Så kommer CPH måske ind i kampen mod ARN/OSL og deres flyskatter

Poster i 'PRESSEMEDDELELSER' oprettet af Schwert, 3/7/17.

  1. isolCBflyer

    isolCBflyer VIP medlem

    Beskeder:
    1,403
    "Synes godt om" modtaget:
    5,874
    Point:
    113
    Det kan være det bare er varm luft, men det kunne da være fedt hvis det initiativ blev iværksat:
    "INITIATIV (28) Transport-, Bygnings- og Boligministeriet vil arbejde for at afdække erhvervslivets behov og USAs krav til registreringen af medlemmer af Global Entry med henblik på at afklare mulighederne for om Danmark kan tiltræde Global Entry."
     
    Henry, tbh, jakobv84 og 1 anden person "Synes godt om dette".
  2. PeterA

    PeterA VIP medlem

    Beskeder:
    1,244
    "Synes godt om" modtaget:
    3,059
    Point:
    113
    Dårligt skrevet af TV2. Hvis du læser den samlede luftfartsstrategi, så er der i alt 38 initiativforslag. Indenrigsflyvning vedrører kun et par af dem.
     
    Henry og RasmusH "Synes godt om" dette.
  3. Offlyer

    Offlyer Where is my SK937?

    Beskeder:
    1,204
    "Synes godt om" modtaget:
    3,985
    Point:
    113
    Jeg ved ikke hvem der har flest følelser involveret her. Det gælder vist begge parter.
    Man kan have en holdning til hvor meget "staten" skal blande sig. De fleste herind vil nok mene mindst muligt - inclusive undertegnede. Men jeg må også konstatere at CPHs takstpolitk (I min bog) er hæmmende for ruteudviklingen og med CPH som et vigtigt infrastrukturelement dermed også for erhvervsudviklingen I regionen.

    Det er ubestrideligt at
    1) CPH har oplevet den lavest vækst af de tre nordiske lufthavne I perioden 07-16
    2) De sidste 1-2 år har CPH vækst primært været drevet af Ryanair
    3) Andelen af transferpassagere har været dalende de sidste 10 år
    4) Taksterne i CPH er væsentlig højere end andre lufthavne I regionen (incl. HAM), men lavere end e.g. FRA, MUC, CDG som CPH gerne vil sammenligne sig med :rolleyes:

    Ydermere så
    - Er CPH et de facto monopol på luftfartstrafik for det østlige Danmark (og hvordan er det nu med monopoler...)
    - CPH har ikke "snuppet" en eneste IC rute foran ARN/OSL de sidste mange år - tværtom. Flere har startet I CPH og så udvidet til de andre, javist. Men CPH har altså ikke kunne tilbyde noget ekstraordinært.

    AMS er en case historie hvor "staten" bruger lufthavnen som et meget aktivt redskab - I tæt samarbejde med luftfartsselskaberne.
     
    Senest redigeret: 5/7/17
    Flyvefisken, obs, Peter F. og 5 andre "Synes godt om" dette.
  4. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,393
    "Synes godt om" modtaget:
    12,783
    Point:
    113
    Det er vel det samme, som EU har gjort med telefonselskabernes roaming afgifter.
     
    Flyvefisken, SophieHendriksen, obs og 3 andre "Synes godt om" dette.
  5. SophieHendriksen

    SophieHendriksen #Forstadsfruen

    Beskeder:
    2,184
    "Synes godt om" modtaget:
    8,806
    Point:
    113
    Præcis, og så sendte man (noget af) regningen videre til kunderne, da næsten alle selskaber har hævet prisen for deres produkter i den forbindelse.
     
