted mod gaten gennem sikkerhedstjek - hurtigt og nemt. Så var jeg fremme ved gaten, som lå i et ret lille område og dermed uden mange butikker. Jeg havde ellers regnet med at få lidt aftensmad her, men jeg måtte nøjes med en ussel sandwich i en kiosk.

Jeg fik gået lidt frem og tilbage og nåede op på målsætningen om 14.000 skridt, og så blev det meldt over højtaleren, at der var overbooket. Jeg havde haft det lidt i baghovedet og tænkt, at for 600 dollar kunne jeg nok godt overtales. Så jeg stillede mig i den lange kø, der allerede var dannet inden meddelelsen. Jeg fandt efterhånden ud af, at de lavede pastjek inden boarding, men jeg kunne jo ikke vide, om der stod nogen foran mig i køen, som også ville melde sig.

Fremme ved skranken spurgte jeg, om de stadig var overbooket. Damen svarede ja og nævnte noget med 300 og 600 dollar, som jeg ikke helt forstod. Jeg sagde bare, at jeg forlangte 600 dollar plus et hotelværelse for det, og det virkede som om, hun accepterede. Jeg skulle bare lige vente lidt. De prioriterede vist at få folk om bord på flyet frem for at betjene mig, og det er svært at bebrejde dem. Men da de viste mig, at min kuffert var taget ud af flyet og jeg hørte, at en anden havde fået plads 38C (som var min plads), så var jeg temmelig sikker på, at den nu var gået igennem.

Efter de var færdig med boarding, ombookede hun mig til dagen efter. Og jeg fik forklaringen om de 300 og 600 dollar - de 300 var cash, mens de 600 var rabatkode til brug på airfrance.com. Fint nok med mig!

Jeg var ved at være godt træt - klokken havde passeret midnat og jeg havde nogenlunde vænnet mig til at sove omkring klokken 20.00, så jeg ikke var så langt fra den danske tidszone. Men jeg måtte vente yderligere en halv time, før de fik styr på et hotel.

Af sted til AirTrain og videre til hotel shuttle. Jeg hustlede mig til en tur med en bus, der ellers ikke skulle til Springhill Suites, og her måtte jeg så igen vente, mens receptionisten prøvede at finde hoved og hale i den seddel jeg havde fået med fra AirFrance. Jeg faldt først i seng kort før klokken 02.00 - efter at jeg kort havde tjekket, hvilken tur 600 dollar kunne bruges til.

Morgenmaden tirsdag morgen var lidt kedelig. I stedet for frisk varm mad var der en muffin i plastic, som var opvarmet. Jeg kunne så tilføje noget kød, og med lidt appelsinjuice måtte det udgøre dagens første måltid.

Klokken 12.00 skulle jeg tjekke ud, hvilket jeg gjorde og tog shuttle-bussen tilbage til lufthavnen. Her ankom jeg kort før klokken 13.00 - kun elleve timer før afgang. Men hey, 600 dollar for at lave ingenting? Det kan jeg godt leve højt på så længe.

asf, Nielspg, Jeblin og 8 andre "Synes godt om" dette.
  6. Henry

Henry VIP medlem

Beskeder:
    6,582
    13,188
    Point:
    113
    Har oplevet det samme med Lufthansa.

asf og Nicki Lolk Sørensen "Synes godt om" dette.
  7. Daniel K

Daniel K VIP medlem

Beskeder:
    408
    923
    Point:
    93
    Meget spændende rejse beskrivelse :). - er dog virkelig overrasket over hvor ringe amerikansk hotel morgenmad kan være,en mikro opvarmet muffin?- det er midrange hoteller du bor på ikke?

8. Nicki Lolk Sørensen

Beskeder:
    2,300
    7,039
    Point:
    113
    Jo, det er det. Hver gang jeg har tjekket ind på et nyt hotel, har jeg angivet nederst i indlægget, hvilket hotel der er tale om.

Henry "Synes godt om" dette.
  9. Nicki Lolk Sørensen

Beskeder:
    2,300
    7,039
    Point:
    113
    Tirsdagen gik, og vi nåede frem til boarding. Inden da skete der ikke så meget interessant. Jo, jeg købte en parfume og insisterede på at få den gave, som de reklamerede med. De vidste ikke rigtigt, hvad det drejede sig om, men under disken fandt de et par Dolce & Gabanna-øretelefoner - jeg kan se på eBay, at de sælges for 30 USD.

Jeg var jo spændt på, om de ville fortælle, at flyet igen var overbooket, men det skete ikke. De skiftede gate, men det var jo knap så interessant.

