SAS ændringer/aflysninger i Coronatiden

Poster i 'SAS | EUROBONUS' oprettet af Henrik Olsen, 4/5/20.

  1. niceguy1001

    niceguy1001 VIP medlem

    Beskeder:
    218
    "Synes godt om" modtaget:
    643
    Point:
    93
    Det har været praksis hos SAS siden april, at når de har valgt at aflyse en afgang , sætter de 737-700 ind på ruten og sætte alle klasserne i nul.
    Dvs. når du ringer til SAS vil medarbejderen kunne se at flyafgangen er i nul, hvorfor de alle tror at afgangen blot er udsolgt. At begynde at argumentere med dem, er helt ligegyldigt. De fleste ved ikke hvad forenden og bagenden er på et fly.
    Sagen blev også nævnte på check-in.dk for nogle uger siden, hvor der gik spin i det fra SAS' side.
    Faktum er, hvis ruten pludselig flyves af en 737-700 og den ikke tidligere var sat op til dette = aflysning. Selve aflysningen bliver først eksekveret overfor passageren 2-3 uger før afgang!
     
    Henrik Olsen, Ulrik, isolCBflyer og 1 anden person "Synes godt om dette".
  2. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,404
    "Synes godt om" modtaget:
    12,817
    Point:
    113
    Er SAS begyndt at blokkere hvert andet sæde?

    Fløj i dag med SAS mellem Aarhus og København. På klippekort. D.v.s. klasse C. Ved check-in på automaten var hvert andet sæde på "plus" taget. Jeg kunne ikke ikke tjekke ind på automaten - så måtte hen til skranken. Spurgte om det var muligt at få en plads på go, hvor sædet ved siden af var ledigt (så jeg ikke skulle sidde tæt på en anden passager). Fik at vide, at det var svært, for der er mange med flyet. Men, fik dog et sæde på go.

    Kunne så konstatere, at flyet bestemt ikke var fyldt. 16 passagerer totalt. På en ATR-72, hvor der vel er plads til 5 gange så mange.

    Så mit gæt er, at SAS nu blokkerer hvert andet sæde, hvis det er muligt. Men hvad er jeres erfaring?
     
    Ulrik, PENSIONISTEN, mifira og 1 anden person "Synes godt om dette".
  3. T4L

    T4L VIP medlem

    Beskeder:
    1,052
    "Synes godt om" modtaget:
    4,476
    Point:
    113
    Min erfaring er at på trods af halvtomme fly alle passagerer bliver pakket i midten og man får ikke lov at flytte sig på grund af corona. Helt uacceptabelt i min verden. Mine næste flyvninger er booket med TAP og med Lufthansa i business. Der får man et ledigt sæde ved siden og stadigvæk noget der hedder service om bord. Lufthansa har indtil 26. oktober en companion special i business, som nærmest er billigere end Go med SAS. Jeg vil så gerne støtte SAS, men de gør det virkelig svært!
    IMG-6718.jpg
    IMG-6717.jpg
     
    HenrikM, THammer, mifira og 4 andre "Synes godt om" dette.
  4. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,597
    "Synes godt om" modtaget:
    26,643
    Point:
    113
    Henry "Synes godt om" dette.
  5. MaHA

    MaHA VIP medlem

    Beskeder:
    241
    "Synes godt om" modtaget:
    575
    Point:
    93
    Tænker dette "trick" med 737-700 stadig er i brug... Nogen erfaringer fra seneste måned derude?
    Har pt en Athen tur i november, hvor ud er en 737-700, hvilket det naturligvis ikke var da jeg bookede. Men måske er SAS afgangen så ikke eneste hindring, når verden er ved at blive orange...
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  6. Euroatc

    Euroatc VIP medlem

    Beskeder:
    177
    "Synes godt om" modtaget:
    679
    Point:
    93
    Det virker bestemt som B737-700 stadig er en god indikation på at din tur bliver aflyst.
    Til gengæld har jeg lige fået mail om at sas har sat gang i refundering af en billet jeg annullerede for en måned siden da de ændrede afgangstidspunkt og dag. Så det er måske ikke kun dem der har booket gennem rejsebureau der er håb for
     
    MaHA, asf og Henry "Synes godt om dette"
  7. mikkelhk

    mikkelhk VIP medlem

    Beskeder:
    302
    "Synes godt om" modtaget:
    923
    Point:
    93
    SAS flyver tilsyneladende stadig enkelte ikke-indenlandske ruteflyvninger med B737-700 (ikke charter):
    sk4774.png

    Godt nok en rute til/fra Oslo (og -700 bruges stadig en del indenrigs i Norge), men de er åbenbart ikke afskaffet helt endnu, heller ikke fra ikke-indenrigs flyvninger.

    Jeg vil dog give dig ret i at en 737-700 på en rute til/fra Danmark eller Sverige vil være en god indikator på at flyvningen på et tidspunkt vil blive aflyst.
     
    Senest redigeret: 24/10/20
    Euroatc, asf, MaHA og 1 anden person "Synes godt om dette".
  8. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,404
    "Synes godt om" modtaget:
    12,817
    Point:
    113
    Måske lidt udenfor trådens emne, men:

    Jeg fløj i går (søndag) med det sidste fly fra København til Aarhus. Afgangen er opereret af Nordica. En ATR med plads til 72 personer. Vi var 10 passagerer. Det kan SAS ikke have tjent penge på. Så hvorfor aflyser SAS ikke afgangen?
    • Fordi det koster mere at aflyse og lade passagererne overnatte på hotel i København?
    • Fordi flyet skal bruges til første morgenafgang mandag fra Aarhus til København?
    • Fordi passagerernes tillid til at man kan stole på indenrigsflyvninger er vigtig for SAS (altså at SAS er bange for, at passagerene vil forsvinde, hvis SAS får et ry for at aflyse?)
    • Fordi SAS får tilskud til at opretholde indenrigsflyvninger?
    Eller hvad mener I?