    Flyvefisken, Ulrik og Henry "Synes godt om dette"
  6. Kristian

    Kristian VIP medlem

    Beskeder:
    5,297
    "Synes godt om" modtaget:
    12,909
    Point:
    113
    isolCBflyer, Henry og jakobv84 "Synes godt om dette"
  7. Kristian

    Kristian VIP medlem

    Beskeder:
    5,297
    "Synes godt om" modtaget:
    12,909
    Point:
    113
    ved i ikke kan lide det, men fandt det her på CPH's hjemmeside. Det er vel fair, at sige, at det er lettere at vækste 30% (eller hvad der siges) når man har 19 eller 22 intercontinentale ruter end når man har 36%, der er flere unserved ruter, at tage af.. - men kan ses på CPH's side, hong kong og phuket er i høj kurs mht unserved routes... nedenstående er snupset herfra: https://www.cph.dk/en/cph-business/aviation/route-development/route-network/


    upload_2017-7-12_18-32-29.png
     
    Offlyer, clager, Peter F. og 1 anden person "Synes godt om dette".
  8. jakobv84

    jakobv84 Popcorn VIP medlem

    Beskeder:
    3,760
    "Synes godt om" modtaget:
    8,837
    Point:
    113
    Er den liste ikke stadigt fra 2015?
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  9. Offlyer

    Offlyer Where is my SK937?

    Beskeder:
    1,204
    "Synes godt om" modtaget:
    3,985
    Point:
    113
    Den har jeg absolut intet imod. Den blev lagt ud af CPH som et defensivt træk efter regeringens oplæg. Og CPH har også været flittige til at gøre opmærksom på sig selv. Har bl.a. vundet en 3. plads på bedste lufthavn for forretningsrejsende
    http://www.businesstraveller.de/bus...ss-traveller-awards-2017-das-sind-die-sieger/
    Godt gået - omend jeg ikke helt forstår hvorfor.

    Og ja CPH har flere ruter på alle parametre (næsten) ift ARN, OSL, HEL og HAM (den er iøvrigt ny på listen).
    Min pointe er blot at det er meget bagudskuende. ARN og OSL haler hastigt ind på CPH. Passagervæksten i juni var meget beskeden for CPH (nu er der jo heller ikke en ny Ryanair til at drive YoY vækst). Og ja det kræver mere at vækste fra en større base. Men eksempelvis FRA voksede over 5% i juni - mod CPHs 0,6% - så de lufthavne CPH gerne vil sammenligne sig med omkostningsmæssigt tilbyder altså både flere ruter og større vækst. Og de lufthavne som CPH gerne vil ignorere (OSL, HAM, ARN, HEL) har større vækst og lavere omkostninger. Hmmm
     
    Henry og isolCBflyer "Synes godt om" dette.
  10. Nicki Lolk Sørensen

    Nicki Lolk Sørensen VIP medlem

    Beskeder:
    2,275
    "Synes godt om" modtaget:
    6,778
    Point:
    113
    To år med 1% vækst i CPH og 5% i OSL, og så er OSL større end CPH.
     
    Henry og Offlyer "Synes godt om" dette.
  11. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,594
    "Synes godt om" modtaget:
    26,635
    Point:
    113
    Det er faktisk tal jeg som hvis jeg var "ansvarlig i CPH" ville tage mere end seriøst.... Det kan ændre meget om CPH ikke længere er på toppen i Skandinavien.
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  12. Kristian

    Kristian VIP medlem

    Beskeder:
    5,297
    "Synes godt om" modtaget:
    12,909
    Point:
    113
    Men altså, med lidt ny Flyskat i Sverige til den dårlige CO2 samvittighed og "feel good" og et salg af SAS af den svenske stat, så er jeg da sikker på, at SAS kan finde nye muligheder for placering af deres Intercontinentale trafik!

    Noget andet er, der er da (måske) et loft hvor mange destinationer der kan være behov for i Skandinavien...

    Men klart, CPH vil vækste til 45M, det er da alligevel en sjat fra dagens 29M, så der skal gang i nye ruter...
     
    obs, Kenneth K, Henrik Olsen og 1 anden person "Synes godt om dette".
  13. Kristian

    Kristian VIP medlem

    Beskeder:
    5,297
    "Synes godt om" modtaget:
    12,909
    Point:
    113
    obs, Henry, Kenneth K og 1 anden person "Synes godt om dette".
  14. obs

    obs VIP medlem

    Beskeder:
    1,445
    "Synes godt om" modtaget:
    2,960
    Point:
    113
    IMHO er det ren symbolpolitik for at tilfredsstille Miljöpartiet. Det hjælper jo absolut ingenting hvis nu f.eks. SAS flytter alle IC ruter til CPH. Man kunne vel godt forestille sig at SAS flytter LAX ruten til CPH da den i hvert fald ligger til at blive ramt af den høje takst. Måske også ruten til ORD?