Inde i flyet endte jeg da også på 38C med en tom plads ved siden af mig, og inde på 38A sad en mand i læderjakke og læderbukser. Ganske vist det her tynde fake læder, men det kan stadig ikke være behageligt tøj til en natteflyvning.

Jeg faldt i søvn, men vi kom da i luften og jeg vågnede til første servering. Jeg havde luret menuen på underholdningssystemet og bad om kylling. Jeg kan ikke huske den præcise beskrivelse, men det var små kyllingestykker i noget rød sovs med ris og grøntsager til. Dertil en bulgursalat, et stykke brød med smør, en dessert med banan/chokoladekage og lidt vand.

Det meste af turen gik med at falde i søvn en halv time og så være irriteret over at vågne. Det blev sammenlagt kun til et par timer. På et tidspunkt lagde 38A-fyren sig ned over 38B med hovedet op mod mit ben. Der måtte jeg lige skubbe lidt til ham.

Måske var jeg bare uheldig, men jeg oplevede ikke, at de kom forbi med snacks eller drikke undervejs.

En time og 20 minutter før landing i Paris blev der serveret morgenmad - også selv om klokken var 12 i Paris. Det var en lille taske med en muffin, et meget tørt stykke brød, marmelade, smør, en drikkeyoghurt og en appelsinjuice.

PXL_20230531_100333921.jpg

Vi landede til tiden i CDG, og så var det tid en gåtur. Jeg skulle fra 2E til 2F, og der var gang i noget renovering. Skiltningen var fin nok, men hold op hvor var der langt. Paskontrol og sikkerhedskontrol blev overstået uden problemer.

Jeg fik desværre ikke taget billede af afgangshallen. Den var flot, men der var også varmt. Mit bedste bud er 23-24 grader, og jeg har det virkelig dårligt med varme. Så jeg forsøgte at finde bedre steder i mellemgangene og nede i underetagen, hvor der var diverse spisesteder.

Jeg købte en baguette med skinke og ost. Det var virkelig rart at spise noget sprødt brød og ikke det bløde de spiser i USA. Men det havde også været rart, hvis jeg ikke havde bidt mig selv - først i overlæben og derefter tungen. Hver gang jeg tog en bid, var der blod på baguetten. I dag, dagen efter, gør det stadig ondt.

Tilfældigvis lagde jeg mærke til at der var skiftet gate. Jeg er sikkert gået glip af en højttalermeddelelse, og normalt ville jeg få en besked i min TripIt-app, men jeg havde ikke fået opdateret afgangen efter at have skubbet hjemturen en dag.

Af sted til F50, hvor der var endnu varmere.

Heldigvis var der helt fint i flyet, men jeg trængte godt nok til at komme hjem i bad. Fødderne ville også gerne ud af de sko, som de efterhånden havde tilbragt over et døgn i.

De delte sandwich ud - en vegetar og den skinkesandwich jeg fik. Dertil lidt at drikke. Jeg faldt i søvn igen til lyden af et par ældre damer foran, som virkede til at være utilfreds med alt i tilværelsen. Men det var ikke med udtryk som 'det er også for dårligt at...' - i stedet sagde de hele tiden noget i retning af 'man kunne jo ønske sig at...'. Jeg håber ikke, jeg bliver så bitter, når jeg bliver gammel (endnu ældre).

Hjulene havde knapt rørt asfalten før en mand rejste sig. Det var lige på rækken foran mig, og han fik et 'SIT DOWN' fra mig og blev lidt overrasket. Men så kom der pludselig en eller anden forklaring på, hvorfor han var nødt til det - det var bare lidt mumlende, og jeg forstod det ikke. Jeg lod ham vide, at han var en idiot, men han smuttede hurtigt væk - ned bagi flyet?!?

Vi landede mere end 20 minutter forsinket, og fremme ved bagagebåndet måtte jeg vente 15 minutter på kufferten. Heldigvis havde pølsevognen åbent, så ankomsten blev fejret med en hotdog.

PXL_20230531_182750873~2.jpg

Jeg var hjemme omkring klokken 21, og det lykkedes mig at sove fra midnat til 08.00. Ikke dårligt. Håber det holder de næste par dage.

Jeg gør lidt status inden for en uges tid. Tak fordi du har læst med :)

Havse, Kenneth K, asf og 13 andre "Synes godt om" dette.
  10. Henry

Henry VIP medlem

Beskeder:
    6,582
    13,188
    Point:
    113
    Tak for at du dele dine oplevelser med os. Det har været en fornøjelse at læse med.