    Bonusinfo: 5 passagerer på go, 5 passagerer på plus. En af passagererne på go fik en meget fin hilsen både af personalet ved boarding og af stewardessen. Jeg gætter på han er ansat hos Nordica.
     
    T4L og Ulrik "Synes godt om" dette.
  9. Euroatc

    Euroatc VIP medlem

    Beskeder:
    177
    "Synes godt om" modtaget:
    679
    Point:
    93
    Jeg ved godt de stadig flyver lidt med B737-700 i og til/fra Norge. Men hvis din oprindelige flyvning var sat op med noget andet end B737-700 og pludselig bliver ændret til B737-700, så vil jeg mene, at der er 99,9% chance for at den bliver aflyst.
     
    Calle77, Henry og Ulrik "Synes godt om dette"
  10. Ulrik

    Ulrik VIP medlem

    Beskeder:
    1,960
    "Synes godt om" modtaget:
    7,487
    Point:
    113
    +0.1%=100% :)
     
    mifira og Henry "Synes godt om" dette.
  11. obs

    obs VIP medlem

    Beskeder:
    1,445
    "Synes godt om" modtaget:
    2,960
    Point:
    113
    Jah, svært at sige når det handler om SAS... Det sker jo ikke så sjældent at de aflyser den første morgenafgang, og de aflyser jo også gerne indenrigsafgange generelt. Så anledningen kan vel være en kombination af alle ovennævnte grunde. De er jo kendte for at konsekvent være inkonsekvente.

    /DSGM #2
     
    Henry og Ulrik "Synes godt om" dette.
  12. MaHA

    MaHA VIP medlem

    Beskeder:
    241
    "Synes godt om" modtaget:
    575
    Point:
    93
    Jeps. Den føromtalte 737-700 tur til ATH, blev netop aflyst. SAS flyttede den til dagen efter, hvor der flyves 320neo.
     
    Ulrik og Henry "Synes godt om" dette.
  13. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,404
    "Synes godt om" modtaget:
    12,817
    Point:
    113
    Skal i næste uge rejse fra Aarhus til København. Fik så lige denne mail fra SAS:

    Dear Passenger,
    Important information for your flight to Denmark:
    Due to COVID-19, the Danish government have implemented restrictions entering Denmark.
    It is of great importance that you keep yourself updated with the latest requirement.
    For additional information kindly check: https://www.flysas.com/en/traffic-information/message/#entry-restrictions
    Regards,
    SAS

    :eek::eek::eek:
     
    asf og Erwin Lansing "Synes godt om" dette.
  14. Kermit

    Kermit Fuldtids Flynørd (FF)

    Beskeder:
    449
    "Synes godt om" modtaget:
    1,367
    Point:
    93
    SAS definerer åbenbart ikke Jylland som Danmark.
     
    Erwin Lansing, obs og Henry "Synes godt om dette"
  15. obs

    obs VIP medlem

    Beskeder:
    1,445
    "Synes godt om" modtaget:
    2,960
    Point:
    113
    Nej, de tror åbenbart også, at de bare kan aflyse en indenrigsafgang og undlade at betale erstatning med henvisning til Covid. Men det ser jeg nu ikke kan være rimeligt, så vi tager lige en omgang mere i den sag.
     
    Kermit og Henry "Synes godt om" dette.
  16. Euroatc

    Euroatc VIP medlem

    Beskeder:
    177
    "Synes godt om" modtaget:
    679
    Point:
    93
    Det er nu lykkedes for mig at få penge ud af SAS for et fly de aflyste i september. Flyvningen var velbetalt med en voucher - resten med kreditkort. Den del der var betalt med kreditkort er returneret, men resten fik jeg ingen info om. Det viser sig, at SAS bare har genaktiveret min voucher - de har bare ikke oplyst mig om det. Så nu vil de sende vouchernummeret til mig igen. Til gengæld kunne de ikke fortælle mig, om udløbsdatoen på voucheren bliver forlænget.....
    Er der nogen der ved, om vouchers der udløber bare skal anses som tabte, eller om man kan få pengene udbetalt efter 1 år, som det er tilfældet for andre selskaber? Jeg mener med de seneste nedlukninger og de dystre fremtidsudsigter for flyrejser, så begynder det at være en reel risiko, at man ikke får brugt sine vouchers....
     
    Erwin Lansing og Henry "Synes godt om" dette.
  17. Erwin Lansing

    Erwin Lansing Skribent

    Beskeder:
    2,191
    "Synes godt om" modtaget:
    6,479
    Point:
    113
    Når det er flyselskabet aflyser, er det EU-forordningen, som bestemmer, og ikke flyselskabet. Jeg mener bestemt, at du kan få dine penge udbetalt, men det kræver selvfølgeligt, at flyselskab stadig findes om den tid...
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  18. JackB

    JackB Points chaser

    Beskeder:
    119
    "Synes godt om" modtaget:
    311
    Point:
    63
    SAS lounge i CPH lukker nu 18:00, var nærmest ved at banke hovedet i døren, da den ikke åbnede i går kl. 19:15.
     
    jespersm og Henry "Synes godt om" dette.
  19. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,404
    "Synes godt om" modtaget:
    12,817
    Point:
    113
    ØV
     
  20. Peter F.

    Peter F. VIP medlem

    Beskeder:
    590
    "Synes godt om" modtaget:
    1,771
    Point:
    93
    I disse dage er vi nede på 3600 passagerer dagligt i CPH - fordelt på 73 operationer... 8% af sidste års tal. :(
     
    Erwin Lansing og Henry "Synes godt om" dette.

Del denne side