    Under alle omstændigheder kommer det forslag vel til at gå mest ud over SAS.
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  15. Kristian

    Kristian VIP medlem

    Beskeder:
    5,297
    "Synes godt om" modtaget:
    12,909
    Point:
    113
    Jeg tænker lidt, at det måske er Svipturen til Tallin, Milano, London der bliver hårdere ramt end en 4500 kr billet til LAX... men ja, det er da klart, at SAS enten må absorbere eller pålægge skatten.. bliver lidt interessant, at følge..

    Tror det er taksterne for indenrigs/Europa/intercontinental nedenfor

    "Regeringen har nu ändrat skattenivåerna till 60, 250 respektive 400 kronor"
     
    Henry, clager og Kenneth K "Synes godt om dette"
  16. obs

    obs VIP medlem

    Beskeder:
    1,445
    "Synes godt om" modtaget:
    2,960
    Point:
    113
    Som jeg har forstået det, så bliver det 60 kr. for indenrigsrejser og rejser i Europa, 250 kr. for rejser uden for Europa op til 6000 km. fra ARN og 400 kr. for rejser der er længere end 6000 km. fra ARN.
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  17. Kristian

    Kristian VIP medlem

    Beskeder:
    5,297
    "Synes godt om" modtaget:
    12,909
    Point:
    113
    Ok! Ja, så er svipturen reddet.. så er det bare om Norwegian og SAS absorberer den omkostning...
     
    obs og Henry "Synes godt om" dette.
  18. Offlyer

    Offlyer Where is my SK937?

    Beskeder:
    1,204
    "Synes godt om" modtaget:
    3,985
    Point:
    113
    Det tror jeg ikke de gør. Det vil i flere tilfælde være 10%+ af bilettens pris. Det kan de ikke absobere
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  19. Grisefod

    Grisefod VIP medlem

    Beskeder:
    348
    "Synes godt om" modtaget:
    1,060
    Point:
    93
    Tror at Norwegian og SAS gør det samme som da Norge indførte. Her fik man en mail om at man kunne indbetale den ekstra skat samtidig med at priserne steg.
    SAS åd skatten på allerede solgte billetter, men man skulle betale på alle fremtidige billetter.
     
    Kristian, jakobv84 og Henry "Synes godt om dette"
  20. Kristian

    Kristian VIP medlem

    Beskeder:
    5,297
    "Synes godt om" modtaget:
    12,909
    Point:
    113
    Ser ud til, at flyskatten ikke vil få indvirkning på transfer,det er ret smart tænkt!

    Fra dagens Check-in:

    Ingen flyskat ved transfer
    Flyskatten har fået koden “LJ” og det er slutdestinationen, der er afgørende for flyskattens størrelse og således ikke transferpunktet, med mindre der gøres ophold på 24 timer eller derover på transferpunktet. Der skal tilsvarende ikke opkræves flyskat ved indenrigstransfer i Sverige, med mindre der foretages et stop på 24 timer eller derover.

    Eksempler på flyskat ved forskellige rejseruter

    Rejserute Beløb
    Luleå-Stockholm SEK 60
    Luleå-Stockholm-Luleå SEK 120
    Luleå-Stockholm-Paris SEK 60
    Paris-Stockholm-Paris SEK 60
    Hong Kong-Stockholm-Hong Kong SEK 400
    Helsinki-Stockholm-New York u/stop SEK 0
    Hong Kong-Stockholm-Helsinki-Stockholm-Hong Kong u/stop SEK 0
    Luleå-Stockholm-Malmø u/stop SEK 60
    Stockholm-København-New York m. stop i CPH SEK 60

    https://www.check-in.dk/saadan-fungerer-den-kommende-flyskat-i-sverige/
     
    Kenneth K og Henry "Synes godt om" dette.

Del denne side