Nicki Lolk Sørensen, THammer og Calle77 "Synes godt om dette"
  11. Calle77

Calle77 EBG, Aeroplan 50K, Radisson Rewards VIP

Beskeder:
    901
    2,031
    Point:
    93
    Enig med de andre: En stor fornøjelse at følge med i dine oplevelser rundt i Guds eget land :).

12. Nicki Lolk Sørensen

Beskeder:
    2,300
    7,039
    Point:
    113
    Lad mig prøve at samle lidt op på, hvad jeg har brugt penge og point på.

Det er fordelt på en del forskellige programmer, og I flere tilfælde har der jo både været point ind og ud i løbet af ferien. De ting er beskrevet i de foregående indlæg, men her samler jeg det bare.

Alt er omregnet til danske kroner og der er forbehold for kursudsving og vekselgebyrer.

Fly
    Jeg er jo fløjet CPH-AMS-MSP-LAS-ATL-MIA-NAS-JFK/EWR-CDG-CPH, og de billetter har stået mig i samlet 6866,63 kroner samt 27.600 Qantas-point samt 3.596 Delta SkyMiles (10.000 ud, 6.404 ind). Det er eksklusive de 600 dollar jeg fik i kompensation fra Air France for at udsætte hjemturen en enkelt dag pga. overbooking.

Jeg har muligvis misset prisen for en kuffert på en enkelt flyvning.

Jeg har optjent 13.082 MQM, som tæller i forhold til optjening af status hos Delta.

Billeje
    Jeg har lejet bil hos Hertz i Las Vegas og Atlanta. Samlet pris 10.525,80 kroner - cirka 285 kroner pr. dag.

Benzin
    Jeg har kørt samlet 5.117 miles eller 8.235 kilometer. Jeg har tanket 12 gange undervejs for i alt 3.338,83 kroner.

Parkering
    Jeg har muligvis misset en enkelt parkering eller to, men i alt har jeg betalt 1.392,77 kroner.

Gå-ture
    Jeg har en Qantas Wellbeing-app, hvor jeg optjener ganske få point ved at opfylde skridt-mål på daglig og ugentlig basis. Jeg har i løbet af denne ferie optjent 45 point på den måde.

Hotel
    Jeg har overnattet i 45 nætter på 19 forskellige hoteller. Det er inklusive den sidste nat i Newark - den betalte Air France, og den er derfor ikke med i regnestykket herunder.

Bortset fra hotellet i Las Vegas er samtlige hoteller betalt med point. Dog måtte jeg af med lidt city tax.

Samlet pris: 8003,16 kroner

IHG: 436.650 point (inklusive Milestone Rewards optjent i perioden, samt 1.000 point for at have booket transfer på Bahams hos Viator gennem IHG)

Hilton: 144.537 point

Marriott: 12.500 point (inklusive 500 point optjent for at have lejet bil gennem dem - jeg burde have fået minimum 500 point mere, men det har jeg ikke orket at forfølge)

Radisson: 220.000 point

De enkelte hotelnætter tæller også i forhold til status. Hos Radisson har turen gjort mig til sølv, og hos IHG er jeg nået op på diamant.

Andet
    Derudover har jeg naturligvis brugt penge på mad og aktiviteter, men det får I altså ikke en oversigt over :)

PENSIONISTEN, THammer, Nielspg og 8 andre "Synes godt om" dette.
  13. Henry

Henry VIP medlem

Beskeder:
    6,582
    13,188
    Point:
    113
    Takker for opsummeringen.

Et enkelt spørgsmål: Har du tjent point / status på din billeje hos Hertz?

14. Nicki Lolk Sørensen

Beskeder:
    2,300
    7,039
    Point:
    113
    Ja, 500 Marriott-point. Fremgår også under Hotel ovenover.

Jeg fik de bedste priser ved at booke gennem Marriott - troede jeg. Jeg har sidenhen fundet ud af, at jeg kan få samme priser gennem Delta, og de giver 125 point pr. dag.

Henry "Synes godt om" dette.
  15. Nicki Lolk Sørensen

Beskeder:
    2,300
    7,039
    Point:
    113
    Uploader I andre også billeder til Google Maps? Mine billeder er nu set af over otte millioner, og ét billede fra den seneste tur er set af 1,4 millioner. Det er rekord for mig...

Screenshot_20230627-085917.png

Nielspg, Steen Madsen, isolCBflyer og 2 andre "Synes godt om" dette.
  16. Henry

Henry VIP medlem

Beskeder:
    6,582
    13,188
    Point:
    113
    Tillykke

Nicki Lolk Sørensen "Synes godt om" dette.

Del denne side